Het toenemen van trail runners op de mtb route's

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Op de Uithof mag je je meer zorgen maken over spelende kinderen en barbecues dan trailrunners. Ik vind trailrunnen awesome dus verwelkom ze graag. Denk alleen dat ze wel iets anders nodig hebben dan wij. De flowtrails van de uhr lijken me niet bepaald uitdagend voor ze.
Waar woke is, is vuur
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Makkelijk schreef: za 17 november 2018, 09:45 Op de Uithof mag je je meer zorgen maken over spelende kinderen en barbecues dan trailrunners. Ik vind trailrunnen awesome dus verwelkom ze graag. Denk alleen dat ze wel iets anders nodig hebben dan wij. De flowtrails van de uhr lijken me niet bepaald uitdagend voor ze.
Klopt, lijkt mij ook niet leuk om te rennen. Eerder saai. Veel liever tref je erosiegeulen, worteltapijtjes, mul zand, modder, water en dat soortgelijke elementen. Elementen die op de UHR zoveel mogelijk bestreden worden.. :lol:
Laatst gewijzigd door Moddervlek op za 17 november 2018, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sterker nog, ik doe het zelf ook....waar ik nu ben :lol: maar ik ga dat hier dus niet op officiële mtb track doen... want dan weet ik wel zeker dat ik het niet meer na vertellen kan :-{ en in NL was het voor mij niet nodig, daar had ik aan het biken genoeg... :-D :-q
Maar met het hardlopen door en langs de bossen ben ik wel op het idee mtb'en gekomen :-D ik zag ze gekleed in velle kleuren voorbij rijden en dat leek mij wel leuk :-D en zo ben ik er ook aan begonnen....zo zelf van huis uit had ik er nooit bij stil gestaan... :-? :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Maar Mario als je dan aan den haag denkt.. de wandelpaden daar zijn absoluut niet uitdagend voor trailrunners dus ik begrijp wel dat ze op de Uithof trainen. En eigen paden? Eigenlijk heb ik liever dat ze ons helpen. Nóg een gescheiden groep bosgebruikers lijkt me niet passen in ons landje.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat is er al...ze hebben route's met bortjes las een aantal dagen geleden op zo een trailrunners site....maar op de Uithof ben ik ze dus wel het minst tegen gekomen...en als ik daar ging rijden waren het op z'n minst 8 rondjes en met (voor mij) goed weer en dat het rustig was 12 rondes :D
Maar dat geld ook voor Zmeer, Bhoek of Vlaardingen....daar ging ook niet eerder dan 4 rondes huis waarts :-q dus dan ben je wel een aantal uur op zo een track/route bezig en dan kom je ook meer tegen dan ff één rondje en weer weg.. :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat pas mega irritant is: wanneer trailrunners je gaan inhalen :evil:
(flink uphill vanzelfsprekend, daarna was hij volledig kansloos...)

Net zoals een paar mountainbikers op een wandelpad eigenlijk prima moet kunnen met een beetje inlevingsvermogen, is een paar trail runners op een MTB route nu ook niet echt een probleem. Waar het bij zowel bij MTB'ers als trailrunners als nordic walkers als wielrenners als ... wel enigszins irritant wordt, is wanneer je er een blik van opentrekt, bij voorkeur nog in dezelfde outfit steekt en die kosten wat het kost (absoluut heilig en eerste prioriteit, verheven boven even na te denken) in elkaars wiel / voetspoor, ... moeten blijven.


Wat ik overigens niet snap, en dat zijn geregeld overheidsdiensten of organisaties die zich daaraan schuldig maken, dat er eerst de visie is om gescheiden paden aan te leggen om conflictie situaties te vermijden en vervolgens er iemand op het briljante idee komt:
* een GPS wandeltocht te creeeren die precies het snelste afdaling van de MTB route aan doet (VVV),
* een speurtocht uit te zetten in het bos die de dichtsbegroeide singletrack meepakt speciaal aangelegd voor ... (camping),
* een en masse wandeltocht uit te zetten die de MTB route pakt in plaats van de 2x zo brede fire road 15m parallel eraan (zowel kerk als groene NGO),
* een toertocht tegen de vaste route instuurt zonder ook maar iets van waarschuwing/omleiding (MTB club),
* ...
... dan ben je door een tekortschietende analyse van de plaatselijke situatie toch redelijk conflictsituaties aan het creeeren. Zijn overigens ook allemaal situaties waarin je typisch groepen hebt waarin niet iedereen noodzakelijkerwijs hun aandacht bij de omgeving hebben maar iets anders en degene voor hun volgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

nielsvk schreef: za 17 november 2018, 01:56 Tjemig, waarom overal een probleem van maken?
Omdat dit NL is :D

Het is overigens wel wat vervelend als het een groep met trainer wordt (er is dus betaald aan de trainer), dan letten de deelnemers ineens niet meer op en gaan ook niet meer aan de kant....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het is meer een probleem voorkomen....en langzaam worden we wakker....dus de trainer wordt betaald (in wat voor vorm dan ook :lol: ) en de mtb route's kosteloos ingezet en kosteloos voor gebruik.....volgens mij gaat er iets niet helemaal goed hier... :winkie: de groene maar een keer in gebruik nemen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Joepie de schreef: za 17 november 2018, 09:19 Ik neem het op voor de trailrunner.

De trailrunner is een relatief jonge, zeer sportieve recreant. Hij zoekt zijn uitdaging in het rennen op de minder gebaande paden. Dat is vergelijkbaar met de uitdaging die de mtb-er zoekt. Bovendien kan de trailrunner best hard rennen. Als dat in de richting van de fietsroute gebeurt dan is het snelheidsverschil echt niet zo groot. Ook tussen mtb-ers kunnen snelheidsverschillen zitten. Het maakt niet uit of je dan een fietsend of rennend individu voor je hebt. In tegenstelling tot gewone wandelaars is de trailrunner scherp en bewust van zijn snelheid en de dingen die hij doet.

Hoe groot is het probleem?
.

Een erg mooie sport om te doen hier.Maar in de Ardennen nog veel leuker.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

alero schreef: za 17 november 2018, 11:32 Een erg mooie sport om te doen hier. Maar in de Ardennen nog veel leuker.
Dat geldt wat mij betreft voor het mtb-en ook :bier:

Mario070 schreef: za 17 november 2018, 10:45 en langzaam worden we wakker
Valt wel mee. Volgens mij groeien de komkommers laat door dit jaar.
Ja, doei !
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Tis link en ze mollen de tracks. Ik kwam eergisteren zo'n floepert tegen, in een blinde downhill bocht. 1 sec later en we waren op elkaar geknald met 40 + 10 = 50 kmu.
rammen met die bak
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik krijg de site van NM met geen mogelijkheid hier gepost... :-? :(
NM heeft 12 trailrun route's :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mario070 schreef: za 17 november 2018, 10:45... en de mtb route's kosteloos ingezet en kosteloos voor gebruik.....volgens mij gaat er iets niet helemaal goed hier... :winkie:
1) Betalen MTB clinics voor de wandelpaden die ze gebruiken?
2) Voor hoeveel bosoppervlakte (procentueel) betaal je eigenlijk ueberhaupt direkt om er te MTB'en...? (en dus niet "ik betaal belasting" want dat doen die wandelaars, ruiters, trailrunners, etc. ook)
... dat lijkt mij een discussie die je vooral niet wilt voeren omdat er zoveel meer te verliezen dan te winnen valt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch begrijp ik Mario wel een beetje. Je bent jaren bezig om routes aan te leggen. Dan is het eindelijk zover en betalen we ‘zelfs’ voor gebruik en nu komen de wandelaars ook op de mtb routes. Waar soms vele uren arbeid inzit. Nog vervelender zijn trails die worden volgegooid met takken om mtb’ers af te schrikken. Dan snap je het helemaal niet meer volgens mij. Ik heb respect voor trailrunners (met vignet dan ook!) maar wandelaars met kinderen en honden horen echt niet thuis op de tracks.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Huggiedug schreef: za 17 november 2018, 12:46 Tis link en ze mollen de tracks. Ik kwam eergisteren zo'n floepert tegen, in een blinde downhill bocht. 1 sec later en we waren op elkaar geknald met 40 + 10 = 50 kmu.
Ik denk eerlijk gezegd dat de combinatie fiets + rijder + noppenband meer schade aanricht dan een enkele runner. En in die blinde downhill bocht kan ook iemand liggen die nét onderuit is gegaan... Een beetje marge inbouwen is dus misschien niet onverstandig en zou het probleem al aardig kunnen oplossen. Voor de rest is het een stukje verdraagzaamheid denk ik; leven en laten leven.
Plaats reactie