McKing Number One

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Al een tijd ben ik meer met de techniek van fietsen bezig als het echte fietsen zelf. Het leven zit het soms in de weg en ik zocht een manier om dichter en meer betrokken te worden bij de fiets en het gevoel dat dit oplevert. Ik ben begonnen door de fiets als meer te zien als een middel om door het bos te racen maar als een vriend. Daar hoorde mijn topfiets van dat moment niet meer bij en heb een mooie geüpgrade Giant Anthem te vervangen door een Kona Unit. Dit was een gouden wissel en doordat ik noodgedwongen wat te veel thuis was werd de fiets een echte vriend.

Dat gevoel heb ik geprobeerd vast te houden en zonder enige reden werd mijn passie voor stalen fietsen groter en groter. Na de Unit volgden er meer stalen fietsen en het gevoel werd alleen maar sterker. Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de techniek achter de fiets en deed al snel veel zelf. Ik wilde echter verder gaan en meer leren. Eerst zat ik er aan te denken om meer in de fietsenreparatie hoek te gaan zitten maar na enkele stadsfietsen van mensen uit de buurt bleek mijn passie meer bij mijn eigen fietsen te zitten als bij de ranzige fietsen van de buren die gewoon nooit liefde en een drupje olie kregen.

De wens om zelf een frame te bouwen en dat op een hoger hobbyniveau ook voor anderen te doen leidde me tot een lange zoektocht langs het internet om meer kennis op te doen. Het leek wel hogere magie en ik raakte er een beetje gedesillusioneerd van. Een tijdje later was ik in gesprek met mijn leidinggevende over mijn passie en ze zag dat het diep zat. In overleg heb ik mijn plan om ooit een eigen frame te bouwen en meer met mijn passie en mijn handen te doen uitgewerkt. Het was toen ook van belang om een eerste stap te zetten.

De eerste stap was TBA (The Bicycle Academy) in Frome, Engeland. Daar ben ik begonnen aan een cursus om mijn eigen frame te bouwen en de kennis om er meer te maken.

Afbeelding
Het ontwerp, een klunker met een uitgesproken geometrie (met 140mm vorrk een balhoofdhoek van ca. 63 graden, een seattube van 75 graden en een korte achterkant van 420) Als je het zelf maakt kun je ook eens wat uitproberen :bier:

Afbeelding
Een van de eerste passingen. Gaps zijn later aangepast maar lekker aan de slag met vijl en zaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is em dan de McKing Proto01!

En nu nadenken om het uit te breiden. Ik heb mezelf een doel gesteld. Over 2 jaar moet ik zo zeker van mezelf zijn dat de fietsen niet meer alleen onder vrienden en familie verspreid kunnen worden maar ook onder mensen die houden van zelfgebouwde hardtails.

Het frame is nu bij de poedercoater, de onderdelen komen uit alle hoeken en gaten. Wordt vervolgd.........
Laatst gewijzigd door Tinnieman op vr 15 november 2019, 12:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooi verhaal en een geslaagd prototype moet ik zeggen. Ben niet zo van die dubbele bovenbuizen maar dit heeft wel wat.

ben benieuwd naar wat er komen gaat
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bekend verhaal! Blijkbaar is er enige profesionele ellende voor nodig om fietsen te gaan bouwen. :lol:
Heek herkenbaar dat er weinig zo lekker is als je hoofd leegvijlen en solderen. Merk zelf ook wel dat ik na de af en toe benodigde dag achter de PC ik echt even iets met mijn handen moet gaan doen.

Cool dat je bij de TBA bent geweest, ik had destijds helaas niet het budget of de meewerkende leidinggevenden om dat kunnen doen. (en met lang genoeg aanklooien krijg je het ook wel door ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nothin' but respect voor deze stap!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Hoi Martin, leuk verhaal om te lezen en dat frame mag er wezen! Die geo is aardig waanzin, ben benieuwd hoe die rijdt!
Heb je nu al een setup thuis, of is dat allemaal nog werk in uitvoering?
Tussen de regels door herken ik de onzekerheid van het opstarten van zo'n uitgebreide en ingewikkelde hobby. De leercurve is nogal steil.
Mocht je interesse hebben, dan ben je altijd welkom om eens bij mij te komen kijken. Ik woon in de buurt (Wageningen). Wellicht kunnen we in de toekomst nog wat van elkaar leren.
Bij mij staat het al een tijdje stil door omstandigheden, maar ben op de achtergrond wel bezig met een buizenroller. Op de planning staan een klunker (oefenproject) en daarna een fully.
Succes!

Peter
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooi verhaal naar aanleiding van mindere tijden.
Zoals hierboven al gezegd en door jezelf aangegeven behoorlijk radicaal die hoeken. 8)

Van de week zat ik die extreme geo BTR te kijken en daar kom jij echt behoorlijk dicht bij zo te zien. :o

140 vs 130 vork
75 vs 75.5 SA
63 vs 63.5 HA (schrijffoutje van je aangezien de bikecad wel 63.5 laat zien)
Al is jou fiets een stuk korter (80mm) maar heb dan ook geen idee wat jou persoonlijke lengte is.
Wel

Al met al mooi project geworden na de (blanke?) poedercoat. Echt heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen, en welk inzet gebruik je bij de bouw voor ogen hebt gehad.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

suravida schreef: wo 21 november 2018, 12:10Cool dat je bij de TBA bent geweest, ik had destijds helaas niet het budget of de meewerkende leidinggevenden om dat kunnen doen. (en met lang genoeg aanklooien krijg je het ook wel door ;-) )
Das inderdaad fijn! het is lekker als in het begin mensen zeggen dat het "fit for purpose" is. Dat vond ik het engste, wanneer is een fillet dik genoeg.Hoe strak moet een passing zijn etc. De mensen daar zijn ook echte profs!
Victor1977 schreef: wo 21 november 2018, 12:07 Mooi verhaal en een geslaagd prototype moet ik zeggen. Ben niet zo van die dubbele bovenbuizen maar dit heeft wel wat.
Kapitein Iglo schreef: wo 21 november 2018, 12:22 Nothin' but respect voor deze stap!
:wink:
Smithy schreef: wo 21 november 2018, 12:33 Hoi Martin, leuk verhaal om te lezen en dat frame mag er wezen! Die geo is aardig waanzin, ben benieuwd hoe die rijdt!
Heb je nu al een setup thuis, of is dat allemaal nog werk in uitvoering?
Tussen de regels door herken ik de onzekerheid van het opstarten van zo'n uitgebreide en ingewikkelde hobby. De leercurve is nogal steil.
Mocht je interesse hebben, dan ben je altijd welkom om eens bij mij te komen kijken. Ik woon in de buurt (Wageningen). Wellicht kunnen we in de toekomst nog wat van elkaar leren.
Bij mij staat het al een tijdje stil door omstandigheden, maar ben op de achtergrond wel bezig met een buizenroller. Op de planning staan een klunker (oefenproject) en daarna een fully.
Succes!

Peter
Peter, daar kom ik zeker op terug, ik stuur je een PB!

de setup is nog werk in uitvoering. Alles in 1 keer is toch wat duur. Ik ben ook van plan om nog masterclasses te volgen in Engeland. Wellicht dat ik alles thuis passend in elkaar maak en daar braze maar ik ben er nog niet uit.
Dutch schreef: wo 21 november 2018, 18:48 Mooi verhaal naar aanleiding van mindere tijden.
Zoals hierboven al gezegd en door jezelf aangegeven behoorlijk radicaal die hoeken. 8)

Van de week zat ik die extreme geo BTR te kijken en daar kom jij echt behoorlijk dicht bij zo te zien. :o

140 vs 130 vork
75 vs 75.5 SA
63 vs 63.5 HA (schrijffoutje van je aangezien de bikecad wel 63.5 laat zien)
Al is jou fiets een stuk korter (80mm) maar heb dan ook geen idee wat jou persoonlijke lengte is.
Wel

Al met al mooi project geworden na de (blanke?) poedercoat. Echt heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen, en welk inzet gebruik je bij de bouw voor ogen hebt gehad.
De geo is iets anders en eigenlijk stiekem wel een beetje gejat van BTR. Ik heb op zo'n fiets gereden en even met de mannen gepraat en op de een of andere manier wordt de geo dan steeds minder extreem. De hoeken even naast elkaar

