Na 17 jaar weer op de MTB met de Calibre Bosnutt Evo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Die heb ik ook, maar bij mij zitten ze strakker dan die van 20€ :-D lange ritten de goedkope zitten bij gewoon lekkerder en korte ritten de duurdere schoenen zitten iets te strak....geen idee waarom :~ maar grip van beide okee... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lijkt er veel op idd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb de afbeeldingen van de schoenen nog even bekeken, het is in ieder geval hetzelfde merk maar een iets andere uitvoering.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Mario070 schreef: vr 16 november 2018, 22:01 Die heb ik ook, maar bij mij zitten ze strakker dan die van 20€ :-D lange ritten de goedkope zitten bij gewoon lekkerder en korte ritten de duurdere schoenen zitten iets te strak....geen idee waarom :~ maar grip van beide okee... :-D :-q
Haha ok, ik ga maar is kijken daar of een paar bestellen.
Ad58 schreef: za 17 november 2018, 11:46 Ik heb de afbeeldingen van de schoenen nog even bekeken, het is in ieder geval hetzelfde merk maar een iets andere uitvoering.
Alright. Mocht ik 5-10's vinden mega goedkoop is het ook een optie.

Even een andere vraag, ik hoorde van de fietsenmaker dat je nooit je fiets moet omdraaien om aan te werken, (dus ook niet band plakken of zo midden op de trail) Maar ik zie constant van die pro's op youtube gewoon hun fiets omdraaien om wat aan de band te fixen of wat dan ook. Wat is het nou hahah?

Anyway, zo naar Spaarnwoude voor het eerst en m'n vriendin overtuigd dat ze mee gaat om het mtb'en een keer te proberen :D
Dit kan dus heel leuk of klote worden :)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kan wel kloppen. ...niet altijd, de mijne heeft ook een keer op z'n kop gestaan niets aan de hand....laatst met de f5 derailleur aan flarden gereden en om de boel te richten, ook de bike op z'n kop gezet...eenmaal klaar bike rechtop gezet :-D mooi geen remmen meer.. :o tijdens het rijden wel blijven pompen en langzaam kreeg ik weer druk... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16794
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is inderdaad de reden, de remmen. Als je het toch doet, knijp niet in je remhendels want dan kan er lucht die normaliter bovenin het reservoir zit (en geen kwaad kan) in de leidingen terecht komen. Dat is wat Mario had, en door het meerdere malen remmen kan die lucht weer terug naar boven -uit de leidingen- gaan.

Ik zou het dus niet aanraden, maar in nood kan het wel. Check alleen je remmen nadat je de fiets weer rechtop gezet hebt, het is best irritant om er pas aan het eind van je eerste afdaling achter te komen dat er lucht in de leidingen gekomen is... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohja.....ook hierover graag een update :D :lol: :-q
Anyway, zo naar Spaarnwoude voor het eerst en m'n vriendin overtuigd dat ze mee gaat om het mtb'en een keer te proberen :D
Dit kan dus heel leuk of klote worden :)
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: zo 18 november 2018, 10:53 Anyway, zo naar Spaarnwoude voor het eerst en m'n vriendin overtuigd dat ze mee gaat om het mtb'en een keer te proberen :D
Dit kan dus heel leuk of klote worden :)
Neeeeeee!!!!!!!!!!!!!!

Niet naar Spaarnwoude!!! Dan weet je vrijwel zeker dat het niets wordt. Klote rondje voor een beginner.

Doe jezelf een lol en rijd door naar Austerlitz. Dat is voor een beginner vele malen leuker!!

OllyNL schreef: zo 18 november 2018, 10:53 Even een andere vraag, ik hoorde van de fietsenmaker dat je nooit je fiets moet omdraaien om aan te werken, (dus ook niet band plakken of zo midden op de trail) Maar ik zie constant van die pro's op youtube gewoon hun fiets omdraaien om wat aan de band te fixen of wat dan ook. Wat is het nou hahah?
Technisch gezien kan er niets mis gaan als je je fiets op de kop zet. Tenzij er al lucht in het systeem zit. Maar als je de remhendels niet in knijpt bij het op zijn kop zetten, dan is het remsysteem een gesloten systeem en zal er niets mee gebeuren. Het reservoir dat de meeste moderne systemen hebben gaat pas open als je in je rem knijpt. En als er wat lucht in het reservoir zit - wat zeker vroeger nog wel eens voor kwam omdat de vorm perfect ontluchten niet toe liet - en je raakt je rem aan, dan kan er wat lucht in het systeem komen. Nu waren er vroeger ook wat remmen die het reservoir niet perfect afdichten bij 'open' remmen of stond het geheel op een kiertje als je de grepen dicht tegen het stuur aan had afgesteld. En dan kwam er toch nog lucht in het systeem.

Maar eigenlijk waarschuwt je fietsenmaker je voor een niet-bestaand probleem en houdt hij daarmee weer van die onzin-verhalen in stand :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Mario070 schreef: zo 18 november 2018, 11:19 Kan wel kloppen. ...niet altijd, de mijne heeft ook een keer op z'n kop gestaan niets aan de hand....laatst met de f5 derailleur aan flarden gereden en om de boel te richten, ook de bike op z'n kop gezet...eenmaal klaar bike rechtop gezet :-D mooi geen remmen meer.. :o tijdens het rijden wel blijven pompen en langzaam kreeg ik weer druk... :-D :-q
Hahah dat is de reden dus :lol:
kermit schreef: zo 18 november 2018, 12:29 Dat is inderdaad de reden, de remmen. Als je het toch doet, knijp niet in je remhendels want dan kan er lucht die normaliter bovenin het reservoir zit (en geen kwaad kan) in de leidingen terecht komen. Dat is wat Mario had, en door het meerdere malen remmen kan die lucht weer terug naar boven -uit de leidingen- gaan.

Ik zou het dus niet aanraden, maar in nood kan het wel. Check alleen je remmen nadat je de fiets weer rechtop gezet hebt, het is best irritant om er pas aan het eind van je eerste afdaling achter te komen dat er lucht in de leidingen gekomen is... :D
Ok helder, thx voor de uitleg. Makes sense.

OllyNL schreef: zo 18 november 2018, 10:53 Even een andere vraag, ik hoorde van de fietsenmaker dat je nooit je fiets moet omdraaien om aan te werken, (dus ook niet band plakken of zo midden op de trail) Maar ik zie constant van die pro's op youtube gewoon hun fiets omdraaien om wat aan de band te fixen of wat dan ook. Wat is het nou hahah?
Mario070 schreef: zo 18 november 2018, 13:35 Ohja.....ook hierover graag een update :D :lol: :-q
Anyway, zo naar Spaarnwoude voor het eerst en m'n vriendin overtuigd dat ze mee gaat om het mtb'en een keer te proberen :D
Dit kan dus heel leuk of klote worden :)
Hahah ja.. Spaarnwoude meteen was niet een goed idee :p Ik begon in het bike park op de flow trail, dacht dat kan zij ook rustig proberen, nou nee, geen goed idee. Zelfvertrouwen bij haar meteen weg. Toen zijn we rustig de trail gaan proberen vanaf onderkant bikepark zeg maar. Maar ging niet lekker, veel afstappen en ze was niet blij kort gezegd.. Toen is ze terug gaan lopen en ben ik m'n eerste rondje gaan doen. Wel even wat anders dan Zandvoort hoor, zo he. Na mijn eerste ronde kon ik haar toch overtuigen om even rustig de trail te proberen vanaf het 2e stuk. En dat ging goed! High fives all around :-q Dat stuk een paar keer herhaald en ik nog de begin delen gedaan, helemaal top.

Als laatst ben ik nog een keer die zwarte route gaan volgen, wat ongelooflijk vet. (en pittig) Downhill echt zalig, daarna weer omhoog moest ik toch redelijk veel lopen. Ach ja, de moeite waard. Uiteindelijk bovenaan nog bij het bikepark een paar keer naar beneden gesuisd, wat heerlijk. Ook wat sprongen gewaagd dus (zie zo video) maar ik merk dat ik met mijn nikes echt geen grip heb en dat als ik echt hoogte pak ik uberhaupt het niet lekker vind om los te zitten.. Klik pedalen plus schoenen here I come.. Is er een site die goede black friday deals gaat krijgen? Ik hoor het graag :) Atac nog wat pedalen (welke precies) zijn goed dus begrijp ik, en dan met wat voor een (goede maar betaalbare) schoenen? Bvd.

Laatste ding, ik keek terug naar dit filmpje, en zie dan toch dat mijn achterband te zacht is voor dit soort sprongen? Of is dit normaal?

https://imgur.com/a/cERxGe7 (filmpje)

https://imgur.com/a/eE8lU5B (Still van landings moment)


@LarsTB Ja je had gelijk.. Volgende keer makkelijker baantje, maar het ging uiteindelijk redelijk :D

Edit: En wat zou een goeie dropper post zijn.? :tong
Laatst gewijzigd door OllyNL op zo 18 november 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

jemig man, Spaarnwoude heeft inderdaad een paar "leuke" stukken voor beginners haha, zowel omhoog als omlaag. Heb wel een beetje te doen met je vriendin. Die zal denken nooit meer haha.

Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen

Ik moet er ook weer eens een keer heen.

edit: OMG die Nikes :winkie: :o :D Had je geen Vans of zo? Maar goed, ik pak soms ook mijn Asics voor enkele rondjes simpelweg omdat ze zo lekker zitten.
Gewoon komende week Wiggle, Chainreactions, Bike24, Bike-Discount enz in de gaten houden en zoeken naar een leuk paar schoenen.
Ik heb zelf deze: http://www.wiggle.nl/five-ten-freerider ... -schoenen/ en ze zijn nu redelijk geprijsd

wat betreft je achterband, ik zou er zelf zeker wat meer lucht in stoppen en zeker als die close up bekijkt (netjes gedaan). met hoeveel druk reed je of weet je dat niet?
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Victor1977 schreef: zo 18 november 2018, 20:11 jemig man, Spaarnwoude heeft inderdaad een paar "leuke" stukken voor beginners haha, zowel omhoog als omlaag. Heb wel een beetje te doen met je vriendin. Die zal denken nooit meer haha.

Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen

Ik moet er ook weer eens een keer heen.

edit: OMG die Nikes :winkie: :o :D Had je geen Vans of zo? Maar goed, ik pak soms ook mijn Asics voor enkele rondjes simpelweg omdat ze zo lekker zitten.
Gewoon komende week Wiggle, Chainreactions, Bike24, Bike-Discount enz in de gaten houden en zoeken naar een leuk paar schoenen.
Ik heb zelf deze: http://www.wiggle.nl/five-ten-freerider ... -schoenen/ en ze zijn nu redelijk geprijsd

wat betreft je achterband, ik zou er zelf zeker wat meer lucht in stoppen en zeker als die close up bekijkt (netjes gedaan). met hoeveel druk reed je of weet je dat niet?
Hahah het was niet de meest tactische zet om daar te beginnen met haar nee.. Mja ik had Zandvoort wel gezien en ik wist eerlijk gezegd niet dat Spaarnwoude wat pittiger is :)

En ja haha die Nikes , ik heb niks anders :-{ Ik ben die sites nu in de gaten aan het houden, zijn dit bijvoorbeeld goeie schoenen voor met deze pedalen:

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod166721

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod120913

Ja wel wat meer lucht he? Dit zou rond de 2 bar moeten zijn. (fietsenmaker 2 weken terug z'n pomp geleend die druk aangeeft) Liever iets te hard dan m'n velgen kapot rijden. Thx :)

Edit: Wat een rete vet project die Nukeproof van jou. Ik kan net een schroevendraaier op de juiste manier bedienen..
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

2 bar is niet weinig hoor. Velen hier fietsen met minder dan dat. Vreemd, vraag me dan af of het echt door die goede close up komt of dat inmiddels je druk lager is geworden. Heb mijn banden bij een sprongetje nooit zo gezien maar ik kijk dan vaak ook naar vooren hehe.

Wat betreft de pedalen, je wilt dus klikpedalen hebben? Ik dacht dat je platte pedalen wilde zoals nu maar dan met speciale schoenen ervoor zoals die op mijn link. Zeker als beginner zou ik je het laatste aanraden al zullen enkelen dat misschien betwijfelen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

En dat sleutelen leer je vanzelf. Die Nukeproof staat helaas 2500km hier vandaan nu. Binnenkort ander project.

Als je weer eens naar Spaarnwoude gaat laat maar weten, misschien join ik wel. Is voor mij vanuit A' dam 45 min fietsen.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Victor1977 schreef: zo 18 november 2018, 20:58 2 bar is niet weinig hoor. Velen hier fietsen met minder dan dat. Vreemd, vraag me dan af of het echt door die goede close up komt of dat inmiddels je druk lager is geworden. Heb mijn banden bij een sprongetje nooit zo gezien maar ik kijk dan vaak ook naar vooren hehe.

Wat betreft de pedalen, je wilt dus klikpedalen hebben? Ik dacht dat je platte pedalen wilde zoals nu maar dan met speciale schoenen ervoor zoals die op mijn link. Zeker als beginner zou ik je het laatste aanraden al zullen enkelen dat misschien betwijfelen.

Misschien idd gewoon door de close up (als m'n velgen maar niet gaan deuken..)

En ja wat betreft pedalen, ik merkte bij het springen dat ik dat los komen minder prettig vond. (1x in bike park pedal kwijt en met m'n edele delen hard op zadel gebounced) Lijkt me dus lekker als je vast zit. Mja misschien nog even aankijken.
Victor1977 schreef: zo 18 november 2018, 21:01 En dat sleutelen leer je vanzelf. Die Nukeproof staat helaas 2500km hier vandaan nu. Binnenkort ander project.

Als je weer eens naar Spaarnwoude gaat laat maar weten, misschien join ik wel. Is voor mij vanuit A' dam 45 min fietsen.
Ja dat sleutelen komt idd wel :) Ik moet m'n toolkitje (kettings pons, multitool, binnenband etc) voor onderweg nog aanschaffen, mja zolang ik m'n eigen band niet eens behoorlijk kan plakken, schiet het ook weinig op. :roll:

En jazeker, leuk! Zal je een berichtje sturen. Dan kan m'n vriendin ook lekker thuis blijven hahah. Eerstvolgende keer waarschijnlijk in een weekend met mooi weer :p Liefst wel een graadje of 8 want vandaag was best koud.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Platte pedalen is ook een stukje techniek. Techniek die je eigenlijk ook moet hebben als je vast geklikt zit in je pedalen. Dus misschien wat kleiner beginnen.

Tenzij je vaker grotere sprongen gaat doen, zou ik het gewoon op 2 bar houden. Rijdt stukken prettiger. Misschien voor het springen dan even wat meer druk in je banden doen, als je dus speciaal gaat springen. Maar dit indeuken gebeurt gewoon standaard, ga je nauwelijks vermijden. Moet zelfs om de klap wat op te vangen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie