Windgeruis elimineren (tijdens fietsen)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Hallo,

sinds een tijdje ben ik me bewust van de hoeveelheid wingeruis die je om je oren hebt tijdens het fietsen. Ik vind het tamelijk vermoeiend en denk ook dat het op de langere termijn tot gehoorproblemen kan leiden.

Iemand ervaring met voorzieneningen die het windgeruis dempen? Een zoektocht in google leverde dingen als ' Cat ears' op. Wellicht dat dit het proberen waard is. Met oordopjes in gaan fietsen lijkt me een beetje bijzonder en zorgt er waarschijnlijk vee van het omgevingsgeluid mist (veiligheid).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, of ben ik de enige die zich hier aan stoort?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

MTBarc gebruikt ze al jaren. Is er heel tevreden over.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

heb zelf nogal gevoelige oren en als ik veel wind tegen heb dan gaan mijn oren binnenin pijn doen
vaak heb ik dan muziek oordoppen in en het geluidsniveau heel laag
Heb toevallig vorige week Alpine motosafe oordoppen gekocht voor motorrijders
Nog niet gebruikt maar verwacht in ieder geval dat mijn oren niet meer pijn doen bij lange fietsritten met veel tegenwind

en in de winter (nee het is nu nog niet echt winters weer) een helmmuts die over mijn oren gaat helpt ook
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik hoor juist veel meer wind met muziek oordopjes in, dus dat lijkt mij niet echt een optie. Ik denk dat je echt iets moet hebben dat in je oor zit.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het beste helpt iets dat de wind tegen houdt bij je oor, zoals:

https://www.wind-blox.com/

https://www.amazon.com/Cat-Ears-AirStre ... B06VY6MH3Y
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb ze op de fiets niet nodig maar gebruik op de motor ook Alpine doppen en die werken prima. Er zijn meerdere aanbieders op de markt, de doppen worden op maakt gemaakt en zijn wel prijzig maar werken dus wel. Er gaat een filter in waarvan je de sterkte kunt bepalen en ze dempen dus niet al het geluid. Ik kan gewoon een gesprek voeren met mijn doppen in en hoor de kinderen ook nog prima ( :( )

Ik heb overigens niet de indruk dat windruis op de fiets schadelijk is, op de motor is het pas een probleem op hogere snelheid maar als je gevoelige oren hebt kan ik me wel voorstellen dat je er last van hebt.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Dank voor de reacties. Heb zojuist een paar Airstreamz besteld via www.cxcsupply.nl. best prijzig voor wat het is en niet echt blits maar hopelijk werkt het.

Had trouwens al eens een hoofdband/zweetband over m'n oren geprobeerd maar vond dat niet heel erg helpen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Interessant, hier in Noord Holland ook altijd harde wind en soms doet het echt pijn aan de oren.
Als het echt koud is trek ik de buff op mijn hoofd over mijn oren, dat scheelt al een boel.

Op de motor gebruikte ik ook altijd Alpine dopjes, werkte uitstekend.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Ik heb die Airstreamz ook in gebruik op mijn helm van speed pedelec. Had vaak tot een uur na mijn woon/werk rit suis in oor.
Je moet zorgen dat die goed tegen je hoofd aankomen, anders doet het niets af. Ik draag ook mijn bril over beide bandjes heen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als het vooral aan de binnenkant pijn doet kan het het begin van een surfsear zijn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Surfer%27s_ear
Bij fanatieke watersporters zie je dat relatief vaak, maar ook bij mensen die veel worden blootgesteld aan koude werken.
Tegen surfers ear helpen oordoppen nog het best tegen, die kun je ook voor een paar tientjes op maat laten maken bij Beterhoren winkels.

Ik ben links al geopereerd aan een surfsoor en rechts zit eraan te komen en ik kan je verzekeren, voorkomen is de moeite waard!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Teixido schreef: zo 6 januari 2019, 22:07 Dank voor de reacties. Heb zojuist een paar Airstreamz besteld via www.cxcsupply.nl. best prijzig voor wat het is en niet echt blits maar hopelijk werkt het.

Had trouwens al eens een hoofdband/zweetband over m'n oren geprobeerd maar vond dat niet heel erg helpen.
Hoi. Hoe bevallen die Aitstreamz? Heb veel last van wind en ruis (flaporen :lol: ) en zoek nog een oplossing.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Jamis Diablo schreef: zo 6 januari 2019, 20:26 https://www.wind-blox.com/
Heb de windblox besteld, zal laten weten hoe lekker het is :-)
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

bongo schreef: ma 23 september 2019, 09:17
Jamis Diablo schreef: zo 6 januari 2019, 20:26 https://www.wind-blox.com/
Heb de windblox besteld, zal laten weten hoe lekker het is :-)
Ja graag! Reed laatst weer eens door de polder en vond het windgeruis erg storend... Ben benieuwd naar je ervaring
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

The Grim Ripper schreef: ma 23 september 2019, 09:26
bongo schreef: ma 23 september 2019, 09:17

Heb de windblox besteld, zal laten weten hoe lekker het is :-)
Ja graag! Reed laatst weer eens door de polder en vond het windgeruis erg storend... Ben benieuwd naar je ervaring
AfbeeldingDe Wind-blox gekocht in de states voor totaal $23. 14 dagen later ontvangen en op de helmstraps aangebracht. Ik heb de XL versie gekocht, zodat mijn bijna flaporen beter uit de wind kunnen worden gehouden. Moet zeggen dat het behoorlijk wat scheelt in windgeruis. Nog niet kunnen testen hoe het is als er onder het rijden gepraat wordt.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

The Grim Ripper schreef: vr 4 oktober 2019, 17:04 Ja graag! Reed laatst weer eens door de polder en vond het windgeruis erg storend... Ben benieuwd naar je ervaring
Ik heb twee sets gekocht in USA voor USD 37,50 (inclusief USD 5,00 shipping), mocht nog even EUR 19,15 invoerrechten aftikken.
Anyway, vanochtend op de racefiets in de regen gereden, heb het idee dat die dingen wel effectief zijn, zeker windop, maar niet voor 80%. Eerder 50 tot 60%. Ik zal nog eens verder experimenteren.
Plaats reactie