26" Freeride fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

@Dorretje,
Zit was in. Ga ik zeker eens overwegen!

Reigner schreef: ↑vr 4 januari 2019, 15:24 Heb er een in de aanbieding.
Dartmoor wish 2013
26" downhill velgen
Eventueel met seatdropper.
Dit type bedoel je?

https://m.vitalmtb.com/community/ScottA ... etup,20381
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Yes. Zelfde kleur maar m frame. Alleen t trapas kraakt. Dus die moet wel vervangen worden denk ik
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Reigner schreef: ↑za 5 januari 2019, 13:11 Yes. Zelfde kleur maar m frame. Alleen t trapas kraakt. Dus die moet wel vervangen worden denk ik
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat ie aankan wat ik ermee wil :)
Vrij dunne voorpoten en frame als ik dat zo zie ...

Daarnaast heb ik al een bike met 160mm (zie eerdere post) maar ben ik dus op zoek naar waarschijnlijk richting de 200mm travel.

Toch bedankt voor het aanbod! :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

gewoon een downhiller dus, staat zat op MP wat je niet kapot krijgt.
en anders even kijken op bikemarkt.de , daar staat nog veeeeeel meer op
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

novaterra schreef: ↑za 5 januari 2019, 15:36 gewoon een downhiller dus, staat zat op MP wat je niet kapot krijgt.
en anders even kijken op bikemarkt.de , daar staat nog veeeeeel meer op
Zou je zeggen ja, maar topic titel is Freeride fiets en TS geeft aan veel te willen springen en daar is een DH fiets minder geschikt voor als een FR fiets.

In mijn beleving is een dh fiets bedoelt om zsm naar beneden te rijden. Daarbij doen jij en je fiets er alles aan om zoveel mogelijk contact met de grond te houden voor grip en snelheid. Dus zo min mogelijk springen, alleen als het sneller is dan rijden.

Daar tegenover staat een freeride fiets. Hiermee probeer je zo veel mogelijk in de lucht te zitten en iedere gelegenheid die er is gebruik je om in de lucht te komen. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van een DH fiets.

Nu kun je met een DH fiets ook freeriden en omgekeerd. Echter is mijn ervaring dat springen met een DH fiets een stuk lastiger is als met een FR fiets.

Door het afwijzen van de Dartmore is het mij nu niet meer duidelijk waar de TS naar op zoek is.

Ik denk dat een paar keer Winterberg op dh en fr fiets meer duidelijkheid zal geven.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Dat ding is niet stuk te krijgen hoor😜😜
Is ook leuk mee te springen. Heb er genoeg mee gedaan ook op de lokale dirtjump baan.
Zit een andere vork op fox talas 34
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

dorretje schreef: ↑za 5 januari 2019, 15:54 Ik denk dat een paar keer Winterberg op dh en fr fiets meer duidelijkheid zal geven.
Nu zijn er eigenlijk geen echte freeride fietsen meer op de markt. Een enkel merk adverteert nog met een bikepark bike, maar dat zit hem niet echt in extra stevigheid, hooguit in een iets speelsere geometrie.

Nu is het wel zo dat de nieuwe generatie downhill bikes steeds meer gericht is op ultieme snelheid en maximale controle. Maar dat ligt aan de wielmaat en de geometrie, niet zozeer aan de vering. Of je dan een fiets hebt die beter of juist slechter springt kun je over discuteren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Lars TB schreef: ↑za 5 januari 2019, 16:43
dorretje schreef: ↑za 5 januari 2019, 15:54 Ik denk dat een paar keer Winterberg op dh en fr fiets meer duidelijkheid zal geven.
Nu zijn er eigenlijk geen echte freeride fietsen meer op de markt. Een enkel merk adverteert nog met een bikepark bike, maar dat zit hem niet echt in extra stevigheid, hooguit in een iets speelsere geometrie.

Nu is het wel zo dat de nieuwe generatie downhill bikes steeds meer gericht is op ultieme snelheid en maximale controle. Maar dat ligt aan de wielmaat en de geometrie, niet zozeer aan de vering. Of je dan een fiets hebt die beter of juist slechter springt kun je over discuteren... .
Mee eens. Ik geloof en zie ook een heleboel gasten flink springen met een dh fiets. Sprongen die ik niet maak en nooit zal maken , dus het kan zeker. Mijn ervaring is dat ik fijner spring met een meer op fr gerichte fiets.

Verder bedoel ik; huur bij winterberg een keer een giant glory en een giant reign sx. Dan merk je het verschil heel erg tussen 2 type fietsen. Dan kun je vervolgens kijken welke je het meeste aanspreekt. Het mag ondertussen duidelijk zijn dat ik liever op het laaste type rij :D
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dorretje schreef: ↑za 5 januari 2019, 15:54
novaterra schreef: ↑za 5 januari 2019, 15:36 gewoon een downhiller dus, staat zat op MP wat je niet kapot krijgt.
en anders even kijken op bikemarkt.de , daar staat nog veeeeeel meer op
Zou je zeggen ja, maar topic titel is Freeride fiets en TS geeft aan veel te willen springen en daar is een DH fiets minder geschikt voor als een FR fiets.

