Veluwse MTB Wintercompetitie 2018/2019

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Poe,..Loenen was zwaar afzien zeg :) Met Lunteren verreweg de zwaarste uit de reeks.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ja het is best een leuk rondje met n pittig klimmetje erin. De laatste ronde was ik vergeten terug te schaken op dit klimmetje dus met 39 voorblad was het hangen en wurgen. Dat er links en rechts dames hier liepen en ik in midden over de wortels moest was ook niet ideaal en verloor toen mijn groepje waar ik met hangen en wurgen aan bleef. In mijn optiek kunnen ze beter de dames niet bij de 40-50ers laten starten, het lijkt me voor hen ook niet leuk om de hele tijd opzij te moeten gaan naar links voorbij tig keer te horen. Ik heb veel respect voor de dames en ze gingen tijdig opzij, maar ideaal voor beide partijen is het niet en het begon al voor ingaan van het 3e rondje
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Loenen was zeker een zwaar rondje. Voor mezelf heb ik erg goed gereden en was best een beetje moe op het einde...

Het inhalen vond ik eigenlijk prima gaan. Op de meeste stukken was dat wel te doen ondanks dat er ca. 120 rijders tegelijk reden (cat. 10, 11 en 12). Organisatorisch lijkt het me lastig om de categorieën nog meer te splitsen. Volgens mij rijden er telkens 3 categorieën op het parcours. Er zit een behoorlijk niveauverschil in elke groep, maar dat is ook de opzet van deze competitie. Met respect voor elkaar (de inhaler en de ingehaalde) kunnen we er met z'n allen toch voor zorgen dat iedereen kan genieten van de wedstrijden en zijn eigen sportbeleving.


Mochten er voor volgend jaar nog meer inschrijvingen zijn, dan is het wellicht slim om 2 categorieën tegelijk te laten starten. Bijv. cat. 9 en 10 samen en 11 en 12 samen.

Wat een respect trouwens voor alle vrijwilligers die de hele dag voor iedereen klaarstaan en zelfs op het einde nog vrolijk zijn ondanks de kou en als de wedstrijdrijders al naar huis zijn nog steeds aan het opruimen zijn. :-q
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

NelizRijn schreef: ma 17 december 2018, 12:16 Ja het is best een leuk rondje met n pittig klimmetje erin. De laatste ronde was ik vergeten terug te schaken op dit klimmetje dus met 39 voorblad was het hangen en wurgen. Dat er links en rechts dames hier liepen en ik in midden over de wortels moest was ook niet ideaal en verloor toen mijn groepje waar ik met hangen en wurgen aan bleef. In mijn optiek kunnen ze beter de dames niet bij de 40-50ers laten starten, het lijkt me voor hen ook niet leuk om de hele tijd opzij te moeten gaan naar links voorbij tig keer te horen. Ik heb veel respect voor de dames en ze gingen tijdig opzij, maar ideaal voor beide partijen is het niet en het begon al voor ingaan van het 3e rondje
De 40,50 en dames cat te groot geworden. Vanaf ronde 2 ben je alleen maar aan het inhalen idd. Zeker op de smallere en technischere rondjes voor zowel de snelle als langzamere rijders niet leuk. Je wordt helemaal dol van het continu roepen links voorbij en de langzamere rijders zullen ook wel dol worden dat ze steeds aan de kant moeten. Vervelende is nu dat het vaak meerdere rijders op een lint zijn en zoals je zegt er veel gelopen wordt op zo'n steile wortelklim. De cat 7,8,9 is kleiner maar ook het snelheidsverschil is daar kleiner. ff gekeken maar van de 119 deelnemers blijven er maar 16 in dezelfde ronde waarbij er ook een aantal deelnemers 2 of 3 x worden gelapt. In cat 7,8,9 eindigen 52 van de 89 deelnemers in dezelfde ronde. Je kan dus concluderen dat de verdeling van de categorieën niet in balans is.

Tov vorig jaar is het aantal deelnemers overigens weer flink gestegen. Er komen nu een paar hele smalle rondjes aan met Harderwijk en Apeldoorn. Lunteren is ook heel veel stukken smal en daarbij ook nog een keer best gevaarlijk als je grote snelheidsverschillen hebt. Op de steile klims kan je eigenlijk niet inhalen en de steile en soms mulle afdalingen ook moeilijk

Ik zou ook voor een iets andere verdeling kiezen, misschien de snelste categorie bij elkaar doen en de langzaamste bij elkaar. Beter zou zijn om max 2 categorie te combineren, maar dat betekend een nog langere dag voor de organisatie/vrijwilligers.

Loenen:
7,8,9 89 deelnemers
10,11,12 119 deelnemers

Soest
7,8,9 71 deelnemers
10,11,12 86 deelnemers

Oldebroek
7,8,9 101 deelnemers
10,11,12 125 deelnemers

Zutphen
7,8,9 109 deelnemers
10,11,12 117 deelnemers
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Loenen was leuk ja...... baahhhh het was niet mijn dag. Of wellicht kom ik niet optimaal tot mijn recht daar. :D :D

Voor wat betreft het inhalen, ik heb een korte mening: de organisatie bepaalt wat er gebeurt. Als je het echt anders wilt kan je proberen het daar eens in de groep te gooien of zelf mee organisren..... Dit is puur en 100% vrijwilligerswerk. Voor de 'echte' wedstrijdrijders => nationale XC en Nationale veldrij competitite. Daar kan je je toch onbeperkt en zonder inhalen voor het echie uitleven? Maar zo denk ik er persoonlijk over.....

In loenen kreeg ik nog wel een sneer dat ik niet 'dankjewel' zei nadat ik er wat ruig voorbij stak. Dat vind ik dan weer het andere uiterste. Beide partijen moeten wat incasseringsvermogen hebben.
MTBArnhem
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik fiets regelmatig met onze voorzitter (Soest) en zal dit hem eens voorleggen, of dit invloed heeft is wat anders wellicht voor volgend jaar. Ik weet dat het allemaal vrijwilligerswerk is, en help zelf ook een beetje mee. En nogmaals ik heb niet echt hinder ondervonden en alle rijders ondervinden het ongeveer in zelfde mate. Ik denk dat het voor de dames juist leuker wordt als ze hun eigen ding kunnen doen en niet telkens moeten uitwijken voor een ander.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

schepp schreef: ma 17 december 2018, 16:54
NelizRijn schreef: ma 17 december 2018, 12:16 Ja het is best een leuk rondje met n pittig klimmetje erin. De laatste ronde was ik vergeten terug te schaken op dit klimmetje dus met 39 voorblad was het hangen en wurgen. Dat er links en rechts dames hier liepen en ik in midden over de wortels moest was ook niet ideaal en verloor toen mijn groepje waar ik met hangen en wurgen aan bleef. In mijn optiek kunnen ze beter de dames niet bij de 40-50ers laten starten, het lijkt me voor hen ook niet leuk om de hele tijd opzij te moeten gaan naar links voorbij tig keer te horen. Ik heb veel respect voor de dames en ze gingen tijdig opzij, maar ideaal voor beide partijen is het niet en het begon al voor ingaan van het 3e rondje
De 40,50 en dames cat te groot geworden. Vanaf ronde 2 ben je alleen maar aan het inhalen idd. Zeker op de smallere en technischere rondjes voor zowel de snelle als langzamere rijders niet leuk. Je wordt helemaal dol van het continu roepen links voorbij en de langzamere rijders zullen ook wel dol worden dat ze steeds aan de kant moeten. Vervelende is nu dat het vaak meerdere rijders op een lint zijn en zoals je zegt er veel gelopen wordt op zo'n steile wortelklim. De cat 7,8,9 is kleiner maar ook het snelheidsverschil is daar kleiner. ff gekeken maar van de 119 deelnemers blijven er maar 16 in dezelfde ronde waarbij er ook een aantal deelnemers 2 of 3 x worden gelapt. In cat 7,8,9 eindigen 52 van de 89 deelnemers in dezelfde ronde. Je kan dus concluderen dat de verdeling van de categorieën niet in balans is.

Tov vorig jaar is het aantal deelnemers overigens weer flink gestegen. Er komen nu een paar hele smalle rondjes aan met Harderwijk en Apeldoorn. Lunteren is ook heel veel stukken smal en daarbij ook nog een keer best gevaarlijk als je grote snelheidsverschillen hebt. Op de steile klims kan je eigenlijk niet inhalen en de steile en soms mulle afdalingen ook moeilijk

Ik zou ook voor een iets andere verdeling kiezen, misschien de snelste categorie bij elkaar doen en de langzaamste bij elkaar. Beter zou zijn om max 2 categorie te combineren, maar dat betekend een nog langere dag voor de organisatie/vrijwilligers.

Loenen:
7,8,9 89 deelnemers
10,11,12 119 deelnemers

Soest
7,8,9 71 deelnemers
10,11,12 86 deelnemers

Oldebroek
7,8,9 101 deelnemers
10,11,12 125 deelnemers

Zutphen
7,8,9 109 deelnemers
10,11,12 117 deelnemers
Je zou dan per rondetijden en niet per leeftijdscategorie moeten gaan indelen....maar hoe weet je van te voren welke snelheid iemand rijd :-? . ...dat zou dan betekenen dat je voor iedere wedstrijddag een Q zou moeten gaan organiseren....en dat is natuurlijk mega lastig...hoe ga je zoiets doen.. :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Trouwens....ik had deze competitie voorbij zien komen toen ik begon met mtb'en :-D en heb er ook erg naar uitgekeken om deze wedstrijden mee te rijden :-D ....maar helaas kon ik niet dit jaar :( mss volgend jaar dan... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Het is volgens mij inderdaad niet zo makkelijk dit probleem op te lossen. Er wordt nu vaak over de dames gesproken, die haal je waarschijnlijk nu altijd als eerste in maar er volgen mindstens zoveel heren erna.

Wat het gewoon lastig maakt is het enorme verschil in snelheid tussen de top10 van de VWC en de deelnemers in de staart. Daar ga je niets aan veranderen, want het doel van de VWC is juist dat iedereen eens mee kan doen en ook zijn lol heeft.... Categorieen indelen op basis van snelheid is gewoon onmogelijk, en hoe ga je dan de rankings doen ? het kan dan zo maar zijn dat je je tegenstander in de ranking niet terugziet in jou startveld....

Verder steek je, hoe smal het ook is, er overal relatief gemakkelijk langs. Het kost je volgens mij ook niet echt enorm veel meer tijd.....het hoort er gewoon bij

Het concept VWC werkt in zijn algemeenheid in ieder geval wel extreem goed, kijk eens naar de aantallen deelnemers, veeeel meer dan de nationale XC.
MTBArnhem
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Onzin het is heel makkelijk op te lossen.
Namelijk op niveau indelen.. er zijn verschillende voorbeelden dat dit heel goed werkt, (belgie waarbij, NoordAmerika ) de langzaamste in de categorie niet door de snelste wordt gelapt. Niet ingewikkeld en voor iedereen leuker, lijkt mij

Het is ook niet dat dit ook al niet is aangegeven. Je kan ook gewoon is een keer wat anders proberen IPV te volharden in een probleem waar blijkbaar elk jaar weer overgesproken wordt. Wat jammer is is dat als je dit aangeeft er eigenlijk geen reactie op komt. Laagdrempelig betekend
ook datt je op je eigen niveau tegen je eigen niveau kan stiijden, dat geldt voor elke sport en dus waarom zou dat bij MTB anders zijn

Overigens als je beetje snelle vrouw bent moet je ook 50 man inhalen.. ik denk dat de essentie van een wedstrijd dan wel weg is. Het kan natuurlijk wel, maar de nadruk legt je dan wel heel erg andere factoren.

Maar goed misschien komt het er nog eens van. Verder steekt het prima in elkaar allemaal, en is dit vooral het gevolg van het succes.. Ik kan mij nog een editie herinneren dat er een zware valpartij voor nodig was toen men inzag dat met 130 man tegelijk starten niet echt een goed idee was. Daarna werd er in verschillende leeftijdscategorieën gestart. dus wie weet.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yeah Steel schreef: do 20 december 2018, 14:01 Het is volgens mij inderdaad niet zo makkelijk dit probleem op te lossen. Er wordt nu vaak over de dames gesproken, die haal je waarschijnlijk nu altijd als eerste in maar er volgen mindstens zoveel heren erna.

Wat het gewoon lastig maakt is het enorme verschil in snelheid tussen de top10 van de VWC en de deelnemers in de staart. Daar ga je niets aan veranderen, want het doel van de VWC is juist dat iedereen eens mee kan doen en ook zijn lol heeft.... Categorieen indelen op basis van snelheid is gewoon onmogelijk, en hoe ga je dan de rankings doen ? het kan dan zo maar zijn dat je je tegenstander in de ranking niet terugziet in jou startveld....

Verder steek je, hoe smal het ook is, er overal relatief gemakkelijk langs. Het kost je volgens mij ook niet echt enorm veel meer tijd.....het hoort er gewoon bij

Het concept VWC werkt in zijn algemeenheid in ieder geval wel extreem goed, kijk eens naar de aantallen deelnemers, veeeel meer dan de nationale XC.
Concept werkt absoluut, de rondjes zijn ook leuk en het niveau is best ok. Inhalen is op zich prima te doen, maar het is zo extreem vaak dat het niet leuk meer is. Als je kijkt naar de tijden en de grootte van de categorieën dan zou mijn oplossing zijn om het iets anders in te delen, om het voor alle categorieën leuker te maken. Er wordt dan minder ingehaald en het snelheidsverschil wordt kleiner. 120 a 130 man op 1 rondje is gewoon teveel, ongeacht wie je bij elkaar zet. De drukte is een groter probleem dan het verschil in snelheid.Van de 30 en 40+ kan je gezien de tijden zelfs 1 categorie kunnen maken. De 40+ is in de top (behalve als Beemer meedoet) veel sneller dan de 30+.

Overigens is de NL CUP alweer afgeschaft door de KNWU. Alleen de niet laagdrempelige 3 nationscup is er nog. Wat daar weer bijzonder aan is is dat 4 van de 3 nationscup wedstrijden gelijk zijn met 4 Nederlandse marathons. Ik weet niet wie er momenteel verantwoordelijk is voor de afdeling off road bij de knwu, maar die snapt er niet heel veel van als je kijkt naar het succes van de laagdrempelige marathons en wintercompetities. Denk de genadeklap voor xc in Nederland (waar het gaat om een KNWU competitie dan he )
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Ik heb er zelf nu twee gereden en een paar man/vrouw uit mijn team hebben ze allemaal gefietst. Wij beleven er veel lol aan en er is ook een gezellig sfeer. Het inhalen is soms wel een probleem of je moet heel tactisch te werk gaan. Het is lastig om het anders in te delen qua categorieën, maar het zou wel wenselijk zijn. Ik vond trouwens Harderwijk al veel beter te doen dan Zutphen. De rest heb ik niet gefietst.

We zetten regelmatig een verslag op onzw site voor diegene die het eens willen lezen.

Harderwijk: http://ridemymtb.com/veluwse-wintercomp ... arderwijk/
Loenen: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 18-loenen/
Soest: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 018-soest/
Oldebroek: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... oldebroek/
Zutphen: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 8-zutphen/
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

dadionysos schreef: di 8 januari 2019, 10:58 Ik heb er zelf nu twee gereden en een paar man/vrouw uit mijn team hebben ze allemaal gefietst. Wij beleven er veel lol aan en er is ook een gezellig sfeer. Het inhalen is soms wel een probleem of je moet heel tactisch te werk gaan. Het is lastig om het anders in te delen qua categorieën, maar het zou wel wenselijk zijn. Ik vond trouwens Harderwijk al veel beter te doen dan Zutphen. De rest heb ik niet gefietst.

We zetten regelmatig een verslag op onzw site voor diegene die het eens willen lezen.

Harderwijk: http://ridemymtb.com/veluwse-wintercomp ... arderwijk/
Loenen: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 18-loenen/
Soest: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 018-soest/
Oldebroek: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... oldebroek/
Zutphen: http://ridemymtb.com/veluwse-winter-com ... 8-zutphen/
Ook ik beleef er een hoop lol aan en wat leuk dat ik nog ff voorkom in het verslag met foto en al. Ik moet ook zeggen dat ik in Harderwijk absoluut geen hinder heb ondervonden v.w.b. inhalen. Je kunt hier bijna overal ook inhalen en wellicht was het deelnemersveld wat kleiner. En o ja ik doe de volgende keer weer mijn ridemymtb shirt aan hoor :D
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Zolang de populariteit hun grootste probleem is verwacht ik niet dat er hele hoge nood is om te veranderen.
De hele snelle heren kunnen het zien als een extra technische uitdaging. Ik als dame heb er in elk geval geen moeite mee.
Als er goed gecommuniceerd wordt is er veel mogelijk. Ongemeld rakelings voorbij schieten vind ik het vervelendst, omdat het vaak voor gevaarlijke situaties kan zorgen omdat ik mij niet bewust ben en rekening kan houden met de inhaler. Ook al ben ik als midden/achterhoede fietser altijd wel enigszins bezig met wat er aan komt.

En uiteindelijk is de enige oplossing meer categorieën, wat het wel een hele lange dag maakt voor de vrijwilligers.
Dus ik kan mij voorstellen dat men daar liever niet voor kiest, zolang de opkomst goed is.
De wat langere rondjes (in oldebroek was er bewust voor gekozen om een extra lang stuk door het bos te doen) is een goede tussenweg.

ik vind het in elk geval een leuke competitie. Met tot nog toe iedere keer +/-30 dames is het een echte uitzondering in het land. Alleen dames op het parcours zou het mijn inziens minder interessant maken, ook voor het publiek. 30 is dan weer heel weinig.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Overigens is de NL CUP alweer afgeschaft door de KNWU. Alleen de niet laagdrempelige 3 nationscup is er nog. Wat daar weer bijzonder aan is is dat 4 van de 3 nationscup wedstrijden gelijk zijn met 4 Nederlandse marathons.
Ik snap daar dus echt niets van. Internationaal is er toch echt meer belangstelling voor MTB. We hebben superveel nationaal jong talent, het internationale rijders nivo ligt mijns inziens minimaal op het nivo van de veldrij competitie (waar dan extreem veel effort en geld in gepompt wordt) en wat doen we bij de MTB: in plaats van promoten, gaan we zaken schrappen. Overduidelijk niet goed, kijk naar de VWC, de animo is er zeker..... wat ik dan wel weer langs zie komen: een nationaal kampioenschap E-bike, huh??
We zetten regelmatig een verslag op onze site voor diegene die het eens willen lezen.
tof zulke verslagen, hou ik van, kan je nog wat langer nagenieten van je weekend :D :D

Harderwijk vond/vind ik 1 van de minste parcoursen trouwens, ik mis het echte MTB-en. Daar waar je kan sturen, zijn er weinig opties om tijd te pakken. Maar volledig niet erg natuurlijk want over het algemeen zitten er bovengemiddelde parcoursen in de VWC
MTBArnhem
Gesloten