Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Hazzard
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 30 oktober 2016, 19:23

haha ja dat vond ik als kind zo gek dat mijn zakjes op de rug zaten.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik geniet al een poos van mijn protest softshell,
Niet specifiek voor het biken gemaakt, maar wel perfect voor mij.
Ademt super en is goed waterdicht.
Wil je de goede eigenschappen van je softshell behouden, dan is wassen met de juiste middelen/temperatuur cruciaal.
Ik draag zelfs bij temperaturen rond het vriespunt alleen een shirtje eronder.
Sneeuwmonster
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Even een oud topic oprakelen:

Ik zit met het probleem dat mijn softshell jas op een gegeven moment doordrenkt raakt van zweet, en dan wordt het rap koud kan ik je melden.
Ik draag een Craft Be active extreme langarm shirt als onderlaag, daarover een zomershirt, en daarover een Rogelli, of Bioracer softshell.
Ligt het aan de kwaliteit van de softshell dat het zweet niet goed afgevoerd wordt? Of zweet ik simpelweg teveel?
Dat de softshell doordrenkt raakt gebeurt als eerste bij mijn onderarmen, pas een tijdje later gebeurt het bij mijn bovenlijf.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

De fleece liner houdt de warmte binnen en als je jas winddicht is dan houdt deze ook de kou goed buiten. Winddicht betekent helaas meestal ook dampdicht tenzij je investeert in iets als Gore-tex.
Ja, doei !
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Joepie de schreef: za 29 december 2018, 11:28 De fleece liner houdt de warmte binnen en als je jas winddicht is dan houdt deze ook de kou goed buiten. Winddicht betekent helaas meestal ook dampdicht tenzij je investeert in iets als Gore-tex.
Beste ademende ervaring heb ik met windstopper van Gore. Al dan niet in combinatie met fleece.

https://www.gore-tex.nl/technologie/inf ... indstopper

Gore-tex is bedoeld als regenkleding.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Dus een windstopper aan, en wat draag je daaronder dan?
Ik heb een Craft windjack, zo'n dun ding. Daaronder dus gewoon een shirt/vest naar keuze?
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Real Epic '89 schreef: za 29 december 2018, 12:29 Gore-tex is bedoeld als regenkleding.
Niet helemaal. Gore-tex is groot geworden en voor de massa beschikbaar door outdoor toepassingen. Erg handig als je niet weet wat de weersomstandigheden zullen gaan zijn (wind, regen, sneeuw) en het is klein en licht om mee te nemen.

Voor mij de paar tientjes meerinvestering wel waard. Maar ik gebruik het ook voor hiking.
Ja, doei !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je zweet vrij veel, trek een tussen laag uit.
Of een dunner softsell.
Of i.p.v. softsell een windstopper.
Andere basislayer kan ook helpen. Kijk bijvoorbeeld naar een ‘net’ shirt.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Thanks, ga ik testen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Je zweet vrij veel, trek een tussen laag uit.
Zou ik ook zeggen. Als ik drie laagjes aantrek zweet ik ook teveel, ook als het beneden 0° is. Daarom draag ik nooit meer dan twee laagjes.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

bjornc schreef: za 29 december 2018, 13:43 Dus een windstopper aan, en wat draag je daaronder dan?
Ik heb een Craft windjack, zo'n dun ding. Daaronder dus gewoon een shirt/vest naar keuze?
Daaronder kun je combineren wat je wil. Maar ik rij eigenlijk zelden met een softshell of fleece tijdens het sporten. Ik kom oorspronkelijk uit de schaats wereld en hier gebruiken we eigenlijk alleen verschillende dikte ondershirts of bv. twee over elkaar met een windstopper aan de buitenkant. Boven de 5c gebruik ik ondershirts met een windstopper laag verwerkt in het ondershirt aan de voorkant. Daaronder ook iets om mijn rug warm te houden.

https://www.craftsportswear.com/B2C%20- ... -9e5ce239/
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Craft heeft ook thermo schaatsjacks die ik gebruik tijdens het fietsen.
Zweten niet en toch lekker warm met geborsteld materiaal aan de binnenkant.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik had hetzelfde probleem met de Gabba2 en Craft ondershirt.
Veel zweten en daarna werd het koud, en zonder de Gabba was het direct te koud.
Op aanraden van een aantal members hier een ondershirt van Brynje aangeschaft en daar blijf ik perfect droog mee.
Na jaren gedoe met een koude voorkant nu geen problemen meer.
Eerste keer met 5 graden nog een shirt over het ondershirt, laatste keer alleen het ondershirt onder de Gabba bij 3 graden en dat ging ook goed.

Hier staat mijn vraag:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=139942
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

:-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het echt wel scheelt wat voor jack je draagt. Ik heb drie jacks met een winddichte (ademende) voorzijde en achterzijde van "gewone stof". Een Gore, een Campagnolo en een (iets dunnere) Endura.

De Gore is het oudste jack, maar werkt het beste. Winddicht zijn ze alledrie, maar in dat jack heb ik het minst snel last van zweet cq het gevoel dat je niet droog blijft.

Kleding zal altijd iets persoonlijks blijven, de een zweet meer/sneller dan de ander, heeft een andere temperatuurbeleving etc. Maar dat er kwaliteitsverschillen bestaan, daar ben ik zeker van. Dat geldt voor jacks, maar ook voor simpele dingen als een ondershirt. Ook bij een gewoon zomershirt met korte mouwen ervaar ik verschillen in hoe zweterig het voelt.

Ben je kritisch op kleding, heb je snel last van zweten: Brynje ondershirt combineren met een Gore buitenlaag. Beter ga je het niet vinden.
Maakt het je allemaal niet zoveel uit, ben je niet zo'n zweter, kom je misschien ook weg met wat betaalbaarder spul van een Decathlon of zelfs Lidl...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie