De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).
Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
in dubio, welke wielset
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Ik zou voor dat geld altijd een wielset laten bouwen! Dan is het specifiek op jou afgestemd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kijk, de echte kennersErtje schreef: ↑do 17 januari 2019, 02:37 De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).
Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Kenner valt wel mee hoor, heb "toevallig" een keer beetje studie gemaakt van het naven-gebeuren van Bontrager want de Trekdealer wist het zelf ook niet preciesLars TB schreef: ↑do 17 januari 2019, 11:58Kijk, de echte kennersErtje schreef: ↑do 17 januari 2019, 02:37 De naven in de Kovee Elite hebben niet het DT rachet systeem maar Bontragers eigen Rapid Drive systeem met pallen. Standaard bij deze set met 3 pallen en 54 aangrijppunten. Deze body is zo naar 108 punts te brengen, gewoon drie extra palletjes bestellen bij Trek. En dat grijpt super aan kan ik je zeggen (heb zelf de Line 30 Pro in m'n Kona Unit en deze hebben standaard de 108 point engagement).
Naven schijnen bij Formula gemaakt te worden naar spec van Bontrager, kwaliteit van de naven in de Line Pro set is prima (deze zijn wel straight pull), tenminste bij mij draaien ze nog prima na 2 jaar.
Volgens mij hebben alleen de Bontrager XXX wielen, zeg maar de duurste uitvoeringen, nog een DT naaf.
Dank, ik ga het proberen te onthouden.
Maar om op de vraag van de TS terug te komen, voor €600 á €700,- kan je inderdaad ook (beter?) een mooi handgespaakt alu setje laten maken.
Voordeel van handgespaakt is wat mij betreft vooral de grotere keuze in onderdelen waaruit je set gaat bestaan. De kwaliteit van de fabriekssets (van gerenomeerde fabrikanten) doen denk ik weinig meer onder voor een handgespaakte set, en ze produceren goedkoper door meer afzet en soms keuze van goedkopere naven.
Bij een carbon wielset van €600,- is er gewoon ergens op bezuinigd, ook al komt ie van Trek/Bontrager. Voor dat geld heb je ook een set met bvHope Pro4 of DT 350 naven en een mooi alu velgje afgestemd op jouw gebruik.
Voordeel van handgespaakt is wat mij betreft vooral de grotere keuze in onderdelen waaruit je set gaat bestaan. De kwaliteit van de fabriekssets (van gerenomeerde fabrikanten) doen denk ik weinig meer onder voor een handgespaakte set, en ze produceren goedkoper door meer afzet en soms keuze van goedkopere naven.
Bij een carbon wielset van €600,- is er gewoon ergens op bezuinigd, ook al komt ie van Trek/Bontrager. Voor dat geld heb je ook een set met bvHope Pro4 of DT 350 naven en een mooi alu velgje afgestemd op jouw gebruik.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Leuk zoiets, maar dan heb je wel een handgespaakte set, maar niet volgens jouw wensen en zelfs misschien niet afgestemd op jouw gewicht en inzetbereik.Kalfonske schreef: ↑do 17 januari 2019, 22:46 Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
“Old, not obsolete”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Inderdaad zijn de high end fabriekssets best goed. Prijsvoordeel halen ze inderdaad uit het inkopen van onderdelen in grote volumes, maar ook in het machinaal spaken. Nu gaat dat machinaal spaken steeds beter (er zijn al machines die het stressen deels doen), maar ik ben er van overtuigd dat een goede bouwer een beter/duurzamer product aflevert. Om het machinaal spaken eenvoudiger te maken (en meer marge te kunnen maken) is straightpull interessant. Het vlechten van de buitenspaken gaat dan gemakkelijker omdat ze maar 1 kant op kunnen. Nadeel hiervan is dat het natrekken erg lastig is. Dat is ook de reden dat veel wielbouwers niet met straightpull naven willen bouwen.
Nu is handgebouwd niet per definitie beter. Ik heb wielset in handen gehad van een grote Duitse shop waar niet veel van klopte (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf uit het midden etc.) en een Britse webshop waar de spaakspanning op 140 KGF stond, terwijl de velgfabrikant max 125 aangaf (wel heel gelijkmatig op de te hoge spanning).
Klopt, je hebt niet meer de vrije keuze. Maar wees niet bang dat Ernie je een set meegeeft die niet voor jou geschikt is.Marco79 schreef: ↑vr 18 januari 2019, 22:44Leuk zoiets, maar dan heb je wel een handgespaakte set, maar niet volgens jouw wensen en zelfs misschien niet afgestemd op jouw gewicht en inzetbereik.Kalfonske schreef: ↑do 17 januari 2019, 22:46 Misschien zit hier iets tussen , volgens mij een gerenomeerde wielvlechter
Nu met 25% korting
http://www.bikeboosting.nl/index.php?mw
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man schreef: ↑za 19 januari 2019, 11:21Inderdaad zijn de high end fabriekssets best goed. Prijsvoordeel halen ze inderdaad uit het inkopen van onderdelen in grote volumes, maar ook in het machinaal spaken. Nu gaat dat machinaal spaken steeds beter (er zijn al machines die het stressen deels doen), maar ik ben er van overtuigd dat een goede bouwer een beter/duurzamer product aflevert. Om het machinaal spaken eenvoudiger te maken (en meer marge te kunnen maken) is straightpull interessant. Het vlechten van de buitenspaken gaat dan gemakkelijker omdat ze maar 1 kant op kunnen. Nadeel hiervan is dat het natrekken erg lastig is. Dat is ook de reden dat veel wielbouwers niet met straightpull naven willen bouwen.
Nu is handgebouwd niet per definitie beter. Ik heb wielset in handen gehad van een grote Duitse shop waar niet veel van klopte (ventiel tussen gekruiste spaken, naaf uit het midden etc.) en een Britse webshop waar de spaakspanning op 140 KGF stond, terwijl de velgfabrikant max 125 aangaf (wel heel gelijkmatig op de te hoge spanning).
Klopt, je hebt niet meer de vrije keuze. Maar wees niet bang dat Ernie je een set meegeeft die niet voor jou geschikt is.
Ciao
Jan
Klopt als een bus. Ik heb er onlangs een set met dt swiss xr 391 velgen, revo spaken en 350 naven in de aanbieding gekocht. Gewicht 1569gr. Rijdt superfijn.
Ernie checkt inzetgebruik, je gewicht etc. en aanpassing daaraan is mogelijk. En de prijs was met ca €450 voor mij dik in orde.