Advies gevraagd - Poging tot her-opbouwen Giant ATX 860

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze shop heeft nog weleens wat "ouder spul" voor mooie prijsjes, gewoon even doorheen smurfen:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=31

9-speed gripshifters voor Shimano achterderailleurs zijn er wel, die hebben als naam Attack of Rocket. Alle gripshifters met een X en een nummer zijn voor Sram derailleurs (X5, X7, X9, X0).

Shimano mountainbike achterderailleurs voor 7, 8 en 9-speed zijn uitwisselbaar, werken allemaal met een 9-speed shifter en cassette. De 10-speed mtb-derailleurs hebben een andere ratio, maar de 10-speed Shimano racederailleurs niet, die werken dus ook gewoon met de 9-speed shifter en cassette.

Als je nog geen shifter en derailleur hebt kun je ook kijken of je aan een betaalbare Sram X gripshifter en derailleur kunt komen. 9-speed Sram en Shimano cassettes zijn compatible dus dat maakt niet uit.
Voordeeltje van Sram is dat de veer in de derailleur iets sterker is (minder geklapper) en door de andere ratio zijn ze ietsje minder gevoelig voor verlopen van de afstelling en vuile kabels.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Was je oude cassette al 8 of 9 speed?
(7 speed was smaller, dus dan past er niets anders op dan 6 of 7 speed!)
De Shimano achterderailleurs tm 9 speed hielden de ketting minder strak, dus meer kans dat onderweg je ketting er af loopt, zeker zonder een vorm van kettinggeleiding op het voorblad.
Een Shimano derailleur met een gripshift (Rocket of Attack) werkt zwaarder dan een Sram derailleur met een X gripshift. Lastig verhaal, zit in de interne kabelloop.
Met wat jij wilt "moet" je dus een Sram derailleur en gripshift hebben, niet de Shimano combi.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 20:29
Paulien probeert schreef: do 17 januari 2019, 19:47 Dank voor de uitleg over de narrow-wide, daar had ik nog nooit van gehoord.
Als ik het goed begrijp is het dus 1) een narrow-wide blad of 2) om het even welk blad met de voorderailleur als kettinggeleider. Klopt?
1) Ja, maar eigenlijk ook met een clutch derailleur
2) Ja, precies!
Nonsense wat mij betreft, met een narrow wide voorblad heb je geen clutch derailleur nodig en ook geen oude voorderailleur als kettinggeleider, gaat prima zonder kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: do 17 januari 2019, 22:14 Vierarms is veel couranter, dat is waar maar het moet wel te vinden zijn, als ik iets tegenkom laat ik het weten.

Edit: Volgens mij is de steek dan 94, ik gebruik zelf bijvoorbeeld Surly bladen, die bevallen me goed maar zijn niet echt goedkoop: https://www.bike-components.de/de/Surly ... is-p44476/
Shimano had in die tijd een aantal afwijkende 'standaards', staat mij bij dat er voor STX inderdaad niets verkrijgbaar is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: do 17 januari 2019, 23:45
Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 20:29

1) Ja, maar eigenlijk ook met een clutch derailleur
2) Ja, precies!
Nonsense wat mij betreft, met een narrow wide voorblad heb je geen clutch derailleur nodig en ook geen oude voorderailleur als kettinggeleider, gaat prima zonder kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Je doet je naam aardig eer aan.

Waarschijnlijk heb je gelijk als het gaat om een stadsfiets.

Maar om mee (zonder) te mountainbiken is het een drama.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 23:47
Je doet je naam aardig eer aan.

Waarschijnlijk heb je gelijk als het gaat om een stadsfiets.

Maar om mee (zonder) te mountainbiken is het een drama.

Zo word je natuurlijk nooit “ genius” vriend.

Quote uit openingspost: Ik gebruik hem als stadsfietsje

En het is helemaal geen drama om zonder clutch te mountainbiken, mij lukt het in ieder geval zonder problemen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Even een zijspoor. Je hebt momenteel alleen een 2ehands 9sp cassette?

Waarom ga je niet volledig over op 11sp? 11sp past uiteindelijk gewoon op je fiets/ body.

Zal financieel niet veel uitmaken;
https://www.evanscycles.com/en-nl/shima ... vaid=50080
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: vr 18 januari 2019, 01:17
Lars TB schreef: do 17 januari 2019, 23:47
Je doet je naam aardig eer aan.

Waarschijnlijk heb je gelijk als het gaat om een stadsfiets.

Maar om mee (zonder) te mountainbiken is het een drama.

Zo word je natuurlijk nooit “ genius” vriend.

Quote uit openingspost: Ik gebruik hem als stadsfietsje

En het is helemaal geen drama om zonder clutch te mountainbiken, mij lukt het in ieder geval zonder problemen.
Daarom geef ik aan dat je voor een stadsfiets gelijk hebt. :kiss:


Maar voor een mountainbike gaat het echt niet werken. Misschien dat je mazzel hebt op rondjes als Horst. Maar op Amerongen stuitert je ketting er 3x per ronde af.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Real Epic '89 schreef: vr 18 januari 2019, 10:17 Even een zijspoor. Je hebt momenteel alleen een 2ehands 9sp cassette?

Waarom ga je niet volledig over op 11sp? 11sp past uiteindelijk gewoon op je fiets/ body.

Zal financieel niet veel uitmaken;
https://www.evanscycles.com/en-nl/shima ... vaid=50080
Toch wel, je kan voor €100 alles nieuw kopen (9sp), 1x11sp is minimaal €200.
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Nogmaals dank voor alle input. Ik heb nu in elk geval een beter beeld waar ik moet gaan zoeken. Toch altijd leuk, dat internet op deze manier :)

Opmerkingen
. Ja, Het wordt echt een stadsfietsje, met af en toe tochtjes buiten de stad, maar nog steeds voornamelijk op de weg.
. Budget: €100 - 200, allemaal goed, als ik er maar weer een aantal jaar lekker op kan fietsen.
aantal speed: 11 speed is een optie, omdat ik dan direct up to date ben, mocht er weer eens iets vervangen worden, maar voor het doel (stadsfiets) is het wat overdreven.
. Ik heb twee nette wielen met nette cassette in 9-speed, dus dat lijkt mij een goed uitgangspunt. (De wielen komen van mijn ligfiets, die nu in onderdelen in mijn schuur hangt te wachten op betere tijden: Totaal ongeschikt voor het centrum)

Ik heb nu een goede richtlijn en kan dit weekend op zoek naar:

Optie 1: hergebruik cranks
Crank: huidige gebruiken
Blad: Blijkt inderdaad nog te koop, gaaf! Surly staal of TA specialites
NB 94mm én narrow-wide lijkt me moeilijk te vinden.
óf kan ik het huidige blad gebruiken...? Zie foto's hieronder
Nieuw nodig:
trapas - vierkante as BB-UN 55
Achterderailleur - Sram 9 speed
Grip shifter - Sram 9 speed X0, Attack of Rocket

Optie 2: alles nieuw
Crank + blad 9, 10 of 11 speed
bijpassende trapas
achterderailleur
shifters

Optie twee heeft nog érg veel variabelen, dus lastiger zoeken naar onderdelen :wink:

Voorblad
Ik heb nog eens goed naar de cranks en bladen gekeken en op zicht lijkt het me prima om dat her te gebruiken. Het grote blad ziet er ook niet eens zo slecht uit (voor mij als leek), maar misschien kan iemand hier daar wat zinnigs over zeggen. Wat is wijsheid: Dit blad gebruiken totdat de ketting eraf blijft lopen of beter een nieuw voorblad kopen voor een euro of dertig?

Tot zover, vandaag moet ik andere dingen doen, ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om de onderdelen bij elkaar te zoeken.
To be continued :)


(PS Kan ik de foto's kleiner plaatsten? Ik ben een half uur aan het stoeien geweest met size of width invoegen, maar niks werkt)
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paulien probeert op vr 18 januari 2019, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Paulien probeert schreef: vr 18 januari 2019, 11:52 NB 94mm én narrow-wide lijkt me moeilijk te vinden.
Afbeelding
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... arm-cranks
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooi!
Maar $70 dollar voor een te klein blad schiet zijn doel een beetje voorbij 🙂
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Reed je in het verleden in de stad alleen op het midden blad?
Paulien probeert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 17 januari 2019, 15:56
Mijn mountainbike: Amsterdam

Volgens mij reed ik alleen op het grote, maar ik heb niet opgelet... De voorderailleur was al eerder gesneuveld en had ik eraf gehaald.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gebruik gewoon lekker je voorderailleur zonder bekabeling als kettinggeleider.. dan kun je prima af met een goedkoop voorblad. Clutch derailleur heb je echt niet nodig. Als je geen voorderailleur meer hebt dan zijn er ook betaalbare kettinggeleiders te vinden die je om je zadelbuis heen klemt.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie