Clinic Flowtrail / bikepark waar?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik wil een weekend organiseren voor hoofdzakelijk XC georiënteerde bikers, die willen kennismaken met het flowtrail/ trailpark gebeuren. Het zou wel aardig zijn als er een clinic gevolgd kan worden om daarna zelf aan de slag te gaan. Ik kwam laatst een advertentie tegen van zoiets (angsten overwinnen bla bla), maar kan dit niet meer vinden. Is er zoiets te vinden op ca 3 uur rijden vanaf Utrecht? In Winterberg is wel eea te doen, of zijn er betere tips?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jupiler schreef: zo 13 januari 2019, 10:16 Ik wil een weekend organiseren voor hoofdzakelijk XC georiënteerde bikers, die willen kennismaken met het flowtrail/ trailpark gebeuren. Het zou wel aardig zijn als er een clinic gevolgd kan worden om daarna zelf aan de slag te gaan. Ik kwam laatst een advertentie tegen van zoiets (angsten overwinnen bla bla), maar kan dit niet meer vinden. Is er zoiets te vinden op ca 3 uur rijden vanaf Utrecht? In Winterberg is wel eea te doen, of zijn er betere tips?
Staat er wat onduidelijk... .

Wil jij aan een groep les geven? Of wil je een groep bij elkaar brengen om een clinic met zijn allen te volgen?


Maar je kunt ook zelf gewoon gaan en wat afkijken bij anderen en zelf gaan aanklooien. Winterberg is erg toegankelijk en de helft van de trails zijn prima te doen op een xc-fiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Geheel duidelijk is het in ieder geval niet
1) Flowtrail/bikepark, flowtrail/trailpark? Is niet direct hetzelfde. Waar ben je precies naar op zoek, wat wil je leren...?
2) Als je naar een bikepark wilt, wil je dat met XC fietsen gaan doen*, is ander materiaal beschikbaar(incl. protectie) of wat huren (laatste is gelijk een limitatie).

Bikepark in Winterberg gaat grotendeels op een XC fiets, vraag is edoch of je dat ook moet willen...


Er zijn verschillende partijen (Mikey's, MTB Clinics.be, ...) die clinics geven op de terril in Beringen (~150km van Utrecht).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik zal het iets verduidelijken, wij willen als XC bikers een clinic krijgen op een flowtrail, zoals op onderstaande foto. Met XC fietsen lijkt me niet handig, dus ter plekke fietsen huren lijkt me handig. Het doel is de techniek aanscherpen, beter kunnen dalen etc.

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ter voorbereiding op een dergelijk outdoor flowtrailweekend, daar zul je toch een eindje voor moeten rijden vrees ik, is ook in dit seizoen indoor Wood15 in Sittard Geleen erg leerzaam en leuk.
https://www.wood15.eu

Ook kombochten, diepe steile ‘pumptrack’, gewone pumptracks, foampit, schans, tracks met balkjes en dropjes, losse technical trail features.
Gaat prima op een gewone MTB, een dropper maakt het stukken makkelijker en meer fun!

Er worden ook Clinics gegeven, oa door Michael Lemmens, Bikey Mikey, volgens mij.

Als je in Wood15 alles fietst gaan flowtrails zeker lukken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dichtstbijzijnde voor het soort flowtrail dat op de foto staat gaat Winterberg (bikepark) zijn (Flow Country, Continental, Pinball). Eventueel nog de Freeride al kom je daar op momenten wel een rockgarden, wat kleien drops, ... tegen. Freeridestrecke in Willingen was ook een vergelijkbaar soort track maar hoe die tegenwoordig is ??? en niet dichterbij.
Zolang je het niet ofwel als een zak aardappelen zittend op je zadel gaat proberen ofwel er gelijk met 110% invliegt in plaats van het rustig op te bouwen, zijn er eigenlijk nauwelijks specifieke skills voor gevraagd...


Beringen is interessant voor de wortels, switchbacks, rock gardens, drops, ... maar dat zijn allemaal dingen die op voornoemde soort tracks eigenlijk niet tegenkomt.