McKing BTR ranger 650B XL
Vork 140 VORK 120
ett 652.8 652.1
CS 420 (tijdens het maken verlengd) 420
Clearance 650B x 3.0 of 29 x 2.6 650b x 2.4?
lengte totaal 120,76 124,011
SA 75 75

HA is echt 63, de tekening is voor een 130mm vork. Ik wilde tussen een 140 en 120 wisselen en dan wordt de HA 63 en 64. Kan ik minder slack ook testen

Waar haal je de 8 cm vandaan? de 4 cm uit mijn tekening is ook raar. Bijna dezelfde geo en dan toch dit verschil. Wat ik van bikecad ondertussen wel begrijp is dat ze soms gekke punten neemt om de lengtes van uit te rekenen en het gaat voor een jig maar om een paar maten en hoeken. DE jongens van BTR zijn echt technieknerds dus die tekening zal wel kloppen :0
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Deze build was geen verrassing meer voor mij:) het verhaal achter je bouwplannen wel, leuk om te lezen. Benieuwd naar de lak en de uiteindelijke opbouw! En nog veel meer benieuwd naar wat er allemaal nog uit die mancave komt rollen :-q
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Mooi project!
Zal veel voldoening geven
Ja, doei !
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Top dat je die stap genomen hebt en aan dit project begonnen bent.
Ziet er goed uit.
:-q :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi bezig! Hoop dat je er iets van kunt maken :-q


En eh, de meeste framebouwers hebben gewoon hun 2e creatie al aan Jan Publiek verkocht hoor :wink: Gewoon doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Cool !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel bijzonder topic, eigenlijk is alles anders dan standaard; (de inleiding van) je startpost, het sfeertje in de foto's en dan vooral die maandagochtend gezichtsuitdrukking van de heren op de achtergrond van foto 5.
Maar die geo :o , ben beslist geen deskundige maar zie toch wel dat daar een paar extremen in verwerkt zijn.
Daar kunnen ze misschien bij Nicolai zelfs nog wat van leren?
Ben best wel benieuwd naar de gedachten achter die geo.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk! Weer een zelfbouwer, altijd mooi om over te lezen. En zo'n cursus bij de BA is wel top natuurlijk! :-q
Ik ben ook wel benieuwd naar de complete fiets als alles klaar is. Hoe mooi en interessant ik de technische kant -ontwerpkeuzes, bouw- ook vind, de paintjob is ook van hele grote invloed op het eindresultaat en is daarmee ook erg belangrijk.

Heb je nog overwogen om te gaan lassen of was het meteen al duidelijk dat het solderen werd?

Sowieso veel plezier en succes met het verder bouwen gewenst :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Tja, die geo. Ik was met een enorme lijst naar Engeland gegaan om daar eens door te praten over de GEO. Ik zat een beetje op de lijn van een Big Honzo of mijn Explosif waar ik nu op fiets. Daaromheen had ik al een ontwerpje gemaakt en ik was er zeer van maar het begon toch een beetje te knagen. Wat als......

Waar ik een enorme fan van ben is korte chainstays. Door gebruik te maken van een sliding dropout kan ik daar nog wat in variëren en zo uitzoeken wat een goede achterkant nou eigenlijk is.

Qua balhoofdhoek zat ik steeds op 67-68 omdat dat een beetje de geo is van een hardtail die ook goed naar beneden ging maar ik had ook wel zin om iets te maken dat wat meer de grens opzoekt. Als het niet bevalt is er zo een nieuwe geknutseld natuurlijk. Ondertussen aan de praat geraakt met Burf en Tam van BTR en ik kwam steeds meer tot het idee dat slacker eigenlijk wel een goed idee is. Vanuit mijn Nederlandse vrienden kwam uiteraard commentaar en dan vooral over het klimmen.

Ondertussen ook in Bikepark wales geweest en daar kwam ik achter mijn beperkingen op mijn huidige hardtail. Het werd af en toe gewoon eng en het was grappig te zien dat de beperking niet alleen van mij kwam maar ook van mijn fiets.

Ik denk met een op zich speelse geo de beperkingen van de voorkant zullen opheffen en een stabiele fiets tijdens afdalingen wel lekker is. Klimmen zal toch niet lekker gaan want ook in de drivetrain komt nog wel een verrassing :bier:
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Plaats reactie