Intussen is "road plus" een nieuwe ontwikkeling ( hype?) in de gravelbike scene.
Een 650b wielset met 47mm banden is ongeveer even groot in diameter als een "normale" 700c wielset met 30mm banden en past vaak in de wat bredere gravel bike of CX frames met schijfremmen.
Voordeel zou zijn dat je er comfortabeler ruigere paden mee door kunt komen en toch ook op asfalt goed en licht blijft rollen. Klinkt voor mijn thuisgebied erg aantrekkelijk; asfalt en klinkers, stukken bospad en route dorst-vrachelen in de buurt.
Leesvoer en genoeg filmpjes op internet.
Intussen komen ook meer banden op de markt; WTB was de starter, maar ook Panaracer, Vittoria ed doen nu mee.
650B wielsets zijn er mtb-versie ruim voorhanden, met 11--34 en 11-42 cassettes heb je intussen geen 11sp road hub meer nodig........kortom het zou best eens een "blijvertje" kunnen worden?
Het lijkt mij wel interessant dit onderwerp te volgen, nieuws te melden en ervaringen uit te wisselen in dit topic (?) te meer ook omdat een gravebike met 650B banden wel eens heel wat mtb's zou kunnen verdringen op de nederlandse routes
Ik zit er zelf intussen ook aan te denken eens in die richting te gaan op mijn nieuwe Pickenflick CX/ gravelbike. Die is nu al breed inzetbaar, maar op hobbelige/wortel paden zou het wel eens comfortabeler kunnen worden. Ik denk aan een Fulcrum 27.5 redzone 5 mtb wielset en Vittoria Terreno Dry 47mm banden als een niet al te dure optie.
Wat zijn jullie ervaringen?
Leesvoer en filmpjes
https://youtu.be/xlyuWSrbGyk
https://youtu.be/aYY7fGpnecE
http://ridinggravel.com/components/whee ... b-vs-700c/
https://glorycycles.com/ride-notes/700c ... eel-truth/
Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik heb bewust niet voor 650 gekozen. Omdat ik van mening ben dat als ik omstandigheden tegen kom die voor mijn 40mm banden te ruig zijn, ik de MTB had moeten pakken.
Heb dus bewust geen overlap gecreëerd.
Maar het geeft sowieso meer comfort, dus als je dat mist op jouw routes zou ik het zeker proberen.
Ik zou dan wel zo breed mogelijk gaan, aan het frame te zien is 2.0" ook wel mogelijk.
Heb dus bewust geen overlap gecreëerd.
Maar het geeft sowieso meer comfort, dus als je dat mist op jouw routes zou ik het zeker proberen.
Ik zou dan wel zo breed mogelijk gaan, aan het frame te zien is 2.0" ook wel mogelijk.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
650B is eigenlijk ontworpen om op grof gravel te kunnen rijden. (Minder last van snakebites.) In nld op los zand werkt 650B ook prima. Al behelp ik me met een 26"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Interessant vergelijk https://www.honeybikes.com/blog/2018/3/ ... vel-riding
@ JD ik rijd ook met 40mm en dat bevalt goed. Ik pak ook de mtb op echte routes, maar ik ben wel nieuwsgierig naar road plus. Je leest er behoorlijk positieve reviews over en het zou de inzetbaarheid van mijn gravelbike kunnen vergroten. Ik vind de zithouding / het klimmen op een gravelbike wel lekker als het niet "echte" mtb routes betreft.
@ RE volgens mij kun je heel wat old school 26" bikes erg goed ombouwen tot "road plus" 2.0 Geo is niet eens zo heel verschillend vlgs mij. 26" en snel bandje gaan natuurlijk uitstekend.
Ben benieuwd of 27.5"x 47mm niet gewoon past in een 26" mtb als je zou willen? .........zijn we net al die oude 26" mtb's kwijt....worden ze weer hip (met een ander stuurtje en vaste vork)
@ JD ik rijd ook met 40mm en dat bevalt goed. Ik pak ook de mtb op echte routes, maar ik ben wel nieuwsgierig naar road plus. Je leest er behoorlijk positieve reviews over en het zou de inzetbaarheid van mijn gravelbike kunnen vergroten. Ik vind de zithouding / het klimmen op een gravelbike wel lekker als het niet "echte" mtb routes betreft.
@ RE volgens mij kun je heel wat old school 26" bikes erg goed ombouwen tot "road plus" 2.0 Geo is niet eens zo heel verschillend vlgs mij. 26" en snel bandje gaan natuurlijk uitstekend.
Ben benieuwd of 27.5"x 47mm niet gewoon past in een 26" mtb als je zou willen? .........zijn we net al die oude 26" mtb's kwijt....worden ze weer hip (met een ander stuurtje en vaste vork)
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Oude 26 frames zijn er vast voor geschikt.MonkeyRider schreef: ↑za 26 januari 2019, 19:31 Interessant vergelijk https://www.honeybikes.com/blog/2018/3/ ... vel-riding
@ JD ik rijd ook met 40mm en dat bevalt goed. Ik pak ook de mtb op echte routes, maar ik ben wel nieuwsgierig naar road plus. Je leest er behoorlijk positieve reviews over en het zou de inzetbaarheid van mijn gravelbike kunnen vergroten. Ik vind de zithouding / het klimmen op een gravelbike wel lekker als het niet "echte" mtb routes betreft.
@ RE volgens mij kun je heel wat old school 26" bikes erg goed ombouwen tot "road plus" 2.0 Geo is niet eens zo heel verschillend vlgs mij. 26" en snel bandje gaan natuurlijk uitstekend.
Ben benieuwd of 27.5"x 47mm niet gewoon past in een 26" mtb als je zou willen? .........zijn we net al die oude 26" mtb's kwijt....worden ze weer hip (met een ander stuurtje en vaste vork)
Meeste zullen 27.5 x 47 net aankunnen.
Is voor mij ook nog een to do project aangezien ik nog wat oud spul heb rondslingeren.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik reed mijn 26" met 2" Super Motos.
In zoverre is mijn ervaring tijdens korte ritjes met 650b wieltjes dat je het snelle gevoel van een racer nu echt kwijt bent. Constante snelheden gaan gewoon lekkerder met brede banden, maar het even aanzetten en een flinke snelheidstoename krijgen is iets harder werken.
En dan dringt bij mij de vraag op waarom je niet gewoon een mountainbike pakt... ?
En dan dringt bij mij de vraag op waarom je niet gewoon een mountainbike pakt... ?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Beetje zelfde discussie als gravelracer vs 29er denk ik?
Als ik op of vlak bij een mooie mtb-route op de fiets stap, kies ik ook voor een mtb.
Maar als ik eerst een redelijk stuk moet fietsen over weg of bospaden / de "routes" nauwelijks uitdagend zijn / ik ivm trailrespect de route links laat liggen of omdat het er gewoon bomvol is, dan vind ik een (roadplus) gravelbike een stuk fijner rijden.
Voor mij persoonlijk is het: mtb op geschikte mtb-routes, (endurance)racer op de (slechte)weg en gravelbike op alles ertussen in.....of als ik niet weet waar nu weer eens in te draaien (adventure)
Maar de vraag/discussie was of roadplus iets zou kunnen toevoegen?
Puur op de (endurance) wegracer zou ik er ook niet aan beginnen, tenzij je erg veel slechte wegen of strakke droge gravelroads (buitenland?) tegen komt. Klopt vlgs mij met jouw ervaring.
Op de gravelbike (of cx) kun je juist mixtochten maken met asfalt, bos en (niet te lastige)mtb routes. Daarbij zou roadplus met beetje profiel het bereik wat kunnen vergroten, zonder veel in te leveren op de weg.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Het voegt zeker iets toe, omdat je nu te kort komt.
Zo simpel kan het zijn toch?
Zo simpel kan het zijn toch?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Vrij naar een Amerikaanse uitspraak over motoren:
"Er is maar 1 manier om een wiel te verbeteren en dat is door het te vergroten."
Dus van 700 terug naar 650b is tegennatuurlijk.
Wil je een wiel met een 47mm brede band, dan pak je de MTB (met smalle lichte xc bandjes).
