rijden met 2 kettingen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
S089917
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 10:53
Mijn mountainbike: Tilburg

Ik rijd sinds kort een nieuwe epic en wil graag met 2 kettingen rijden omdat dit de levensduur van de drivetrain verlengt. Nu is mijn vraag, moet de 2de ketting exact hetzelfde zijn? Ik weet nl. niet welke ketting specialized origineel monteert. Het is een KMC maar welke kan ik niet vinden. Kan ik dus een willekeurige KMC 11 speed ketting gebruiken als 2de ketting?
Specialized Epic 2018
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja hoor, geen probleem.
Mag ook gerust een 11-speed ketting van een ander merk zijn, ik gebruik een KMC en Sram door elkaar op een van mijn fietsen. Zorg dan alleen wel dat elke ketting de juiste sluitschakel heeft, een KMC past misschien niet goed op een Sram of andersom (denk daar dus ook aan voor je reserveschakeltje in de Camelbak of zadeltas). Sowieso is het aan te raden de sluitschakel bij de betreffende ketting te houden, ook al gebruik je twee identieke kettingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En maak ze ook gewoon netjes even lang, qua schakels. Misschien overbodig te zeggen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

maar ik lees "ik rijd sindskort" op welk moment (km) is het te laat om met twee kettingen te beginnen?
en moet je de kettingen ook telkens op dezelfde draairichting leggen of is wisselen daarin ook beter?
S089917
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 10:53
Mijn mountainbike: Tilburg

De fiets heeft ca. 400km gemaakt en ik heb zojuist een extra KMC ketting gehaald bij de specialized dealer. Denk dat ik ook maar direct een groter kettingblad monteer, is nu 30 maar ik rijd het meest op de 2 kleinste kransjes. Denk een 32 erop leggen...
Specialized Epic 2018
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

S089917 schreef: wo 2 januari 2019, 16:54 De fiets heeft ca. 400km gemaakt en ik heb zojuist een extra KMC ketting gehaald bij de specialized dealer. Denk dat ik ook maar direct een groter kettingblad monteer, is nu 30 maar ik rijd het meest op de 2 kleinste kransjes. Denk een 32 erop leggen...
dan zou ik gelijk naar een 34 of 36 gaan (uiteraard ook afhankelijk van wat voor klimmetjes je doet en wat voor cassette er op ligt)
van een 30 naar een 32 scheelt niet zo heel veel.
Meer in het midden van je cassette rijden is beter voor de slijtage van je ketting (door de betere ketting lijn) en voor je cassette (door de ketting lijn en door het aangrijpen op meer tandjes van de middelste kransjes ipv volle kracht op slechts 7 tandjes van je 11T).

400 km zou nog wel moeten lukken, maar als het 400 km modder is geweest, dan kan het al lastig worden, zeker als je aangeeft dat je voornamelijk op de 2 kleinste rijd, die slijten het hardst (zie reden hierboven).
zelf zat ik na 800 km al te ver voor de kleine kransjes om nog te wisselen..
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Kan je ook de zelfde ketting omdraaien?
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Soms, maar het helpt niet.
Veel kettingen hebben een binnen en buitenkant, of een boven en onderkant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 januari 2019, 20:46 Soms, maar het helpt niet.
Veel kettingen hebben een binnen en buitenkant, of een boven en onderkant.
Oke bedankt voor het laten weten!
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 januari 2019, 20:46 Soms, maar het helpt niet.
Veel kettingen hebben een binnen en buitenkant, of een boven en onderkant.
Gaat dit over
externe versnellingen
versus
interne en singlespeed?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Veel Shimano kettingen voor derailleurs zijn directioneel. De schalmen zijn dan niet symmetrisch (geslepen) om het schakelen te bevorderen. Als je deze met de logo's naar binnen monteert, dan merk je dit in de schakelperformance. (Ik weet niet welke Shimano kettingen dit wel en niet hebben..)
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Prulleman schreef: zo 6 januari 2019, 12:57 Veel Shimano kettingen voor derailleurs zijn directioneel. De schalmen zijn dan niet symmetrisch (geslepen) om het schakelen te bevorderen. Als je deze met de logo's naar binnen monteert, dan merk je dit in de schakelperformance. (Ik weet niet welke Shimano kettingen dit wel en niet hebben..)
Had ik echt geen idee van🤔
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Dat is voor mij ook nieuw
Is dat bij SRAM ook het geval?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Nee. De Eagle ketting heeft geen draairichting.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

RobinG schreef: ma 7 januari 2019, 08:34 Nee. De Eagle ketting heeft geen draairichting.
Maar kan me voorstellen dat hij dat na gebruik wel heeft en dat je hem bij maandelijkse wissel op de zelfde manier er weer op moet leggen
Maar dan moet je nog wel weten hoe hij lag

Of is dat allemaal onzin?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie