Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het oxideren / invreten van RVS op aluminium is te verminderen door er kopervet tussen te doen. Schijnt het aanvreten te verminderen.
Lekker fietsen!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alles wat geleidende vloeistof (elektrolyt) tegenhoudt houdt ook galvanische corrosie tegen.
Daarnaast is ook de grootte van de verschillende massa's van tel, bvb je kunt een alu plaat (bvb een kettingblad) toch quasi probleemloos met inox bladbouten vastzetten, terwijl het omgekeerde, inox plaat met alu bouten, die alu bouten in geen tijd doet oplossen (in aanwezigheid van elektrolyt)
Vb de staander die ik had zat vast met 2 lange inox bouten doorheen een alu tussenblokje (dat recht en schuin compenseerde) in het frame. Doordat de bouten zo lang waren was de hoeveelheid inox beduidend tov de hoeveelheid aluminium. En dat zorgde voor serieus aanvreten. Kon dus niet anders dan ze vervangen door gewoon stalen, en goed inolien tegen roest.
Geen erg voor boutjes waarmee een bagagedrager vastzit op het frame. Die alu is "veilig" want veel meer massa/oppervlak dan de boutjes. Galvanische corrosie is een functie van de stroomdichtheid, en die is afhankelijk van de doorsnede van de geleider.
Als je deze 2 zaken (edelheid-en grootte- verschil) in rekening brengt dan kun je vrij goed risico inschatten.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Dus geen kopervet gebruiken bij een combi van RVS en aluminium want kopervet geleidt zeer goed.
Beter is wat keramisch vet wat speciaal voor RVS schroefdraad is.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Jer_81 schreef: do 11 oktober 2018, 20:17 Tip gevraagd;
Begin van de avond gevallen met de MTB. Gevallen nadat er een tak ergens bleef hangen. Achterderailleur is volledig kromgetrokken en afgebroken.
Ik zag het nog niet benoemd worden maar wellicht is het goed om ook even kritisch te kijken naar je derailleur padje... Na zulk bruut geweld kan die best wat verbogen zijn waardoor je serieus schakelproblemen krijgt. Maar of je dat zelf kan...
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Net als vele anderen rij ik met 3 kettingen op 1 cassette. Om mijn ketting te onderhouden smeer ik vanuit een flesje als de ketting in gebruik is.

Wat ik extra doe: nadat ik de ketting heb verwijderd maak ik ‘m schoon en spuit ik ruim in met Motip kettingspray die ik ook voor de motor gebruik. Die meuk is vloeibaar en “schuimt” bij het aanbrengen. Na een paar minuten wordt het dikker en lijkt het akelig veel op het vet dat “af fabriek” op de ketting zit. Het voordeel is dat het diep in de ketting terecht is gekomen.

Vervolgens bewaar ik de ketting in een plastic zakje tot hij weer aan de beurt is om gemonteerd te worden. Bij montage verwijder ik het overtollige vet en rijden maar. Daarna in het gebruik weer smeren als gebruikelijk.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Handige donders, aankomende week wil ik een setje torque caps in mijn DT Swiss 350 boost naven monteren. Nu zie ik op internet dat je daar een DT Swiss 350/370 Hub Tool Kit voor nodig hebt.

De dop van een fles Squirt latex sealant past precies om de lock ring van de torque cap vast te slaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

[-*-*-MODBREAK-*-*-]
Dit is een topic om tips te delen, niet om tips of hulp te vragen.
Het is bedoeld als een soort naslagwerk, waar je met de zoekfunctie makkelijk technische info kunt vinden.

Heb je een vraag, dan stel je die in een eigen topic in 'Technische vragen en onderhoud".

Hierboven al wat opgeschoond, maar de vervuiling gaat ver terug...
Misschien dat ik in een regenachtig weekend hier nog wat orde op zaken zal stellen.

Alle vragen die hieronder worden gesteld worden verwijderd :evil: , maar technische beschrijvingen, tips en handigheidjes zijn welkom :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik had een kraakje tijdens het aanzetten. Ik wist vrijwel zeker dat het van het stuur kwam. Stuur los, alles schoonmaken, boutjes invetten, montagepasta op de raakvlakken, goed vastzetten op het juiste aanhaalmoment en... niks opgelost. Dan moet het het balhoofd zijn, zelfde verhaal, maar het blijft kraken. Misschien dan toch het crankstel? Laten we die maar doen en dan meteen de BB meenemen. Helaas nog altijd kraken. Dan de pedalen dan maar. Zelfde verhaal en dan wat PTFE-spray op de veertjes. Het gaat niet weg. De cassette dan? Even los maken, alles goed schoonmaken en er weer goed op. Ketting ook maar weer schoongemaakt, alhoewel die al schoon was. Helaas nog steeds kraken. Ik heb dit ooit op mijn carbon tijdritfiets gehad en toen zat er een miniscuul scheurtje in een crankarm. Bij de MTB alles nagelopen, maar alles zag er goed uit. Als laatste strohalm heb ik mijn schoenplaatjes schoon gemaakt en opnieuw vast gezet. Dat was de oorzaak!

Sleuteltip voor mijzelf, begin klein :D Voordeel is wel dat mijn fiets is nog nooit zo schoon geweest!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Naast het smeren van de ketting met hete was en grafiet. Wil ik ook bij kunnen smeren met was. Reden is o.a dat ik niet in wateroplosbare middelen kies. Is dat de was mijns inziens door o.a de toegevoegde emulgatoren zacht blijft en zo uit de ketting gedrukt kunnen worden en ophopen aan de kettingwielen en ketting.
Na wat experimenteren en literatuur onderzoek. Ben ik op dit recept uitgekomen.

Zelf vloeibaar was ( parafinne) smeermiddel maken.

- 1 eetlepel Paraffine korrels of schaafsel van een paraffine kaars in een lege jampot ( diameter 60 mm, zo,n hoge smalle) doen.
(- additieven in poedervorm erbij : grafiet, Molybdeen sulfide teflon)
- pot vullen met remmen reiniger , laag van15 a 20 mm.
- Pot afsluiten en in kokend water zetten. Hierdoor smelt de was en lost zo sneller op.

Na afkoelen kan er onderop de bodem was neerslaan. De oplossing is verzadigd. En de ketting gesmeerd worden met een pipet of gereingde olie flacon.
Geef de remmen reiniger de tijd om te verdampen. Off you go!!

De ontwikkelingskosten waren meer dan het uiteindelijke smeermiddel. :winkie:

Aangezien aandrijvingen prijzig zijn . Ben ik me meer gaan verdiepen in was smering. voordeel is bij harde was dat deze niet plakt. Handig met vervoer in de auto. Ik ben benieuwd hoe me dit gaat bevallen.
Voorheen smeerde ik met minerale olie Oil of Rohloff of kettingzaag olie.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Als je een niet plakkend kettingsmeermiddel wilt kun je ook zoiets gebruiken.
https://www.putoline.com/nl/catalogus/o ... lube/2039/

Groet, Jan
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
math
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 november 2009, 18:02

De zadelpen van mijn MTB brak enkele dagen geleden af vlak bij de inklemming. De vraag was hoe het restant van de pen er uit te krijgen. Ik heb diverse forums bezocht, maar uiteindelijk gekozen voor een aanpak die ik nog nergens gevonden heb. Vandaar dat ik hem hier wil documenteren.

Mijn zadelpen was van aluminium ; diameter 27,2 mm. Het frame is van titaan (Airborne). Aluminium en titaan staan bekend voor het aangaan van een corrosieve verbinding die de pen muurvast kan zetten in de zadelbuis. Daarom is een anti-seize vetlaag tussen de twee metalen heel belangrijk. Ik heb het zadel de afgelopen jaren enkele keren in hoogte versteld en dat ging met veel moeite. Van het laatste jaar kan ik me niet herinneren dat ik de zadelpen losgemaakt heb.

Mijn aanpak was het inslaan van een stermoer, zoals je dat gebruikt in een Ahead stuurklem, in het restant van de pen. Daar zijn flinke hamerklappen voor nodig. Om te voorkomen dat de pen door die klappen dieper in de buis zou zakken, heb ik eerst een gaatje in de pen geboord van opzij, door de open sleuf in de kraag van de zadelbuis. Een spijker of schroefje in het gaatje blokkeert dat de pen dieper zakt (foto 1 ).

Vervolgens plaatste ik een opvulring (28,5 mm inwendig) van 1 cm hoogte bovenop de zadelbuis en daar weer bovenop een afdekkap met een extra lange schroef (40 mm). De schroef heb ik goed ingevet om te zorgen dat bij de hoge trekkrachten hij toch met weinig frictie door de draad van de stermoer draait. Het spannendste moment was natuurlijk bij het aandraaien met vraag of er beweging in de pen zou komen. Ik moest de inbussleutel flink aantrekken maar toen zag ik het gaatje omhoog bewegen. Geleidelijk ging de takelbeweging steeds soepeler. Elke keer wanneer de pen de hoogte van de opvulring omhoog was gekomen, plaatste ik een nieuwe opvulring bovenop de vorige. Na ca. 6 cm takelen had ik voldoende grip om het restant met een waterpomptang omhoog te sjorren.

De foto's maken het verhaal duidelijker. Foto's 1 en 2 zijn genomen toen de pen al een centimeter omhoog gekomen was ; het gaatje opzij zat in het begin van de operatie onderin de sleuf. De laatste foto toont het gehele instrumentarium en de stukken van de zadelpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een hele mooie oplossing. Chapeau daarvoor. Denk alleen dat het niet gaat lukken bij een grotere diameter ivm de afmetingen van de stermoer. Dus voor kleinere diameter zadelpen een super oplossing. :-q :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie oplossing :-q
Ik heb m even verplaatst naar Sleuteltips.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, dus bij Ti altijd anti-seize gebruiken.
Ook bij combinaties van staal, alu of carbon kan dit gebeuren, dus altijd vettigheid of carbon-pasta gebruiken.
Nooit droog monteren en af en toe opnieuw insmeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ah Yeah. Mooie oplossing. Dat is "schoon werk"zou de Belgische collega zeggen.

En geeft inspiratie. Ook voor grotere diameters icm een slagtrekker.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie