Enduro/Freeride E-bike huren

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn voornaamste fun in t mtb-en zit hem in vooral technische acties (springen, trapjes, rockgardens, etc).

Ik heb geen bikepark in de buurt, dus dagelijks even een halfuurtje of uurtje dh-en / springen zit er niet in.
Nu heb ik in de omgeving al best wat interessante stukjes gezien, die met een hogere snelheid (meer power) ook erg uitdagend en dus interessant zouden kunnen worden.
Om die reden zit ik nu al een tijdje te denken of ik er baat bij zou hebben om voor training in mijn omgeving gebruik te maken van een e-bike....
Ik denk dat ik meer en vooral langer focus zou kunnen hebben op het springen, bochtenwerk, etc als ik niet zo snel moe wordt van t acceleren.

Dus om eens de proef op de som te nemen:
Waar kan ik een > 160mm e-bike een dagje huren om het eens uit te proberen?
Liefst omgeving Noord-Brabant (Breda)

Bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toen ik voor een e-mtb in de markt was kreeg ik bij Merida hun e-onesixty mee voor een flinke proefrit. Ik heb toen de route Apeldoorn gereden, totaal had ik zo'n 50km op de klok. Geeft een aardig idee van hoe zo'n fiets rijdt (en "onesixty" slaat op de veerweg, dus 160mm voor en achter).

Maar voor springen/trapjes/rockgardens is dat niet de beste route :D

Overigens, over hogere snelheden: je zit desgewenst in no-time aan de 25 per uur (als je de hogere ondersteuningsstanden gebruikt), wil je sneller dan dat zul je extra hard moeten werken want dan gaan die 23kg flink tegenwerken...

Op technische afdalingen rijdt zo'n fiets uitstekend, ik had er in de Alpen op geen enkele manier last van in vergelijking met de fietsen waarmee ik daar eerder was. Maar voor "tricks" lijkt een e-mtb me gevoelsmatig niet de beste keuze. Je zult in sommige aspecten ook je rijstijl moeten aanpassen aan de ondersteuning, je aanzet zo doseren dat de motor precies op tijd en met genoeg (niet teveel, niet te weinig) power inkomt. Dat was voor mij de grootste gewenning op technische klimpaadjes, veel meer dan het gewicht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het gewicht van de fiets bij jouw rijstijl nogal in de weg gaat zitten.
In tegenstelling op wat de meeste e-bike haters denken is een e-bike geen trialmotor die met een flink koppel op het achterwiel jou over dingen heen lanceert.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat je ook nog kan doen is “trainen” zodat je uithoudingsvermogen beter word.
En je bespaart een enorme klap geld, je gezondheid gaat vooruit en weer een accu minder de wereld in.

Klinkt als een no-brainer toch?

(Even uitgaande van je genoemde rijstijl en Red Bull avatar dat je geen 50 plusser bent, anders is het wellicht een ander verhaal)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: do 17 januari 2019, 12:07 Wat je ook nog kan doen is “trainen” zodat je uithoudingsvermogen beter word.
En je bespaart een enorme klap geld, je gezondheid gaat vooruit en weer een accu minder de wereld in.

Klinkt als een no-brainer toch?

(Even uitgaande van je genoemde rijstijl en Red Bull avatar dat je geen 50 plusser bent, anders is het wellicht een ander verhaal)
Hahaha, ja tuurlijk! :P

Ik heb veel sporten gedaan in mijn leven, ook op hoog niveau, en ik ben altijd op zoek naar creatieve manieren om sneller vooruit te gaan.
Trainen heeft tijd nodig. Dat doe ik natuurlijk ook, maar stel dat je iedere dag 1 uur conditietraining doet, dan ga je niet ineens 2x zo snel vooruit als je daar 2 uur van maakt. Sterker nog, het zou weleens averechts kunnen werken. Je lichaam heeft ook rust nodig.

Dus wil je zo snel mogelijk vooruit, dan zul je daar je balans in moeten vinden. En kun je wel extra progressie maken door training toe te voegen wat je conditioneel gezien ontlast. Afwisseling is het belangrijkste daarin (ook mentaal gezien).
Dus vandaar mijn gedachten over een e-bike. Het geeft je de mogelijkheid om je conditioneel gezien te ontlasten tijdens je rust momenten, maar je kunt wel verder gaan met trainen en vooruitgaan. ;)

@Makkelijk / Kermit:
Ik verwacht geen trialbike, maar wel kunnen springen. En anderen kunnen het ook:





Maar waar je in mijn ogen het meeste winst kunt halen:
In het gebied hier zitten veel mogelijk leuke stukken, waar je ècht maximaal moet accelereren om voldoende snelheid te kunnen maken, gewoon omdat de ruimte beperkt is.
Dat kost enorm veel kracht en daar is een e-bike dus handig.
Heb je voldoende ruimte en tijd om snelheid te maken, dan is het niet zo'n probleem, maar die plaatsen ken ik eigenlijk niet zoveel ;)

Dus maak ik ze ook zelf:



Maar toch is dat ook beperkt mogelijk... ;)

Maar niemand dus een idee om zo'n ding ergens een dagje te kunnen huren? :)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Heeft Specialized niet een e-bike democenter ergens in NL?
Plaats reactie