meer uithoudingsvermogen benen krijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik moet zeggen wel een eye opener voor me, goede artikelen. Ik wist serieus niet dat topsporters zoveel laag intensief werk deden.

Maar, ook een grote maar. ik lees dat dit werkt voor mensen die meer dan 8 uur trainen per week. getallen van 20 uur komen voorbij. Ik haal in de zomer af en toe een weekje 10 uur of zo, maar in de winter zoals nu echt niet meer dan 4-5-6 uur. En ik fiets best fanatiek wedstrijden.

wel erg herkenbare teksten in het artikel, je elke keer weer laten verleiden tot achter iemand aan jakkeren, inhalen, soort wedstrijd achtig tempo gaan rijden in de trainingen etc.... :-D :-D :-D

toch, voor de topic starter niet echt een oplossing afgezien van het feit dat hij ook een deel van de trainingen gewoon hoogintensief moet afwerken, 110% FTP of zo, al dan niet interval. Dat doe ik zelf ook, ik kan waarschijnlijk nog wat harder, maar ja, dan moet ik mijn trainingstijd gaan verdubbelen..... klinkt dan ook wel weer soort van boerenverstand nogal logisch dat je dan nog iets harder gaat.....
MTBArnhem
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Ik zie je redenen staan en denk dat dit wel kan werken.

Reken even mee:

20% van 5 uur is 1 uur zone 5 dan moet je nog 4 uur rustig zone 1 of 2 rijden.

4x8 min 110% ftp =32 minuten.
Tel daar nog warming-up, tussentijds herstel en cooling down bij dan kom je rond het uur voor 1 training.

Dus 2 van deze trainingen in de week op een rollenbank na het werk en een duurrit van 3 uur en je zit aan 5 uur.

Ga je volle bak een toertocht rijden, wissel je met 1 van die 8x4 om. Dan rijd je heen en terug rustig hartslag 120 130.

Zo kom je aan je 5 uur gepolariseerde training.

Als je dit interessant vind kijk dan even op https://www.allesoversport.nl/onderwerp ... ?pagina=14
Oooeeessss
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Of 2x 1,5 uur duur. Is met regen en kou wel lekker als je sneller klaar bent. Enne tijdens de duurtraining is het niet verboden om af en toe aan te zetten. Is zelfs een plus, interval in duurtraining zorgt voor betere acceptatie. En daarmee zijn we weer terug bij hetgeen Bert schreef.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Leuke discussie moet ik zeggen, en ik zie ook voordelen voor mezelf.

Dus, ik heb vandaag een wedstrijd wintercompetitie gehad, een uur hartslag op 90-95% van mijn max.
Volgende week heb ik weer een wedstrijd, rest me deze week dus 4 uur duurtraining onder-rond-iets over 75% max hartslag... 120-140 BPM dus.

OK, ik ga het proberen en kijken wat het wordt... die intervallen op 110 FTP doe ik dan wel op de Flux, want op mijn wegfiets en MTB heb ik geen vermogensmeter zitten....

leuk dit... :-D :-D ik kaap wel een beetje het topic, maar goed.....
MTBArnhem
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Yeah Steel schreef: zo 9 december 2018, 20:51 Dus, ik heb vandaag een wedstrijd wintercompetitie gehad, een uur hartslag op 90-95% van mijn max.
Volgende week heb ik weer een wedstrijd, rest me deze week dus 4 uur duurtraining onder-rond-iets over 75% max hartslag... 120-140 BPM dus.
Neem iets anders dan percentage van je max hartslag.
Bijvoorbeeld aan de hand van de formule van Karvonen, beter bepaal jouw LTHR, beste, bepaal jouw FTP.
Feitelijk heb je vandaag in de wedstrijd je LHTR al bepaald. Neem 20 min. van je wedstrijdhartslag en bepaal je trainingszones. Stravistix in Opera installeren en 20 min. zijn zichtbaar.

Met betrekking tot trainen de komende week:
Ik zou, als ik jouw trainer was, jou niet bijvoorbaat 4 uur duur adviseren de komende week.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

beter bepaal jouw LTHR, beste, bepaal jouw FTP.
Ga ik doen, LTHR is inderdaad al bepaald gisteren. Hij ging lekker :P
FTP doe ik ergens na komend weekend en dan is het tabelletje klaar
Ik zou, als ik jouw trainer was, jou niet bijvoorbaat 4 uur duur adviseren de komende week.
Nee ? wat hanteer jij als stelregel ? in een intensieve wedstrijd periode minder doen ?
Ik ben trainer loos, dus ik doe letterlijk maar wat. Maar het effect / resultaat is niet heel verkeerd, dat niet...
MTBArnhem
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

@ yeahsteel,

Ik denk dat het tijd word voor een nieuw topic,

Iets met periodisering of trainings advies in de titel.

Google eens op enkele van de onderstaande termen:

Blokperiodisering,

Tom bell youtube

Periodisering

Vo2max training

Krachttraining + wielrennen

Plyometric training

Tapering

Identifying performance limiters

Lees niet 1 artikel maar probeer wat meer te lezen en de onderzoeken erachter te vinden, dan weet je of iets waar is.
Oooeeessss
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kies voor een methode/ trainer. En volg die op. Trainen is immers geen absolute wetenschap, gelukkig niet.

Nieuwe topic, goed idee :-q
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

idd, ik zal even een nieuw topic starten
MTBArnhem
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

hanjovdberg schreef: wo 21 november 2018, 11:42 Wel grappig dat je in deze periode van het jaar dit nu vraagt. Met het korter worden van de dagen en het kouder worden is het ook lastiger je hartslag hoog te krijgen.
Wat zegt dat dan over mijn conditie dat ik me hartslag nu net zo makkelijk hoog krijg als in de zomer??
Ik heb juist het idee met kou dat je eerder op een hoge hartslag zit klopt dat dan echt niet>???
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Hoe snel/traag een hartslag hoog gaat zegt niet per se iets over je conditie. Veel gemaakte denkfout.

"Mijn hartslag is laag, ik moet in goede conditie zijn".
"Oei mijn hartslag gaat snel hoog, de conditie zal niet goed zijn"

Dit hoor je wel vaker, maar klopt vaak niet. Bv voor een gelijke conditie, zal de hartslag sneller hoog gaan wanneer je heel fris zit (na enkele dagen rust). In een etappe wedstrijd zal je hartslag op dag 3 dan weer niet normale piek bereiken. Dit zegt niets over je conditie. Anderzijds heeft ook adrenaline, koffie, alcohol, aantal uren slaap, temperatuur, en zoveel andere factoren een invloed op je hartslag. Maw geen conclusies uittrekken. In combinatie met je gevoel en/of een powermeter kan je dit wel doen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zou me niet te druk maken over dit soort details. Trainen op hartslag is uiteindelijk ook geen exacte wetenschap.
Gewoon goed warm rijden, daarna op je zones focussen en je niet laten afleiden.

Je hartslag varieert zoals matthiav zegt door allerlei factoren. Daarnaast zijn er verschillende manieren om je hartslagzones te bepalen en daar zitten weer verschillende training filosofieën achter. Ze ontlopen elkaar niet veel, maar ook daar zit variatie in.

Het is belangrijker dat je 1 methode gebruikt en je daaraan vasthoud.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+1
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 15 januari 2019, 20:38+1
+2
Er is een universele maat voor de mate van vermoeidheid en conditie.
De rustpols bij het ontwaken. Wakker worden, pols opnemen terwijl je nog ligt. De waarde opschrijven in een schriftje.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In de kou is mijn hartslag ook 10 slagen hoger dan buiten de winter.

Daarnaast is iedere hartslag anders in hoogte.
Wat ik wel opmerk aan de goede fietsers is dat hun hartslag altijd een slag of 10-15 lager zit dan de mijne, in bijv duurtrainingen.

Met 12Duizend km per jaar is m'n hartslag de laatste jaren niet veel lager gegaan dan die al was, wel constanter.
Per persoon verschillend, klein hart/ groot hart
Plaats reactie