Navman Bike 1000 GPS vraag

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

https://www.futurumshop.nl/navman-bike- ... ign=navman

Ik ken deze niet maar de aanbieding is wel aantrekkelijk. Alleen zijn er mensen hier die deze kennen en of gebruiken?
Zo ja, wat zijn je ervaringen?

In de omschrijving staat dat het voor de toergerichte fietser is. En dat je gpx bestanden kan toevoegen.
Dat is wel op mij van toepassing. Vooral om buitenlandse routes via gpx in te laden.

Dus ik ben benieuwd of iemand het kent of er iets zinnigs over kan zeggen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ken m niet.
Dus zeker geen positief koopadvies...
Ik zou mn €100 op MP besteden aan een Etrex30(x).
Of een 2e hands 810/820 als training en Strava belangrijk zijn.
Een nieuwe 520 is ook nog een optie.
Je merkt het al, allemaal Garmin.
Waarom?
Goede ondersteuning van firmware, hardware en software.
Veel gratis kaarten en tooltjes.
Redelijk tot goede gps ontvangst.
Bij defect of beschadiging buiten garantie ook een goede omruilservice tegen fixed price.
Andere merken scoren op detail misschien beter, maar over de hele linie is Garmin toch de beste keuze.
Wel is het zo dat je het toestel moet leren kennen/bedienen/gebruiken.
Dat is bij veel opties wat lastiger. De handleiding is bij Garmin eerder een uitgebreide quickstart guide, veel moet je zelf uitvinden of op internet opzoeken (garmin forum).
Is niet echt een minpunt, maar kan in het begin lastig zijn, veel mensen haken af voordat ze alle ins and outs kennen.
En zijn dan teleurgesteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben zelf nog eens gaan Googlen en blijkbaar is het inderdaad een goedkoper alternatief fiets-GPS. Zo wordt het ook aangekondigd op verschillende sites en de eigen site.
Bij Coolblue wordt er ook vermeld dat het gelijkwaardig is aan de Mio Cyclo W200. Plaatjes van dat toestel lijkt ook verdacht veel op de Navman.
Overigens zijn mensen op Coolblue wel te spreken over het apparaat. Het is natuurlijk geen megawonderbare GPS apparaat, maar lijkt voor de simpele fietser als ik ben bijvoorbeeld wel redelijk geschikt. Mensen zijn redelijk tevreden erover en vinden o.a. de surprise functie een leuke toevoeging. Alleen kan je dan soms op plekken komen waar je liever niet wilt zijn, zoals woonwijken en drukke straten als je keihard wilt racen, of op bospaadjes als je lekker aan het toeren bent op je spiksplinternieuwe kartonnen racegebakje.

Ik ken de surprise me functie van enkele motornavigaties en vond dat altijd wel een leuke manier van routes rijden en gebieden ontdekken.
Zoals ik in een andere GPS topic wel eens heb gezegd, ik heb er interesse in, maar ik gebruik het niet voor trainingen en KOM-segmenten.
In Nederland fiets ik meestal de vaste routes en dan heb ik een GPS niet nodig. Pijltjes wijzen me dan de weg.

Alleen touren we de laatste tijd ook wat meer met onze trekkingsfietsen en dan is zo'n susrpise me functie wel geinig. Ik gebruik nu vooral het fietsknooppunten systeem om zelf een route te plannen. Maar dat is soms wat omslachtig.

Ik heb al wel een Garmin auto navigatie, dus ik weet wat de kwaliteit het is. Ik vind ze alleen zóó duur, maar wellicht tweedehands is een optie.

Mochten er mensen zijn die de Navman wel kennen, of iemand kennen die de Navman gebruikt, hou ik me nog steeds aanbevolen voor ervaringen ermee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mio heeft aangekondigd te stoppen met fietsnavigatie, dus nu verder onder de naam Navman?
De mio's worden geplaagd door enorm slechte ontvangst in het bos...
Goede ontvangst is een must voor goede plaatsbepaling.
Alle functies van zo'n apparaat zijn afhankelijk van een nauwkeurige plaatsbepaling, dus slechte ontvangst = slecht apparaat.

Als de Garmins te duur zijn kan je de Polar V650 overwegen. Goed appaat voor een goede prijs. Kan geen waypoints aan en minder zelf aan te fine tunen (met gratis tooltjes enz) dan een Garmin, maar recht op en neer functies zijn dik in orde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 januari 2019, 20:32 Mio heeft aangekondigd te stoppen met fietsnavigatie, dus nu verder onder de naam Navman?
De mio's worden geplaagd door enorm slechte ontvangst in het bos...
Goede ontvangst is een must voor goede plaatsbepaling.
Alle functies van zo'n apparaat zijn afhankelijk van een nauwkeurige plaatsbepaling, dus slechte ontvangst = slecht apparaat.

Als de Garmins te duur zijn kan je de Polar V650 overwegen. Goed appaat voor een goede prijs. Kan geen waypoints aan en minder zelf aan te fine tunen (met gratis tooltjes enz) dan een Garmin, maar recht op en neer functies zijn dik in orde.
Geloof dat Na de fusie vooral de naam Navman gaat verdwijnen op een paar landen na
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 januari 2019, 20:32 Mio heeft aangekondigd te stoppen met fietsnavigatie, dus nu verder onder de naam Navman?
De mio's worden geplaagd door enorm slechte ontvangst in het bos...
Goede ontvangst is een must voor goede plaatsbepaling.
Alle functies van zo'n apparaat zijn afhankelijk van een nauwkeurige plaatsbepaling, dus slechte ontvangst = slecht apparaat.

Als de Garmins te duur zijn kan je de Polar V650 overwegen. Goed appaat voor een goede prijs. Kan geen waypoints aan en minder zelf aan te fine tunen (met gratis tooltjes enz) dan een Garmin, maar recht op en neer functies zijn dik in orde.
Mio een slechte ontvangst??? echt niet,heb nog nooit problemen gehad met de ontvangst binnen Europa.
Mtb Renkum
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nou, uiteindelijk tegen een goede aanbieding gelopen (gevonden zonder GPS) voor een Garmin etrex 20x.
Wordt vandaag geleverd en dat is ruim op tijd voor de vakantie in IJsland om de boel te verkennen.
:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps, ik las edge ipv etrex. Etrex 20 en 30 zijn top.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 februari 2019, 16:29 Oeps, ik las edge ipv etrex. Etrex 20 en 30 zijn top.
Dat hoop ik ook dat het top is. Vond het prijsverschil met de etrex 30 vanwege de barometische hoogtefunctie iets te groot dus vandaar voor de etrex 20 gekozen.

Maar goed dit topic gaat eigenlijk over de Navman, die ik dus niet heb gekocht uiteindelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 30(x)heeft tov de 20(x) ook ANT+ zender en ontvanger.
Registreert ook hartslag en je kan draadloos routes/tracks/waypoints verz. en ontv. Tussen 2 compatible devices en met ANT-usb stick blijkbaar ook met de computer(dat laatste nooit zelf geprobeerd).
Dus de meerprijs in m.i. wel gerechtvaardigd, mits je natuurlijk geen waarde hecht aan de extra opties.
Wat betreft navigatie opties zijn de 20 en 30 gelijk.
Nu dus veel oefenen, de Garmin userguide is meer een quickstart dan een echte manual.
Niks zo onhandig als je straks in IJsland nog niet weet hoe het werkt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is OSM een beetje gedetailleerd in IJsland?

Je kan hier ff kijken:
https://extract.bbbike.org
(en makkelijk een stuk downloaden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie