Flats pedals of klik pedalen op een Carbon XC Hardtail

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rembrandt schreef: vr 7 december 2018, 10:22Het allermooiste van flatpedals is dat je tijdens je rit je fiets bij een restaurant neerknalt en normaal naar binnen kan lopen ipv als een pinguin.
Als at het allermooiste is :-{ Er zijn genoeg SPD schoenen waar je normaal mee kunt lopen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Niet te serieus he :D ? Straks wordt er nog iemand chagrijnig
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Heb het hele topic niet gelezen, maar toch even mijn gedachte:
Je kunt prima rijden met flat pedals, zelfs op een carbon fietsje.
Maar het is een vreemde combinatie.

Als niet iedere milliseconde telt, heb je misschien geen carbon nodig.
En misschien ook geen xc fiets.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb ervaring met beiden. Op mijn racefiets rijd ik met Shimano SPD. Ik zou nu niet anders meer willen, maar in het begin moest ik toch wel wat wegslikken....
Ik ben ooit maar 1x gevallen omdat ik vastgeklikt zat en dat was de 1e rit. Maar toen reed er ook een scootmobiel onverwachts op mij in.

Op mijn mountainbike fiets ik met flats. Af en toe raak ik wel eens mijn pedalen kwijt. Ik denk dan zou ik toch niet overstappen op SPD? Ik zou het nu wel kunnen denk ik.

Maar ik denk ook dat je eerst voldoende ervaring moet hebben met klikpedalen. Weten dat je er ook razendsnel mee uit kunt klikken indien nodig. En het ook echt kunt.

Vervolgens moet je ook voldoende ervaring hebben met mountainbiken en je zeker voelen op de tracks.

Ik denk dat een beginner op een mountainbike en voor het eerst met spd pedalen garant staat voor leuke effecten...

Daarna zal het een kwestie zijn van smaak. Persoonlijk ben ik geneigd te denken dat SPD nèt wat meer controle geeft omdat je voeten altijd goed op de trappers staan.

Aan de andere kant ben ik toch een beetje bevreesd dat ik nèt niet op tijd uit kan klikken op hachelijke momenten.

Voorlopig blijf ik dus nog even doorfietsen op mijn flats, alhoewel ik een overstap naar SPD in de toekomst zeker niet uitsluit.

Zo, dit was weer een bijdrage waar je niet veel aan hebt.... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat je met flat pedalen niet heel veel langzamer bent dan met clickers, denk dat het verschil kleiner is dan mensen denken.
Wellicht dat je met clickers net even wat harder aan kunt zetten dan op flats, maar that's it.
Afdalingen op flats gaan prima, sprongetjes ook, ben nog nooit van mijn pedaal afgegleden.
Voordeel vind ik ook dat je bij bochten meer je voet kunt draaien op je pedaal.

Met top 20 plaatsen op de klimmen op de UHR en top 60 plaatsen bij NL marathons kan ik niet zeggen dat ik achteraan rijd op mijn flats :P
Heb er eigenlijk ook nooit rare opmerkingen over gehad, wel een keer dat iemand het respect vond. (tijdens een marathon)

Kortom, doe wat je zelf het lekkerste vind en laat je niet door iedereen wat wijsmaken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Flats bevalt mij ook heel goed, rij er zelfs mee op mijn stadsfiets.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

OP youtube zijn wel testen te vinden waarin het verschil tussen flats en spd duidelijk wordt gemaakt. En ja,..het scheelt best wel veel! zeker wanneer het hobbelig wordt. Op mtb trek je veel aan je pedalen en dat mis je natuurlijk met flats. Ook bij de bochten uitsprinten heb je een enorm nadeel met flats. Ik zou echt niet weten wat het voordeel van flats moet zijn, zeker op een xc bike. In de alpen kan ik me er nog wat bij voorstellen als je veel technisch moet afdalen,..maar verder :~
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Rayb81 schreef: ma 10 december 2018, 22:35 Ik denk dat je met flat pedalen niet heel veel langzamer bent dan met clickers, denk dat het verschil kleiner is dan mensen denken.
Wellicht dat je met clickers net even wat harder aan kunt zetten dan op flats, maar that's it.
Afdalingen op flats gaan prima, sprongetjes ook, ben nog nooit van mijn pedaal afgegleden.
Voordeel vind ik ook dat je bij bochten meer je voet kunt draaien op je pedaal.

