Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Jer_81
All rounder
All rounder

za 1 december 2018, 10:51

Nijkerkbiker schreef:
za 1 december 2018, 09:18
Jer_81 schreef:
do 11 oktober 2018, 20:17
Tip gevraagd;
Begin van de avond gevallen met de MTB. Gevallen nadat er een tak ergens bleef hangen. Achterderailleur is volledig kromgetrokken en afgebroken.
Ik zag het nog niet benoemd worden maar wellicht is het goed om ook even kritisch te kijken naar je derailleur padje... Na zulk bruut geweld kan die best wat verbogen zijn waardoor je serieus schakelproblemen krijgt. Maar of je dat zelf kan...
Die was volledig afgescheurd en moest dus vervangen worden.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

wo 27 maart 2019, 22:12

Net als vele anderen rij ik met 3 kettingen op 1 cassette. Om mijn ketting te onderhouden smeer ik vanuit een flesje als de ketting in gebruik is.

Wat ik extra doe: nadat ik de ketting heb verwijderd maak ik ‘m schoon en spuit ik ruim in met Motip kettingspray die ik ook voor de motor gebruik. Die meuk is vloeibaar en “schuimt” bij het aanbrengen. Na een paar minuten wordt het dikker en lijkt het akelig veel op het vet dat “af fabriek” op de ketting zit. Het voordeel is dat het diep in de ketting terecht is gekomen.

Vervolgens bewaar ik de ketting in een plastic zakje tot hij weer aan de beurt is om gemonteerd te worden. Bij montage verwijder ik het overtollige vet en rijden maar. Daarna in het gebruik weer smeren als gebruikelijk.
GeertMTB
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT 2018

wo 21 augustus 2019, 20:31

cassette goed schoonmaken, maar te lui om het wiel eruit te halen?

Afbeelding

werkt uitstekend
Alles is te maken, plezier heeft de voorkeur, kapot de overhand!
Plaats reactie