Dropper heb je in een bikepark - zeker Winterberg - niet echt nodig (en Wood15 ook niet echt volgens mij), je kunt gewoon je zadel permanent naar beneden zetten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, dropper Wood15 niet nodig! Wel leuker en ‘handig’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

cheeta schreef: zo 13 januari 2019, 14:31 Dichtstbijzijnde voor het soort flowtrail dat op de foto staat gaat Winterberg (bikepark) zijn (Flow Country, Continental, Pinball). Eventueel nog de Freeride al kom je daar op momenten wel een rockgarden, wat kleien drops, ... tegen. Freeridestrecke in Willingen was ook een vergelijkbaar soort track maar hoe die tegenwoordig is ??? en niet dichterbij.
Zolang je het niet ofwel als een zak aardappelen zittend op je zadel gaat proberen ofwel er gelijk met 110% invliegt in plaats van het rustig op te bouwen, zijn er eigenlijk nauwelijks specifieke skills voor gevraagd...


Beringen is interessant voor de wortels, switchbacks, rock gardens, drops, ... maar dat zijn allemaal dingen die op voornoemde soort tracks eigenlijk niet tegenkomt.

Dropper heb je in een bikepark - zeker Winterberg - niet echt nodig (en Wood15 ook niet echt volgens mij), je kunt gewoon je zadel permanent naar beneden zetten.
Freeride in Winterberg heeft zeker te weten geen rockgarden. Dat is de Downhill. Willingen is veel moeilijker voor een beginner, zou ik niet doen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dennisvdb schreef: zo 13 januari 2019, 19:37Freeride in Winterberg heeft zeker te weten geen rockgarden. Dat is de Downhill.
Na de splitsing DH / Freeride, net voor het kruizen van de weg aan de linkerkant?
(Ooit de 1e rock garden op de DH - foto uit 2008)
Is niet super spectaculair en je kunt er rechts langs maar als je het een naam moet geven...

Dennisvdb schreef: zo 13 januari 2019, 19:37Willingen is veel moeilijker voor een beginner, zou ik niet doen.
De Freeridestrecke? De rest heb je niets te zoeken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de foto die je geplaatst hebt is van petzen, degene die die trail ontworpen heeft, is nu ook willingen onder handen aan het nemen, met 2 nieuwe flowtrails.
https://www.mtbzone-bikepark.com/de/willingen/

zo te zien organiseren ze ook cursussen
https://www.mtbzone-bikepark.com/de/willingen/kurse

maar alle technieken die je voor een flowtrail nodig hebt kan je ook op bv. de utrechtse heuvelrug of dorst oefenen, dus daar zou ik mee beginnen, zelf met hulp van youtube of met een clinic in NL.
dan heb je straks ook meer aan een clinic verder weg.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, UHR alleen... die heeft zoveel flow dat je er juist niet de 'onverwachte dingen' leert 'pareren'.
Dan zou ik er juist een paar rondjes Sint Pietersberg Maastricht bij doen bv, icm Wood15 Sittard. Bij de SPB is de grond gemener, meer offcamber, wat glibberiger, meer werken met je fiets, daar moet je de flow leren zoeken. Beheers je dat, 'dan gaan flowtrails vanzelf'.
En de Sint Pietersberg is wat vriendelijker dan de mijnterril van Beringen. Op de toerismesite schrijven ze wel 'genieten in Beringen', maar dat genieten klinkt wat te eufemistisch :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Is Beringen nou voor iedereen een blinde vlek?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

sik schreef: ma 14 januari 2019, 02:01 maar alle technieken die je voor een flowtrail nodig hebt kan je ook op bv. de utrechtse heuvelrug of dorst oefenen, dus daar zou ik mee beginnen, zelf met hulp van youtube of met een clinic in NL.
dan heb je straks ook meer aan een clinic verder weg.
Of zoek met zijn allen een pumptrack of BMX-baan op.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

bert l. schreef: ma 14 januari 2019, 10:17 Is Beringen nou voor iedereen een blinde vlek?
Clinic van Mikey bij Beringen was top, maar dat was al geen beginnersclinicje meer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie