MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Uitgebreid bericht gehad van het Grensparksecretariaat: alles wat ik hierboven heb verteld klopt precies. Ik wacht nog op reactie van SBB boswachter.

Alles reeds besloten in provinciaal beleidsplan waarbij ik specifiek aandacht vraag voor kaart bijlage 2.3a en 2.3b. Net als de Hedwigepolder: leuker kunnen we het niet maken, wel nog erger.

Vignet komt er ook aan, want die nieuwe baan moet onderhouden worden, samen uiteraard met BOA's.

Westenschouwen, Dorst, BoZ en Roosendaal zijn (nog) zonder vignet. BoZ en Roosendaal maken grotendeels gebruik van bestaande paden. Gaat uitstekend! Waarom kan dat niet in het Grenspark?

Verbaast me dat er verder weinig reactie is op dit thema. Of niemand leest het, of iedereen vindt het wel best.
Laatst gewijzigd door Crapton op do 10 januari 2019, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Vooruit, een reactie vanuit een vrijwilliger die volop aan het werk is om deze routes te maken. Ondanks dat ik ook geen grote fan ben van vaste routes en al ruim 30 jaar is de bossen op en rondom de Brabantse Wal rond rijd heb ik in de loop der jaren veel zien veranderen in de bossen. Er worden nieuwe paden gemaakt, eigen routes met verf en andere zaken op de bomen aangegeven... Ook de mentaliteit van sommige bikers helpt hier niet in mee.
Daarnaast lees je steeds vaker over problemen tussen wandelaars en fietsers, door beide groepen gescheiden paden aan te bieden kunnen deze (misschien) voorkomen worden. En ook hier in de omgeving is er geklaagd.

En dan kan ik me voorstellen dat de terreineigenaren zoals SSB en NM hier niet vrolijk van worden, en hierdoor dreigen om de bossen dan maar te sluiten voor de mountain bikers. Wil je dan gaan fietsen in de omgeving en kom je dan de boswachter of een boa tegen heb je dus kans op een boete, en dat gaat ten koste van mijn bikebudget ;-)

Waarom dan toch meehelpen met het maken van deze routes?
In eerste instantie zorgen dat we in ieder geval nog kunnen fietsen door de lokale bossen, en ja, zoals ik hier al eerder schreef, ook het liefst buiten de route. Door mee te helpen zitten we als mountainbikers rechtstreeks aan tafel met zowel SBB en NM, zodat we daar ook mee kunnen praten en op die manier onze belangen en wensen kenbaar te maken en te bespreken. En voor zover is er zeker begrip voor onze belangen en onze wensen.
Anderzijds zijn de routes een mooie manier om voor buitenstaanders kennis te maken met het moois hier op de Brabantse Wal.

En dan een vignet, tja, de inkomsten zullen gebruikt worden om de routes te kunnen onderhouden en in later stadium misschien verder uit te breiden. De meeste kosten worden nu gedragen door Gemeente Woensdrecht. Maar als ik dan met een vignet gewoon mag blijven fietsen heb ik daar geen probleem mee, zolang ik daar een stukje vrijheid voor terug krijg.

En ja, dit is waarschijnlijk gezien door een gekleurde bril...

Ik snap ook dat ik hiermee de tegenstanders van routes ineens van gedachte kan laten veranderen, maar het lezen van de negatieve reacties alhier was niet erg fijn. Mijns inziens doet het te kort aan al het werk wat er door de vrijwilligers hier, maar ook ten lande, wordt gestoken in het aanleggen en onderhouden van routes, soms noodzakelijk omdat anders gebieden dicht gaan voor mountainbikers.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Ikzelf fiets ook al 10 jaar rond in dit gebied en ik wacht toch ook bang af wat de toekomst gaat brengen.
De angst leeft toch vooral dat we niet meer vrij mogen fietsen in het bos, dit zou echt jammer zijn.
De route aan de stoppelbergen is gedeeltelijk open en ik heb ze dit weekend eens 2 keer gereden. Eerlijk...ik word er niet enthousiast van.
Er zit totaal geen (natuurlijke) flow in deze route. Continue artificieel draaien en keren en remmen. Bochtje 90° onmiddelijk gevolgd door een steil klimmetje, daar zit niemand op te wachten. Er zullen er veel moeten afstappen. Afdaalinkje onmiddelijk gevolgd door een 90° bocht waardoor je onmiddelijk in de remmen moet, wie bedenkt zoiets? Op een gegeven moment dacht ik dat ik precies een slalom op een skipiste aan het doen was, ik werd bijna duizelig van al die kort opeen volgende bochtjes :-{ Geen enkele TTF om er hier en daar wat fun in te steken :roll: Ik kan technisch heel goed uit de voeten en ook met interval en klimmetjes heb ik geen problemen maar deze route is 100% nieuw aangelegd en voelt helemaal niet natuurlijk aan. Er is geen funfactor aanwezig. Er zijn daar in het bos veel leuke stukken die ze niet gebruiken, ze leggen nog liever 5m naast een leuk bestaand pad een nieuw pad aan...zucht.
Ik ken veel lokale mtb'ers die deze route dan ook links zullen laten liggen. Als we dan niet meer vrij mogen rijden is dit toch een serieus probleem.

Er worden nieuwe paden gemaakt, eigen routes met verf en andere zaken op de bomen aangegeven... Ook de mentaliteit van sommige bikers helpt hier niet in mee. => hiermee ga ik volledig akkoord. Ik heb dit de afgelopen jaren ook hard zien veranderen en ben ook van mening dat we dit te danken hebben aan onszelf/medebikers die het maar normaal vinden om overal nieuwe paadjes te creeren. Dit terwijl we toch al een mooi en groot aanbod hadden. Ook respect naar wandelaars toe ontbreekt bij vele mtb'ers. Dit zie ik elk weekend met eigen ogen. Misschien hadden ze beter hun tijd, geld en energie gestoken in een sensibiliseringscampagne naar mtb'ers, wandelaars en paardrijders (bosgebruikers dus) toe om wat meer respect voor elkaar te hebben en dat iedereen beseft dat het bos van en voor iedereen is. Maar dat is misschien weer een andere discussie.

We zullen wel zien wat de toekomst brengt en ik zal braaf een vignetje kopen, want daar heb ik ook geen problem mee. Hopelijk wel niet te duur 8) Wel ga ik ook gewoon de paden en routes blijven rijden die ik nu rijdt want het zou zonde zijn moesten deze verdwijnen.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Dan maar even reageren als ''buitenstaander''. Ik (en groot aantal bikers uit mijn omgeving met mij) zien met genoegen uit naar het ontstaan van deze nieuwe route's. Zeker als ze alleen voor mountainbikers gemaakt zijn. Ik heb geen hekel aan hondenbezitters (die heb ik zelf ook), geen hekel aan wandelaars (doe ik zelf ook van tijd tot tijd) en wel een klein beetje hekel aan paarden berijders over mountainbike-paden :winkie: .
We groeten iedereen die we tegenkomen en houden even in als een hond in de weg loopt. Paarden ga ik maar even niet verder op in :lol: .

Wij komen uit een gebied waar heel weinig mooie route's zijn en gaan zeer regelmatig op stap met onze mountainbike.
Als we ''vrij'' willen rijden, kiezen we toertocht (of GPX file daarvan). Als we beetje uitdaging willen een vaste route met bewegwijzering.
Het is heerlijk rijden als je alleen maar naar mtb-bordjes, bochtjes, klimmetjes en afdalingen hoeft te kijken en niet op andere zaken hoeft te letten!
En daar hebben we best wel paar euro voor over, dus kopen we graag een vignet!

Ik wil daarmee niet tegenstanders voor het hoofd stoten, maar wel de voorstanders aanmoedigen. Maak er wat moois van! Na verloop van tijd komt er vanzelf flow in. Nieuwe route's hebben tijd nodig en soms hier en daar wat aanpassing. Als er wat kilometers klaar zijn, komen we graag testen! Uhhmmm fietsen wel te verstaan :-q
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

@bertp, ik heb nog niet de tijd gehad (of tijd vrijgemaakt) om de route zelf te rijden. Ik ben eigenlijk alleen nog maar met gereedschap aan het werk en aan de wandel geweest op de tracks... Misschien heeft de route even tijd nodig om zich te zetten zodat er toch een soort van flow inkomt.
Toch ben ik wel blij met je opmerkingen en zal eens contact opnemen met degene die de tracks uit heeft gezet, misschien dat we op de punten die jij noemt aanpassingen kunnen doen zodat er wel een natuurlijkere flow inkomt zodat de route beter te berijden wordt.

