Vuurwerk 2018-2019

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
PaganiProductions

Deze video is 100% legaal want het gaat om klasse 1 vuurwerk dat mag je hele jaar door afsteken.
https://www.youtube.com/watch?v=L4kwRwSWQOc&t=27s
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jer_81 schreef: wo 2 januari 2019, 16:23 Onze MTB hobby, hoeveel doden en gewonden levert dat elk jaar op, wat zijn de kosten (ook voor bedrijfsleven aan mensen die tijdelijk niet aan het werk kunnen) en wat zijn de baten (minder uitval door gezonder personeel)?
Ten eerste doe je met mountainbiken niemand kwaad, dus dat is al een heel andere vergelijking. Hooguit erger je een paar mensen, maar geen complete volksstammen.
Jer_81 schreef: wo 2 januari 2019, 16:23 Vrij kortzichtig rekensommetje natuurlijk. Hoeveel schade zou er zonder vuurwerk zijn geweest? Welke schade wordt door de rijksoverheid zelf betaald en welke door andere overheden. Hoeveel geld kan er verhaald worden op verzekeringen die toch lopen. Hoeveel zaken gaan er over de kop als ze geen vuurwerk meer mogen verkopen? Wat zijn de financiële gevolgen daarvan op de lange termijn?

Is überhaupt alles plat te slaan tot een rekensom?
Zelfs een kort door de bocht rekensommetje levert al interessant materiaal op.

Natuurlijk speelt er een stuk meer mee dan het vuurwerk, sterker nog, het vuurwerk zal slechts een klein aandeel hebben in de schade. Maar dat is weer een aspect dat los van het vuurwerkoverlast staat, maar wel een direct verband houdt in toename van overlast.
En misschien gaan wat zaken failliet als ze geen vuurwerk meer mogen verkopen. Andere zaken daarentegen krijgen meer inkomsten en groeien verder (want die 70 miljoen wordt toch wel uitgegeven).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

John77 schreef: di 1 januari 2019, 15:44 Als je wat verder gelezen had dan was mijn argument over alcohol een argument op de reactie dat "dronken droppies met speelgoed spelen". Ik ga hem even uitleggen voor je. Als er structureel veel ongelukken gebeuren door de combinatie alcohol+vuurwerk kun je ook de factor alcohol verbieden. Dat doet namelijk het hele jaar veel ergernis voorkomen.
Die kant wil ik absoluut niet op want er zijn genoeg mensen die wel goed omgaan met alcohol. Snap je het argument nu? Niet, dan helaas.
Alcohol verbieden komt daarna wel :bier:

Maar om een direct verband tussen alcoholgebruik en vuurwerkoverlast te leggen gaat ook wat ver. Het zal in een aantal gevallen best meespelen, maar mijn inschatting is dat dit van ondergeschikte rol is. En dat is dan gebaseerd op het feit dat jongelingen die voor de overlast voor de jaarwisseling nu niet dronken over straat lopen te zwalken terwijl ze vuurwerk aan het afsteken zijn... .

John77 schreef: di 1 januari 2019, 15:44 Ps, ik kom steeds met argumenten maar je oneliners zijn nogal dooddoeners. Maar jij wint want ik onttrek me aan deze discussie want veel meer dan een oneliner kom je niet. :-q
Er staan tientallen argumenten in dit hele topic, daar hoef ik niets aan toe te voegen, dat wordt alleen maar een herhaling. Dus probeer ik de focus te behouden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De helft vd slachtoffers met oogletsel in het Rotterdams oogziekenhuis waren omstanders.....
https://www.nu.nl/jaarwisseling/5661071 ... ukken.html
imo maakt dat alleen al vuurwerk onverdedigbaar. Als het nou alleen nog mensen waren die het zelf af-staken, dan kun je nog zeggen eigen keuze, maar dat is dit niet.

Wat betreft Alcohol he ik makkelijk praten want als ik 4 glazen per jaar drink is het veel, maar ik ben nu sinds de Kerst op Tenerife en daar werd ook aardig gepimpelt met Oud en Nieuw, maar er was bijna geen vuurwerk....en niemand leek het te missen.
Ik heb een paar pijlen en misschien 6 knallen gezien, maar die waren op grote veilige afstand.
Voor de rest stond er op het dorpsplein vooral een paar honderd vrolijke mensen mee te zingen en te dansen bij een live-band.
Ik zag geen opstootjes, er ging niks kapot, en er stond een ambulance, maar hadden ook gewoon een glas cava in de hand ipv dat ze druk aan het werk waren.
Volgende dag om 8.30 was het nog schoon ook.

Als we nu eens zo Oud en Nieuw gingen vieren ipv al die idioterie zou het imo een stuk leuker worden.
Voor mij in ieder geval grote kans dat ik volgend oud en nieuw weer weg ben.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

@Jurf : mooi man :-q :-q

Het is nu 2019 en nu schijnt iedereen een mening te hebben over maatschappelijke problemen, zoals Vuurwerk . 20 jaar geleden hoorde deze discussie niet zo , hij was er wel, maar er was toch nog ook zoiets maatschappelijke verantwoording .
Blijft er bij dat gehele maatschappij hier in NL steeds zwakker wordt , ondanks de uitspraak van Pinokkio dat we tolerant moeten zijn !.Leuk maar kijk maar eens naar het vreugde vuur , geen vergunning ,maar handje klap aan de bar qwa regels , en dan miepen als het fout gaat . Lol waar is dan de verantwoording ?.

Maar dit wordt weer een eindeloze discussie met de voor en tegens , net zoals oa de zwarte pieten discussie, :o leuk wie is de zwarte piet van de vreugde vuren ? :D .

En maar tolerant zijn , dus een gekkie met een slokje op die een vuurpijl afsteekt ?, ach kan ie ook niks aan doen ! , shit happens .
Leuk land Nederland , waar alles kan en mag , en iedereen loopt te zeiken als het fout gaat . Ik emigreer :tong :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb ik iets gemist? Snap niet wat je bedoelt met Pinokkio geloof ik.

Ben wel benieuwd waar je naartoe emigreert, want heel veel beter dan in NL ga je het niet vinden gok ik.... Sterker nog, het feit dat we zoveel tijd en energie steken in relatief onzinnige "problemen" (Zwarte piet voor of tegenstanders, vuurwerk, files, bijtellingstarieven, Boer zoekt Vrouw etc etc) geeft vooral aan dat we het verdomde goed hebben. Pas als je je druk moet maken om of je je doktersrekening kan betalen, of dat de verwarming en elektriciteit het blijven doen in de winter hebben we wat serieus te klagen.
Dus tel je zegeningen met die eindeloze discussies :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hier wordt het in ieder geval geen eindeloze discussie maar steken we gewoon de kop in het zand en gaan we weer ruzie maken over het soort pedalen dat je op je fiets zet, of je nu een XC, trail of enduro fiets moet adviseren en andere belangwekkende zaken zoals de kleur van je nieuwe, oude fiets.

Happy New Year en volgend jaar beter :-q
Gesloten