SRAM NX Eagle uit, gewichten P2
-
- All rounder
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Binnenkort een review Pat?
Wie kan mij aangeven wat voor delen ik nodig heb om mijn nx eagle naar gx of x01 cassette te wisselen, of gaat dit problemen geven?
Ik begrijp namelijk dat alle eagle delen met elkaar uit te wisselen zijn maar dan net de cassette weer niet?
Ik begrijp namelijk dat alle eagle delen met elkaar uit te wisselen zijn maar dan net de cassette weer niet?
Als je achternaaf een verwisselbare body heeft (kan bijvoorbeeld bij DT, Hope en Mavic), dan heb je een nieuwe body nodig en dan alleen de hoogwaardigere cassette.
En anders dus een geheel nieuwe achternaaf, in te vlechten in je huidige velg.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De nx casette werkt gewoon samen met de rest van de Eagle lijn, enkel de bevestiging is anders. GX en hoger (de 10-50 cassettes) maken gebruik van een xd body (vrijloop). Zoals Lars zegt is dit afhankelijk van je naaf of je dit eenvoudig uit kunt wisselen of niet. Dit kun je normaal gesproken zo zien op de website van je naaf leverancier.
ja dt swiss kan het mee, nu moet je alleen nog wel de goede xd body bestellen, dt swiss heeft meerdere typen, afhankelijk van welke naaf en afhankelijk van niveau zit er nog verschil in palletjes en ratels. Hier kun je vinden welke je precies nodig hebt: https://www.dtswiss.com/en/support/conv ... b-sram-xd/
Nu vroeg ik me dus af, is er naast het gewicht en verschil in constructie nog een ander verschil in de verschillende eagle cassettes?
Zou een x01 derailleur met shifter dan net zo vloeiend schakelen op een nx cassette? Of is het de €200 voor een x01 cassette echt waard?
Is dit met het voorste blad het zelfde, ook enkel gewicht?
(ik moet namelijk uit ervaring spreken dat mijn zware stalen shimano tandwiel bladen een langere levensduur in het zanderige Westerschouwen hadden dan de lichtere aluminium bladen)
Zou een x01 derailleur met shifter dan net zo vloeiend schakelen op een nx cassette? Of is het de €200 voor een x01 cassette echt waard?
Is dit met het voorste blad het zelfde, ook enkel gewicht?
(ik moet namelijk uit ervaring spreken dat mijn zware stalen shimano tandwiel bladen een langere levensduur in het zanderige Westerschouwen hadden dan de lichtere aluminium bladen)
Iemand die mij kan vertellen of er naast kwaliteit en gewicht verschil nog andere verschil is? Zal je verschil merken met schakelen?
Wildfire schreef: ↑ma 3 december 2018, 21:27 Nu vroeg ik me dus af, is er naast het gewicht en verschil in constructie nog een ander verschil in de verschillende eagle cassettes?
Zou een x01 derailleur met shifter dan net zo vloeiend schakelen op een nx cassette? Of is het de €200 voor een x01 cassette echt waard?
Is dit met het voorste blad het zelfde, ook enkel gewicht?
(ik moet namelijk uit ervaring spreken dat mijn zware stalen shimano tandwiel bladen een langere levensduur in het zanderige Westerschouwen hadden dan de lichtere aluminium bladen)
Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
Het gaat in mijn situatie om x01 shifter en derailleur, maar als ik het goed begrijp moet de NX cassette geen schakel verschil geven, enkel levensduur door de roestvorming en schade aan de body!Peter243 schreef: ↑wo 5 december 2018, 22:14 Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
Het gaat in mijn situatie om x01 shifter en derailleur, maar als ik het goed begrijp moet de NX cassette geen schakel verschil geven, enkel levensduur door de roestvorming en schade aan de body!Peter243 schreef: ↑wo 5 december 2018, 22:14 Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
De xx1 schakelt na ruim 5000km nog steeds beter dan nx na ruim 500km. Het verloopt allemaal net wat vloeiender. Welke element daar het meest bepalend voor is weet ik niet, maar ik denk dat de shifter de minste invloed heeft.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4076
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer: