Tire inserts als stootlekbescherming, ervaringen marathon/XC? Pepi’s Noodle?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Krijg straks carbonnen velgen op een Canyon Lux, DT1250 set, 25mm. Dalen doe ik graag en hard, en stootlekken komen heel soms wel eens voor, net ten Zuiden van Zuid L, op lange stenige afdalingen. Lage druk rijden is natuurlijk ook lekker.

Heeft iemand al ervaring met tubeless tire inserts als PTN, Pepi’s Tire Noodle?
Die leek me tov de meer enduro gerichte systemen als Procore, Huch Norris etc nog relatief licht, en daarmee meer passend binnen het XC gebruik? Je ziet ze ook al opduiken met de wereldbeker XC-wedstrijden.
60,- voor een set, 50gr per noodle maatje S, leek me een aardige ‘verzekering voor mooie velgen’ :winkie: ...

Inserts passend bij stevig XC/marathon gebruik dus, als extra bescherming voor een carbonnen velg. Voor gebruik Zuid-L/Blg t/m XC- Transalp zeg maar? Ervaringen?

Pepi’s Tire Noodle info en plaatjes:
https://www.google.nl/amp/s/www.hibike. ... e.html/amp.
Goed filmpje: https://youtu.be/BEo_m5LLuj4. Monteren lijkt wel ‘een dingetje’...

Andere systemen:
https://www.vitalmtb.com/features/Vital ... stems,1841
https://www.wistio.com/tire-suspension-inserts-review/
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 januari 2019, 13:59, 3 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Een goedkopere insert: Rimpact.

Verder geen ervaringen met foaminserts, wel met Procore: installeren neemt iets meer tijd, maar tot op heden heeft het mij beschermd tegen het nodige leed. Zolang als ik het gebruik, in een stuk of 4-5 buitenlandse trips, niet meer lek gereden. Nu daal ik als een slak, maar ik ben niet de lichtste....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

35pond voor set incl ventielen :-q .
Wel voor banden vanaf 2.35”, nou 2,25” zal ook wel gaan, lijkt me?
Kon alleen geen gewichtsinfo vinden op die site.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wellicht kan je er nog een randje afsnijden? Maar 2.35 is geen straf hoor....

Gewichten staan in de FAQ, ik dacht 90gr voor een 29" insert.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Kon/kan er daar niets over vinden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar reed je met stootlekken ook deuken in de aluminium velgen? In de regel zijn moderne carbonvelgen (dikkere randen!) juist iets beter bestand tegen dat soort impacts, dus je zou het risico kunnen nemen als je nog geen deuken reed.

En je behoudt de gewichtswinst van de carbon velgen, want met zo een insert schiet je dat doel weer voorbij... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1 Deukje (teruggebogen) in 4,5 jr alu DT 1491/DT1500 valt mee.
DT1250 set is 1350gr. Met 1 ons noodles erbij 1450 gr, dus ongeveer hetzelfde als mijn huidige set.

Denk dat de carbon set vooral meer stijfheid zal brengen en directer nauwkeuriger stuurgedrag. En als de noodles behalve velgbescherming ook een nog wat lagere druk mogelijk maken, minder burpen... gewicht is niet het belangrijkste en het blijft erg licht natuurlijk.

Maar dat klinkt bemoedigend, stevigere dikkere carbon velgranden, @Lars!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

aurelius schreef: zo 13 januari 2019, 11:52 (Kon/kan er daar niets over vinden).
1e regeltje in de FAQ
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wat Lars zegt: Carbon velg heeft als grootste voordeel dat de "stootimpact' (deuk in alu velg) beter op te vangen is. Ik heb testen gelezen waar met exact dezelfde wielsets stevig gereden werd, met in de ene set de alu velg versie en de andere carbon versie (zelfde binnenbreedte en luchtdruk) er geen verschil in stuurgedrag waar te nemen is. Gewichtsverschil tussen beide sets was minimaal. Wel had de alu versie een deukje, het carbon was nog 100%.

Daarnaast zal bij het insturen de band een grotere invloed hebben op de nauwkeurigheid. Bij lage druk gaat die natuurlijk wringen/werken in de bocht. Een goede bouw heeft meer impact op het stuurgedrag.

Veel plezier met de nieuwe fiets straks :-q

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Tiger1050
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 19 september 2011, 15:07
Mijn mountainbike: Zeewolde

Bij mijn zoon noodels er in laten zetten, het erop zetten en afhalen is geen makkelijke klus, na toch een keer goed lek te hebben gereden moest er een nieuwe band op, de noodle is hier bij beschadigd, kwamen we later achter, gewoon helemaal open gesneden met de banden lichter, ik zou het niet meer adviseren
Mijn vrouw zei of de fiets er uit of ik .....................................................................................................................soms mis ik haar
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De ene insert is de andere niet...

Ik heb "Ghetto Norris" (DIY van closed cell foam) standaard in m'n 27.5 wielen om a) niet in druk omhoog te hoeven en b) geen deuk in een velg te rijden op het moment dat je die niet ideaal raakt (1/jaar). Da's edoch niet op een XC fiets en die kom je op de trails waarvoor het is ook niet echt tegen...
1) installeren is niet veel meer moeite dan een normale tubeless setup (band er aan een kant op, insert erin, band aan de andere kant erop),
2) 50g per wiel.
3) doet wat je ervan verwacht (en als DIY goedkoop).
4) makkelijker te verwijderen wanneer er toch een binnenband in moet (sidewall cut van een stuk rots).
5) onderhevig aan 'slijtage' (net zoals velgen).

Gezien 2) en 3) alsmede dat ik geen negatieve impact ervaar, zitten ze ook standaard in mijn 'XC' wielset; wil niet meer echt zonder....

Systemen als Cushcore zijn, wat ik ervan gehoord en gezien heb, wel een redelijk drama om te installeren (geen directe ervaring met Cushcore, wel met Procore). Maar die hebben ook meer te bieden om de band op de velg te houden waar een Huck Norris-achtige natuurlijk niets doet...

Geen ervaring met PTN.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Gewoon iets betere banden monteren?, stond tijd terug iets in blad Bike over die insert, kwam er volgens mij nog op neer dat een goede band nog steeds beste is.
Ze testten toen een schwalbe super graviti band tov een snakeskin met verschillende inserts
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ik rij zelf met de Vittoria inserts, maar er zijn inderdaad heel veel opties verkrijgbaar, ook voor xc gebruik.

Ik heb zelf nog nooit met de rode noodles gereden, maar al wel een aantal klanten in de winkel gehad die er snel weer vanaf wilde en opzoek waren naar wat sterkers. Bij 1 was na 1 wedstrijd de noodle gewoon in stukken gebroken. De noodles zijn goedkoop en vallen redelijk snel uit elkaar. Ik zou ze niet adviseren.

Het is wel afhankelijk welke spanning je rijdt. Ik gebruik de Vittoria’s in de 2.8/3.0 plus banden en alleen achter. Je merkt dan dat je regelmatig “op” de insert rijdt. De insert ondersteunt de band ook in de bochten en doet dus meer dan alleen stootlek tegen gaan. Hij moet dus wel tegen een stootje kunnen.

Het plaatsen van zo’n insert is best wat werk en je wilt er tenslotte op vertrouwen dat hij z’n werk blijft doen en niet hoeft te controleren of hij inmiddels uit elkaar is gevallen.

Als je relatief goedkoop bescherming wilt hebben tegen alleen stootlek zou ik de Huck Norris adviseren. Die voldoet dan prima.
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Sinds november rijd ik met ARD van Nukeproof op mijn 29er .
Zeer tevreden over , met mijn 100kg en rijstijl blijft de band mooi op de velg (mavic en829)
Ook trappen rijden zonder snakebites in buitenband lukt prima.

Ik rij enkel achteraan met deze insert, monteren loopt iets moeilijk in begin maar eens je de techniek wat vast hebt gaat het vanzelf )
Plaats reactie