Met top 20 plaatsen op de klimmen op de UHR en top 60 plaatsen bij NL marathons kan ik niet zeggen dat ik achteraan rijd op mijn flats :P
Heb er eigenlijk ook nooit rare opmerkingen over gehad, wel een keer dat iemand het respect vond. (tijdens een marathon)

Kortom, doe wat je zelf het lekkerste vind en laat je niet door iedereen wat wijsmaken.
Ik denk dat je je enorm vergist,..even afhankelijk van wat jij niet veel verschil vindt natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hoe groot of klein de verschillen ook zijn, uiteindelijk ben je het snelste op het pedaal waar je je het fijnste op voelt...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... en angst is een slechte raadgever.
Wie denkt er na bij het strikken van zijn veters, het dichtdoen van knoopjes, bij hoe je je handen wast?
Juist, met SPD’s gaat het even vanzelf, en uitclicken doe je even blitssnel en ook reflexmatig.
Moet er niet aan denken om op XC-trails niet vastgeklikt te zitten, weg trapefficientie en controle, juist als het een beetje technischer wordt!
Zo denkt ongeveer 100% van de world cup XC- en marathonracers er ook over. Bij de downhillers ligt het wat anders (maar die angsthazen kunnen ook niet fietsen natuurlijk :tong ...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij downhill zijn de rijders die niet ingeklikt rijden ook op 1 hand te tellen.

Wat dat betreft is voor de flat rijders Sam Hill het stokpaardje. Die kan alles op flats, ook marathons :lol:

Angst kan overigens wel een slechte raadgever zijn, de lol zo ver kwijt raken dat fietsen niet leuk meer is, dat zijn klikkers ook niet waard.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik heb een tijdje geleden (na 17 jaar SPD) ook flats gemonteerd op de Vendetta, puur om eens te proberen en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Voor de langere (buitenlandse) tochten met de Vendetta gaan waarschijnlijk de SPD's er weer op maar wel met meer platform, de Saint PDM820.

Voordeel van flats vind ik vooral als je wat nieuwe technische dingen wil uitproberen en dan vooral bij heel lage snelheid. Op snelheid heb ik het voordeel van flats nog niet ontdekt, het lijkt erop dat uitklikken bij lage snelheid (of stilstaand.. :tong ) meer tijd kost dan wanneer je in een snelle bocht ff een voetje aan de grond moet zetten?

Op de Kona blijven gewoon XT SPD's, denk dat het ook niet verkeerd is om beide opties te beheersen. Er is geen goed of fout, rij lekker waar je je prettig bij voelt, dat is waarschijnlijk je beste keuze :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MacReal schreef: di 25 december 2018, 17:29 Bij downhill zijn de rijders die niet ingeklikt rijden ook op 1 hand te tellen.
Bij DH racing op enig niveau...

... wanneer je gewoon in een bikepark (ofwel recreatief) gaat kijken liggen de verhoudingen behoorlijk anders.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

cheeta schreef: di 25 december 2018, 18:59
MacReal schreef: di 25 december 2018, 17:29 Bij downhill zijn de rijders die niet ingeklikt rijden ook op 1 hand te tellen.
Bij DH racing op enig niveau...

... wanneer je gewoon in een bikepark (ofwel recreatief) gaat kijken liggen de verhoudingen behoorlijk anders.
Helemaal waar! Dat was gezien het bericht van aurelius wel de strekking indd.

Als je op een normale dag bij de lift gaat kijken zijn flats duidelijk in de meerderheid.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

MacReal schreef: di 25 december 2018, 12:30 Hoe groot of klein de verschillen ook zijn, uiteindelijk ben je het snelste op het pedaal waar je je het fijnste op voelt...
Das een beetje een scheve redenering. Je fietst het lekkerst met het pedaal waar je je het prettigst bij voelt lijkt me beter kloppen.
Gesloten