In een later stadium is het misschien ook wel mogelijk om hier en daar een ttf te maken om zo het fungehalte te verhogen. Maar onze eerste zorg is het afwerken van de tracks, wat hier en daar teniet gedaan wordt door crossmotoren en qauds :-(

Mijns inziens moet het een route worden die voor en door mountainbikers gemaakt wordt, en moeten we open staan voor op- en aanmerkingen en kijken of we hier binnen de gestelde kaders iets aan kunnen doen.

Daarnaast blijf ik me als vrijwilliger ook hard maken voor het vrij toegankelijk houden van de overige paden, het is zeker jammer als deze niet meer gebruikt zouden mogen worden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik lees ook al een tijdje mee en moet eerlijk zeggen dat ik me er niet heel druk om kan maken.
Ik begrijp de instanties volledig.
Als ik zie hoeveel mtb-ers er, met name op zondag, door het bos heen crossen zonder rekening te houden met wandelaars. Alsof ze een wedstrijd aan het rijden zijn. Gezien de populariteit van mtb-en was het een kwestie van tijd voordat de overheid in zou grijpen. Bij woensdrecht / ossendrecht zzijn dit hele clubjes die wedstrijdje doen met de gele en oranje pijltjes als parcours.

Een paar euro voor een vignet, doet mij niet zo heel veel. Als ik dat afzet tov de kosten die ik maak voor mijn fiets(en), materiaal en kleding zal ik daar echt niet failliet op gaan.
Als ik kijk naar de uhr, dan zie ik dat het geld daar goed besteed wordt. Ik zie niet in waarom Kalmthoutse hei ook niet heel gaaf kan worden.
Alle begin is moeilijk, dus ik kan me voorstellen dat in het begin het parcours tegenvalt, maar met de inzet van vrijwillegers weet ik zeker dat het heel tof gaat worden.

Dat wil niet zeggen dat ik het jammer zou vinden als er niet meer vrij gefietst zou mogen worden, maar zoals altijd vroeger was alles beter en ook hier natuurlijk :winkie: het is nou eenmaal het gevolg van het volwassen worden van de sport en Nederland heeft relatief weinig bos en veel bosrecreanten.
Wel zou ik het mooi vinden als er op termijn wat ttf’s (tafels etc) in zouden komen.

Daarbij denk ik dat het voor niet locals dan ook heel leuk kan zijn om naar de Brabantse wal te komen.

Ik zie nog wel een uitdaging in de motorcrossers en quads die daar veel rond rijden en een mtb parcours is natuurlijk ideaal om lekker ook te crossen. Die rijden alles kapot en verbod is bijna niet te handhaven.
Ik vraag me af hoe vaak je als vrijwiller een track wil repareren als er iedere week een paar crosmotoren overheen gaan.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Daarbij denk ik dat het voor niet locals dan ook heel leuk kan zijn om naar de Brabantse wal te komen.

:-q

Ik zie nog wel een uitdaging in de motorcrossers en quads die daar veel rond rijden en een mtb parcours is natuurlijk ideaal om lekker ook te crossen. Die rijden alles kapot en verbod is bijna niet te handhaven.
Ik vraag me af hoe vaak je als vrijwiller een track wil repareren als er iedere week een paar crosmotoren overheen gaan.
[/quote]

Bij aantal route's zoals Dorst en Oostvoorne zijn er ''poortjes'' in de route gebouwd die crossmotoren niet kunnen doorkomen...
Misschien gelijk aanleggen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuke reacties en ieder zijn mening! Ben het met een aantal volledig oneens, maar soit zo is het. @petter: zeker wordt de inzet als vrijwilliger gewaardeerd! Ik kan alleen niet achter de aanpak staan. Er is blijkbaar overleg, maar heb ik ergens een kans gekregen mee te praten?

Vrij rijden
Mijn grootste probleem: het aanstaande VERBOD OP VRIJ RIJDEN. Ben tegen een vignet (ik betaal al teveel belasting) maar wil desnoods een vignet kopen als ik maar op de huidige paden vrij kan blijven rijden. Waarom meteen verbieden en niet eerst eens proberen of een vaste route zorgt voor minder MTB-ers in de andere gebieden.

Geen flow
Tevens vind ik de flow op deze nieuwe trail erg slecht, is al genoemd. Wie is die "professionele" trailbouwer dan? A la de nieuwste stukken van Dorst. Op neer kronkel de kronkel, draai draai draai. Ik ben al iets ouder en dat trek ik niet, daar is geen lol aan dat gepriegel. Het ligt er al dus weinig meer aan te doen.

Als er perse een route moet komen waarom dan niet het grootste stuk over bestaande paden (a la Roosendaal of BoZ) met af en toe een optioneel wieberstukje (dus met bypass). Ieder kan dan kiezen. Spaart bovendien natuur.

Confrontaties
Door Grenspark en @dorretje worden confrontaties tussen wandelaars en fietsers aangehaald, wangedrag enz. Kom eens met concrete voorbeelden en aantallen incidenten? Waar en door wie zijn de "klachten" geregistreerd, en zijn deze gecontroleerd?

Ik rijd/reed behoorlijk veel in dit hele gebied (behalve Belgisch wandelgebied), zomer, winter, avond, overdag. Het verhaal over conflicten met wandelaars kan ik totaal NIET plaatsen. Het is er NOOIT druk, er is zoveel ruimte!

Met een vaste route wordt het juist drukker met MTB verkeer, dus meer recreatiedruk. Wat wil dat Grenspark nou?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

De opmerkingen over drukte in dit gebied kan ik ook niet plaatsen. Ik woon ten noorden van bergen op zoom, dus rijd altijd "een soort van" over de vaste route van boz naar huijbergen. De keren dat ik aanvaringen met wandelaars heb gehad zijn alleen in de wandel piekuren geweest en ironisch genoeg ook nog op de vaste mountainbike route. Voornamelijk op de heide bij de Berk. Ik ga daarom dan ook nooit door dit gebied op een mooie zonndag middag. Als je een paar km verwijderd blijft van de grote parkeerplaatsen kom je, zeker na piekuren, niemand meer tegen.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

@Crapton, ik ben er zelf pas bij betrokken geraakt via een oproep in 1 van de lokale weekbladen die in de bus vallen. Wat ik begrepen heb is dat er al geruime tijd over het aanleggen van routes wordt gesproken.

Men is al jaren bezig met het bedenken en bekijken hoe en waar de routes zouden moeten komen, maar het is al die tijd bij plannen gebleven of men kreeg toch geen toestemming...
Uiteindelijk is vanuit het Grenspark en de gemeente Woensdrecht een samenwerking aangegaan met Tracks en Trails. Zij bouwen momenteel meerdere tracks door heel Nederland, met behulp van vrijwilligers.
In samenspraak met de grondeigenaren is er, binnen de vooraf gestelde kaders, door dit bureau een route uitgedacht. Hoeveel inspraak daar vanuit de eerste initiatiefnemers/mountainbikers nog in is geweest weet ik niet, wat ik wel weet is dat grote stukken van de route over de eerder uitgedachte plannen loopt, maar hier en daar is aangepast op vraag van SBB en NM.

Ik heb geen idee waarom er gekozen is om de route over kompleet nieuw aangelegde paden te maken en waarom en niet gekozen is voor een combinatie van nieuw en bestaand. Al moet ik wel zeggen dat een deel van de route bestaande paden volgt.
Mijns inziens is er voor nieuwe paden gekozen om juist te zorgen dat als er meer gereden gaat worden, en dit op de route gebeurd, hierdoor de andere (wandel)paden ontzien worden.

Ik heb geen concrete voorbeelden van confrontaties, enkel dat zowel SBB en NM klachten hebben ontvangen. Ook ik ondervind weinig problemen met wandelaars, ondanks dat ik ook redelijk veel in de omgeving rijd. Maar ik kan me soms wel indenken dat wandelaars het vervelend, en misschien zelfs intimiderend vinden als er een hele groep (soms schreeuwend en roepend) langs komt racen. Ook dat zie ik soms gebeuren...

Je opmerkingen over de flow ga ik delen met degene van Tracks en Trails die de track bedacht heeft, misschien dat er kleine aanpassingen mogelijk zijn. Daarnaast is het plan om nog 2 tracks te maken, misschien dat daar dan iets minder draaien en keren in gemaakt kan worden. Maar zoveel fietsers, zoveel wensen, je noemde Dorst, en ook daar vind de ene het fantastisch, terwijl de andere het maar zozo vindt.

Ik zou je bijna willen uitdagen om je als vrijwilliger aan te melden, op deze manier heb je de kans om mee te praten.
En zoals ik al eerder melde blijf ook ik me sterk maken voor het vrij rijden, ondanks de route, want ook ik wil blijven genieten van al het moois wat deze omgeving ons bied. Vaak is dat moois inderdaad te vinden ver van de parkeerplaatsen en is het er veelal rustig, zelfs tijdens de piekuren.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Geen flow
Tevens vind ik de flow op deze nieuwe trail erg slecht, is al genoemd. Wie is die "professionele" trailbouwer dan? A la de nieuwste stukken van Dorst. Op neer kronkel de kronkel, draai draai draai. Ik ben al iets ouder en dat trek ik niet, daar is geen lol aan dat gepriegel. Het ligt er al dus weinig meer aan te doen.


Inderdaad is definitie van leuk rijden verschillend! Maar heeft volgens mij niet met leeftijd te maken :winkie: .
\ Ik rij regelmatig met oudere fietsmaten *zelf ben ik 50=plus * en die gasten stuk ouder, zelfs eentje 68, die gaan als een raket over slinger-parcours... Wij noemen dat wel Flow!
Het is niet mijn bedoeling om de discussie verkeerde kant uit de duwen, maar ik hou er wel van, beetje uitdaging! :-q


En ik geloof echt niet dat er totaal geen mogelijkheden overblijven om lekker mooie bestaande paden te blijven rijden, al is het maar aanrij-routes als je daar in de omgeving woont. Jullie zijn echt bevoorrecht met zo'n prachtige omgeving met zoveel mogelijkheden om te biken. Als ik daar wel eens rondreed, keek ik mijn ogen uit wat een mogelijkheden! Fantastisch!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Vandaag de toertocht van Putte gereden. En zoveel mensen, zoveel wensen. Maar toen ik langs de mtb-route in aanleg reed, heb ik daar eens goed naar gekeken en voor mijzelf de conclusie getrokken dat ik geen enkel nut zie om nog vrij te willen rijden in dat gebied. Die route zag er echt super tof uit en naar mijn mening toffer dan de bestaande paden. Complimenten aan de bouwers :-q :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vergelijkbare discussies vinden op meer plaatsen in NL plaats. Zie bv de thread over Harderwijk. Aardig om te lezen is deze (even naar beneden scrollen voor de column):
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=195

Er wordt m.i. terecht de vraag gesteld waaruit de ecologiese motivatie bestaat om wandelaars wel toe te laten en MTB-ers niet. Volgens het Grenspark is er (letterlijk):
  • een weloverwogen beslissing gemaakt in samenspraak met terreinbeheerders, grote eigenaren in het gebied, vertegenwoordiging van kleine eigenaren, gemeentebesturen van de respectievelijke gemeenten, toeristische diensten, gidsenwerking, ruitervereniging, Mtb’ers, Namiro en Benegora…
Wie zijn die Mtb'ers in die opsomming? Wandelaars zijn recreatief preferent, en vragen en discussies daarover zijn in onze omgeving maar ook elders blijkbaar lastig of is "al besloten".

Ik heb ondertussen een poging gedaan om van Grenspark, SBB en NM wat feiten boven water te krijgen over de klachten/conflicten van wandelaars over MTB-ers, hetgeen een zware basis is voor uitsluiting van MTB-ers en scheiding recreatiestromen. Tot heden NIETS NADA met feiten, van het Grenspark:
  • Op onze website (contactformulier) ontvangen wij regelmatig klachten. Maar dit gaat zoals u aangeeft niet alleen om klachten naar MTB-gebruik, maar ook over klachten met betrekking tot loslopende honden, zelfs klachten over aanwezigheid van quads e.d.
    ANB, Natuurpunt, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Zij registreren de klachten aangezien wij als Grenspark Kalmthoutse Heide geen bevoegdheden hebben. Wij fungeren hier als ‘doorgeefluik’.
    Concreet: vorige week ontving ANB nog een klacht (in het afgesloten gedeelte) van twee wandelaars die getuigen waren hoe twee Mtb’ers met een elektrisch aangedreven Mtb-fiets een open duin opreden en ter plekke wat toertjes gemaakt hebben.
Dit is geen conflict maar MTB-ende idioten, misschien net zulke gasten als die overal nieuwe tracks maken. Dit soort gasten verpest het voor de goedwillenden, en de terreinbeheerders hebben helaas een handvat om MTB-ers te weren. Aanvullend:
  • De Wildernissen is momenteel gekocht door Vereniging Natuurmonumenten. Zij stelden inderdaad vast dat er op heel wat plaatsen met de mountainbike gereden wordt. Zij wensen dit reguleren. Ook zij waren/zijn dus mede voorstander van het ontwikkelen van één route die zo gelegd wordt dat de meest kwetsbare plekken vermeden worden.
Ik heb overigens nu het "Beleidsplan 2014-2029 - Grenspark", dit vult de praktische details in zoals aangegeven in het Brabantse Wal Beheerplan (vreemd want die is gedateerd juni 2018). Zover ik snel kon zien staat er niets in over wel/niet vrij rijden of vignet voor MTB-ers, wel voor knolrijders. Zover ik kan zien is men er nog mee bezig, maar de bovengenoemde uitspraak geeft mij weinig hoop:
  • Optimalisatie en uitwerking recreatieve mogelijkheden in C-zone’s (mbt ruiters, atb-ers en andere voorzieningen)
. Ik denk dat @Petter dichter bij het vuur zit momenteel.

Ik zal dat Beleidsplan nog doornemen en ik hou u op de hoogte.

PS @Petter: meewerken als vrijwilliger heeft voor mij alleen zin als er beleidsmatig nog invloed is uit te oefenen. Dat lijkt nu niet het geval. Dan ga ik geen tijd en moeite in iets steken waar ik eigenlijk een groot tegenstander van ben. Sorry.

PSS Als veel mensen blij worden van die routes dan zal dat wel, ik word zeker geen voorstander maar OK leven en laten leven. Alleen laat mij dan de keuze om vrij te kiezen en ga niet vrij rijden verbieden (laat Stoppelbergen, Calfven, Staartse Duinen & mil oefenterrein vrij).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

tja ik denk dat de strijd al verloren is,
hopelijk blijft er wat over voor de vrije rijder op de andere gebieden in de buurt waar het nu nog gedoogd word.
er lig zoveel moois en dan graven ze een pad van een meter breed door het gebied
ik snap niet dat er geen bestaande trails worden gebruikt, het ziet er niet onaardig uit hoor denk dat ik me best zal vermaken op het Dorst achtig rondje, vermoed wel dat het ingebrachte zand razendsnel uit gaat slijten ik hoop dat het daardoor lekker technisch word.

de wandelaars en eigenaren realiseren niet dat het nu 10x zo druk gaat worden als voorheen,


denk dat Mathieu ook zijn rondje moet gaan aanpassen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

(nogmaals) http://www.grenspark.be/news/aanleg-van ... -grenspark

Ik zie geen klachtenformulier, of het moet "contact" zijn. Iemand nog een idee waar klachten te deponeren? Ik ga klagen over loslopende honden, als ik mensen met honden tegenkom dan loopt 90% van de honden los in de natuur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie