Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

108 schakels op een 48t blad toch?

Dan komt dus na 9 omwentelingen van de crank en 4 omwentelingen van de ketting hetzelfde punt van de ketting (laten we dat punt even de sluitschakel noemen) weer op hetzelfde punt op het kettingblad. Ofwel iedere crankomwenteling 'verschuift' de ketting 40 graden tov het kettingblad.

Dat valt toch wel mee allemaal?

Maar inderdaad, een 47t blad en/of een ketting met 106 schakels zou gunstiger zijn. :bier:
47t blad heb je ook al een paar weken in huis toch? :bier:

Je ketting fatsoenlijk smeren zou ook gunstiger zijn. :tong

Google sheets speeltje

Shit ik had beter op moeten letten bij wiskunde trouwens want er zijn veel simpelere manieren om dit soort grappen uit te rekenen :oops:
Laatst gewijzigd door asphaltdude op di 30 oktober 2018, 18:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nu we het toch over breuken en daaraan gerelateerde ongelijkmatige slijtage hebben:

We lopen nu al een jaar te emmeren over ongelijkmatige kettingslijtage door vermeerde ongunstige tandwiel- en kettinglengteverhoudingen, maar al die tijd rijd je rond met slechts één skid patch en over de slijtage van je achterband heb je nog nóóit één woord gerept.

Wat mij vooral sterkt in de overtuiging dat je er ook wel een beetje voor kiest om een probleem met je drivetrain te willen hebben.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op di 30 oktober 2018, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

En nu maar weer gewoon over bier en tieten?
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Jalalalala!
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 30 oktober 2018, 17:27 108 schakels op een 48t blad toch?

Dan komt dus na 9 omwentelingen van de crank en 4 omwentelingen van de ketting hetzelfde punt van de ketting (laten we dat punt even de sluitschakel noemen) weer op hetzelfde punt op het kettingblad. Ofwel iedere crankomwenteling 'verschuift' de ketting 40 graden tov het kettingblad.

Dat valt toch wel mee allemaal?

Maar inderdaad, een 47t blad en/of een ketting met 106 schakels zou gunstiger zijn. :bier:
47t blad heb je ook al een paar weken in huis toch? :bier:

Je ketting fatsoenlijk smeren zou ook gunstiger zijn. :tong

Google sheets speeltje

Shit ik had beter op moeten letten bij wiskunde trouwens want er zijn veel simpelere manieren om dit soort grappen uit te rekenen :oops:
De kettingspanning varieert zodanig dat er tussen het strakste en slapste punt 3 cm verschil in verticale beweegbaarheid optreedt.
Probeer je ketting zo maar eens gespand te krijgen zoals hoort, ik kan enkel het strakste punt opzoeken, daarop de eccenter instellen op de 1.5 cm op en neer, en accepteren (anders riskeer ik lagers en wat nog) dat het 'losse eind' dan 4-5 cm op en neer kan.
En rij er maar eens mee, je voelt zo dat je in schokjes gaat, van telkens spannen naar veel te los.
Dus shit @ uw meevallen en :bier: en :tong:
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 30 oktober 2018, 17:43 Nu we het toch over breuken en daaraan gerelateerde ongelijkmatige slijtage hebben:

We lopen nu al een jaar te emmeren over ongelijkmatige kettingslijtage door vermeerde ongunstige tandwiel- en kettinglengteverhoudingen, maar al die tijd rijd je rond met slechts één skid patch en over de slijtage van je achterband heb je nog nóóit één woord gerept.

Wat mij vooral sterkt in de overtuiging dat je er ook wel een beetje voor kiest om een probleem met je drivetrain te willen hebben.
Ik ben nog nooit de terminologie "skid patch" tegengekomen, en heb de betekenis opgezocht.
Ik doe geen snelle stops, ik heb ervaring in anticiperen en in weinig voorkomend geval van verrassing gebruik ik gewoon de remhendels.
Ik zie dus geen afwisselend patroon veel/weinig slijtage zoals de uitleg van skid patch omschrijft.
Daarmee ligt, me dunkt, uw nieuwe emmer in de trash bin.

Inzake de achterband (zoals ook gezegd) 2 zaterdagen terug vervangen, wegens profiel meer dan volledig weg links, schuin 0-1 mm rechts en 1-2 mm centraal.
De achterband slijt opvallend meer aan de linkerkant (over de volledige omtrek mister skid patch :bier: )
Enig idee welke zaken dit kunnen verklaren?
In het begin van mijn andere draad over kettingsslijtage links/rechts verschillend (de "tordering), en u (?) de kettinglijn als mogelijke oorzaak aanwees, die dus inderdaad scheef bleek, merkte ik dat de naaf achter uit het center zit gemonteerd.
- buitenkant rechtse spaakflens 35 mm verwijderd van binnenkant uitvaluiteind rechts (kant ketting).
- buitenkant linkse spaakflens 30 mm verwijderd van binnenkant uitvaluiteind links (kant staander)
Ik neem aan dat dit via het spaakwerk gecorrigeerd moet / moest zijn?
Zoniet, kan dit de achterband links grotere slijtage verklaren?

En nogmaals, nee, uw overtuiging is zo vals als de heks van roodkapje. Ik heb 52/16 gevraagd, kon niet, en dat de 48/16 gevolgen had voor de kettingslijtage, wist ik toen niet, en is me ook niet gezegd / voor gewaarschuwd (spijts ik erg de nadruk heb gelegd op slijtagereductie). Zoals vaak (dief verkleedt zich als agent) is het net het tegendeel: ik heb alle moeite gedaan om problemen met de "drivetrain" te minimaliseren, het was namelijk de primaire reden voor mijn singlespeed en later fixie keuze, en voor deze laatste nieuwe fiets.
Ik heb echter net het omgekeerde gekregen. Na amper 1-2 maanden rijden moesten kettingblad (surly rvs) en ketting (kmc Z1RB) reeds worden vervangen, wegens die sterk varierende kettingspanning en ketting en kettingblad versleten. Het is vooral dankzij de "zware" Gusset "tank" ketting dat ik intussen geen 10 kettingvervangingen heb moeten doen.
Dus stop playing the witch in the story thank you very much...

De zaken om de kettinglijn te pogen (er kunnen nog meer lijken uit de kast van deze fiets vallen) te corrigeren zaken (spacers) zijn dit weekend besteld/betaald bij Velosolo (pluimen voor die winkel die aanbiedt wat hier lokaal liever weggekeken wordt). De langere boutjes heb ik al gevonden op een rommelmarkt, M5x20 graad 12.9 staal, inbus kop, 4 euro voor een zak met een paar honderd. :bier:
Eerst de kettinglijn recht krijgen, als dat lukt blijf ik rijden totdat het achtertandwiel tandbreuk riskeert, en dan plaats ik 47T+nieuwe Gusset 106+nieuwe 16T. De eccenter staat dan volgens fabrikant Santos 4mm naar achter en heb ik 10 mm marge om rek te compenseren, waarna ik een schakelpaar moet inkorten (of ketting vervangen). De omgekeerde situatie van nu. En het lijkt sinds maanden erop dat de ketting niet meer verder uitrekt, ik moet de eccenter nauwelijks nog aanraken, enkel nog bij werkjes om de ketting te verleggen / wiel eruit te pakken enz.
De kans zit er dus in dat ik de Gusset niet meer ga moeten inkorten, en bijkomend voordeel is dat het grootste deel van zijn levensduur de eccenter op 60-70% van zijn bereik staat, betekenende dat ik het kettingblad indien nodig (kettinglijn) een beetje naar binnen kan verschuiven, of nog beter (en aanbevolen door fabrikant), terug een kortere trapas.
Misschien is de aandrijving dan geworden wat ik wou, aan de "kost" van een 3.25>3.00>2.94 verzet. Ik zit (ook ongevraagd en ongezegd) wel met 5 mm kortere cranks dus iets van het gemak is al weggegeven.
Laatst gewijzigd door NovaX op di 30 oktober 2018, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: di 30 oktober 2018, 19:00 De kettingspanning varieert zodanig dat er tussen het strakste en slapste punt 3 cm verschil in verticale beweegbaarheid optreedt.
Met wat voor frequentie treedt die wisseling in kettingspanning op? Per wielomwenteling, per pedaalomwenteling?
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 30 oktober 2018, 19:59
NovaX schreef: di 30 oktober 2018, 19:00 De kettingspanning varieert zodanig dat er tussen het strakste en slapste punt 3 cm verschil in verticale beweegbaarheid optreedt.
Met wat voor frequentie treedt die wisseling in kettingspanning op? Per wielomwenteling, per pedaalomwenteling?
Waarom vragen waar "al een jaar over geemmerd" werd?
Wat niet in uw lijstje van 2 staat: per pedaal-duw.
Rekenmachientje pak me opnieuw.
108>106 schakels.
48 tanden.
Eerste delen door laatste.
2.21.
Ongeveer 2 keer dus, per pedaal-duw.
Lijkt me ook logisch, of niet?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nee, niet logisch.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Logica lijkt me ver te zoeken in deze hele kwestie :lol:

Maar volgens mij moet Nova meer gaan voelen/ondervinden en minder denken. Het feit dat er gevraagd wordt wanneer iets voelbaar is en daar een theoretisch berekend antwoord op komt spreekt boekdelen.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 30 oktober 2018, 21:13 Nee, niet logisch.
Alweer zonder argument.
Lege bladzijden in het boekdeel van Surivada.
Een zwart gat geeft geen licht maar er is wel materie en dus toch nog boeiender.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: di 30 oktober 2018, 21:36 Logica lijkt me ver te zoeken in deze hele kwestie :lol:

Maar volgens mij moet Nova meer gaan voelen/ondervinden en minder denken. Het feit dat er gevraagd wordt wanneer iets voelbaar is en daar een theoretisch berekend antwoord op komt spreekt boekdelen.....
Nog meer miserie en bazar ondervinden, met daarna zoeken naar verklaringen en oplossingen... be...denken?
Dank oe wel voor dit aangenaam advies. :)
Quasi heel de aandrijving van de als "duurzaam" verklaarde fixie werd vervangen na een paar maanden bezit en een maand rijden, enkel het achtertandwiel, waar Velosolo 'levenslange garantie' op geeft, bleef nog over.
Intussen nog een jaar verder en zelfs een 3/16" schalmen ketting vertoont dezelfde scheve klooierij in en haaks op het vlak.
Samen met nog een dozijn andere kamelen kemels euvels, waarvan ik eens een lijstje moet beginnen maken om het nog bij te kunnen houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij al zeker 20 jaar fixie/singlespeed.
Heb ik nou al die tijd zo'n ongelooflijke mazzel gehad?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

/unsubscribe
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is ook een ander knopje, dat werkt over het hele forum...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie