Canyon Neuron AL 7.0 2019

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Na een aantal jaren op een carbonnen Epic terug naar iets met wat meer comfort en voor meer lol :-D

Afbeelding

Specs
Frame: CANYON NEURON AL (M) 130mm voor en achter.
Voorvork: FOX RHYTHM 34
Achterdemper: FOX PERFORMANCE FLOAT DPS LV
Derailleur: SRAM GX EAGLE, 12S
Shifter: SRAM NX EAGLE TRIGGER, 12S
Remmen: SHIMANO BR-MT400.
Remschijven: SM-RT56 180mm -> SM-RT70 (SLX) 180mm (aangepast ivm centerlock wielset)
Stuurpen: IRIDIUM
Stuur: IRIDIUM RISERBAR
Zadelpen: IRIDIUM DROPPER 1X REMOTE
Zadel: SELLE ITALIA X-BASE
Crankstel: TRUVATIV STYLO 6K EAGLE, DUB, 30T
Pedalen: Shimano Deore XT M8000
Cassette: GX Eagle
Wielen: MAVIC XA TRAIL -> Crest MK3 / DT350 / DT Revo (Frieke Bikeboosting)
Voorband: NOBBY NIC ADDIX SPEEDGRIP 2.35 -> Racing Ray SpeedGrip 2.25
Achterband: NOBBY NIC PERFORMANCE 2.35 -> Racing Ralph Speed 2.25

Gewicht: uit de doos ~13,5-13,6kg. Met binnenbanden, ex pedalen.
Na wielset upgrade ~12,6kg. Tubeless, ex pedalen.

Opmerkingen
Alleen de wielset geupgrade. Een Crest onder een 130mm fully vond ik zelf wat gek. Had eigenlijk een Arch gevraagd of een DT Swiss XM421, maar dat vond Frieke overkill met mijn gewicht (67kg).

Bij een paar scharnierpunten van de suspension kijk je meteen tegen de lagers aan. Ben normaal gewend dat er nog een ringetje ofzo voor zit. Ben benieuwd hoe dit met slijtage gaat.

De standaard wielset die er op zat weegt ~4,6kg. Ik had meer gedacht als je naar de specs kijkt van de spullen (wielen/banden) die er op zitten. Dus dat is een meevaller. Ik hou hem achter de hand voor ruig werk in de Ardennen en of Alpen :-D

De dropper heeft 12,5cm drop. Met mijn zadelhoogte van 73cm zou een dropper met meer drop ook niet passen. Dus dit is de max.

Potentiële upgrades
Voor gebruik in Nederland de dropper door een vaste zadelpen vervangen.

Remmen upgrade. Waarschijnlijk naar Shimano SLX.

Riser bar met wat meer rise (30-35mm). De standaard Iridium is 5mm of 15mm rise. Zou eventueel wat comfortabeler willen zitten.
Laatst gewijzigd door gerbenvl op za 24 november 2018, 22:06, 4 keer totaal gewijzigd.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Eerste rondje er op zitten. Wat ik er van dacht:

Mindere punten
De remote van de Iridium dropper rammelt nogal als je onderweg bent. Kabel lijkt iets te lang bij de remote waardoor de hendel gaat rammelen. De remote zelf werkt verder prima.

Ik raak nogal eens de grond met de trappers. Waarschijnlijk wat lagere bottom bracket hoogte als ik op mijn Epic gewend was.

De GX cassette maakt best wat rammelend geluid, ondanks dat hij wel goed staat afgesteld. Maar zal misschien altijd zo zijn met zo’n grote cassette? Ik had hiervoor nog een 10 speed.

Het 30 tands blad is vast fijn in het gebergte, maar voor in NL zal er toch wat groters op moeten 😊

Ondanks dat de remmen ingeremd waren remmen ze voor geen meter. Achter hapt hij wel wat beter dan voor. Dus misschien nog wat verder inremmen. Maar ook achter is het niet bepaald een rem die je met 1 vinger kan bedienen.

Positieve punten
De zit is best sportief voor een trail fully. Als alternatief voor de Neuron had ik ook op een Stumpjumer ST gezeten, daar zat je nog comfortabeler en wat meer ‘in’ de fiets. Maar de riser bar op de Neuron heeft ook minder rise als die op de Stumpy. Maar hij leent zich dus prima om best wat snelheid te maken.

Ik had wat traag stuurgedrag verwacht met de 130mm vork en de 67.5 graden balhoofd hoek. Maar zelfs op een bochtig parkoers als dat van Dorst geen probleem om door de krappe bochtjes te jagen.

De vering is heerlijk soepel en comfortabel. Heb een keer op een Trek Fuel EX gezeten, daarbij voelde de 130mm vering wat deinend en leek je ontzettend veel reserve te hebben tijdens een rondje Dorst. De Neuron lijkt sportiever te zijn ingestoken, de vering is comfortabel maar voelt niet alsof je overdreven veel over hebt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooie fiets, hoor. Veel plezier ermee :-q
gerbenvl schreef: za 24 november 2018, 21:41
Potentiële upgrades
Voor gebruik in Nederland de dropper door een vaste zadelpen vervangen.

Remmen upgrade. Waarschijnlijk naar Shimano SLX.
Een paar 2 vinger hevels en je bent klaar, die remklauwen zelf doen doen praktisch niet onder voor SLX.

Vwb de dropper: Waarom zou je een vaste pen monteren? Ook hier in NL heeft een dropper nut, al is het maar om makkelijker op- en af te stappen :)
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

TenZNL schreef: za 24 november 2018, 22:25 Mooie fiets, hoor. Veel plezier ermee :-q
gerbenvl schreef: za 24 november 2018, 21:41
Potentiële upgrades
Voor gebruik in Nederland de dropper door een vaste zadelpen vervangen.

Remmen upgrade. Waarschijnlijk naar Shimano SLX.
Een paar 2 vinger hevels en je bent klaar, die remklauwen zelf doen doen praktisch niet onder voor SLX.

Vwb de dropper: Waarom zou je een vaste pen monteren? Ook hier in NL heeft een dropper nut, al is het maar om makkelijker op- en af te stappen :)
Voor de dropper: dat op en afstappen lukt wel hoor :-). Dacht meer om hem zo een beetje te sparen in het wat nattere seizoen.

De remmen: hmm moet ik even aankijken wat er mis gaat dan. Ik rij graag met één vinger aan de remmen, niet met twee. Ik ben een Magura MTS Next (is ongeveer een MT4 Next) gewend. Die beten veel harder en leverde heeel veel meer stopkracht als deze BR-MT400. Ik kan met deze remmen niet eens een wheelie met mn achterwiel maken als ik de voorrem vol in knijp met 2 vingers :~

Ik dacht dat het kwam omdat die BR-MT400 een erg budget remmetje is en dat een SLX of XT veel meer power gaat geven. Of komt het misschien door de SLX schijven die misschien niet helemaal lekker compatibel zijn met de BR-MT400?
Laatst gewijzigd door gerbenvl op za 24 november 2018, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strakke bak! :-q

Speel nog iets met de luchtdruk, wie weet heeft een paar millimeter minder sag het effect dat je minder met je pedalen tegen de grond stoot!
gerbenvl schreef: za 24 november 2018, 21:41 Alleen de wielset geupgrade. Een Crest onder een 130mm fully vond ik zelf wat gek. Had eigenlijk een Arch gevraagd of een DT Swiss XM421, maar dat vond Frieke overkill met mijn gewicht (67kg).
Toch jammer... . Gaat niet alleen om gewicht, maar juist om de breedte. Nu ga je die 3 mm op zich niet direct merken, maar wel als je naar bijvoorbeeld 2.35 banden gaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lijkt me meer een kwestie van inremmen, ik heb nl op m`n LTHT een setje M316 en die doen het prima. Ik heb ze laatst voorzien van Zee-levers omdat ik die lange hendels ook niet fijn vond. Het remt nu fijner (met 1 vinger) maar qua absolute stopkracht is er niets veranderd (en die goed genoeg voor een stoppie of een endo)

Ik vraag me ook af waarom Frieke je Crests adviseert op basis van je gewicht? Ik zou toch een wat bredere en sterkere velg willen voor bredere banden als je ook in het buitenland rijdt. Zeker met een 130mm fiets waarmee je lekker lomp kan doen :wink:

*Edit*
Lars is me voor :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 24 november 2018, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Lars TB schreef: za 24 november 2018, 22:47 Strakke bak! :-q

Speel nog iets met de luchtdruk, wie weet heeft een paar millimeter minder sag het effect dat je minder met je pedalen tegen de grond stoot!

Toch jammer... . Gaat niet alleen om gewicht, maar juist om de breedte. Nu ga je die 3 mm op zich niet direct merken, maar wel als je naar bijvoorbeeld 2.35 banden gaat.
Thanks Lars :-) Mede door jouw vele betogen voor trail fullies het aangedurfd mijn XC Fully achter me te laten :-q

Mbt de velgen: ik rij veel op Dorst, daar is 2.25 breed prima. Voor de 2.35 Nobby's heb ik de originele Mavic Trail wielset bewaard. Geloof dat die intern 30mm breed is.

Ok de luchtdruk ga ik eens proberen. Misschien rij ik nu idd met teveel sag rond. Nog niet goed naar gekeken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gerbenvl schreef: za 24 november 2018, 22:56 Mbt de velgen: ik rij veel op Dorst, daar is 2.25 breed prima. Voor de 2.35 Nobby's heb ik de originele Mavic Trail wielset bewaard. Geloof dat die intern 30mm breed is.
Dan vult het elkaar mooi aan!

(en stiekem zou ik het ook zo doen :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

TenZNL schreef: za 24 november 2018, 22:52 Ik vraag me ook af waarom Frieke je Crests adviseert op basis van je gewicht? Ik zou toch een wat bredere en sterkere velg willen voor bredere banden als je ook in het buitenland rijdt. Zeker met een 130mm fiets waarmee je lekker lomp kan doen :wink:
Nou op zich dat niet alleen. Frieke vraagt ook netjes welke breedte banden je rijdt, wat voor rijstijl, waar je rijdt etc. Heb hem dus ook uitgelegd dat ik echt iets als RDHF in de Ardennen probleemloos wil kunnen uitrijden en dat ze onder een 130mm trail fully gaan. Maar hij verzekerde me dat Crest voor mijn situatie meer dan sterk genoeg is.

Verder lijkt hij in zijn algemeenheid niet enorme waarde te hechten aan bredere velgen. Hij deed dat een beetje af als 'marketing'. Ik heb er geen mening over want nooit breder als de Crest MK3 gereden. :P Maar goed, ik heb de 30mm brede Mavic set ook nog. Dus zal die later er eens onder gooien om eens te kijken hoe dat rijdt met 2.35 banden. Bij echt lomp werk in de Alpen zullen ook zeker die er wel ff onder gaan :D
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

TenZNL schreef: za 24 november 2018, 22:52 Lijkt me meer een kwestie van inremmen, ik heb nl op m`n LTHT een setje M316 en die doen het prima. Ik heb ze laatst voorzien van Zee-levers omdat ik die lange hendels ook niet fijn vond. Het remt nu fijner (met 1 vinger) maar qua absolute stopkracht is er niets veranderd (en die goed genoeg voor een stoppie of een endo)
Ok, dan ga ik ze nog even een kans geven. De achterrem pakt ook een stuk beter als de voorrem. Dus misschien zijn de blokken voor per ongeluk wat vet geworden. De combi met de SM-RT70 (SLX) schijf zou geen probleem moeten zijn? Beide schijven lopen namelijk best wel aan, ondanks dat ik de blokken netjes terug heb geduwd en gecentreerd na wisselen van de schijven/wielen. Heb daardoor het idee dat ze voor deze remmen misschien wat te dik zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gerbenvl schreef: za 24 november 2018, 23:10 ...
Verder lijkt hij in zijn algemeenheid niet enorme waarde te hechten aan bredere velgen. Hij deed dat een beetje af als 'marketing'. ...
Vroegâh, toen reden we met 2.5" banden op 17 mm brede velgen. En kwam Ernie Frieke vragen of hij de bijna versleten 13 mm velg van je over mocht nemen, want dat scheelde toch weer minstens 25 gram :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Gaaf dat ze de neuron nu 130 weerweg hebben gegeven.. ik heb dat met mijn 2018 model ook gedaan aan de voorkant.. heerlijk!! Vergeet je ook niet dat door de smallere banden je ook een klein beetje hoogte inlevert ook.. ik ben al heel tevreden met mijn 2018 model maar die 2019 ziet er goed uit!
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

mauke schreef: zo 25 november 2018, 00:04 Vergeet je ook niet dat door de smallere banden je ook een klein beetje hoogte inlevert ook...
Ah, niet eens aan gedacht, thanks voor de tip. Heb de andere wielen met de 2.35 banden er naast gezet. Dat scheelt inderdaad best wel wat.

Ik ga eerst eens de sag checken. Anders wordt het voor in NL 2.35 banden met wat minder profiel zoeken ;-) Of gewoon alleen trappen als je rechtdoor gaat en niet in bochten :-P
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Pedaalhoogte went wel enigszins maar blijft oppassen. Vind het een mooie fiets en ik denk dat je er veel plezier mee kan hebben. :-q
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie Neuron,leuke upgrades.

Crest had ik niet snel gekozen, ook niet bij 67kg. De Arch mk3 was dan eerder mijn ding geweest, en dan de Mavics verkopen.

Die pedalstrikes zijn denk ik wel op te lossen door iets minder sag te kiezen, Neuron en Spectral zakken flink in bij iets meer sag. Nadeel kan zijn dat je onder Nederlandse omstandigheden zelden de gehele veerweg benut.

Ik word ontzettend zenuwachtig van pedalstrikes.
In een poging ze te vermijden ga ik inhouden, met als gevolg dat een technische klim niet meer lukt. Ook afdalen op singletrack gaat met minder vertrouwen, dus BB iets omhoog maakt mij persoonlijk heel blij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie