Vuurwerk 2018-2019

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Lars TB schreef: ma 31 december 2018, 17:43
John77 schreef: ma 31 december 2018, 17:41

Onder dat mom kunnen we beter drank afschaffen. Gaan we verantwoordelijker met vuurwerk om, vallen er geen 100+ verkeersdoden per jaar door drank. Vreemd dat hier niet voor gepleit wordt. Wel voor alcoholvrij rijden (want je moet niet het plezier afnemen van mensen die zich wel gedragen) Maar een totaalverbod op alcohol spaart jaarlijks veel meer doden en gewonden uit dan vuurwerk. Waarom roept niemand hierom?
Als het motto is "verbieden wanneer er niet/nauwelijks te handhaven valt en er onschuldige slachtoffers vallen" dan zou ik beginnen bij alcohol.

Of is dat te maatschappelijk geaccepteerd?
Je bent wel een held in het krom redeneren :-q


Niet dat je geen gelijk hebt, maar we hebben het hier over iets anders!
Je bent een held in nietszeggende oneliners. Succes ermee :-q
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

bartsince1975 schreef: di 1 januari 2019, 00:16 https://www.facebook.com/juegosya.co/vi ... 383435365/

Dan nog maar een fiets gerelateerde video :-q
Is dat Novax?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

bartsince1975 schreef: di 1 januari 2019, 00:16 https://www.facebook.com/juegosya.co/vi ... 383435365/

Dan nog maar een fiets gerelateerde video :-q
Gek filmpje. Enige context?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor wat betreft alcohol: het blijkt dat 25% van de verkeersongevallen alcohol-gerelateerd zijn. Dat betekent dus dat maar liefst 75% veroorzaakt wordt door die nuchtere idioten!
Als we nu voortaan allemaal met een flinke slok op achter het stuur kruipen, verhogen we onze verkeersveiligheid met een indrukwekkende 300%!
Eigenlijk ook onbegrijpelijk dan dat dronken achter het stuur zitten strafbaar is.... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Deze mag natuurlijk niet ontbreken in dit topic: https://www.youtube.com/watch?v=rGJseovT8ug
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Joepie de schreef: di 1 januari 2019, 11:07
bartsince1975 schreef: di 1 januari 2019, 00:16 https://www.facebook.com/juegosya.co/vi ... 383435365/

Dan nog maar een fiets gerelateerde video :-q
Gek filmpje. Enige context?
Onder de naam dafne fixed worden wel vaker gekke filmpjes gepost, geen idee hoe echt die zijn. Lijkt mij op iets wat zo op Dumpert had kunnen staan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

John77 schreef: di 1 januari 2019, 10:21 Je bent een held in nietszeggende oneliners. Succes ermee :-q
In duidelijk Nederlands (omdat je hints niet begrijpt blijkbaar): houd je tot het onderwerp en kom met argumenten als je mening overgedragen moet worden.



Hoewel je dus ook prima structureel kunt redeneren:
John77 schreef: ma 31 december 2018, 10:17 Zomaar wat oplossingen voor het vuurwerk:
-Georganiseerde vuurwerkshows. (DE oplossing aldus sommigen). Daar draait de gemeente financieel voor op, daar wordt belastinggeld ingestoken. Hoe snel denk je dat dit wegbezuinigd wordt als er ff geen geld is? Mijn inziens dus geen oplossing maar gewoon een kaasschaafmethode om vuurwerk heel snel uit te laten sterven. Tevens kan het daar nog steeds fout gaan door een afwijkend stuk vuurwerk.

- Alles verbieden. Geen vuurwerk meer. De liefhebbers die zich wel gedragen zijn de dupe, degene die nu illegaal knallen blijven dat doen. Waarom zou je stoppen door een verbod? Ze trekken zich nu al niets aan van de wetgeving. Aantal slachtoffers zal wel dalen, dat is dan een voordeel. Als het je daarom te doen is, ja dan is een algeheel verbod op alles een oplossing.

- Betere handhaving icm vuurwerkzones. Stel specifieke zones beschikbaar waar vuurwerk afgestoken mag worden. De rest van de gebieden vuurwerkvrij. (nu heb je vuurwerkvrije zones, maar ik doel op zones waar het enkel wel afgestoken mag worden)
Kijk, dan heb je een basis voor oplossingen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Als je wat verder gelezen had dan was mijn argument over alcohol een argument op de reactie dat "dronken droppies met speelgoed spelen". Ik ga hem even uitleggen voor je. Als er structureel veel ongelukken gebeuren door de combinatie alcohol+vuurwerk kun je ook de factor alcohol verbieden. Dat doet namelijk het hele jaar veel ergernis voorkomen.
Die kant wil ik absoluut niet op want er zijn genoeg mensen die wel goed omgaan met alcohol. Snap je het argument nu? Niet, dan helaas.

Ps, ik kom steeds met argumenten maar je oneliners zijn nogal dooddoeners. Maar jij wint want ik onttrek me aan deze discussie want veel meer dan een oneliner kom je niet. :-q
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Even een snelle rekensom:
Voor 70 miljoen aan rotjes verkocht,
Grofweg 15 miljoen aan BTW in de schatkist,
Voor slechts 15-20 miljoen euro materiële schade, los van persoonlijk letsel en daaruit voortvloeiende lange termijn kosten. Oh ja, en ook nog 2 doden, maar die kosten niks extra's.

Tis maar wat voor soort tradities je in ere wil houden natuurlijk, maar wat hebben we toch weer een lol gehad met z'n allen. :-{

Hopelijk zijn we snel af van dit duidelijk falende businessmodel.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Vrij kortzichtig rekensommetje natuurlijk. Hoeveel schade zou er zonder vuurwerk zijn geweest? Welke schade wordt door de rijksoverheid zelf betaald en welke door andere overheden. Hoeveel geld kan er verhaald worden op verzekeringen die toch lopen. Hoeveel zaken gaan er over de kop als ze geen vuurwerk meer mogen verkopen? Wat zijn de financiële gevolgen daarvan op de lange termijn?

Is überhaupt alles plat te slaan tot een rekensom?

Onze MTB hobby, hoeveel doden en gewonden levert dat elk jaar op, wat zijn de kosten (ook voor bedrijfsleven aan mensen die tijdelijk niet aan het werk kunnen) en wat zijn de baten (minder uitval door gezonder personeel)?

Afgelopen jaarwisseling is er 1 vuurwerkdode gevallen door zwaar illegaal vuurwerk (los je niet op met een verbod) en 1 door een ongeluk met carbit. Enkel in Twente op de MTB routes zijn er afgelopen jaar al 2 doden gevallen en honderden gewonden;
"Honderden mountainbikers uit de regio raakten het afgelopen jaar gewond en een steeds groter aantal wordt per ambulance naar de spoedeisende hulp gebracht. Er zaten ook dodelijk slachtoffers bij, dat was in Azelo en Ruurlo het geval."

https://www.rtvoost.nl/nieuws/304916/Ro ... -te-passen
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Het schadebedrag van 15 tot 20 miljoen dat nu in de media circuleert wordt gerapporteerd door verzekeraars en is nog zonder inventarisatie van dat belachelijke gedoe in Scheveningen. Het gaat hier vrijwel volledig om schade aan verzekerde burgers en dat wordt betaald uit de premies. Het is onzin om te stellen dat die verzekeringen al lopen en dat het daarom niets kost.

Gemeenten kunnen hun eigendommen niet redelijkerwijs verzekeren. De schade aan straatmeubilair komt dus nog op bovenop dit bedrag. Wie hangt hier even een getal aan? Het gaat om schade aan houten bruggen, abri's, prullenbakken, afvalcontainers. Gemeenten en vervoerders repareren de schade of vervangen door nieuw en ook die kosten betaal jij. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke heffingen.

En dan zijn er ook nog de verborgen kosten. Camera toezicht, voorbereidingen, overleggen. Had het niet goedkoper geweest als als die ziekenbroeders, artsen, brandweermannen en politieagenten gewoon lekker thuis op de bank hadden gezeten?
Het opruimen van al die terinzooi die de tokkies op straat laten liggen? Het moeten afsluiten en openen van prullenbakken en afvalbakken?

Met de jaarwisseling veranderen mensen in dwazen en beesten. Ik ben er klaar mee.

Die vergelijking met mtb-en gaat een beetje mank. Ik kies ervoor om zelf risico te lopen. Ik maak nul schade bij anderen. Op zich zou ik er geen probleem mee hebben om een opslag te betalen voor het uitoefenen van een gevaarlijke sport. Doe ik ook vaak trouwens, ik verzeker mezelf extra.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mee eens! Oh ja, bij ons in de buurt zijn ook alle glazen bushokjes aan diggelen geblazen. Lachuuhhhh toch?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
PaganiProductions

Deel 1 van mijn Pyromovie 2018-2019 staat online
Alles ging redelijk goed bij mij heb alles nog een gehoor is nog in orde heb oor bescherming en vuurwerk bril op bij alles.
https://www.youtube.com/watch?v=kRoYgr2Rw0c&t=89s
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op wo 2 januari 2019, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Ad58 schreef: wo 2 januari 2019, 19:26 Mee eens! Oh ja, bij ons in de buurt zijn ook alle glazen bushokjes aan diggelen geblazen. Lachuuhhhh toch?
Dat is een schande.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat een zuurpruimen hier tegenwoordig. :~
Gesloten