in dubio, welke wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

Ik ben van plan om een nieuwe wielset voor mijn mountainbike aan te schaffen, hierbij zijn er 2 waarin ik zeer geïnteresseerd ben. Het gaat om de Bontrager Kovee Elite 23 (carbon) +/- €600 en de DTSwiss XR1501 spline one 25 (aluminium) +/-€700. De bontragers wegen zo'n 1700 gram en de DTswiss zo'n 1525 gr. De DTswiss wielen zijn voor zien van de 240s naven...Wat is de beste keus...de carbon wielen of de aluminium met dt240s naven...?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Waar en hoe rijd je? Wat ga je met de wielen doen? Welke bandenmaat monteer je het meeste?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

2.25/2.35.. gebruik is voor XC. Fiets in omgeving Meppel/Havelte..Ik heb mn twijfels over de naven van de Kovee...Op mn racefiets heb ik een setje carbon Bontragers met de 240s naven waar ik echt hele goede ervaring mee heb..fietst super.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met die breedte van je banden zou ik voor de breedste velg gaan. Afgaande op de naam van de Bontrager's zijn die 23 mm breed (?) en dus is de DT de betere keuze.

En nu maakt Bontrager wel gebruik van een DT binnenwerk in enkele naven, maar ik heb geen idee hoe dat bij dit model zit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 21:17 Met die breedte van je banden zou ik voor de breedste velg gaan. Afgaande op de naam van de Bontrager's zijn die 23 mm breed (?) en dus is de DT de betere keuze.

En nu maakt Bontrager wel gebruik van een DT binnenwerk in enkele naven, maar ik heb geen idee hoe dat bij dit model zit... .
Daar zitten iig geen DT naven in... :P
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Chong schreef: wo 16 januari 2019, 21:26
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 21:17 Met die breedte van je banden zou ik voor de breedste velg gaan. Afgaande op de naam van de Bontrager's zijn die 23 mm breed (?) en dus is de DT de betere keuze.

En nu maakt Bontrager wel gebruik van een DT binnenwerk in enkele naven, maar ik heb geen idee hoe dat bij dit model zit... .
Daar zitten iig geen DT naven in... :P
Optisch lijkt de body wel op een DT versie. En de benaming sluit het zeker niet uit: 108, voor het aantal tandjes van het DT ratchet systeem!


Geen DT-Swiss naaf, maar wel dezelfde techniek.


Daarbij zijn vrijwel alle naven op de markt vrij betrouwbaar tegenwoordig, dus in dat opzicht kun je ook de Bontragers wel gokken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 21:46
Chong schreef: wo 16 januari 2019, 21:26

Daar zitten iig geen DT naven in... :P
Optisch lijkt de body wel op een DT versie. En de benaming sluit het zeker niet uit: 108, voor het aantal tandjes van het DT ratchet systeem!


Geen DT-Swiss naaf, maar wel dezelfde techniek.


Daarbij zijn vrijwel alle naven op de markt vrij betrouwbaar tegenwoordig, dus in dat opzicht kun je ook de Bontragers wel gokken!
Ik denk dat de Kovee's wel stijver zijn dan de DT Swiss's, dus idd het overwegen waard... ik ga er nog even over nadenken.. Dank voor het meedenken! :-D :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd de DT’s, superset!
Licht, stijf (68kg), doe er al het stevigere XC t/m lichtere trailwerk mee.
Geen omkijken naar, zou zo weer een set kopen.
Net lagers achter vervangen, het eerste onderhoud dat nodig was in 4,5jr!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Chong schreef: wo 16 januari 2019, 21:58 Ik denk dat de Kovee's wel stijver zijn dan de DT Swiss's, dus idd het overwegen waard... ik ga er nog even over nadenken.. Dank voor het meedenken! :-D :-D
Maar nu ga je wel meer voordeel halen uit de bredere velgen dan uit de eventueel iets hogere stijfheid van de carbon velgen... . Tenzij je zelf erg zwaar bent, maar zelfs dan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chong
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:35

Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 22:12
Chong schreef: wo 16 januari 2019, 21:58 Ik denk dat de Kovee's wel stijver zijn dan de DT Swiss's, dus idd het overwegen waard... ik ga er nog even over nadenken.. Dank voor het meedenken! :-D :-D
Maar nu ga je wel meer voordeel halen uit de bredere velgen dan uit de eventueel iets hogere stijfheid van de carbon velgen... . Tenzij je zelf erg zwaar bent, maar zelfs dan... .
Ben geen lichtgewicht, +/-95 kg....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Chong schreef: wo 16 januari 2019, 22:17
Lars TB schreef: wo 16 januari 2019, 22:12

Maar nu ga je wel meer voordeel halen uit de bredere velgen dan uit de eventueel iets hogere stijfheid van de carbon velgen... . Tenzij je zelf erg zwaar bent, maar zelfs dan... .
Ben geen lichtgewicht, +/-95 kg....
Dan zou ik voor dat geld een setje met Hope naven en Spank velgen of bredere DT velgen laten bouwen bij een goede wielbouwer!!! Iets zwaarder, maar alleen maar beter!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

M
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 januari 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, stijver en steviger, +1...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Setje Stans no Tubes / ZTR Arch of Flows ? knetter sterk breed en de Arch is niet heel erg zwaar ?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

jeroentune schreef: wo 16 januari 2019, 22:38 Setje Stans no Tubes / ZTR Arch of Flows ? knetter sterk breed en de Arch is niet heel erg zwaar ?
Klopt, als je dat bouwt met Dt comp spaken en messing nippels kom je op zo'n 1850g uit, met relatief lichte velgen welke uitstekend passen bij je gewicht. En dat voor minder dan de beide aangedragen wielsets (als je goed rond kijkt).

Nadeel van de DT set vind ik de straightpull spaken: als er een keer een spaak kapot gaat lastig een vervangende spaak te vinden, en ook wat lastiger te bouwen/herstellen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie