Bike switch topic.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hier mijn gedachten...

Is het misschien een idee om een plek te creéren voor mensen die gewoon weer eens wat anders willen rijden?

Puur voor mezelf sprekend ik ben verknocht aan alle soorten fietsen waaronder mountainbikes. Hierbij past de drang om regelmatig weer iets nieuws te willen rijden/kopen.

Nu weet ik zeker dat veel/de meeste regelmatige forum members ditzelfde hebben.

Nu dacht ik, is het een idee om je eigen fiets aan te bieden met een uitleg er bij van wat je (precies) maar liever een beetje zoekt in iets nieuws? Dan zijn er wellicht mensen die datzelfde hebben en dan wellicht wat geld bij willen leggen voor een eventuele deal. (Beste is natuurlijk met gesloten portomoney;-)

Wellicht is het in de praktijk totaal niet haalbaar maar het zou een idee kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

maverick76 schreef: do 17 januari 2019, 19:27 Hier mijn gedachten...

Is het misschien een idee om een plek te creéren voor mensen die gewoon weer eens wat anders willen rijden?

Puur voor mezelf sprekend ik ben verknocht aan alle soorten fietsen waaronder mountainbikes. Hierbij past de drang om regelmatig weer iets nieuws te willen rijden/kopen.

Nu weet ik zeker dat veel/de meeste regelmatige forum members ditzelfde hebben.

Nu dacht ik, is het een idee om je eigen fiets aan te bieden met een uitleg er bij van wat je (precies) maar liever een beetje zoekt in iets nieuws? Dan zijn er wellicht mensen die datzelfde hebben en dan wellicht wat geld bij willen leggen voor een eventuele deal. (Beste is natuurlijk met gesloten portomoney;-)

Wellicht is het in de praktijk totaal niet haalbaar maar het zou een idee kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Op zich een prima idee natuurlijk.
Punt is een beetje dat ik liever niet iedere willekeurige vreemde op mijn fiets zou willen laten fietsen. En mijn (XC) fiets is niet eens bijzonder.
Je gaat hoe dan ook een keer gezeik krijgen als er iets kapot gaat. Stel dat bijvoorbeeld de ketting breekt. Komt dat door de persoon in kwestie of was de ketting gewoon al zwak. En een ketting is nog relatief goedkoop om te vervangen, maar wat als je ineens een scheurtje in je frame tegenkomt nadat je hem uitgeleend hebt (om maar wat te noemen).
Persoonlijk zou ik er met "duur" materiaal dus niet aan beginnen.

Ik zou het wel overwegen met mijn Dirtjumper aangezien die veel goedkoper was en er weinig kapot aan kan gaan. Maar zelfs dan vind ik het tricky met een vreemde.
Als er nu iets kapot gaat weet ik zeker dat ik in elk geval zeker dat ik het zelf veroorzaakt heb.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Volgens mij bedoeld hij ruilen en niet lenen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jamis Diablo schreef: vr 18 januari 2019, 09:51 Volgens mij bedoeld hij ruilen en niet lenen.
Maar daar is toch gewoon het "te koop" deel op het forum voor. Je post je fiets en vermeldt daarbij dat je hem graag wilt ruilen voor xxxxxx met eventuele bijbetaling. Je zou zelfs [Ruil] nog in de forumtitel op kunnen nemen oid. Andersom kan het ook in het "gezocht" deel.
Ik zoek xxxxxx en wil daarvoor graag yyyyyyy ruilen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik bedoelde inderdaad ruilen.

Natuurlijk kan je het in je “te koop” advertentie er bij zetten maar als het net als bij de “retro” spullen een apparte sectie heeft is dat wellicht pretiger en maakt de drempel ook wat makkelijker als je speelt met de gedachten om wat anders te kopen.

Het zou meer voor de mensen zijn die wellicht niet direct van hun eigen fiets af zouden willen maar spelen met de gedachten om misschien iets nieuws te proberen. En wellicht kom je dan op het topic een goede match tegen.

Mede ook omdat veel forumleden meerdere fietsen hebben staan waaronder er soms 2 bij die de rijstijl overlappen. Dus kan je bijvoorbeeld je XC bike ruilen voor een gravelracer?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

maverick76 schreef: vr 18 januari 2019, 10:24 Ik bedoelde inderdaad ruilen.

Natuurlijk kan je het in je “te koop” advertentie er bij zetten maar als het net als bij de “retro” spullen een apparte sectie heeft is dat wellicht pretiger en maakt de drempel ook wat makkelijker als je speelt met de gedachten om wat anders te kopen.

Het zou meer voor de mensen zijn die wellicht niet direct van hun eigen fiets af zouden willen maar spelen met de gedachten om misschien iets nieuws te proberen. En wellicht kom je dan op het topic een goede match tegen.

Mede ook omdat veel forumleden meerdere fietsen hebben staan waaronder er soms 2 bij die de rijstijl overlappen. Dus kan je bijvoorbeeld je XC bike ruilen voor een gravelracer?
Als je het ziet zoals het "retro" topic dan zou het niet zo moeilijk moeten zijn. Gewoon een "Fietsruil" topic aanmaken en kijken of het loopt?
Het is zeker geen slecht idee (ik zit zelf ook wel eens te twijfelen of ik mn XC fiets moet inruilen voor een FS met meer veerweg). Maar ik twijfel of er veel animo voor is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb altijd geleerd: van ruilen komt huilen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja maar dat was omdat je een kindje was en impulsief iets deed. Tegenwoordig denk je heeeeeel lang en heeeel goed na bij wat je doet, toch? :D

En ja wat betreft animo, dat moet blijken maar ik wacht eerst nog maar even de reacties hier af want dat is een aardige pijling denk ik zo.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

maverick76 schreef: vr 18 januari 2019, 11:10 Ja maar dat was omdat je een kindje was en impulsief iets deed. Tegenwoordig denk je heeeeeel lang en heeeel goed na bij wat je doet, toch? :D
:roll:

According to my wife, the answer is no. :-D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maar een bike switch is in theorie leuk maar in de praktijk zal het denk ik wel moeilijk worden om 2 partijen bij elkaar te vinden die een switch mogelijk maken.

Denk alleen al aan het feit dat elk lichaam anders is en je niet op elke bike lekker zit.
Je zou dus ook iemand moeten vinden die een vergelijkbare lichaamsbouw heeft.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Maverick en ik hebben een keer een fiets geruild (met of zonder bijbetaling weet ik niet meer, is al weer zo'n 8 jaar geleden) en dat ging prima.
Tot ie de geruilde fiets weer wilde verkopen en dat wat minder goed ging ;-)
Moet je inderdaad best geluk bij hebben, maar is wel een leuke manier om een beetje te scrollen wat er zoal aan aanbod is en laagdrempeliger dan de beslissing te nemen afscheid te moeten nemen van een fiets.
Wat betreft van ruilen komt huilen, je moet er vanuit gaan dat beide partijen geen rotzooi aanbieden.
Datzefde geldt toch ook als je hier een fiets te koop zet en hier ook een andere koopt.
Verschil is dat je één transactie hebt ipv twee.
Als je jouw geschatte waarde er bij zet, maakt dat het ruilen een stuk transparanter.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jamis Diablo schreef: vr 18 januari 2019, 12:40 Als je jouw geschatte waarde er bij zet, maakt dat het ruilen een stuk transparanter.
Ik denk dat met die verplichting het al een stuk beter wordt. Dan kunnen andere forumleden wellicht ingrijpen als de geschatte waarde ver van de waarheid ligt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

De meeste die hier op het forum zitten weten toch ongeveer wel wat iets waard is.. ik vind ruilen ook wel een gaaf idee.. ik heb nog wel een neuron die eigenlijk een wat meer richting enduro/trail bike zou moeten worden😋
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Over het algemeen plaatsen we ruilhandel in het 'gezocht' deel met als idee daar achter dat je op zoek bent naar een ruil. Het lijkt mij beter om het bij een eigen topic te houden, dan gaan alle reacties over jouw vraag of aanbod en komt er (als het goed is) niemand anders tussendoor met een andere vraag. Een verzameltopic is een leuk idee (om af en toe eens te kijken wat er zoal te ruilen is) maar zal het niet wat onoverzichtelijk worden?

Ik heb overigens met een aantal mensen op het forum door de jaren heen zoveel fietsen uitgewisseld dat het bijna ruilhandel was :lol:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

k heb nog wel een trialbike en evt een DH-bak (L), mocht er een leuke DH-bak beschikbaar zijn ;)
Plaats reactie