Derailleur vervangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
LenP
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 10:07

Hoi,

afgelopen zondag is bij een strandrace mijn derailleur van mijn mtb afgebroken (het padje). De derailleur die er op zit is volgens mij de goedkoopste shimano, dus die wil ik eigenlijk vervangen. Alleen ik heb een 8-speed cassette, en de derailleurs die ik zie (deore/xt) zijn 9 of 10 speed. Dat betekent dan dus ook een nieuwe ketting en casette... Als ik alles zou vervangen naar 9 of 10 speed heb ik dan ook een nieuwe shifter nodig?

Heeft iemand een alternatief? Een suggestie voor een degelijke 8-speed derailleur?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met een 9 speed derailleur kun je ook 8 speed schakelen, het is de shifter die spacing bepaald. Als je wilt overstappen naar 9 of 10 speed moet je dus inderdaad ook de shifter aanpassen. Als de huidige derailleur goed functioneert hoef je hem overigens niet vervangen of heeft hij ook een optater gekregen? Als je het schakelen wilt verbeteren is het sowieso aan te raden om ook de binnen-en buitenkabels te vernieuwen.
LenP
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 10:07

Thanks, dus ik zou alleen een (betere) 9-speed derailleur kunnen kopen en de rest er op laten.

Volgens mij is met mijn derailleur niks gebeurd, het is alleen een van de goedkoopste (shimano altus?), dus ik dacht misschien kan ik er een betere opzetten. Goedkoopste optie is dat ik alleen een padje koop
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat kan maar een betere derailleur heeft niet heel veel invloed op de kwaliteit van het schakelen. Als alles goed functioneert qua bekabeling is een betere shifter wel merkbaar dus als het schakelen wilt verbeteren zou ik een nieuwe achterpad, 9 of 10 speed derailleur en een nieuwe shifter monteren.
Plaats reactie