Veluwse MTB Wintercompetitie 2018/2019

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Was die cup niet ook geschrapt omdat de organiserende clubs niet echt tot een gelijk draaiplan konden komen. Aka, verschillende inzichten over hoe aan te pakken. Ik dacht dat ik zoiets gelezen had.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Yeah Steel ik deel jouw mening er zitten wel te veel lange stukken in het is geen Soest of Lunteren.
@Karin volgens mij heb ik ook zoiets gelezen, er is geen overeenstemming onderling maar de wedstrijden gaan veelal separaat wel door.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

KarinMTB schreef: wo 9 januari 2019, 14:22 Was die cup niet ook geschrapt omdat de organiserende clubs niet echt tot een gelijk draaiplan konden komen. Aka, verschillende inzichten over hoe aan te pakken. Ik dacht dat ik zoiets gelezen had.
KNWU kan de verenigingen toch niet verwijten dat die niet meer na het NK XC een wedstrijd willen organiseren. In Burgh Haamstede nog met Misha de Vries en Micheal Govaerts met juryleden van de KNWU staan praten en voor zoveelste keer een aantal tips en inzichten vanuit de rijders gegeven. KNWU doet er alleen helemaal niks mee. Schijnbaar gaat het weer om het bobogedrag etaleren bij zogenaamd internationaal aansprekende wedstrijden zoals ze bij de 3 Nationscup. Ik vind het echt belachelijk dat de Nederlandse wielerbond meer tijd en aandacht heeft voor een competitie die voor het grootste deel in Duitsland en België plaatsvindt en zich daarom niet meer inzet voor de breedtesport in Nederland. Deelnemersaantallen waren zo slecht nog niet,..behalve na het NK,..zoals het al jaren is. Maar de deelnemersaantallen bij de 3 nationscup zijn minimaal zo bedroevend. Bij de wedstrijden in Nederland staan er een paar verdwaalde Belgen en een Duitser aan de start. Moerten we daar de NL cup voor laten vallen? Het probleem is dat er slechts 1 betaalde kracht zich bezighoudt met het MTB en. Wat dan opvalt i dat juist deze persoon aan het einde van afgelopen seizoen is gestopt. Ik vermoed dat er simpelweg niemand meer is die zich bekommerd om het MTBen. Hoe moeilijk kan het zijn als je kijkt naar de diverse wintercompetities? Kortom het ontbreekt de KNWU aan organisatiekunde en ze zijn zeer slecht in het maken van een degelijk licentiebeleid waarbij de verenigingen worden versterkt. Een licentie voor alleen mtb is nu helemaal niks meer waard helaas.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

NelizRijn schreef: wo 9 januari 2019, 20:45 Yeah Steel ik deel jouw mening er zitten wel te veel lange stukken in het is geen Soest of Lunteren.
@Karin volgens mij heb ik ook zoiets gelezen, er is geen overeenstemming onderling maar de wedstrijden gaan veelal separaat wel door.
Als er nu al weinig deelnemers zijn,...hoeveel gaan er dan naar deze losse wedstrijden komen zonder dat er een klassement aan verbonden is ?? Licentierijders zullen wel uitsterven en bijna geen rijder gaat nu meer 350km in een auto zitten voor een wedstrijd die nergens meer om gaat. Vrees dat deze wedstrijden komend jaar voor het grootste deel verdwenen zijn.

En ehhhh Deventer heeft wel redelijk wat rechte stukken,..maar het is op zich geen heel snel rondje. Is onderscheidend genoeg, met redelijk wat korte klimmetjes
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

En ehhhh Deventer heeft wel redelijk wat rechte stukken,..maar het is op zich geen heel snel rondje. Is onderscheidend genoeg, met redelijk wat korte klimmetjes
O ja, vroeg ik me nog af, nooit gereden daar, op FB lijkt het voornamelijk stoempen te zijn maar er zit dus ook wat klimwerk in. Ok we gaan het weer zien.... tot zaterdag :-q
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

schepp schreef: wo 16 januari 2019, 18:59 KNWU kan de verenigingen toch niet verwijten dat die niet meer na het NK XC een wedstrijd willen organiseren. In Burgh Haamstede nog met Misha de Vries en Micheal Govaerts met juryleden van de KNWU staan praten en voor zoveelste keer een aantal tips en inzichten vanuit de rijders gegeven. KNWU doet er alleen helemaal niks mee. Schijnbaar gaat het weer om het bobogedrag etaleren bij zogenaamd internationaal aansprekende wedstrijden zoals ze bij de 3 Nationscup. Ik vind het echt belachelijk dat de Nederlandse wielerbond meer tijd en aandacht heeft voor een competitie die voor het grootste deel in Duitsland en België plaatsvindt en zich daarom niet meer inzet voor de breedtesport in Nederland. Deelnemersaantallen waren zo slecht nog niet,..behalve na het NK,..zoals het al jaren is. Maar de deelnemersaantallen bij de 3 nationscup zijn minimaal zo bedroevend. Bij de wedstrijden in Nederland staan er een paar verdwaalde Belgen en een Duitser aan de start. Moerten we daar de NL cup voor laten vallen? Het probleem is dat er slechts 1 betaalde kracht zich bezighoudt met het MTB en. Wat dan opvalt i dat juist deze persoon aan het einde van afgelopen seizoen is gestopt. Ik vermoed dat er simpelweg niemand meer is die zich bekommerd om het MTBen. Hoe moeilijk kan het zijn als je kijkt naar de diverse wintercompetities? Kortom het ontbreekt de KNWU aan organisatiekunde en ze zijn zeer slecht in het maken van een degelijk licentiebeleid waarbij de verenigingen worden versterkt. Een licentie voor alleen mtb is nu helemaal niks meer waard helaas.
Ik ben het met je eens dat het jammer is dat er zo weinig deelnemers zijn voor de NLCup. Maar ik ben het niet helemaal eens wat betreft de 3NationsCup. Hoewel er daar ook geen gigantische startvelden waren was er doorgaans best een acceptabel startveld. Natuurlijk zou ik het graag drukker zien. Wat betreft de wedstrijden/parcoursen vind ik overigens dat het bij de 3NationsCup goed gaat/goed in orde is. Ik heb afgelopen jaar eigenlijk alleen maar leuke parcoursen gezien. Bij de NLcup is dat toch wel eens anders. Mijns inziens is dat toch ook nog steeds een hekel punt voor de NLCup: veelal al jaren dezelfde, vaak niet heel spannende, rondjes. Er zijn wel een paar mooie nieuwe parcoursen bijgekomen denk ik, maar helaas komen daar ook maar bar-weinig mensen op af :(.

In het verleden was er overigens sprake van het idee om iets van een promotie-regeling oid in te voeren voor de NLCup, en/of om Amateurs en Masters 30+ samen te voegen. Beide lijken me prima ideeen om het aantrekkelijker te maken, maar ik vrees dat daar komend jaar wederom niet zo veel van zal komen. :(
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Noin schreef: wo 16 januari 2019, 22:43
schepp schreef: wo 16 januari 2019, 18:59 KNWU kan de verenigingen toch niet verwijten dat die niet meer na het NK XC een wedstrijd willen organiseren. In Burgh Haamstede nog met Misha de Vries en Micheal Govaerts met juryleden van de KNWU staan praten en voor zoveelste keer een aantal tips en inzichten vanuit de rijders gegeven. KNWU doet er alleen helemaal niks mee. Schijnbaar gaat het weer om het bobogedrag etaleren bij zogenaamd internationaal aansprekende wedstrijden zoals ze bij de 3 Nationscup. Ik vind het echt belachelijk dat de Nederlandse wielerbond meer tijd en aandacht heeft voor een competitie die voor het grootste deel in Duitsland en België plaatsvindt en zich daarom niet meer inzet voor de breedtesport in Nederland. Deelnemersaantallen waren zo slecht nog niet,..behalve na het NK,..zoals het al jaren is. Maar de deelnemersaantallen bij de 3 nationscup zijn minimaal zo bedroevend. Bij de wedstrijden in Nederland staan er een paar verdwaalde Belgen en een Duitser aan de start. Moerten we daar de NL cup voor laten vallen? Het probleem is dat er slechts 1 betaalde kracht zich bezighoudt met het MTB en. Wat dan opvalt i dat juist deze persoon aan het einde van afgelopen seizoen is gestopt. Ik vermoed dat er simpelweg niemand meer is die zich bekommerd om het MTBen. Hoe moeilijk kan het zijn als je kijkt naar de diverse wintercompetities? Kortom het ontbreekt de KNWU aan organisatiekunde en ze zijn zeer slecht in het maken van een degelijk licentiebeleid waarbij de verenigingen worden versterkt. Een licentie voor alleen mtb is nu helemaal niks meer waard helaas.
Ik ben het met je eens dat het jammer is dat er zo weinig deelnemers zijn voor de NLCup. Maar ik ben het niet helemaal eens wat betreft de 3NationsCup. Hoewel er daar ook geen gigantische startvelden waren was er doorgaans best een acceptabel startveld. Natuurlijk zou ik het graag drukker zien. Wat betreft de wedstrijden/parcoursen vind ik overigens dat het bij de 3NationsCup goed gaat/goed in orde is. Ik heb afgelopen jaar eigenlijk alleen maar leuke parcoursen gezien. Bij de NLcup is dat toch wel eens anders. Mijns inziens is dat toch ook nog steeds een hekel punt voor de NLCup: veelal al jaren dezelfde, vaak niet heel spannende, rondjes. Er zijn wel een paar mooie nieuwe parcoursen bijgekomen denk ik, maar helaas komen daar ook maar bar-weinig mensen op af :(.

In het verleden was er overigens sprake van het idee om iets van een promotie-regeling oid in te voeren voor de NLCup, en/of om Amateurs en Masters 30+ samen te voegen. Beide lijken me prima ideeen om het aantrekkelijker te maken, maar ik vrees dat daar komend jaar wederom niet zo veel van zal komen. :(
Het aantal deelnemers per wedstrijd zal in de 3 nations best ok zijn,..maar ik kijk dan naar de nederlanders die uiteindelijk voldoende wedstrijden rijden voor het klassement. Das bijna gelijk aan 0. De promotie regeling zou dit Jaar ingevoerd worden, die was er dus door. Ook het samenvoegen van beide categorieën. Ook was men bezig om een marathoncup op te zetten vanuit de KNWU. Ook dit ligt nu weer stil. De rondjes in de NL cup waren niet heel bijzonder nee,..maar ook hier heb je als bond natuurlijk best invloed op. Je kan pro actief in gesprek gaan met verenigingen die wel in staat zijn iets moois neer te leggen. Je moet alleen tijd investeren en dat is iets wat men bij de bond wat betreft het MTBen absoluut niet doet, ondanks de enorme groei van het aantal mtb ers die er door het neerleggen van de vele routes zijn bijgekomen. In een fase waarin er zoveel meer potentiële rijders zijn kan je het als bond echt niet verkopen om het xc rijden in Nederland de nek om te draaien. Overigens is de 3 nations voor een werkende iemand met een gezin niet te doen. Veel te ver weg en soms in 3 weken 3 buitenlandse wedstrijden. Heb ik het nog niet eens over de enorme kostenpost die dit met zich meebrengt. 3 nations is misschien leuk voor de rijders uit het zuiden/oosten van het land, maar toch niet te doen voor mensen die aan de kust en het noorden wonen?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yeah Steel schreef: wo 16 januari 2019, 22:35
En ehhhh Deventer heeft wel redelijk wat rechte stukken,..maar het is op zich geen heel snel rondje. Is onderscheidend genoeg, met redelijk wat korte klimmetjes
O ja, vroeg ik me nog af, nooit gereden daar, op FB lijkt het voornamelijk stoempen te zijn maar er zit dus ook wat klimwerk in. Ok we gaan het weer zien.... tot zaterdag :-q
Klimwerk is een groot woord :) is wel veel trail en best een leuk rondje. Het stoemp deel is overigens wel een belangrijk deel. je wil hier niet alleen rijden,..zeker met wind tegen :)
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Hmm laat ik nou net gister een licentie en mylaps chip hebben besteld, heb ik die dan nog wel nodig dan. Ik probeer knwu al 2 dagen te bereiken per mail en telefonisch maar krijg ze niet te pakken. En idd voor een uurtje knallen is die 3 nations cup wel af en toe stukje sturen, misschien kan ik met je carpoolen Frank / Noin. Ik heb nog steeds last van knie stoten tegen deurstijl van de auto voor de training afgelopen zaterdag hopelijk voor a.s. zaterdag pijn te verdragen, fysio heeft niet geholpen. Had idd al filmpje gezien Mark, van Deventer, genoeg tijd om slecht te starten (mijn ding) met die brede lange aanvang voordat je het bos in gaat.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik heb geen licentie, maar ik ben wel heel blij met mij eigen mylaps transponder.