In mijn beleving is een dh fiets bedoelt om zsm naar beneden te rijden. Daarbij doen jij en je fiets er alles aan om zoveel mogelijk contact met de grond te houden voor grip en snelheid. Dus zo min mogelijk springen, alleen als het sneller is dan rijden.

Daar tegenover staat een freeride fiets. Hiermee probeer je zo veel mogelijk in de lucht te zitten en iedere gelegenheid die er is gebruik je om in de lucht te komen. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van een DH fiets.

Nu kun je met een DH fiets ook freeriden en omgekeerd. Echter is mijn ervaring dat springen met een DH fiets een stuk lastiger is als met een FR fiets.

Door het afwijzen van de Dartmore is het mij nu niet meer duidelijk waar de TS naar op zoek is.

Ik denk dat een paar keer Winterberg op dh en fr fiets meer duidelijkheid zal geven.


Loosefest of rampage wel eens gezien?, daar springen ze alles anders dan een downhiller kapot.
Bird Aeris 9 blurple
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

dorretje schreef: ↑za 5 januari 2019, 16:54
Lars TB schreef: ↑za 5 januari 2019, 16:43

Nu zijn er eigenlijk geen echte freeride fietsen meer op de markt. Een enkel merk adverteert nog met een bikepark bike, maar dat zit hem niet echt in extra stevigheid, hooguit in een iets speelsere geometrie.

Nu is het wel zo dat de nieuwe generatie downhill bikes steeds meer gericht is op ultieme snelheid en maximale controle. Maar dat ligt aan de wielmaat en de geometrie, niet zozeer aan de vering. Of je dan een fiets hebt die beter of juist slechter springt kun je over discuteren... .
Mee eens. Ik geloof en zie ook een heleboel gasten flink springen met een dh fiets. Sprongen die ik niet maak en nooit zal maken , dus het kan zeker. Mijn ervaring is dat ik fijner spring met een meer op fr gerichte fiets.

Verder bedoel ik; huur bij winterberg een keer een giant glory en een giant reign sx. Dan merk je het verschil heel erg tussen 2 type fietsen. Dan kun je vervolgens kijken welke je het meeste aanspreekt. Het mag ondertussen duidelijk zijn dat ik liever op het laaste type rij :D
Ik ook xD
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

novaterra schreef: ↑za 5 januari 2019, 16:57
Loosefest of rampage wel eens gezien?, daar springen ze alles anders dan een downhiller kapot.

Jazeker, en als TS het plan heeft om met zijn gevraagde, 26” Freeride fiets” hier aan deel te nemen dan zou ik hem een nieuwe DH fiets adviseren.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dan hoeft hij ook geen fiets te kopen. Dan staan de bedrijven in de rij om je een fiets te geven....
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Loosefest, Darkfest .e.d, ja dat is leuk springen :D
Hopelijk ooit nog :)

Ok, ik ga het proberen te omschrijven zoals ik het zie:

- Snelle agressieve bochten, dus geen te slacke geometrie.
- Goed gebalanceerd, niet te zwaar.
- Sterk, veel klappen op kunnen vangen (veel veerweg?)
- 26"
- Vooral gericht op harde klappen opvangen, dus een rockgarden soepel doorrijden is minder belangrijk
- omhoog is niet zo belangrijk.
- drops ook goed kunnen dempen.

Een slopestyle fiets overweeg ik ook, maar die dingen zijn helemaal nergens 2e hands aan te komen, dus dan is de zoektocht snel klaar :D

Mijn eerste indruk van die Wish is dat ik met mijn huidige bike vrijwel eenzelfde fiets heb. Dus dat het weinig toevoegt.
of heb ik dat dan mis?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark-V schreef: ↑za 5 januari 2019, 22:08 Loosefest, Darkfest .e.d, ja dat is leuk springen :D
Hopelijk ooit nog :)

Ok, ik ga het proberen te omschrijven zoals ik het zie:

- Snelle agressieve bochten, dus geen te slacke geometrie.
- Goed gebalanceerd, niet te zwaar.
- Sterk, veel klappen op kunnen vangen (veel veerweg?)
- 26"
- Vooral gericht op harde klappen opvangen, dus een rockgarden soepel doorrijden is minder belangrijk
- omhoog is niet zo belangrijk.
- drops ook goed kunnen dempen.

Een slopestyle fiets overweeg ik ook, maar die dingen zijn helemaal nergens 2e hands aan te komen, dus dan is de zoektocht snel klaar :D

Mijn eerste indruk van die Wish is dat ik met mijn huidige bike vrijwel eenzelfde fiets heb. Dus dat het weinig toevoegt.
of heb ik dat dan mis?
Slopestyle kun je bij onze oosterburen nog wel eens vinden: https://bikemarkt.mtb-news.de/en/catego ... -slalom-4x
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als ik op de Banshee site kijk, dan zie ik een "duidelijk" verschil tussen DH en freeride:

Downhill:
http://bansheebikes.com/legend/

Freeride:
http://bansheebikes.com/darkside/

Alleen die Darkside is natuurlijk nergens te vinden 2e hands :D
Plaats reactie