Na 17 jaar weer op de MTB met de Calibre Bosnutt Evo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Vervorming van banden an sich is niet heel speciaal wanneer je eigenlijk geen afloop hebt en dientengevolge min of meer uit de lucht op het platte komt vallen. Je kunt galleries vol met dit soort foto's vinden (source: VitalMTB):
Afbeelding

Op het moment dat de landing vol ligt met stenen en wortels, is het vrij gemakkelijk om velg af geschrijven en snakebites bij gebruik van binnenbanden. Wat mij betreft is de hindernis in het filmpje op een dergelijke manier springen dan ook zeker niet de manier aangezien:
a) er geen echt afloop is waar je vervolgens snelheid uit kunt halen,
b) er niets te gappen is waar je anders voor het moeten remmen.
Gewoon de oploop het liefst compleet wegdrukken en laag houden dan heb je ook minder kans op problemen met je banden.

OllyNL schreef: zo 18 november 2018, 21:22En ja wat betreft pedalen, ik merkte bij het springen dat ik dat los komen minder prettig vond. (1x in bike park pedal kwijt en met m'n edele delen hard op zadel gebounced) Lijkt me dus lekker als je vast zit.
Loskomen van je pedaal bij springen is werkelijk de slechtste reden om clipless pedalen te kiezen. Pure symptoombestrijding zonder het eigenlijke probleem aan te pakken! En het eigenlijke probleem moet je aanpakken wil je echt verder kunnen komen (met of zonder clipless)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Volgende keer dat je springt: hielen naar beneden! Kijk naar je landing, je teen is naar beneden. Je voet is precies in de positie waarop hij het snelst van je pedaal gaat. Je moet echt in je pedalen hangen.
Waar woke is, is vuur
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: zo 18 november 2018, 21:58 Platte pedalen is ook een stukje techniek. Techniek die je eigenlijk ook moet hebben als je vast geklikt zit in je pedalen. Dus misschien wat kleiner beginnen.

Tenzij je vaker grotere sprongen gaat doen, zou ik het gewoon op 2 bar houden. Rijdt stukken prettiger. Misschien voor het springen dan even wat meer druk in je banden doen, als je dus speciaal gaat springen. Maar dit indeuken gebeurt gewoon standaard, ga je nauwelijks vermijden. Moet zelfs om de klap wat op te vangen!
Ik hoor het meer, ook van de heren die na jou commenten. Dus dan maar even komende jaar nog niet met klik schoenen. En idd, 2 bar prima, deze jump had ook een platte landing.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

cheeta schreef: zo 18 november 2018, 22:05 1) Vervorming van banden an sich is niet heel speciaal wanneer je eigenlijk geen afloop hebt en dientengevolge min of meer uit de lucht op het platte komt vallen. Je kunt galleries vol met dit soort foto's vinden (source: VitalMTB):
Afbeelding

Op het moment dat de landing vol ligt met stenen en wortels, is het vrij gemakkelijk om velg af geschrijven en snakebites bij gebruik van binnenbanden. Wat mij betreft is de hindernis in het filmpje op een dergelijke manier springen dan ook zeker niet de manier aangezien:
a) er geen echt afloop is waar je vervolgens snelheid uit kunt halen,
b) er niets te gappen is waar je anders voor het moeten remmen.
Gewoon de oploop het liefst compleet wegdrukken en laag houden dan heb je ook minder kans op problemen met je banden.

OllyNL schreef: zo 18 november 2018, 21:22En ja wat betreft pedalen, ik merkte bij het springen dat ik dat los komen minder prettig vond. (1x in bike park pedal kwijt en met m'n edele delen hard op zadel gebounced) Lijkt me dus lekker als je vast zit.
Loskomen van je pedaal bij springen is werkelijk de slechtste reden om clipless pedalen te kiezen. Pure symptoombestrijding zonder het eigenlijke probleem aan te pakken! En het eigenlijke probleem moet je aanpakken wil je echt verder kunnen komen (met of zonder clipless)...
Goed punt idd, landing was vrijwel plat. Daarvoor wel met afloop, maar daar stond m'n vriendin niet ;)
Dus ja, zoals je concludeert is het hier niet eens echt de bedoeling om te springen, dus volgende keer maar springen beperken tot de stukken met drop off.

Dus nog geen klik pedalen dan maar :-q Dank voor de feedback.
Makkelijk schreef: zo 18 november 2018, 22:40 Volgende keer dat je springt: hielen naar beneden! Kijk naar je landing, je teen is naar beneden. Je voet is precies in de positie waarop hij het snelst van je pedaal gaat. Je moet echt in je pedalen hangen.
Check, thanks, hielen naar beneden, ik ga erop letten. :-q
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

cheeta schreef: vr 2 november 2018, 00:54 datgene dat je ook kunt gebruiken, het is vrij nutteloos om gereedschap mee te slepen voor reparaties die je zelfs in je garage niet kunt uitvoeren...
Minimale: multitool met kettingpons, missing link die je ergens aan een buitenkabel kan hangen, binnenband met bandenlichter en (CO2) pomp - ook makkelijker om ergens aan je fiets te hangen - en voor de alpen een paar reserve remblokken.
Zoiets qua ketting pons? (heb een tutorial gekeken :p moet lukken) https://www.futurumshop.nl/pro-kettingp ... lauw.phtml

Multitool: https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... p-prod4695

of deze? :

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod47017 (Hier zit een ketting pons bij in begrijp ik?)

De één kan net wat meer of zo?


Missing link zoiets?
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod25439

Pompje maakt niet zoveel uit denk ik? En dan de laatste vraag, wat voor een binnenband heb ik nodig? Bvd!! :-q
Laatst gewijzigd door OllyNL op wo 21 november 2018, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zo een soort binnenband:

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En duur :roll: ....dat wil je niet weten ..... :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: di 20 november 2018, 23:31 Zo een soort binnenband:

Afbeelding
Lars, ben je serieus?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mss is zo een set inmiddels goedkoper :-? .....ik heb sinds introductie niet meer gekeken :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Zoiets qua ketting pons? (heb een tutorial gekeken :p moet lukken) https://www.futurumshop.nl/pro-kettingp ... lauw.phtml

Multitool: https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... p-prod4695

of deze? :

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod47017 (Hier zit een ketting pons bij in begrijp ik?)

De één kan net wat meer of zo?
Incidenteel willen kettingen "breken" (eigenlijk onder belasting open buigen) of twisten, om op dat moment thuis te kunnen komen wil je de beschadigde schakels kunnen verwijderen en de ketting met de missing link weer aan elkaar zetten waarbij in het beste geval je ketting de volledige lengte behoud en in het slechtste geval de ketting korter is waardoor je een beperkt aantal versnellingen kunt gebruiken maar tenminste niet hoeft te steppen...

Omdat het echt incidenteel is wil je niet de eerste kettingpons meeslepen, die is leuk om thuis aan het bord te hangen om je nieuwe ketting zo ergonomisch mogelijk in te korten. En wanneer je dat eens in de 2 jaar doet en een missing link gebruikt, kun je ook wel een multitool gebruiken...

In de multitool wil je dus een kettingpons hebben in geval dat ... en de voornaamste tools om reparaties in het veld te kunnen uitvoeren. Wat de beste multitool voor jou is, is dus ook afhankelijk van wat er op jouw fiets gebruikt wordt. Ik zou bijv. niet weten wat ik precies waar ik zeskant moeren zou willen aandraaien op m'n fiets en heb dientengevolge ook geen behoefte aan om dat mee te slepen in een multitool...
OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Missing link zoiets?
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod25439
Zoiets ja... Als je er gewoon een voor noodgevallen aan je fiets wilt hangen (bij veel merken zit er toch eentje bij een nieuwe ketitng), vanuit China leveren ze ze voor ~1 EUR thuis tot 11-speed...
OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Pompje maakt niet zoveel uit denk ik?
In pompjes zit een wereld van verschil... Ik ben alleen lui onderweg en neem doorgaans alleen CO2 patronen met een minimalistische inflator mee..

OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09En dan de laatste vraag, wat voor een binnenband heb ik nodig? Bvd!! :-q
1) Kijken wat voor ventiel je hebt: Presta of Schrader (Google kan je vertellen wat wat is) daar presta door een ~6.5mm gat in de velg gaat en Schrader niet (~8.5).
2) Kijken naar je bandenmaat en daar de binnenband bij zoeken. Om voor nood te kleine binnenbanden (bijv. std 26" voor 2.35x27.5) te pakken (gewoon omdat ze compacter zijn) is niet heel uitzonderlijk.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 21 november 2018, 00:40
Lars TB schreef: di 20 november 2018, 23:31 Zo een soort binnenband:

Afbeelding
Lars, ben je serieus?
Eentje in het achterwiel. Fietst iets zwaarder, maar bij de enkele sprongetjes hoef je je geen zorgen meer te maken dat je band doorslaat. En gezien dat TS de smaak te pakken heeft, waarom niet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: di 20 november 2018, 23:31 Zo een soort binnenband:

Afbeelding
Hahah ooit :D
cheeta schreef: wo 21 november 2018, 09:51
OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Zoiets qua ketting pons? (heb een tutorial gekeken :p moet lukken) https://www.futurumshop.nl/pro-kettingp ... lauw.phtml

Multitool: https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... p-prod4695

of deze? :

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod47017 (Hier zit een ketting pons bij in begrijp ik?)

De één kan net wat meer of zo?
Incidenteel willen kettingen "breken" (eigenlijk onder belasting open buigen) of twisten, om op dat moment thuis te kunnen komen wil je de beschadigde schakels kunnen verwijderen en de ketting met de missing link weer aan elkaar zetten waarbij in het beste geval je ketting de volledige lengte behoud en in het slechtste geval de ketting korter is waardoor je een beperkt aantal versnellingen kunt gebruiken maar tenminste niet hoeft te steppen...

Omdat het echt incidenteel is wil je niet de eerste kettingpons meeslepen, die is leuk om thuis aan het bord te hangen om je nieuwe ketting zo ergonomisch mogelijk in te korten. En wanneer je dat eens in de 2 jaar doet en een missing link gebruikt, kun je ook wel een multitool gebruiken...

In de multitool wil je dus een kettingpons hebben in geval dat ... en de voornaamste tools om reparaties in het veld te kunnen uitvoeren. Wat de beste multitool voor jou is, is dus ook afhankelijk van wat er op jouw fiets gebruikt wordt. Ik zou bijv. niet weten wat ik precies waar ik zeskant moeren zou willen aandraaien op m'n fiets en heb dientengevolge ook geen behoefte aan om dat mee te slepen in een multitool...
OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Missing link zoiets?
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... -prod25439
Zoiets ja... Als je er gewoon een voor noodgevallen aan je fiets wilt hangen (bij veel merken zit er toch eentje bij een nieuwe ketitng), vanuit China leveren ze ze voor ~1 EUR thuis tot 11-speed...
OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09Pompje maakt niet zoveel uit denk ik?
In pompjes zit een wereld van verschil... Ik ben alleen lui onderweg en neem doorgaans alleen CO2 patronen met een minimalistische inflator mee..

OllyNL schreef: di 20 november 2018, 22:09En dan de laatste vraag, wat voor een binnenband heb ik nodig? Bvd!! :-q
1) Kijken wat voor ventiel je hebt: Presta of Schrader (Google kan je vertellen wat wat is) daar presta door een ~6.5mm gat in de velg gaat en Schrader niet (~8.5).
2) Kijken naar je bandenmaat en daar de binnenband bij zoeken. Om voor nood te kleine binnenbanden (bijv. std 26" voor 2.35x27.5) te pakken (gewoon omdat ze compacter zijn) is niet heel uitzonderlijk.
Helder verhaal, dank!

Met z'n CO2 patroon blaas je de band in één keer op oid? Wel handig ja, klink als iets voor mij :p

Ok even kijken wat voor een ventiel dus, en de maat zoeken, check.

Wel een dure hobby jongens hahah. Nu die Osprey raptor aan het overwegen, pompje, binnenband, multitool, Five tens, mtb broek (tips?)
Mja, worht it want was is het heerlijk om te doen. Kan het weer 15 graden worden, dankje..
crankbrothers pomp maar in de boodschappen mand gestopt bij bike dicount.de
Lars TB schreef: wo 21 november 2018, 14:54
Marco79 schreef: wo 21 november 2018, 00:40

Lars, ben je serieus?
Eentje in het achterwiel. Fietst iets zwaarder, maar bij de enkele sprongetjes hoef je je geen zorgen meer te maken dat je band doorslaat. En gezien dat TS de smaak te pakken heeft, waarom niet?
Wat kost het? :winkie:
Laatst gewijzigd door OllyNL op wo 21 november 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Makkelijk schreef: wo 21 november 2018, 14:15 Goeie multitool die de halve wereld heeft: https://www.crankbrothers.com/products/m17
Hier staat compatible tot 10 speed. Mijn Calibre heeft 11, maakt dat uit?
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

OllyNL schreef: wo 21 november 2018, 21:01
Makkelijk schreef: wo 21 november 2018, 14:15 Goeie multitool die de halve wereld heeft: https://www.crankbrothers.com/products/m17
Hier staat compatible tot 10 speed. Mijn Calibre heeft 11, maakt dat uit?
11 werkt ook
Plaats reactie