Banshee Spitfire BRG

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 18 februari 2019, 23:06, 7 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 26 januari 2019, 19:38, 10 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

26 januari 2019

En klaar!

Hoewel de eerste ombouwplannen er al weer zijn... . Maar nu staat de 'BRG' er zoals ik hem in eerste instantie in gedachten had. Hoewel zelfs dat helemaal niet klopt... . Hij zou eerst blauw geworden zijn... .

Het begon ongeveer een jaar geleden, toen ik betrokken raakte bij een leuk project: RAD15, een nieuw Nederlands velgenmerk, productie in Nederland. Mijn idee was meteen om daar een mooie bike mee te bouwen, met iets specialere uitvoeringen van de velgen dan standaard. Een aantal ideeën voor bikes met een ander uiterlijk had ik al een poosje en het was ook wel duidelijk op welke fiets dat moest komen: een Banshee Spitfire.
Het frame was simpel, goede contacten met de Duitse verdeler leverde een mooi prijsje op. Via Elan (Rohloff importeur en ligfietsbouwer) kwam ik aan een bedrijfje dat netjes kon spuiten. Maar daar aanbeland met een frame bleek dat de door mij gekozen kleur niet meer leverbaar was via hen. Ze hadden echter ook een frame liggen in britisch racing green, wat ook 1 van mijn ideeën was, dus een switch was ter plekke gemaakt. En een aantal onderdelen kon zo mee met de aanpassing van de plannen.
Basis van mijn idee was deze wagen:

Afbeelding

Nadat het frame retour kwam begon het verzamelen van de onderdelen. Voor de crank stond een Hope gepland. Het zilver van die crank was zeker een beter passende keuze geweest, maar de Cane Creek zou ook niet slecht staan en na een paar nachtjes slapen toch maar voor die optie gegaan. Je leeft toch maar 1x... .
Opstarten van een nieuw bedrijfje valt soms tegen (meestal :roll: ) en ik moest lang wachten op een passende velg. Die ik zelf mocht gaan polijsten, want zilver stond nog even niet op de planning. Goed, dat was eens en nooit weer. Ik zal wel niet helemaal het juiste materiaal gebruikt hebben, maar het heeft me een hele dag gekost om de velgen redelijk gelijkmatig enigszins glimmend te krijgen. Moet er maar mee door kunnen... . Die zilveren wielen stonden wel op de wenslijst voor de afwerking van de Banshee, ook om de looks met zilver af te maken... .

Afbeelding
(www.rad15.bike)

Goed, nu is de fiets klaar zoals ik hem voor ogen had. Met oranje stuurpen. De zilveren heeft er ook even opgezeten, maar dan is het weliswaar een heel strakke fiets, maar er ontbreekt dan iets in mijn ogen. Het oranje is wel lichter dan gewenst, wat voor een minder sterk effect zorgt in mijn ogen. Het goud van de demper springt er meer uit. Ik heb nog even gekeken naar een nette pen in goud, maar er is niet heel veel meer te krijgen... . Maar een gouden pen breekt het monotone ook zoals de oranje dat nu doet en past meteen perfect bij de demper. Ik ga er nog achteraan!
Verder heb ik nog een aantal ideeën om dit jaar nog minstens 1 andere projectbike te maken en misschien dat ik daarvoor meteen wat onderdelen van de BRG ter zijde leg. Mooie andere onderdelen liggen er ook al. De looks gaan in ieder geval weer veranderen.

En dat blauw? Geduld, geduld!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het frame.

Dat was aan de ene kant een makkelijke. Er is voor mij niets langs gekomen dat in mijn ogen de Banshee Spitfire waar ik op reed kon overtreffen. Niet dat het de beste fiets is (die bestaat niet), maar voor mij werkt alles perfect: ik kan er door de geometrie mee lezen en schrijven. De vering is extreem capabel en met een goede demper ook perfect op persoonlijke voorkeur af te stellen. Met verschillende uitvalpatten kan ik ook nog spelen met de inbouwbreedte en de achtervorklengte. En dus met verschillende wielmaten. Er zijn maar heel weinig frames die dit allemaal bieden. En het andere interessante spul waar ik met een schuin oog naar keek was momenteel of te duur of ik had er niet het juiste gevoel bij. En als je dan toch iets nieuws wilt... .
Nu had de Duitse verdeler een half jaar geleden nog een paar frames met lichte lakschade over en omdat ik hem inmiddels een beetje ken wilde hij ook nog wel een extra superscherp prijsje maken.

De kleur.

Nu liep ik al een poos in mijn hoofd met een aantal designs die ik nog eens wilde laten uitvoeren op een fiets. Dit zou gaan om het frame, maar ook de passende afmontage. Rainbow in Aalten had een mooie kleur in het programma (gezien op een andere fiets), maar toen ik daar langs reed om de mogelijkheden te bespreken, bleken ze die kleur niet meer te voeren (poedercoat, moet je grotere partijen inkopen). Ze hadden echter wel een step (!) staan in britisch racing green, een kleur die ook op mijn lijstje stond, dus de switch was snel gemaakt. Omdat ik nog wat wilde spelen met het designs van de logo's heb ik het frame in 1 kleur laten spuiten (poedercoat dus). Geen metallic, daar heb ik wel over gedacht. Maar het voorbeeld was behoorlijk overtuigend. En de stickers en onderdelen gaan het frame afmaken!
Naast de standaard Banshee stickers wilde ik ook wat extra stickers hebben en daarvoor heb ik SLIK, NLDesigns en BK Sticker aangeschreven. Alle 3 grotere namen die internationaal leveren. En gewoon geen antwoord gekregen. Ook niet na een herhaald verzoek. Geen idee, want het waren geen rare vragen. Ze zullen wel antwoorden als ze gebrek aan klandizie krijgen... . Uiteindelijk 'gewoon' bij Unlimited Colors in Nederland uitgekomen en daar snel en goed geholpen, maar het idee van iets extra's maar even overboord gezet. Hoewel het nu dus stickers bovenop het frame zijn, kan ik er nog wel wat mee spelen, nu of in de toekomst.

De onderdelen.

Aandrijflijn.

Hier eigenlijk niet echt iets spannends. Een licht gebruikte X1 achterderailleur en schakelaar. Met XX1 cassette. 11 speed! Bewust. Ik kan gaan roepen dat het wel 100 gram scheelt met 12 speed, alsof dat er toe doet... .Het is gewoon dat 11 speed voor mij werkt. Het bereik is groot genoeg tot nu toe en eventueel, heel eventueel hang ik er nog een kleiner blaadje aan aan de voorkant. Daar komt nu overigens een Wolftooth 30T stalen tandwiel. Ooit eens over genomen van een mede-forummer en gaat waarschijnlijk nog wel 40.000 km mee. Hij moet dus op! Mooi stukje zinnige techniek dus. Er komt wel een kleine kettinggeleider op, want heel af en toe wilde de ketting er wel eens afspringen op mijn eerdere Spitfires. Lag niet aan die Wolftooth trouwens, gebeurde ook met andere bladen. Even terug naar de X1: ook die werkt gewoon en niet voelbaar minder snel of precies dan een XX1 of X01. Misschien jat ik voor de foto toch nog een XX1 van de fiets van mijn vriendin. De cassette heb ik op de kleur gekozen.

Update aandrijflijn, een toevoeging waar ik toch wel enthousiast van word: Voor de 30 mm as in mijn komende crank heb ik een mooie trapas nodig. Nu is het niet zo dat ik als een dolle door mijn trapassen ga, helemaal niet zelfs de laatste jaren, maar een mooi stukje techniek kan ik zelfs hier wel waarderen. Nu had ik op de Eurobike bij de Nederlandse firma Elvedes een mooie trapas zien liggen. En omdat het een nieuw product was heb ik daar meteen wat info over gevraagd. Het speciale zit niet zozeer in de behuizing, maar het verschil maken ze met de lagers. Oversized, van hoogwaardig staal en 100% afgevuld met zeer hoogwaardig vet. En een vrij strakke afdichting. Op papier dus een perfect product en ook nog eens bedacht vanuit Nederland. Maar wel gemaakt in Azië, bij een fabrikant die weliswaar ook voor andere merken produceert, maar dit is dus wel een uniek product en niet uit een Chinese catalogus of zo. Goed, op dat moment had ik nog geen nieuwe trapas nodig, maar voor dit project had ik meteen het idee: die wil ik hebben! Na een belletje naar Elvedes (voor dealers) bleek ook dat ze een 73 mm versie nog niet hadden. Waarop ik voorstelde dan even langs te komen om te gaan passen met de 68 mm versie. Voor de niet-kenners: dat verschil zit vaak in de bus tussen de twee lagers die het vuil en vocht van binnen uit het frame weg moet houden. Deze is vaak iets instelbaar en bij veel merken ook precies instelbaar tussen 68 mm en 73 mm brede trapassen. Dus ben ik even langs gereden om de trapas daar te laten monteren. En de bus past inderdaad net niet. Ik moet de beide lagerschalen nog iets opvullen om ook de crank passend te maken en dan geef ik de maat weer door aan Elvedes, zodat zij de juiste bus kunnen maken. Goede actie: meteen op de markt inspelen. Meteen nog even een rondleiding gekregen: hoewel vrijwel al het materiaal in Azië gemaakt wordt, worden kabels hier vanaf een grote rol vaak op lengte gemaakt en verpakt. Er zit dus wel degelijk een stukje productie hier. Maar de kracht zit ook bij de ontwikkelingsafdeling: het zijn daadwerkelijk eigen producten in veel gevallen. Waar dus in Nederland over nagedacht is en waar de productie dus plaats vindt in het Verre Oosten. Niet anders dan bij veel andere merken, maar het gaat bij Elvedes toch weer om een ander soort producten dan waar we het hier normaal over hebben. En als je de verhalen er achter hoort, dan is ook wel duidelijk dat de producten die ze leveren absoluut top zijn. Dus je kunt verschil merken als je Elvedes kabels of remblokjes gaat monteren! Maar goed, ik heb nu dus een mooie trapas en ik heb er alle vertrouwen in!
Ah, en ze staan nog niet op hun website (ook een reden waarom ik contact met ze op nam), maar vrijwel iedere dealer in Nederland moet ze gewoon kunnen leveren.

Update 2. De crank. DE Crank! Zo heel af en toe komt er een nieuw product op de markt waar je steil van achterover slaat. In de jaren '90 was dat wat vaker en op crank gebied stonden de Syncros en de titanium Onza erg hoog op mijn lijstje. Maar uiteindelijk heb ik nooit een heel afwijkende crank gehad. Afwijkend van de grote merken dan. Het is lange tijd bij dromen gebleven. Meer recent zijn er dan E*13 en Middleburn cranks gekomen, leuk, iets anders, maar het was niet dat de 'built' af hing van die crank. Die Syncros heb ik goed gemaakt met een stalen Groovy crank. Mooi stukje vakwerk, heel mooi. Maar optisch toch ook weer niet die Syncros. Voor de BRG had ik een Hope in gedachte. Een zilveren. past goed bij de uitstraling die ik zoek en ook de vorm past netjes bij de Spitfire. En toen introduceerde Cane Creek de eeWings. .... . (gepaste stilte).
De Hope zou prima hebben voldaan. Maar die eeWings... . Oeh, die eeWings... . Een half jaar heb ik er over gedaan voor ik de bestelling doorzette. En ik heb hem nu (25-11) net een kleine 3 weken in huis. Te mooi om op een fiets te zetten? Bijna wel! Misschien ooit als ik echt veel geld heb dat ik er eentje bestel voor in een vitrine. Maar tot die tijd ben ik van mening dat het dan maar geen crank had moeten worden en gaat de eeWings er flink van langs krijgen als de fiets eenmaal klaar is!

De vering.

Kleine preview op de vork (voor de kenners)(en de lui die op hebben zitten letten in andere topics):
Afbeelding

De vork is al geraden, scherp! Cane Creek dus. DVO bevalt me uitstekend, maar je wilt af en toe (regelmatig :roll: ) wat nieuws. Andere overwegingen waren Formula/EXT, BOS, DT-Swiss of Öhlins. Beide laatste vielen af omdat de achterdemper alleen in Metric leverbaar is, vork had natuurlijk wel gekund. Maar ik ben al een paar jaar fan van de achterdemper van CC en de vork sprak me zeker aan. In dit geval dus beide 'coil'. Gewoon voor het net iets betere gevoel. Net iets soepeler aanspreken en lekker lineair. En op demping dan de rest van de karakteristiek regelen. En het valt niet onder de vering, maar de vork moet toch kunnen draaien, dus onder het mom 'doe eens gek' een 110 balhoofd van Cane Creek er bij. Polished, voor het juiste effect!

De zadelpen.

Hoewel de keuze reuze is inmiddels en ik moet bekennen dat ik er een aantal nog niet geprobeerd heb, is van de werking van de pennen die ik wel ken de Rockshox Reverb nog steeds ongeslagen. Nu komen er een aantal enorm dichtbij en is in de praktijk het verschil niet noemenswaardig. Dus naast de nieuwste Bikeyoke stond alleen de Reverb nog op mijn shortlist. En eigenlijk op het moment dat ik een Revive wilde bestellen kwam er een aanbieding met een Reverb langs. 170 mm en de 1x Remote. Spannender gaat het niet worden.

Stuur, stuurpen

Wat sturen betreft ben ik niet heel kritisch. Meer of minder gebogen, je kunt er hele theorieën op los laten, op de breedte waarop ik ongeveer rijd kom ik met het meeste wel weg. Wel heb ik een goed idee van de zithouding die ik wil hebben en daar moet ik wel rekening mee houden. Thomson heb ik liggen, is vrij recht en dan moet er een tikje kortere stuurpen op. Daarnaast is de stijfheid van de Thomson wat minder. Dat dempt leuk, maar geeft bij mijn lompe rijstijl ook iets minder controle. Renthal is wat dat betreft mijn favoriet, net niet hyper-stijf, wel zeer stijf en nog net iets dempend. Alleen het uiterlijk van de Renthals past niet bij de uitstraling die ik nu zoek. De Hope komt aardig overeen met de Renthal in afmetingen en de looks zijn luxe en understated. Prima dus. Meteen de zaag er in gezet, want 780 mm is voor mijn dikkere bakken, 750 mm is perfect voor de Spitfire.
De Hope stuurpen spreekt mij aan wat uiterlijk betreft, is goed stijf en verkrijgbaar in zilver. Overwegingen waren ook de gepolijste Paul's en de Thomson. Maar bij een Hope stuur staat dan een Hope stuurpen toch wel netjes.

De remmen

Vrij eenvoudige keuze hier. Aangezien vrijwel al mijn fietsen al ruim 10 jaar alleen met Hope uitgerust zijn, omdat ik van de betrouwbaarheid, de eenvoud en het gevoel van die remmen houd, moest het ook weer Hope worden. Hier nog wel met een schuin ook naar Trickstuff gekeken, ook omdat deze standaard te bestellen zijn in zilver. Maar die komen een andere keer wel weer. Nu dus Hope, in het zilver en waar de meeste zwarte delen dus vervangen zijn voor zilveren. Overigens wel bewust voor de standaard, zwarte leiding gekozen. Omdat de meerwaarde van de steelflex leidingen beperkt is en deze de aandacht sterk naar zich toetrekken in het optische bereik.

Edit 12-12-2018: en we hebben een fiets! (goed, hij was al een paar dagen klaar, vandaag op de foto gezet)

Nog wat details had ik niet getoond. Een kleine kettinggeleider. Van Scott. Omdat die het goedkoopst was. En omdat uit de ervaringen met eerdere Spitfire's bleek dat de ketting er heel af en toe toch af wil springen.

En Oury handvatten. Bruin:
edkars schreef: wo 12 december 2018, 13:28 Ik ben normaal geen liefhebber van skinwalls, maar bij deze, zo in combinatie met de bruine accenten, maakt het een fraai geheel :-q
Wat me tot de skinwall Schwalbe banden brengt... .

Ik heb een iets andere fiets voor ogen, maar ik zit nog te wachten op de juiste velgen. Maar een set zwarte wielen stond sowieso ook op de planning. Ten eerste om te kijken hoe dat zou staan, ten tweede om een tweede set wielen te hebben. De skinwalls was ik benieuwd naar hoe dat zou staan. Anders, maar in deze combi zeker ook spannender. Ik denk dat het zeker gelukt is. Met zwarte banden komt het geheel er minder uit.

Zoals de fiets nu op de foto staat is het mijn BOTY18 inzending. Aan mijn definitieve versie wordt nog gewerkt en zal in januari nog komen. Maar dat maakt deze uitvoering niet minder, gewoon anders!
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 26 januari 2019, 21:24, 13 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi frame (as usual) :-q
Waar staat BRG voor?
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Op die fiets :winkie:
Zelf (laten) spuiten, aangezien er geen decals op zitten?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Aah haa......daarom dat HdB deze kleur Werd ontraden.... :lol: handelen met voorkennis hè ..... :lol: :wink:
Maar doet niets onder aan de kleur....klaverbladgroen blijft mooi en het heeft wel iets van winnen behalve voor Lars natuurlijk... :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Is dit de zwarte 2.0?
Goudkeurige decals icm xx1 eagle?

Kleur is mooi. Uni of met?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: za 3 november 2018, 16:03 Aah haa......daarom dat HdB deze kleur Werd ontraden.... :lol: handelen met voorkennis hè ..... :lol: :wink:
Scherp!


(maar dat had ik wel van jou verwacht in dit geval!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef: za 3 november 2018, 16:19 Kleur is mooi. Uni of met?
Uni.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vet!
Ben benieuwd wat er allemaal aan komt te hangen en vooral ook hoe het totaal er dan uit komt te zien...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Mooi, maar je frame laten spuiten of een nieuw frame?
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Zoals ie lijkt op de foto ben ik er nog niet van onder de indruk. Hopelijk ligt dat aan de kwaliteit foto.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Marco79 schreef: za 3 november 2018, 18:20 Zoals ie lijkt op de foto ben ik er nog niet van onder de indruk. Hopelijk ligt dat aan de kwaliteit foto.
De foto lijkt wat onderbelicht en de witbalans zit er ook wat naast (blauwig). Tis nu meer een donkere tint Yeti-green :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zou het dan toch kleur 2019 zijn en of wórden :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie