Zwift

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Een trainer band scheelt inderdaad echt wel, ik heb even met een oude Conti GP4000S gereden maar daar hingen na een uurtje de vellen aan en ik had inderdaad ook de indruk dat vooral in de sprint het piekwattage te hoog uitkwam (gevolg van iets meer slip op de rol?)

Nu met een Tacx trainerband heb ik hier geen last meer van, mits goed afgesteld. Ik rij trouwens op een Vortex.

Dat cheaten met je gewicht enzo, tja, het is maar waar je je lol uit haalt ... :roll: Ik weet wel dat als ik wat vaart maak ik met mijn 93kg bergaf zonder trappen veel anderen (die ook niet meetrappen uiteraard :tong ) voorbij ga. Dus daarin heeft een hoog gewicht wel weer voordeel blijkbaar.

Waar een hoog gewicht ook wat uitmaakt is in de sprint op het vlakke, een zwaardere rijder met hetzelfde W/kg zal sneller zijn dan een lichtere rijder. Dit staat ook ergens op de Zwift site dacht ik.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

@victor
Die van mij is echt een stuk dommer :tong

@ertje
Ik heb het vanavond geprobeerd en het lijkt realistischer te zijn. Of het daadwerkelijk realistisch is kan ik niet zeggen, maar mijn FTP is van de ongeloofwaarde 423w naar een iets geloofwaardigere 295w gezakt. Van 5.1w/kg naar 3.55w/kg. Ik merkte ook dat ik ongeveer een gelijk tempo had als veel anderen om me heen.

Ik doe het er voorlopig mee.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

@Flow&Co; dat is mooi, FTP van 295 (over 20 minuten?) is heel goed mogelijk voor een goed getrainde fietser.
Wat ik ook regelmatig doe is na 10 minuten warmrijden ff een calibratie uitvoeren. Ook de afstelling van de rol maakt uit, op de Tacx site staat precies hoe maar ik heb ff gemist welke trainer jij gebruikt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De FTP test in Zwift, de lange. Gemiddeld 311w over 20min, x0.95 geeft 295w.

Mijn Tacx is een Blue Motion, die is niet te calibreren. Dat is gewoon een magneetrem met een kabel. Ik Zwift dus met virtual power.
Ik heb de rol goed aangedraaid zoals aangegeven op de site van Tacx, en dat is best behoorlijk strak.

Maar het verschil is er duidelijk, ik heb niet meer het idee dat ik aan het cheaten ben, dus nu maar gewoon lekker Zwiften op de donkere avondjes en de trainingen doen.

Die Cape Epic trainingen zijn wel interessant, alleen jammer van de tijdstippen... 1 keer per dag en alleen in groepen te rijden?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Sinds vandaag na een update “world choice”
Watopia is de standaard thuisbasis, met nu rollerend (dus ene dag naast watopia bv London, anders dag bv NY) de andere 4 “werelden” om te kiezen ernaast.
Ride like you stole it
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Dat kon natuurlijk al met het juiste programmaatje :winkie: dus logisch dat Zwift de werelden vrijgegeven heeft.
Ook wel beter, voorheen heb ik wel eens in NY gereden terwijl bv Watopia default stond, ik had het NY parcours zowat voor mezelf alleen :lol:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ah kijk. Dat is een update die ik nog niet heb gedaan. En nu hoef je ook niet alleen te fietsen in een bepaalde wereld. En met het weer komende dagen zal ik wel enkele uurtjes in Zwift te vinden zijn. En hopelijk dit jaar eens level 12 halen. Dat duurt te lang imho. Vooral als je veel hoogtemeters wilt maken. :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Toch zag ik vandaag maar keuze uit twee (Watopia an Londen) van de vijf "werelden"? Of zie ik iets over het hoofd?

Maar https://zwifthacks.com/zwift-preferences/ werkt ook nog steeds dus no problem :winkie:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ertje schreef: ma 28 januari 2019, 02:46 Toch zag ik vandaag maar keuze uit twee (Watopia an Londen) van de vijf "werelden"? Of zie ik iets over het hoofd?

Maar https://zwifthacks.com/zwift-preferences/ werkt ook nog steeds dus no problem :winkie:
Je kunt altijd op Watopia fietsen en dan rouleren de andere werelden als extra keuze.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Aha :-q helemaal niet gezien..
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb begrepen dat Zwift deze update altijd heeft uitgesteld vanwege het sociale aspect. Dat is uiteindelijk waar ze zich mee onderscheiden van andere soortgelijke software en daarom willen ze de standaard werelden lekker druk houden.
Blijkbaar zijn er nu genoeg gebruikers om ze over twee werelden te verdelen.

Ik vind het helemaal prima. Ik vermaak me er ondertussen zo mee dat ik moet oppassen dat ik ook een keer rust neem
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Doen jullie ook weleens een groeps rit ? ik heb ook zwift en doe met name de trainingsoefeningen en af en toe rijd ik zelf "wat rond". Vroeg me af hoe de wedstrijdjes en de groepstritjes bevallen, ik ga het ook maar eens proberen.

Met name het slipstreamen beheers ik nog steeds niet echt, vaak ga ik er net weer langs, of raak ik de aansluiting kwijt. Ik denk dat ik de visuele feed-back die je op de weg wel hebt (zet een ander net aan, versnelt hij), toch een beetje mis. Op zwift zie je alleen als iemand ineens 1,5 FTP gaat trappen (figuur gaat uit het zadel). Ik heb een Flux

Toch vind ik het wel leuk en een erg goed alternatief voor in de winter. Je kan simpel een uurtje gaan.... geen pekel, regen of kou
MTBArnhem
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Echt een groepsrit waarbij je in de buurt van een beacon moet blijven heb ik nog niet gedaan. Lijkt me wel leuker dan in je eentje ronddwalen. Ga ik ook nog eens doen.

Ik heb wel een wedstrijdje gedaan. Dat was verrassend leuk eigenlijk. Het pusht je om hard te rijden en er komt ineens een stukje tactiek bij kijken. Dit is wat mij betreft echt wat Zwift een multiplayer videogame maakt.

Wat betreft het draften, dat staat uit als je een workout doet. Dus dan kan het niet.
Draften achter een enkele persoon is ook lastig als deze geen constant vermogen trapt. Draften achter een groep, of in een groep is makkelijker omdat je beter kan spotten wat de groep doet zonder dat je snel uit de draft valt.
Dus oefenen tijdens een groepsrit en je hebt 2 vliegen in 1 klap. bam.

Hoe bevalt de Flux met Zwift?
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Nou de Flux.... ik vind de kwaliteit echt matig.

- Eerste Tacx Flux snel retour vanwege enorme geluiden en defecte electronische weerstand....=> nieuwe
- Tweede Tacx Flux elke keer aan het begin enorm gepiep, wat minder wordt tijdens de rit. Maar werkt nog prima

Functioneel gaat het prima, de weerstand ijlt alleen wel flink na, dus als je je benen stil houdt dan zakt de weerstand na 3 sec tot 0. Maar volgens mij is dit ook een instelling, kan ik ook eens mee experimenteren.

Ik weet dat tijdens workouts de draft uit staat :-D ik vind het alleen lastig om er gevoel voor te krijgen, zal het eens proberen in een groep.

Oefeningen "the wringer" en de "McCarthy special" zijn echte killers en ik krijg het gevoel dat het echt goede trainingen zijn als XC MTB wedstrijd voorbereiding.

Hoe zit het eigenlijk met het abbonement, ik lees in de wandelgangen dat je een maand extra moet betalen als je opzegt. Kan je die maand extra dan Zwift nog gebruiken ? maw heb je gewoon minimaal een maand opzegtermijn ?
MTBArnhem
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Oh dat is niet het verhaal waar ik op hoopte. Ik heb/had de Flux S op de korrel voor als ik het Zwiften de hele winter vol houd.
Goedkope optie voor een direct drive maar nog steeds moeilijk veel geld om binnen te kunnen fietsen.

Zwift zelf is ook niet echt goedkoop. Volgens de website krijg je bij het beëindigen van je membership een datum tot wanneer je kan blijven zwiften. Dit is tot het einde van de maand die je al betaald hebt. Dus geen opzegtermijn zoals ik het begrijp. Je moet alleen niet gaan zeuren als je 1 dag na je betaling opzegt en dan je geld terug wil. Dat is waarschijnlijk waar die wandelgang verhalen vandaan komen.

De losse workouts heb ik nog niet veel gedaan, ik zal die twee eens uitproberen. The wringer klinkt in ieder geval al goed.
Ik ben zelf net met het Gravel Grinder plan begonnen, dat sluit van de plannen nog het meeste aan op xc lijkt me.
Ik zal het alleen wel lastig krijgen om de 10sec efforts goed uit te voeren. Er zit namelijk behoorlijke vertraging in de weergave van watts vanaf mijn domme setup.
Plaats reactie