Propain Hugene

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Normaal rijd ik mijn rondjes op een Cube Reaction GTC One, oftewel een carbon XC hardtail met een Reba RL vork en Di2 (XT). Prima fiets, maar niet extreem comfortabel voor langere ritten en ook niet helemaal prettig om hard de afdalingen op bijv. Kwintelooijen te pakken. Het was dus tijd voor advies (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=139268). Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Propain Hugene, aangezien deze aan alle eisen voldeed.

De bestelling was een feest, want bij Propain heb je bij bijna alle onderdelen keuze uit wat je wilt. Zo koos ik voor het basismodel, maar met carbon cranks, een dropper, carbon stuur, en wat andere wielen. De fiets werd ruim binnen de aangegeven 25 dagen gebouwd, en je wordt constant op de hoogte gehouden van waar ze zijn, met leuke Duitse mailtjes inclusief veel 'jetzt gehts los!'. Uiteindelijk duurde het ontvangen wat langer, want DHL had twee weken nodig om 'm vanuit Duitsland naar Nederland te krijgen.

Specs
- Propain Hugene XL carbon raw
- Rockshox Revelation RC Pike RCT3 140mm (debonair, MY2019)
- Rockshox Deluxe RT 130mm
- Formula Cura 203 180 / 180mm
- Bikeyoke Revive 160mm
- Propain ZTR Arch MK3 Newmen Evolution SL x.a.25
- Sram GX Eagle (shifter, cassette)
- Truvativ Descendant Carbon Dub 175 mm 32T cranks
- Sixpack Millenium Carbon 785
- Sixpack Leader 50 Newmen Evolution 318.4 70mm
- Schwalbe Hans Dampf Addix Soft Vittoria Barzo / Mezcal TNT G+

Fiets kwam in een doos:
Afbeelding

Uitgepakt:
Afbeelding

On trail:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door spiked op za 6 juli 2019, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Zojuist de eerste meters afgelegd op bij Rhenen, en het is wel even anders. De fiets geeft heel veel meer vertrouwen, wil op elke wortel springen en gaat makkelijk met z'n voorwiel de lucht in. Hier een paar observaties:

Positief
- De achtervering werkt goed en filtert wortels en dergelijke heel goed weg. Ook fietst het heel rustig, zonder merkbare 'pedal bob'.
- De Revelation werkt prima, en de nieuwe Debonair spring (MY 2019) werkt echt heel soepel. Misschien dat er later een Charger demper inkomt, maar ik denk dat ik hier voorlopig prima mee vooruit kan.
- Droppers zijn tof!
- Stuurbreedte van 785mm is erg fijn, vooral in de bochten waar ik het voorwiel makkelijker grip kan laten houden dan met het 720mm stuur op mijn andere fiets.
- De combinatie van achtervering en Hans Dampf (Addix Soft) banden geeft belachelijk veel grip. Als in belachelijk veel. Het lukt mij nauwelijks meer om snel genoeg op een bocht af te komen om de grens van de grip te vinden. Dit resulteert in heel veel gouden bekers (Strava) op alle segmenten die naar beneden gaan in Rhenen (en dat in de eerste rit).

Negatief
- Banden + tubes wegen redelijk wat, en dat merkt je bij het accelereren. Ook is de grip zodanig dat je voor je gevoel blijft plakken. Omlaag prima, omhoog niet.
- GX Eagle schakelt prima, maar Di2 is lekkerder. Ook is de shifter wat minder prettig qua positie van de hendels.
- Remhendels staan nog niet goed. Hiervoor heb ik een mixmaster nodig om shifter + rem en dropper + rem op dezelfde klem vast te zetten.

De komende week krijg ik andere banden (Vittoria Barzo, TNT G+ 2.35) binnen die ik tubeless ga monteren. Dit gaat waarschijnlijk wel het één en ander aan rijgedrag veranderen. Tot dan lekker raggen bij Rhenen, Amerongen en vooral, Kwint!
Laatst gewijzigd door spiked op di 11 december 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi ding! Geen Pike overwogen?
MTBhans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 9 december 2018, 08:59
Mijn mountainbike: SENSA FIORI SL TNT COMP RC

Veel plezier er mee Spiked

Mooi ding
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

baron062 schreef: di 11 december 2018, 16:51 Mooi ding! Geen Pike overwogen?
Dank je! En jazeker, maar ik hoorde goede dingen over de nieuwe Debonair en je kan de Revelation later alsnog upgraden met een Charger 2 demper. Voor nu was de fiets duur zat, dus dit leek mij wel een prima middenweg.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Waanzinnig mooie fiets man! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tof ding. All black blijft tof. Wat de “modepolitie” op dit forum er ook van vindt.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi en weloverwogen fiets. Daar ga je vast geen spijt van krijgen. :-q
"This species has amused itself to death"
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mooie bike. Andere banden gaan hopenlijk wat lichter lopen.
Je kan nog een langere dropper plaatsen, als ik zo naar foto beeld kijk
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mooie fiets! Veel plezier ermee.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Thanks allemaal!
Marco79 schreef: di 11 december 2018, 20:01 Tof ding. All black blijft tof. Wat de “modepolitie” op dit forum er ook van vindt.
Ja, het is dus een soort van grijs-zwart, maar dan anders. Het frame is afgelakt met een doorzichtige, matte laag maar niet geverfd, waardoor je het carbon ziet zitten. Vind ik zelf erg gaaf, ik zal kijken of ik er een keer een goede foto van kan maken.

Er komt nog wel iets meer kleur op met grips enz., maar dat komt later nog.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie fiets, meen de 1e op het forum?
(Een van de vele kleuren was nog gaver geweest idd :wink: )
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ah, een Hugene! Lang overwogen maar toch afgevallen vanwege de levertijd :)

Wel erg prettig geprijsd en toen standaard met een vork waar ik nog steeds erg benieuwd naar ben (Formula Selva)

Maar die dropper is toch geen 160mm? Net even vergeleken met een foto van mijn eigen Revive 160mm maar daar zit optisch een groot verschil in. Foto kan natuurlijk vertekenen :)

In de Enduro-mag van december 2018 staat een vergelijkingstest met de Hugene als deelnemer :)

https://enduro-mtb.com/en/magazine/
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Heel mooi speeltje :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

RuudRuud schreef: wo 12 december 2018, 08:27 Maar die dropper is toch geen 160mm? Net even vergeleken met een foto van mijn eigen Revive 160mm maar daar zit optisch een groot verschil in. Foto kan natuurlijk vertekenen :) ...
De dropper is zeker 160mm, maar op die foto niet:

Afbeelding

Verder heb ik de banden nu vervangen voor een Vittoria Barzo (voor) en Mezcal (achter), beide tubeless. Dit loopt een heel stuk lichter en grip op Amerongen vanochtend was meer dan voldoende. Daarnaast nog wat dingen geprobeerd:

- Stuurpen van 70mm (ipv 50mm). Is prettiger zo, het stuurt nog steeds goed en voor een lang persoon zoals ik is die extra ruimte fijn. Ook de iets meer XC houding kan ik wel waarderen hier in midden-Nederland. Voor tripjes naar het buitenland gaat de 50mm mee.
- Formula Mixmaster klemmetjes erop gezet, zodat shifter + rem en dropper + rem op dezelfde klem zitten. Nu is de afstand van duim tot shifter en wijsvinger tot rem helemaal goed!
- Sideloader bidon-houder erop

De komende dagen nog wat experimenteren met positie van handvaten op het stuur, maar ik denk dat ik de 785mm blijf houden. Stuurt heerlijk, en het enige nadeel lijkt dat nauwe passages iets spannender worden. Zodra dit zeker is gaan er oranje ESI grips op om toch iets meer kleur te krijgen.
Plaats reactie