geen gedoe met huur, op en af e.d. En hij wordt vaak genoeg gebruikt.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

NelizRijn schreef: do 17 januari 2019, 15:11 Hmm laat ik nou net gister een licentie en mylaps chip hebben besteld, heb ik die dan nog wel nodig dan. Ik probeer knwu al 2 dagen te bereiken per mail en telefonisch maar krijg ze niet te pakken. En idd voor een uurtje knallen is die 3 nations cup wel af en toe stukje sturen, misschien kan ik met je carpoolen Frank / Noin. Ik heb nog steeds last van knie stoten tegen deurstijl van de auto voor de training afgelopen zaterdag hopelijk voor a.s. zaterdag pijn te verdragen, fysio heeft niet geholpen. Had idd al filmpje gezien Mark, van Deventer, genoeg tijd om slecht te starten (mijn ding) met die brede lange aanvang voordat je het bos in gaat.
Poe geen idee waar je nog je chip voor nodig hebt. Hooguit een keer bij een losse wedstrijd waar de KNWU komend seizoen nog betrokken is. Verder krijg je met marathons overal een stuurbord met chip. Ik gebruik de chip alleen bij xc wedstrijden van de KNWU. Je kan overigens je licentie ongedaan maken. Ik had hier ook een mail over gestuurd.

In Deventer wordt slecht starten gelijk afgestraft :winkie: Gelukkig kan je in de slipstream mee met de snelle mannen op het hele lange rechte stuk. Ff goed opwarmen en all out bij de start. 3 nations is wel meer dan een stukkie hoor,..tussen 500 en 600km zit je zo per wedstrijd en dat dan 3 weken achter elkaar, 3 x overnachting, inschrijfgeld etc. Zijn maar iets van 3 of 4 Nederlandse wedstrijden. rest is in België en Duitsland.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

KarinMTB schreef: do 17 januari 2019, 15:14 Ik heb geen licentie, maar ik ben wel heel blij met mij eigen mylaps transponder.

geen gedoe met huur, op en af e.d. En hij wordt vaak genoeg gebruikt.
Welke wedstrijden dan? Ik rij toch heel veel wedstrijden in binnen en buitenland, maar heb nog nooit mn chip gebruikt buiten KNWU XC en het NK
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

mij eigen vereniging (wintercompetitie oldebroek) heeft het Mylaps systeem voor wedstrijden. Ik heb hem al vaker bij streetraces gebruikt.
En hij kost geen vermogen per jaar. Als het niet helemaal uitkomt financieel dan voor mij wel in gemak.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

KarinMTB schreef: vr 18 januari 2019, 12:22 mij eigen vereniging (wintercompetitie oldebroek) heeft het Mylaps systeem voor wedstrijden. Ik heb hem al vaker bij streetraces gebruikt.
En hij kost geen vermogen per jaar. Als het niet helemaal uitkomt financieel dan voor mij wel in gemak.
Ah ok,..dan is het wel handig ja. Kosten van een eigen chip zijn lager dan steeds huren. Gaat een bepaald aantal rondes mee die mylaps, dus dat zal zeker jaren zijn.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Deventer was wel echt veel te druk,..of een te kort rondje. Inhalen was hele stukken op de smalle trails onmogelijk en als het wel kon dan was het heel vaak heel krap aan tussen de bomen. Volgend jaar zou ik hier een extra wedstrijd toevoegen en het startveld verkleinen of het rondje moet bijna 2x zo lang. We reden nu, met oponthoud al rondjes ruim onder 6 min :-{ Hopelijk is Nunspeet wat langer en breder. Ken de ronde daar eigenlijk niet.
Gesloten