Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

worstkaas schreef: wo 2 januari 2019, 10:51
jernij schreef: wo 2 januari 2019, 00:21
Wat is het probleem dan? Scheve stand van de ketting?
Ook de Lux zwarte 8.0 PR) besteld dit weekend namelijk, met 34 voor en 10-50 achter.
Doel is om meer op de grotere kransjes te rijden waardoor slijtage van de kleine kransjes minder wordt en ik niet zo snel de cassette hoef te vervangen.
Zo'n xx1 Eagle is best prijzig.
En dan rijd je die grotere kransjes toch eerder versleten? Verschuiven van het probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

jernij schreef: wo 2 januari 2019, 10:54
worstkaas schreef: wo 2 januari 2019, 10:51

Doel is om meer op de grotere kransjes te rijden waardoor slijtage van de kleine kransjes minder wordt en ik niet zo snel de cassette hoef te vervangen.
Zo'n xx1 Eagle is best prijzig.
En dan rijd je die grotere kransjes toch eerder versleten? Verschuiven van het probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik verschuif het probleem inderdaad , grotere kransjes slijten nu eenmaal minder snel omdat de cassette minder omwentelingen maakt.
Laatst gewijzigd door worstkaas op wo 2 januari 2019, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

worstkaas schreef: wo 2 januari 2019, 11:17
jernij schreef: wo 2 januari 2019, 10:54
En dan rijd je die grotere kransjes toch eerder versleten? Verschuiven van het probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik verschuif het probleem inderdaad , grotere kransjes slijten nu eenmaal minder snel omdat de cassette minder omwentelingen maakt.
Bij dezelfde snelheid maakt de cassette het gelijke aantal omwentelingen..... Dat is dus geen factor die slijtage doet afnemen. Meer tandjes die de kracht van de ketting opvangen, dat scheelt wel (een beetje).
It never gets easier, you just go faster.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Anho schreef: wo 2 januari 2019, 16:14
worstkaas schreef: wo 2 januari 2019, 11:17

Ik verschuif het probleem inderdaad , grotere kransjes slijten nu eenmaal minder snel omdat de cassette minder omwentelingen maakt.
Bij dezelfde snelheid maakt de cassette het gelijke aantal omwentelingen..... Dat is dus geen factor die slijtage doet afnemen. Meer tandjes die de kracht van de ketting opvangen, dat scheelt wel (een beetje).
Grote kransjes moeten vaker rond om dezelfde snelheid te halen als de kleine, dus meer omwentelingen dus meer slijtage ;-) Meer kransjes gebruiken zou helpen inderdaad, maar ja..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

:o :-{ :~
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

jernij schreef: wo 2 januari 2019, 17:42
Anho schreef: wo 2 januari 2019, 16:14

Bij dezelfde snelheid maakt de cassette het gelijke aantal omwentelingen..... Dat is dus geen factor die slijtage doet afnemen. Meer tandjes die de kracht van de ketting opvangen, dat scheelt wel (een beetje).
Grote kransjes moeten vaker rond om dezelfde snelheid te halen als de kleine, dus meer omwentelingen dus meer slijtage ;-) Meer kransjes gebruiken zou helpen inderdaad, maar ja..
Euhm...

Het gaat om de verhouding van het voortandwiel versus de kransjes van de casette.

Bij 1 omwenteling van het voortandwiel, gaan de kleine kranjes vaker rond als de grote kransjes. Dus verhoudingsgewijs hoe kleiner het kransje, hoe groter de slijtage (bij hetzelfde aantal kilometers per kransje)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

mark m schreef: wo 2 januari 2019, 18:50
jernij schreef: wo 2 januari 2019, 17:42
Grote kransjes moeten vaker rond om dezelfde snelheid te halen als de kleine, dus meer omwentelingen dus meer slijtage ;-) Meer kransjes gebruiken zou helpen inderdaad, maar ja..
Euhm...

Het gaat om de verhouding van het voortandwiel versus de kransjes van de casette.

Bij 1 omwenteling van het voortandwiel, gaan de kleine kranjes vaker rond als de grote kransjes. Dus verhoudingsgewijs hoe kleiner het kransje, hoe groter de slijtage (bij hetzelfde aantal kilometers per kransje)
Ok, snap ik er nog steeds niets van dus...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een groter kransje wordt de slijtage verdeeld over meer tandjes en ook de kracht wordt verdeeld over meer tandjes.
Dat zorgt voor minder slijtage.
Verder begint dit verhaal met een groter voorblad.
Bij gelijke kracht op de pedalen (dezelfde fietser) is er bij een croter voorblad minder spanning in de ketting, wat ook weer voor minder slijtage zorgt.

Er kleeft ook een nadeel aan de keuze voor een groter voorblad.
Omdat het moet passen bij de chainstay, moet de kettinglijn vh voorvlad naar buiten.
De ketting gaat dus richting de 1e versnelling al snel te schuin lopen, wat juist weer extra slijtage oplevert...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Het aantal omwentelingen dat zo’n 10 maakt ligt wel vele malen hoger dan een 25, om maar iets te noemen.

Als je vaak op het vlakke rijdt zit je constant op de 3 kleine kransen, en dan kunnen ze wel heel snel slijten. Als je dat kan verleggen naar een aantal grotere is de slijtage sowieso trager.

bij een 2x geldt dat ook voor de kettingbladen (dat je beter op de grote rijdt als je echt mag kiezen zonder scheve kettinglijn) maar daar ligt de prijs van het grote blad vaak veel hoger dan het kleine, waardoor het terug gecompenseerd is :)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

poeperman schreef: wo 2 januari 2019, 21:31 Het aantal omwentelingen dat zo’n 10 maakt ligt wel vele malen hoger dan een 25, om maar iets te noemen.

Als je vaak op het vlakke rijdt zit je constant op de 3 kleine kransen, en dan kunnen ze wel heel snel slijten. Als je dat kan verleggen naar een aantal grotere is de slijtage sowieso trager.

bij een 2x geldt dat ook voor de kettingbladen (dat je beter op de grote rijdt als je echt mag kiezen zonder scheve kettinglijn) maar daar ligt de prijs van het grote blad vaak veel hoger dan het kleine, waardoor het terug gecompenseerd is :)
Prijstechnisch gezien dus beter 1x11 dan 1x12 rijden? Wat is dan het voordeel van 1x12?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Waarom zegt Canyon dat als je een groter voorblad monteert, dat je meer energie in de demping gaat trappen.
Dit is bij een 34 voorblad niet het geval.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

worstkaas schreef: wo 2 januari 2019, 21:51 Waarom zegt Canyon dat als je een groter voorblad monteert, dat je meer energie in de demping gaat trappen.
Dit is bij een 34 voorblad niet het geval.
Een groter voorblad zorgt voor een lager percentage anti squat. Hierdoor kan het zo zijn dat je achterdemper comprimeert.

Maar dat ligt aan het specifieke ontwerp van de fiets.

Hier staat een duidelijke uitleg :)

https://polebicycles.com/what-is-anti-s ... -kickback/
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

jernij schreef: wo 2 januari 2019, 21:44
Prijstechnisch gezien dus beter 1x11 dan 1x12 rijden? Wat is dan het voordeel van 1x12?
Heel simpel: het bereik. Als je met je 11 speed (11-42 of 11-46) uit de voeten kan heb je helemaal geen nood aan 12-speed. Bij XD body heb je ook nog de 10, die het bereik nog groter maakt.

Ik kwam van 11-46 (11speed) met een 32 voorblad en heb nu een 11-50 (de goedkope Eagle, NX) met een 34 tandblad. Mijn bereik is van 418% naar 454% gegaan, wat in de praktijk betekent dat ik én zwaarder én lichter kan rijden dan vroeger, met een nagenoeg gelijke sprong tussen elke krans (418/11 = 37.64% vs 454/12 = 37.83%).

Met een échte Eagle heb je 500% bereik, wat een nog veel groter verschil geeft. Zo kan je ipv de 34 een 32 monteren (kleinste versnelling wordt nog lichter) terwijl je zwaarste versnelling ook groter wordt (32/10 ipv 34/11).

Op mijn toekomstige wielset (wss HUNT XC WIDE) bestel ik sowieso een XD-body)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

poeperman schreef: do 3 januari 2019, 12:26
jernij schreef: wo 2 januari 2019, 21:44
Prijstechnisch gezien dus beter 1x11 dan 1x12 rijden? Wat is dan het voordeel van 1x12?
Heel simpel: het bereik. Als je met je 11 speed (11-42 of 11-46) uit de voeten kan heb je helemaal geen nood aan 12-speed. Bij XD body heb je ook nog de 10, die het bereik nog groter maakt.

Ik kwam van 11-46 (11speed) met een 32 voorblad en heb nu een 11-50 (de goedkope Eagle, NX) met een 34 tandblad. Mijn bereik is van 418% naar 454% gegaan, wat in de praktijk betekent dat ik én zwaarder én lichter kan rijden dan vroeger, met een nagenoeg gelijke sprong tussen elke krans (418/11 = 37.64% vs 454/12 = 37.83%).

Met een échte Eagle heb je 500% bereik, wat een nog veel groter verschil geeft. Zo kan je ipv de 34 een 32 monteren (kleinste versnelling wordt nog lichter) terwijl je zwaarste versnelling ook groter wordt (32/10 ipv 34/11).

Op mijn toekomstige wielset (wss HUNT XC WIDE) bestel ik sowieso een XD-body)
Ja, dat snap ik ;-) Kon met mijn 11-42 met 26-36 prima uit de voeten (26 gebruikte ik niet), maar op de Lux die ik besteld heb, zit een 1x12 met 10x50 en 34T voor dus heb ik weinig keus haha.
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb een 38 tands chainring besteld voor mijn Eagle

SRAM X-SYNC 2 Oval kettingblad 3mm Offset zwart (Uitvoering 38T)

Zal de huidige ketting lang genoeg zijn?

Volgens Canyon rijdt Mathieu van den Poel ook met een 38 :)
Plaats reactie