Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

At1 schreef: do 13 december 2018, 14:19 Fiets past prima.
Staat nu dus bij mij in de schuur. Van het weekend maar eens een rondje doen.
Ben benieuwd!
Ok, top! Veel plezier met je Stache! Topfiets.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Inmiddels 2 keer een kort ritje gedaan. Erg leuk speeltje. Zelfs het voorwiel glijdend weten te krijgen. (Met droge track!)
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

At1 schreef: za 22 december 2018, 21:40 Inmiddels 2 keer een kort ritje gedaan. Erg leuk speeltje. Zelfs het voorwiel glijdend weten te krijgen. (Met droge track!)
en dus druk in de band verlaagd?
Bird Aeris 9 blurple
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Yep druk verlaagd. Maar te laag is ook niet prettig kwam ik achter.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

At1 schreef: do 27 december 2018, 16:55 Yep druk verlaagd. Maar te laag is ook niet prettig kwam ik achter.
0.7-0.8 voor bij 29x3.0 en achter iets hoger tot max 1.0 doet het meestal goed in mijn Krampus
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Plaats net wat links in een bike advies topic, ook hier wel relevant. Resultaten van uitgebreid testen op echte trails

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/arti ... ing-53304/

27,5 banden van 2.3 -2.6 en 2.8 met interessante set-up en resultaten, warning, veel woorden, hier een paar highlights

there was no significant penalty to running the larger tyres when it came to rolling speed and climbing speed when riding off-road. In fact, aside from the steep climbing track, the 2.8in tyres were significantly faster than the 2.3in tyres everywhere.

bigger mountain bike tyres are slower on the road. (only on the road)

plus tyres are, in my experience, not as puncture-prone as some have claimed

En een genuanceerde view op 2.6 banden.

2.6in is not the “best-of-both-worlds” as some have claimed, but is a compromise, offering some benefit over a 2.3in but not as much as a 2.8in tyre. However, not everyone will like the bouncier, more isolated feeling that a true plus tyre can provide. So something in-between may be a good option for some riders.


Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

https://www.youtube.com/watch?v=8by3v688Ze8 8)

Nu is de band in de maten 2.6 en 2.8 in de review wel duidelijk een tikkie kleiner dan wat er op de sidewall staat, terwijl de 2.3 true to size is.

Ik ben wel enthousiast over wat bredere banden. De 2.8 WTB Rangers in m'n Bardino vallen ook wat smal uit met zo'n 67mm breedte op de nop, maar geven toch wel duidelijk wat meer comfort. Ik rijd ze op 40mm interne velgen en zoek niet de laagst mogelijke bandenspanning op, dan rijd ik er binnen no-time een deuk in. Daardoor denk ik ook geen last van het indirecte gevoel wat plusbanden kunnen geven.

Voor de buitenlandfiets heb ik een set Maxxis Minions in 2.6 maat. Nog maar 1x een ritje op gereden in de Bardino, maar dat was behoorlijk indrukwekkend; wat een grip! De Minions in 2.6 zijn op 30mm interne velgen zo'n 64mm breed en qua omtrek gelijk aan de 2.8 WTB Rangers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 2.35 Hans en Mary zijn 62mm (op een velg van slechts 25mm ).
Dus die getallen die ze op de plus banden zetten zijn een lachertje !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 januari 2019, 21:12 Mijn 2.35 Hans en Mary zijn 62mm (op een velg van slechts 25mm ).
Dus die getallen die ze op de plus banden zetten zijn een lachertje !
Mijn "vintage" 3.0 Knards zijn toch echt ruim 76mm :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mijn 3.0 Chupa's waren 82mm.
Maar de 2.6 en 2.8 banden zijn dus een hoax. 2.4 zou een stuk eerlijker zijn (maar verkoopt waarschijnlijk minder goed)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Niet alle merken zijn zo, continental baron 2.6 is 68mm, echte breedte dus, ze zijn net zo breed als de minion 2.8
Bird Aeris 9 blurple
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Schwalbe roro is 70 mm op de noppen in 2.8 op 35 mm dus die valt volgens mij ook zo breed als het hoort...

Dus per merk wel verschillend maar de test liegt in mijn ogen niet...
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Jojo52
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 december 2011, 11:57
Mijn mountainbike: Specialized fuse expert

Hallo,
Ik kwam er gisteren achter dat de achtervelg van mijn wtb i45 gescheurde is bij de spaaknippels.
In afwachting van eventuele garantie ben ik alvast wat rond aan het kijken naar andere plus velgen.
Nu kwam ik een paar velgen tegen met een interne breedte van 40mm (i.p.v. huidige 45). O.a. Dt swiss en velocity.
Mijn vraag is of deze 5 mm verschil veel invloed heeft op het gedrag van mijn huidige band, een specialized ground controle 3.0)

Gr.
D'oh!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb zelf ook het probleem gehad met de scraper velgen, deze zijn onder garantie vervangen gelukkig.

Ik rij nu 2.8 op 35 mm intern en dat gaat bijzonder goed, dus ik denk dat intern 40 mm goed moet gaan.
Just do Ti, or did i die?
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Heb zelf ook 3.0 op 35mm velgen zitten. Is helemaal niet vervelend
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Plaats reactie