Maar Monkey heeft graag veel fietsen, dus dit is tegen dovemans oren
"Er is maar 1 manier om een wiel te verbeteren en dat is door het te vergroten."
Dus van 700 terug naar 650b is tegennatuurlijk.
Wil je een wiel met een 47mm brede band, dan pak je de MTB (met smalle lichte xc bandjes).
Maar Monkey heeft graag veel fietsen, dus dit is tegen dovemans oren
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Meestal verzin ik iets dat ik "te kort" kom om er weer iets bij te kunnen kopenJamis Diablo schreef: ↑zo 27 januari 2019, 13:30 Het voegt zeker iets toe, omdat je nu te kort komt.
Zo simpel kan het zijn toch?
Maar daarover gaat heel dit forum toch? ......mountainbiken in Nederland....kom op toch ?!
@TSTM......het verkopen lukt niet zo.......maar er gaat er hopelijk weer een uit hoor
Twijfel over die kleinere velgmaat heb ik ook, maar met 47mm zou buitendiameter gelijk moeten zijn aan 30mm banden op 700c
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 27 januari 2019, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Dat laatste zou juist een voordeel moeten zijn met lichtere velgen en banden. Ik heb de ervaring hier in Limburg en Wallonië dat bv. 26" lichte straat bandjes 26X1.8 (300-350g) icm. een carbon velg lichter rolt, sneller aanzet tijdens het klimmen en op grof asfalt. Ik laat mijn race fiets hier ook liever thuis.Lars TB schreef: ↑zo 27 januari 2019, 12:36 In zoverre is mijn ervaring tijdens korte ritjes met 650b wieltjes dat je het snelle gevoel van een racer nu echt kwijt bent. Constante snelheden gaan gewoon lekkerder met brede banden, maar het even aanzetten en een flinke snelheidstoename krijgen is iets harder werken.
Maar een 47 650 gaat niet lichter zijn dan een 35 622.Real Epic '89 schreef: ↑zo 27 januari 2019, 15:40Dat laatste zou juist een voordeel moeten zijn met lichtere velgen en banden. Ik heb de ervaring hier in Limburg en Wallonië dat bv. 26" lichte straat bandjes 26X1.8 (300-350g) icm. een carbon velg lichter rolt, sneller aanzet tijdens het klimmen en op grof asfalt. Ik laat mijn race fiets hier ook liever thuis.Lars TB schreef: ↑zo 27 januari 2019, 12:36 In zoverre is mijn ervaring tijdens korte ritjes met 650b wieltjes dat je het snelle gevoel van een racer nu echt kwijt bent. Constante snelheden gaan gewoon lekkerder met brede banden, maar het even aanzetten en een flinke snelheidstoename krijgen is iets harder werken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Nee, banden niet lichter maar hetzelfde. Vergeet ook het gewicht van de velgen niet. Die zijn namelijk wel lichter.
Maar het grotere volume rolt makkelijker op slecht asfalt en los zand. Lager gewicht klimt en zet weer makkelijker aan. (Rol over waar ze zo gek van zijn bij de 29er is hier niet van belang.)
Maar het grotere volume rolt makkelijker op slecht asfalt en los zand. Lager gewicht klimt en zet weer makkelijker aan. (Rol over waar ze zo gek van zijn bij de 29er is hier niet van belang.)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies, meer rubber, dus meer gewicht.Lars TB schreef: ↑zo 27 januari 2019, 16:24Maar een 47 650 gaat niet lichter zijn dan een 35 622.Real Epic '89 schreef: ↑zo 27 januari 2019, 15:40
Dat laatste zou juist een voordeel moeten zijn met lichtere velgen en banden. Ik heb de ervaring hier in Limburg en Wallonië dat bv. 26" lichte straat bandjes 26X1.8 (300-350g) icm. een carbon velg lichter rolt, sneller aanzet tijdens het klimmen en op grof asfalt. Ik laat mijn race fiets hier ook liever thuis.
Beter meer velg (700/622) en minder rubber.
Wellicht gelden er in Wallonie andere natuurwetten (zou me niets verbazen ), maar hier rolt er niets zo licht als een racefietswiel met dito band. (op de weg)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.