Cranklengte en 27,5+

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik ik het bezit van een cube stereo met 150 mm veerweg en 27,5 x 3,00 Nobby nics. Er zit een raceface crank op van 175 mm. Wat ik merk is dat de crank vaak wat obstakels raakt die ik met mijn eerdere 29er nooit raakte. Ik ga er 2,8 banden op zetten, in theorie zou hij de fiets dan nog een paar mm zakken. Ik lees verschillende berichten over voor en nadelen van kortere of juist langere cranks.

Mijn binnenbeen lengte is 82 cm bij een lichaamslengte van 178 cm. Ik heb ik principe weinig problemen om de cranks rond te krijgen, echter vind ik het steeds raken van obstakels wat vervelend.

Is het raadzaam om de cranks aan te passen naar 170 mm of gaat dat te weinig verschil maken?

Groetjes,
Johan
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die halve centimeter gaat dan in combinatie met de 2.8 banden je pedaal precies 0 millimeter omhoog brengen. Het probleem wordt dan in ieder geval niet erger.

Je zou ook met iets minder sag kunnen rijden, scheelt ook zomaar een centimeter zonder dat de boel heel veel minder soepel wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

JMA1992 schreef: vr 16 november 2018, 21:10 Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik ik het bezit van een cube stereo met 150 mm veerweg en 27,5 x 3,00 Nobby nics. Er zit een raceface crank op van 175 mm. Wat ik merk is dat de crank vaak wat obstakels raakt die ik met mijn eerdere 29er nooit raakte. Ik ga er 2,8 banden op zetten, in theorie zou hij de fiets dan nog een paar mm zakken. Ik lees verschillende berichten over voor en nadelen van kortere of juist langere cranks.

Mijn binnenbeen lengte is 82 cm bij een lichaamslengte van 178 cm. Ik heb ik principe weinig problemen om de cranks rond te krijgen, echter vind ik het steeds raken van obstakels wat vervelend.

Is het raadzaam om de cranks aan te passen naar 170 mm of gaat dat te weinig verschil maken?

Groetjes,
Johan
Met jou lengte ga je met een 170 mm crank met je knieën over/voorbij de pedalen :( en als je stukken achter elkaar moet trappen ga je voelen in de knieën, denk ik.... :( maar proberen kan altijd....een knie blessure is het enige wat je er aan over kunt houden, valt op zich mee... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: vr 16 november 2018, 22:35 Die halve centimeter gaat dan in combinatie met de 2.8 banden je pedaal precies 0 millimeter omhoog brengen. Het probleem wordt dan in ieder geval niet erger.

Je zou ook met iets minder sag kunnen rijden, scheelt ook zomaar een centimeter zonder dat de boel heel veel minder soepel wordt.
+1

VWB de knie/pedaal positie: Is die 5mm niet te corrigeren met de zadelpositie?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mario070 schreef: za 17 november 2018, 00:46 Met jou lengte ga je met een 170 mm crank met je knieën over/voorbij de pedalen :( en als je stukken achter elkaar moet trappen ga je voelen in de knieën, denk ik.... :( maar proberen kan altijd....een knie blessure is het enige wat je er aan over kunt houden, valt op zich mee... :lol: :wink:
Het idee van K.O.P.S. is folklore met 0 biomechanische onderbouwing....
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik volg gewoon de richtlijnen....meer niet... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Folklore dus :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het gaat over pedalstrikes.
Een punt waar ik zelf ook uiterst allergisch voor ben.
Pedalstrikes, dat is by design.
Sommige fabrikanten hebben het BB zo laag geplaatst (om een lager zwaartepunt te creëren) dat er buiten het fietspad niet meer mee te trappen is.

Wat Lars zegt, minder sag V en A.
Of voor flink wat meer veerweg inbouwen.
Laatste noodgreep kan nog een 29" voorwiel zijn, waar dan waarschijnlijk ook weer een andere vork bij hoort.
Allemaal dingen waar je niwt gelukkig mee bent, doet geweld aan het het ontwerp vd fiets.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 17 november 2018, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

op mijn Scout heb ik ook last van een lage BB en daar heb ik gewoon 165mm cranks in gezet. Merk er niets van qua trappen (heb overigens wel kleine beentjes)

Maar ik merk wel dat die 1cm een stuk handiger is en dat pedal strikes minder voorkomen
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor de vele reacties! Ik zal eens proberen om met wat minder sag te gaan rijden. Ik rijd hem nu heerlijk comfortabel met rond de 25 procent sag v/a. 150 mm veerweg is wat dat betreft voor hier meer dan genoeg 🙈.

Het is mijn eerste fully en eerste plus bike. Ik heb moeite om er aan het volgeveerde te wennen wat betreft deinen op de wat hardere lange stukken. Misschien is dit zo ook opgelost en wordt de krachtoverbrenging wat efficiënter.

Ik ga er mee aan de slag 😃
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is persoonlijk, de een merkt meer van een klein verschil in cranklengte dan de ander. Ik reed altijd al met 175 en 170 cranks door elkaar, waar ik geen enkel probleem mee had.
Mijn laatste aanwinst, ook een fiets met 2.8 banden en 160mm veerweg, had ook iets te vaak pedalstrikes naar mijn zijn. Daar nu 165mm cranks op gezet en ik merk het niet eens... (behalve dan in minder pedalstrikes :D ).
Dit is wel een e-mtb, dus ik hoef geen grote kracht te kunnen leveren.

Wat ook kan helpen zijn wellicht pedalen die een tikje smaller/dunner zijn. Ik had er flatpedals van 10cm breed op zitten en heb die gewisseld met de 9cm brede pedalen van mijn andere fiets. Dit icm de 5mm kortere cranks gaf een flinke verbetering.

Deze zijn 9cm breed, er zijn wellicht ook andere types met die maat:
(NC17 Sudpin III S-Pro)
Afbeelding

Edit, ik weet niet eens of je wel met flats rijdt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt! Ik rijd nu even met tijdelijke goedkope klikkers met een grote kooi er om heen. Idd wel wat dikke pedalen. Ik ga einde van het jaar (kerstmis😀) beginnen met flats! Vanmorgen mijn sag achter van 30% naar 20% verlaagd. Dit lijkt ook goed resultaat te hebben! Later de voorkant opnieuw instellen.

De cranks wil ik echt als aller laatste veranderen, ik steek dat geld liever in een nieuwe dropper of sparen voor goede wielen.

PS: mooie flats!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Met spd zou je nog iets gunstiger uitkomen maar dat moet je willen natuurlijk. Het went ook wel en je kan op een gegeven moment beter inschatten wanneer je pedaal niet beneden moet zijn.
"This species has amused itself to death"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kan niet meer schreef: zo 18 november 2018, 17:36 Met spd zou je nog iets gunstiger uitkomen maar dat moet je willen natuurlijk. Het went ook wel en je kan op een gegeven moment beter inschatten wanneer je pedaal niet beneden moet zijn.

Ik heb nu goedkope spd pedalen. Echter zou ik op een aantal tracks/stukken sneller durven gaan als ik niet vast zou zitten. En het lijkt me een leuke andere traptechniek.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: zo 18 november 2018, 21:06 Echter zou ik op een aantal tracks/stukken sneller durven gaan als ik niet vast zou zitten.
Ik heb dit argument vaker langs zien komen. Maar dan ging het om extreem technische, rotsige stukken, langs een diepe afgrond. In een ver buitenland... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie