Kortere stem op SuperFly

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Afgelopen weekend heb ik tijdens een clinic het advies gekregen om een kortere stem te gebruiken. Bij thuiskomst heb ik veel gegoogled maar het is niet zo simpel als ik had gedacht.
Ik heb een SuperFly 6 HT, 21,5 inch frame en 29 inch wielen met stuurbreedte van 690mm. De stem is 100mm lang met en een hoek van 7 graden.
Het spreekt mij erg aan dat ik met een kortere stem meer controle zal krijgen en sneller de aanvalshouding zal aannemen. Afdalen vind ik belangrijker dan klimmen.
Nu is mijn vraag hoe kort zal ik gaan. Kan ik een stem van 50mm aanschaffen met hetzelfde stuur of is dit te kort?
Ik heb gezocht naar informatie maar twijfel nogal. 50mm spreekt mij aan maar ben een beetje bang dat het te kort is voor mijn huidige stuur.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een korte stuurpen is gedeeltelijk ook een reactie op de langere bovenbuizen en reach van fietsen en vooral op de vlakkere balhoofdhoek bij moderne trailbikes en fietsen met nog meer veerweg.

Natuurlijk kun je een kortere stuurpen monteren op iedere fiets, maar alleen een korte stuurpen gaat niet echt een oplossing zijn. Wat je wilt om meer controle te krijgen is rechter op zitten. Met alleen een korte stuurpen zit je dan nog steeds vrij diep. Eigenlijk wil je rond je bekken naar achteren 'draaien'. Dus je moet ook hoger zitten van voren. Combineer een korte stuurpen dus met een riser stuur.


Nu is ook nog de vraag of die 50 mm stuurpen wel een goede keuze is. In Nederland is er niets zo extreem dat je aanzienlijk korter moet gaan zitten. Sterker nog, in principe is een fiets met een langere stuurpen en een steilere balhoofdhoek de betere keuze. Omdat die fiets makkelijker stuurt. Nu is jouw huidige fiets er inderdaad op gebouwd makkelijker te sturen, maar die is zit zelfs aan de nerveuze kant van het stuurgedrag. Met een andere stuurpen pak je dat stuurgedrag maar beperkt aan. Wat beter is, is nu een stuurpen van bijvoorbeeld 80 mm te proberen. Dat past beter bij het karakter van deze fiets en zal je iets meer controle geven. Zeker als je dat combineert met een iets hoger stuur dat eventueel ook nog een paar centimeter breder is.

Heb je dan de smaak te pakken van meer controle, dan is de meest verstandige stap een meer trail-gerichte fiets aan te schaffen in plaats van te proberen deze racebak om te bouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb zelf een jaar op een superfly gereden. Ben van 90 mm naar 70 gegaan. Fiets werd veel speelser zonder zelf zenuwachtig te worden. Veel korter durfde ik overigens niet omdat ik bang was dat ie tijdens afdalen wat minder stabiel zou worden.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Puur op gevoel zou ik denken dat de stap naar 50mm wel erg groot is. Zeker als je stuur ook vrij laag staat krijg je dan een stuur dat erg "onder je zit", dat is ook geen prettige houding (wat Lars ook al aangeeft).

Als je de mogelijkheid hebt om wat korters uit te proberen zou ik dat doen. Een lbs waar je vaker komt (en waar je na de testperiode dan ook je nieuwe stuurpen koopt), of een fietsmaat die nog wat heeft liggen?

Maar zeker als je veel korter gaat moet je dus ook zorgen dat je stuur niet te diep staat. Bij mijn fietsen staan stuur en zadel ongeveer op gelijke hoogte, het stuur zeker niet lager dan het zadel (mijn voorkeur dus, hoeft de jouwe niet te zijn).
Maar ik zou stiekem zelfs ook een wat breder stuur dan die 69cm overwegen, in de orde van 72~74cm.

Ideetje: pen van 70mm, stuur van 74cm (inkorten kan altijd nog) en dat ongeveer op zadelhoogte. Dus als je dat nu nog niet hebt zorgen voor wat rise in de stuurpen en/of het stuur.
Let wel, dit is op mijn gevoel afgaande en ik heb niet eens een beeld van jou op je fiets dus ik garandeer he-le-maal niets :wink: Maar het lijkt me wel een aardig uitgangspunt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Bedankt voor jullie reacties.
Ben een stuk wijzer geworden.
Inmiddels ben ik naar de lbs geweest en die hebben mij opgemeten en qua afmetingen kwam er een stem van precies 6cm uit. Met hulp van jullie informatie had ik ze nog een aantal vragen gesteld betreft de rijeigenschappen en ze adviseerden toch 6cm.
Komend weekend verwacht ik het uit te kunnen proberen.

Nogmaals bedankt!
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

En inmiddels al een ritje gemaakt op de trails Amerongen en Hoge Ginkel.
Merk niet heel veel verschil. Behalve de wat actievere houding wat goed aanvoelt.
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Plaats reactie