To jump or not to jump

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Forau schreef: ma 17 december 2018, 14:18 https://www.pinkbike.com/news/the-world ... eview.html

Voor slechts €345,- kom je een stuk verder en past hij in de auto ;-)


Afbeelding
Volgens Canyon mag ik niet meer dan 60 cm hoog springen met m'n fiets, anders had ik deze zeker gedaan! :bier:
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

MVMVML schreef: ma 17 december 2018, 14:41 Volgens Canyon mag ik niet meer dan 60 cm hoog springen met m'n fiets, anders had ik deze zeker gedaan! :bier:
Jammer genoeg heb ik dat excuus niet :-{ Voordat ik zo ver en hoog spring met ook nog een platte landing...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zaterdag a.s. forumjumpmeeting in Scheveningen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MVMVML schreef: ma 17 december 2018, 14:41
Forau schreef: ma 17 december 2018, 14:18 https://www.pinkbike.com/news/the-world ... eview.html

Voor slechts €345,- kom je een stuk verder en past hij in de auto ;-)


Afbeelding
Volgens Canyon mag ik niet meer dan 60 cm hoog springen met m'n fiets, anders had ik deze zeker gedaan! :bier:
De takeoff van dit ding is maar 60cm, ik vind dat het dan wel mag :D
Wat een briljant stukje houtwerk! Ze verkopen nu ook een extensie om hem 90cm hoog te maken zie ik :o
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Maak er zondag de 30e van en we springen zo het jaar uit :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

tiewrap schreef: ma 17 december 2018, 17:39 Zaterdag a.s. forumjumpmeeting in Scheveningen ?
Das me net iets te ver (200 km).
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je kunt ook gewoon een heuvel vinden om op te landen waar je hem voor kunt zetten. Met dat ding verplaatsen kun je je concentreren op progressie te maken met springen in plaats van met graven. Dan kun je die extensie tot 90cm ook makkelijk gebruiken. Moet overigens niet zo moeilijk zijn om na te bouwen voor aanzienlijk minder dan 350 EUR...


Ik heb het ook gemist, maar de idiote sprongen in een idiote kerstoutfit meeting was al afgelopen weekend blijkens de foto's die mij getoond werden...
Afbeelding
(da's een W3 nummerplaat dus hij zal wel weten wat hij doet)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Die ramp heb ik ook op mijn lijstje staan :D
Maar van de andere kant kan ik voor 345 euro ook prima een ramp maken die ook mee te nemen is... Weliswaar iets zwaarder misschien, maar wel functioneel ;)

Maar als je dus goed naar deze ramp kijkt, dan is de curve ook niet enorm stijl op dit moment.
Daarnaast helpt snelheid ook erg mee. Ik heb net nog even mijn omgebouwde ramp getest, maar ik kom op vlakke ondergrond met slechts zo'n 10m aanloop niet echt op snelheid.
Dus dat moet nog beter ;)

Daarnaast is mijn ramp echt nog te steil. Ik heb er gisteren een stuk afgehaald, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg (hoogte nu 45cm):

Afbeelding

Terug naar de schuur met dat ding dan maar ;)

EDIT:
Net even zitten rekenen. die MTBhopper heeft met 1,75m en 0,60m een ratio van 2,92.
Mijn ramps hebben met 1,05m en 0,45m en de ander 0,7m en 0,3m een ratio van 2,33.
Als ik dus dezelfde stijging aan wil houden als de MTBhopper, dan moet ik naar 36cm hoogte voor de grote, en 24cm hoogte voor de kleine....
Flink wat zaagwerk voor de boeg dan :D
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Mark-V schreef: ma 17 december 2018, 18:25 Die ramp heb ik ook op mijn lijstje staan :D
Maar van de andere kant kan ik voor 345 euro ook prima een ramp maken die ook mee te nemen is... Weliswaar iets zwaarder misschien, maar wel functioneel ;)

Maar als je dus goed naar deze ramp kijkt, dan is de curve ook niet enorm stijl op dit moment.
Daarnaast helpt snelheid ook erg mee. Ik heb net nog even mijn omgebouwde ramp getest, maar ik kom op vlakke ondergrond met slechts zo'n 10m aanloop niet echt op snelheid.
Dus dat moet nog beter ;)

Daarnaast is mijn ramp echt nog te steil. Ik heb er gisteren een stuk afgehaald, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg (hoogte nu 45cm):

Afbeelding

Terug naar de schuur met dat ding dan maar ;)

EDIT:
Net even zitten rekenen. die MTBhopper heeft met 1,75m en 0,60m een ratio van 2,92.
Mijn ramps hebben met 1,05m en 0,45m en de ander 0,7m en 0,3m een ratio van 2,33.
Als ik dus dezelfde stijging aan wil houden als de MTBhopper, dan moet ik naar 36cm hoogte voor de grote, en 24cm hoogte voor de kleine....
Flink wat zaagwerk voor de boeg dan :D
Moet die ramp van jou niet gewoon langer?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Eigenlijk wel, maar dan past ie niet meer in de bus.
Ik vond 36cm toch te laag, dus heb hem op 40 gemaakt nu. 108cm lang (tot aan hoogte punt), dus een ratio van 2,7

Dat is volgens mij wel prima te doen. Maar ik denk dat je eigenlijk een ramp moet hebben die minimaal de wielbasis van je fiets is, wil je echt vloeiend kunnen springen.
Ik heb nog een plaat van 250x125 staan, dus als ik die volle lengte gebruik, dan kan ik die MTB hopper wel nabootsen. Moet hem dan wel in 2 of meer stukken maken om hem mobiel te maken, dus daar moet ik nog even iets voor bedenken ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Heel de avond aan het tekenen geweest, en de plannen zijn af. :winkie:

Totale hoogte: 60cm
Totale lengte: 176cm (+32,35cm aan extra steun achter)
Totale facelengte: minimaal 186cm (als ik hem iets laat curven nog iets meer).
Breedte: 60cm
Totaal gewicht: net iets onder de 32kg

Het eerste deel wordt een opzichzelfstaande ramp van 30 hoog (en zal zo'n kleine 12kg wegen).
Het tweede deel moet over het eerste deel heen passen om makkelijk op te kunnen bergen / vervoeren (en zal zo'n kleine 20kg wegen)

Totale uitgaven bij de Hornbach: 101,63 euro.
En daar blijven nog 172 schroeven en zo'n 1,4m2 van 18mm powerplex van over...
Toch niet slecht in vergelijking met die MTBHopper ;)

Nu al zin om aan de slag te gaan, maar eerst maar even slapen :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Die ik heb gemaakt is 75 cm tot de sprong en dan nog 15 cm voorkant eraan (totale lengte 90 cm dus) met een hoogte van 30 cm. Heb de radius toch redelijk beperkt gehouden. Breedte is 40 cm en het plaatmateriaal 12 mm dik.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MVMVML schreef: wo 19 december 2018, 09:39 Die ik heb gemaakt is 75 cm tot de sprong en dan nog 15 cm voorkant eraan (totale lengte 90 cm dus) met een hoogte van 30 cm. Heb de radius toch redelijk beperkt gehouden. Breedte is 40 cm en het plaatmateriaal 12 mm dik.
Dan kom je dus uit op 75/30=2,5. Dat is in ieder geval nog 5 cm meer dan die van mij, die is nl maar 70 lang.
Maar daarnaast is de curve natuurlijk ook van belang. Je kunt op 75cm ook op een afsprong van 70 graden uitkomen...
Maar toch krijg je dan meer dit effect: :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=BDGzI-OBxgA
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mark-V schreef: wo 19 december 2018, 09:53
MVMVML schreef: wo 19 december 2018, 09:39 Die ik heb gemaakt is 75 cm tot de sprong en dan nog 15 cm voorkant eraan (totale lengte 90 cm dus) met een hoogte van 30 cm. Heb de radius toch redelijk beperkt gehouden. Breedte is 40 cm en het plaatmateriaal 12 mm dik.
Dan kom je dus uit op 75/30=2,5. Dat is in ieder geval nog 5 cm meer dan die van mij, die is nl maar 70 lang.
Maar daarnaast is de curve natuurlijk ook van belang. Je kunt op 75cm ook op een afsprong van 70 graden uitkomen...
Maar toch krijg je dan meer dit effect: :winkie:

https://www.youtube.com/watch?v=BDGzI-OBxgA
Ahh, de truuk is volgens hem razendsnel je benen in te trekken zodat je achterwiel niet omhoog komt en je voorwiel omlaag duwt.

Immediately after, your rear wheel will hit the bump and pop up too, so you need to be prepared to suck your legs up and let the bike do its thing. This part is especially important since a bump jump can send you into a nosedive if you’re not careful. By sucking your legs up, your taking control of where the bike will go, instead of letting it buck you forwards.


Ik deed alleen dit: Shift your weight back and pull on your handlebars lightly. The bump will send your front end straight up.


Toch eens proberen zsm :P
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Gevaar is dan wel dat je te vroeg je benen gaat intrekken waardoor je juist je take off absorbeert. Gewoon proberen jezelf licht te maken en aan je timing werken. Eerst de timing goed, en dan pas de snelheid opvoeren. En bunny hops oefenen!
Plaats reactie