Cranklengte en 27,5+

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: zo 18 november 2018, 21:54
JMA1992 schreef: zo 18 november 2018, 21:06 Echter zou ik op een aantal tracks/stukken sneller durven gaan als ik niet vast zou zitten.
Ik heb dit argument vaker langs zien komen. Maar dan ging het om extreem technische, rotsige stukken, langs een diepe afgrond. In een ver buitenland... .
Ik ben benieuwd. Van het weekend mijn sag verlaagd van 30 (🤗) naar 20%. meer gevoel en minder problemen met de cranks. Wel op sommige stukken nog wat dingen geraakt maar dat ligt denk ik een beetje aan mijn gebrek aan technische ervaring 😀
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb zojuist mijn 3 inch achterband vervangen voor een 2,8! Wat een verschil zeg. Die 2,8 ziet er alleen al 'klein' uit en het wiel is 12 mm lager dan met de drie inch. Ik ben benieuwd hoe het zal rijden. Op de interne velgbreedte van 40 mm zou ik overigens niet iets smaller doen dan 2,8.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ben benieuwd of je afgezien van pedalstrikes ook nog andere verschillen merkt met overstap van 3.0 naar 2.8.
Zelf rij ik nu met 2.8 en herken de ervaring met pedalstrikes.. switchen naar 3.0 is dan de goedkoopste "test" om te kijken of dat een oplossing is. (Fiets wordt in mijn geval af fabriek met 3.0 geleverd)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Merijn. schreef: zo 2 december 2018, 13:58 Ben benieuwd of je afgezien van pedalstrikes ook nog andere verschillen merkt met overstap van 3.0 naar 2.8.
Zelf rij ik nu met 2.8 en herken de ervaring met pedalstrikes.. switchen naar 3.0 is dan de goedkoopste "test" om te kijken of dat een oplossing is. (Fiets wordt in mijn geval af fabriek met 3.0 geleverd)

Zojuist een rondje gereden en wat testjes gedaan. Het ging om een drie inch trail star Nobby nic en is nu een 2,8 speedgrip rocket Ron. Wat een wereld van verschil. Mijn fiets is zoveel speelser en minder log! Voor ligt nog de pace star 3 inch Nobby nic en ben nu aan het bekijken of daar ook een 2,8 onder komt te liggen. Al verlies ik dan wel weer wat hoogte. Ik kan uiteindelijk mijn vork nog van 150 mm naar 160 mm verhogen om die 12 mm op te vangen. Over pedal strikes nog geen ervaring. Dat zal de tijd moeten leren.. nog niet op de juiste locaties geweest daarvoor.

Verder weet ik ook niet wat er met een 2,8 band gebeurt als ik hem om een 5 mm smallere velg, dus 35 intern, leg.

De hoogte van mijn wiel met 3 inch Nobby aan de voorkant 28,8 inch en de hoogte van de 2,8 roro achterwiel is 28,3 inch.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

35 mm is heel mooi voor een 2,8 band maar je bedoelt waarschijnlijk wat het met de hoogte doet. Als je voorvork nog 10 mm meer veerweg kan geven kun je dat allemaal wel compenseren en zou ik voor de nl rondjes toch die 2.8 monteren.
"This species has amused itself to death"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kan niet meer schreef: ma 3 december 2018, 14:07 35 mm is heel mooi voor een 2,8 band maar je bedoelt waarschijnlijk wat het met de hoogte doet. Als je voorvork nog 10 mm meer veerweg kan geven kun je dat allemaal wel compenseren en zou ik voor de nl rondjes toch die 2.8 monteren.
Dat bedoel ik inderdaad. Ik ben benieuwd wat dat met het totale wielomtrek doet.

Wat ik zie is dat de band wat platter is. Hij is minder rond. Ik weet niet hoe de rij eigenschappen zijn op wat technischere stukken, maar op wat vlakke scherpe bochtjes hier op Flakkee merk ik wel dat ie makkelijker uitbreekt en ik heb het gevoel dat ie de boel echt vooruit duwt. Met die 3 inch Nobby aan de voorkant voelt dat wel lekker speels aan!

Ik ga dit een tijdje aan kijken. Woensdag een testritje op Vlaardingen. Daar ben ik twee weken geleden nog geweest dus dan kan ik goed vergelijken.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Nog even een aanvulling! Toen ik vandaag de fiets uit de auto haalde voor een rondje bergen op zoom ( vanwege het weer ) zag ik in mijn voorband (2,5 jaar oud) serieuze droogtescheuren tot wel een cm of 5. En niet zomaar eentje, gewoon een aantal bij elkaar. Dus ik heb een Nobby nic 2,8 besteld. Ook deze gaat weer om een 40 mm velg dus ik ben benieuwd wat het doet met de pedal strikes.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie