Banden recht monteren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Kapitein Iglo schreef: do 24 augustus 2017, 13:09 Maar ik heb banden gehad waarbij ik genoegen nam met wat jij nu hebt. Waren Bontragers, niet recht op de velg te krijgen, wat ik ook probeerde.
Nieuwe banden (Schwalbe Nobby Nic) aan het leggen maar blijf ook met het probleem zitten dat ze niet mooi op de velg raken, ploppen doen ze al helemaal niet. Véél zeep gebruikt en tot 4 bar gepompt (mag zelfs maar tot max 3.7bar volgens opschrift band).
Nu heb ik Bontrager Elite TLR velgen, zou dit ermee te maken kunnen hebben.

Ik gebruik overigens wel een binnenbandje.

Wel frustrerend zo...
Laatst gewijzigd door StijnV op wo 28 november 2018, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik had dit pas ook, steeds met sop langs de velg maar ging niet recht
Lukte uiteindelijk door:
- de binnenband helemaal door een sopje gehaald , dus zeiknat aan alle kanten
- velgen aan binnenkant helemaal nat
- binnenband er op
- buitenland helemaal nat maken aan de binnenkant en op de velg leggen
- hard oppompen en plop

Ik denk dat het komt door de wrijving van de buitenband met de binnenband.
Zodra alles goed nat is plopt ie er zo in :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Op zich herkenbaar dit; ik zat laatst ook weer wat te rommelen met het monteren van nieuwe Maxxis Ardent bandjes... maar uiteindelijk na echt goed oppompen met voetpomp (tot ruim 3 bar) kwam het randje toch mooi rondom tevoorschijn (Geen sop gebruikt trouwens). Wat bij mij overigens ook niet echt ploppen was, maar meer onhoorbaar tevoorschijn komen van die rand... het is ook meer de term ervoor dan dat het echt luid plopt heb ik het idee.

Edit: dit met gebruik van biba's ...
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik heb laatst mijn band tot zelfs 5,5 bar moeten pompen om hem in de rand te krijgen :o
Soms wil hij inderdaad gewoon niet
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Bandenspanning wat naar beneden brengen, en dan of gaan fietsen of de wielen eruit pakken en dan rondom aandrukken op de grond.

Aanvulling: Schwalbe banden hebben zeker als ze nieuw zijn nog weleens de neiging om niet lekker om de velg te willen.
Laatst gewijzigd door Marco79 op wo 28 november 2018, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, precies.
Band juis tzacht, zodat ie net gevuld is, en dan de band op zn plek kneden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Jamis Diablo schreef: wo 28 november 2018, 17:37 Zodra alles goed nat is plopt ie er zo in :)
A dirty mind is a joy for life :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik probeer eerst altijd gewoon lui te zijn...
1) monteren, liefst met zeepsop
2) maximum druk erop dat erin mag,
3) wegzetten en op z'n minst een dag later nog eens naar kijken.
... heel vaak kwamen ze dan toch vanzelf.

Soms hoor je niets en soms is het bijna een knal die je echt niet kan ontgaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Cube AIM schreef: wo 28 november 2018, 17:43 Ik heb laatst mijn band tot zelfs 5,5 bar moeten pompen om hem in de rand te krijgen :o
Soms wil hij inderdaad gewoon niet
Veel zeepsop én tot 5! Bar pompen deed de band uiteindelijk op zijn plaats ploppen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hou er wel rekening mee dat ook velgen een maximale druk hebben, afhankelijk van de bandenmaat (een smal racebandje mag harder op dezelfde velg als een 2.35 Supermoto).

Met een mtb-band op 5 bar komen er flinke krachten op de velg te staan, je zult de eerste niet zijn waar een velg spontaan barst.

Hier de tabel van DT Swiss met maximale drukken bij bepaalde band/velg combinaties.
Zie bijvoorbeeld in kolom twee dat een 23mm racebandje op een 18~20mm DT velg tot 9 bar mag en een 2.35 (60mm) op dezelfde velg maar tot 3.2 bar.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dit is wel een beetje wat je krijgt bij smalle velgen en binnenbanden, maar het moet lukken. Gewoon harder wringen.. je mag best wat geweld gebruiken op een opgepompte band.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dutch schreef: wo 28 november 2018, 22:45
Jamis Diablo schreef: wo 28 november 2018, 17:37 Zodra alles goed nat is plopt ie er zo in :)
A dirty mind is a joy for life :lol:
Ja inderdaad, met vieze banden werkt het nog beter. :D
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

kermit schreef: do 29 november 2018, 12:57 Hou er wel rekening mee dat ook velgen een maximale druk hebben, afhankelijk van de bandenmaat (een smal racebandje mag harder op dezelfde velg als een 2.35 Supermoto).

Met een mtb-band op 5 bar komen er flinke krachten op de velg te staan, je zult de eerste niet zijn waar een velg spontaan barst.

Hier de tabel van DT Swiss met maximale drukken bij bepaalde band/velg combinaties.
Zie bijvoorbeeld in kolom twee dat een 23mm racebandje op een 18~20mm DT velg tot 9 bar mag en een 2.35 (60mm) op dezelfde velg maar tot 3.2 bar.
Dat is iets waar ik nog niet bij stil heb gestaan.
Mijn wielen zijn supermoto 27.5" x 2.40 2-4 bar, 62 mm op een 22 mm velg en ik pomp ze op 3.5 bar, terwijl in uw tabel voor 60 mm de max druk als 3.2 is gesteld.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Beetje oppassen met hoge druk.
Ken iemand die een 2.4 band op een 24mm iw velg op 7 bar pompte om 'm toch goed te laten "ploppen".

Gevolg was een knal waar een geweerschot jaloers op zou zijn, een band die in tweeën gescheurd was en een velg die zo de vuilinisbak in kon... (slag van 15cm erin). Dit was gelukkig alllemaal te vervangen maar de wond aan zijn hand (hij hield het wiel aan de band vast) is nu nog een litteken :-?

Conclusie was dat de band waarschijnlijk een maandagochtend exemplaar was :roll:


Sinds die tijd hou ik een wiel bij de spaken vast (of helemaal niet) als de druk ff wat hoger moet dan "bedrijfsdruk" :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal niet op een paar tiende komen, en niet elke 22mm velg zal even sterk zijn.
Maar het geeft een indicatie, iig is een brede band op zeer hoge druk zetten meestal geen goed idee...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie