waterdichte/Afstotende handschoenen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Sealskins zitten mij perfect en ben zelf behoorlijk gevoelig voor koude handen. Gisteren na rit van 2,5 uur nog steeds warme handen (gevoelstemperatuur lager dan -10)
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

Iemand deze "All Weather Cycle Gloves van Sealskin" nog gevonden voor 12,- Ik kan ze nergens vinden voor deze prijs
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Afdichtingssysteem "Gore-Tex" vond IK totnogtoe als enige werkelijk waterdicht EN ademend EN soepel EN licht EN duurzaam EN onderhoudsvrij. Leder (dik) is, met onderhoudsmoeite een tweede keuze. Beide hebben hoge prijs maar lage kost (= termijn in rekening brengen).

Al de alternatieven die ik tegenkwam, bleken miskopen, soms zelfs als nieuw, en zeker op termijn.
Enkele voorbeelden:

- Alles gebaseerd op polyurethaan (PU), incluis de toepassing "Flexothane", is waterdicht, soepel, maar er ontstaan scheurtjes, in (het beste) geval Flexothane is het alsof het materiaal lokale krimpplekjes vertoont. Zegt genoeg: ze verkopen er "reparatiestickers" voor, 1 euro stuk. De spuitlaag bij andere toepassingen is ook vaak veel te dun, veel te weinig scheurvast, en soms zelfs een ordinaire smurrie (echte vuiligheid) die je er met je vinger zo kan afwrijven, en die vinger dan plakkerig zwart is. Het lijkt me soms dat enkel een oppervlaktespanning te laag consistent houdt, het minste gaatje / scheurtje doet de omliggende materie samentrekken en onthechten van zijn spuitbasis.
Maakt niet uit gespoten aan binnenkant of buitenkant.
Om leder te imiteren spuiten ze er soms eerst een vulling onder, die nog minder hecht dan textiel, en erg goed op polystyreen (isomo, piepschuim) lijkt. Die wordt op termijn (of is al quasi van in het begin) stof, je borstelt het er zo af en je ziet wolken heel fijn stof.
PU kan heel goed leder imiteren, en ze steken er soms zware vulling onder, en ze gebruiken het ook in combinatie met echt leder, met hoog prijskaartje, maar iets is maar zo duurzaam als zijn zwakste essentiele onderdeel. Ik heb zo te zien leder vesten gezien die 5 kilo wogen, maar met de buitenkant helemaal afgepeld.

- PVC, weinig scheurbestendig, indien dik (maar dus vrij zwaar / erg stijf) nog acceptabel. Kan genaaid (lekt) of gelast zijn, ademt totaal niet. Grootste bezwaar is de stijfheid, want indien dun zijn ze erg scheurgevoelig.
Is voor de eerste scheur bij gelast perfect waterdicht. :P

- Alles van 100% polyester, nylon/polyamide, katoen, viscose (zomerkledij) is niet waterdicht. Polyester en nylon (en in wat mindere mate ook acryl) zijn wel sterk en smeltbaar, je kunt ontnaaiingen stopzoalpen door de uiteindjes te smelten en de nog warme bolletjes plat te duwen tegen de stof.
Katoen is hiervoor niks waard, de vezel verliest 50% van zijn sterkte bij nat (regen en transpiratie), absorbeert water erg goed (vandaar 100%-toepassing handdoeken), en droogt erg moeilijk, je blijft dus nat rijden zelfs in de zomer na een uur zon na regen.
Ook rekening mee te houden is dat waterdichte lagen aan de binnenkant betekenen dat het buitenmateriaal wèl nat wordt en een zware en moeilijk drogende spons wordt.

- Rubber is waterdicht maar zwaar en de meest gebruikte soorten in deze kledij toepassingen zijn op termijn niks - versterven vlug. Heb nog een regenvest gekocht met een rekbare rubberachtige binnenwand, en die hing na enkele maanden in flarden los alsof ze biologisch aan het afbreken was. Dat was waarschijnlijk een milieuvriendelijke regenvest, met de vuilbak als dikke streep onder dat woord. Neopreen en EPDM zijn wèl duurzame rubbers. Ik heb bvb na zoveel keer geld verklooien aan overschoenen die wegwerp bleken, er zelf 2 paar gemaakt van EPDM, in vorm geknipt, overlappend sluitend, met onderaan velcro erop genaaid met nylon en polyester draad, die gaan beide (lichtere kleine en zwaardere grotere versie) al 15 jaar mee, en er is niks aan te zien. Wel goede Velcro gebruiken, je hebt soorten waar de haartjes zijde rap slijt. Je kunt de Velcro wel vervangen, en naaien doorheen dezelfde gaatjes in de EPDM.

Toepassingen van Gore-Tex impliceren overigens niet dat alles degelijk is, ik kocht bvb motorhandschoenen van leder met eronder dat Gore-Tex systeem, maar de stootkussentjes op knokkels ed waren bekleed met dun pvc velletje, waar na enige maanden nog weinig van overbleef. Je hebt er wel geen last van op de aandachtspunten hier, enkel op cosmetisch vlak. :P

Ik zou dus zeggen: kijk niet naar merk / model, zoek de gebruikte materialen op, en als ze die niet vermelden zie dat als een waarschuwingsvlag om niet te kopen.

Nog enkele rode vlaggen die ik me herinner:
- etiketten "Designed in <westers land>" (doel is Brol made in China wegmoffelen)
- 49 euro doorstreept en 18 of 15 euro eronder.
- nieuw in een plastiekzakje (om te voorkomen dat er zichtbare schade ontstaat voor het moment van verkocht raken).


-
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Borry schreef: zo 25 februari 2018, 21:54 Welke handschoen is een aanrader voor de min-temperaturen, zonder dat dit het gevoel met remmen en schakelen aantast?
Een fixie-handschoen is ook een oplossing, dan moet je niet schakelen en rem je met je voeten. :)
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb de gripgrap nordic vorig jaar gekocht, ook voor de Drenthe200. En vorig jaar was het koud, nat en vies en alles was koud, nat en vies maar mijn handen niet!! (nou oke, mijn voeten ook niet).

https://www.ricksfietskleding.nl/websho ... ordic.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Paar jaar terug neopreen handschoenen bij Decathlon gekocht. Niet echt waterdicht, maar het neopreen zorgt wel dat je handen niet ijskoud worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ALi express niet 100% waterdicht maar gisteren met -4 heerlijk warm. Geen moment koude handen gehad... Das met me voeten wel anders :lol:
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 november 2018, 19:54 Paar jaar terug neopreen handschoenen bij Decathlon gekocht. Niet echt waterdicht, maar het neopreen zorgt wel dat je handen niet ijskoud worden.
Neopreen werkt alleen als het nat is. Ik heb ook neopreen handschoenen voor regenweer, bij 5°C en nat geen koude handen, bij 8°C en droog koude handen. De wind blaast er zo doorheen dan.

Ikzelf ben wel tevreden van Sealskinz handschoenen. Of ze na uren in de regen nog waterdicht zijn, geen idee.. Maar van een fikse bui worden ze niet zomaar nat. Zelf ben ik iemand met koude-gevoelige handschoenen, en ik zal, ongeacht de handschoenen, altijd bevroren vingers hebben bij vriesweer. Een trucje dat bij mij écht helpt is 'piano spelen'. Je vingers bewegen kan er voor zorgen dat er terug bloed naar je vingers gestuurd wordt. Meer nog dan temperatuur bepaalt dit het gevoel in je handen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan heb je ander neopreen dan ik...
Ik heb ook die neopreen handschoenen van Decathlon.
Erg goed voor Nederlandse winters.
In mijn ervaring zijn ze wel warm, nat of droog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik elke dag van de week Sealskinz Ultragrip. Beste handschoenen die ik ooit droeg. Moet het echt alles aan kunnen en warm zijn neem dan een liner met een lompere waterdichte buitenhandschoen

Sealskinz producten zijn de enige die ik na vele wasbeurt en nog kan vertrouwen. Sokken ook, ongelooflijk goed.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik heb snel koude vingers
Maar ben zeer blij met Castelli estremo
Warme handschoen zonder dat ze echt dik zijn
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ook snel koude vingers, ik gebruik met dit weer altijd de leren handschoenen van de landmacht.
Lekker dun en super warm. :-q
Plaats reactie