Uitrusting kleding/onderhoud

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Wat voor uitrusting heb je nodig voor het MTB-en.

Uiteraard een helm, broek, shirt, maar wat aantrekken bij elk seizoen (is uiteraard ook persoonlijke voorkeur).

Wat is handig om mee te nemen qua onderhoud/pech onderweg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is een verschil tussen nodig en handig imo...

In de basis hoort toch wel (voor mij): helm, specifieke fietsschoenen (voor klikpedalen of platforms, naargelang voorkeur), broek met zeem, handschoenen, fietsshirt (dus geen katoen), vochtafvoerend ondershirt. En dat is bij goed weer :)

Wordt het kouder komen lange mouwen in beeld, windstoppertje (bodywarmer), een echt winterjack (softshell), handschoenen met lange vingers, iets om warmere voeten te houden (overschoenen, winterschoenen, waterdichte sokken), een lange (over)broek. Die zijn er in dunne, dikkere en versies met windstopper voorkant.
Wat goed werkt is het laagjesprincipe: beter meerdere dunne lagen over elkaar dan een dikke jas. Zo ben je veel flexibeler in het aanpassen aan de omstandigheden.
Vermijdt "plastic" regenkleding, daarin zwem je binnen vijf minuten in je eigen zweet. En bij het vertrek mag je het best even een tikje fris hebben, door het fietsen warm je snel genoeg op. Vertrek je lekker behaaglijk in dikke kledij heb je het binnen tien minuten (veel) te warm.

Verder "moet je kiezen" of je met bidons wilt rijden, en je reservespullen aan je fiets hangt of dat je een rugzak met drinkreservoir gaat gebruiken. Dat heeft mijn voorkeur, maar ik zie ook hele volksstammen met rammelende zadeltasjes en bidons rijden (die graag hun eigen weg zoeken, gezien de aantallen die je langs de routes ziet liggen :D )

Voor reserveonderdelen zou ik als uitgangspunt aanhouden dat je eenvoudige mankementen onderweg zelf moet kunnen fixen: lekke band, losgelopen boutjes, afstellen derailleur of rem, gebroken ketting... Daarvoor heb je dus een binnenband en/of plakspullen nodig, een pompje, bandenlichters, een minitool met ingebouwde kettingpons, en een reserve ketting-sluitschakel. Ga je op vakantie de bergen in komt daar nog wel wat bij.

Als je alles in een keer wilt aanschaffen ben je dus een hoop geld kwijt...
Dus eerst de essentiële dingen kopen, en dan later uitbreiden (als de hobby blijft bevallen ;-)). Op sommige dingen zou ik niet besparen (helm, broek) maar sommige andere dingen mogen best wat eenvoudiger (shirts). Decathlon heeft soms leuke dingen voor lage prijzen, en aanbiedingen afstruinen loont! Internet biedt meer keus dan welke fysieke shop dan ook, maar als iets niet goed past moet je het wel terugsturen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

:-q
kermit schreef: zo 14 oktober 2018, 18:20 Er is een verschil tussen nodig en handig imo...

In de basis hoort toch wel (voor mij): helm, specifieke fietsschoenen (voor klikpedalen of platforms, naargelang voorkeur), broek met zeem, handschoenen, fietsshirt (dus geen katoen), vochtafvoerend ondershirt. En dat is bij goed weer :)

Wordt het kouder komen lange mouwen in beeld, windstoppertje (bodywarmer), een echt winterjack (softshell), handschoenen met lange vingers, iets om warmere voeten te houden (overschoenen, winterschoenen, waterdichte sokken), een lange (over)broek. Die zijn er in dunne, dikkere en versies met windstopper voorkant.
Wat goed werkt is het laagjesprincipe: beter meerdere dunne lagen over elkaar dan een dikke jas. Zo ben je veel flexibeler in het aanpassen aan de omstandigheden.
Vermijdt "plastic" regenkleding, daarin zwem je binnen vijf minuten in je eigen zweet. En bij het vertrek mag je het best even een tikje fris hebben, door het fietsen warm je snel genoeg op. Vertrek je lekker behaaglijk in dikke kledij heb je het binnen tien minuten (veel) te warm.

Verder "moet je kiezen" of je met bidons wilt rijden, en je reservespullen aan je fiets hangt of dat je een rugzak met drinkreservoir gaat gebruiken. Dat heeft mijn voorkeur, maar ik zie ook hele volksstammen met rammelende zadeltasjes en bidons rijden (die graag hun eigen weg zoeken, gezien de aantallen die je langs de routes ziet liggen :D )

Voor reserveonderdelen zou ik als uitgangspunt aanhouden dat je eenvoudige mankementen onderweg zelf moet kunnen fixen: lekke band, losgelopen boutjes, afstellen derailleur of rem, gebroken ketting... Daarvoor heb je dus een binnenband en/of plakspullen nodig, een pompje, bandenlichters, een minitool met ingebouwde kettingpons, en een reserve ketting-sluitschakel. Ga je op vakantie de bergen in komt daar nog wel wat bij.

Als je alles in een keer wilt aanschaffen ben je dus een hoop geld kwijt...
Dus eerst de essentiële dingen kopen, en dan later uitbreiden (als de hobby blijft bevallen ;-)). Op sommige dingen zou ik niet besparen (helm, broek) maar sommige andere dingen mogen best wat eenvoudiger (shirts). Decathlon heeft soms leuke dingen voor lage prijzen, en aanbiedingen afstruinen loont! Internet biedt meer keus dan welke fysieke shop dan ook, maar als iets niet goed past moet je het wel terugsturen...

:-q daar is geen speld tussen te krijgen +1
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vergeet tyrips en een versnellingkabel niet. Weegt en kost nix maar o zo handig. :wink:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

En voor als het echt koud wordt: een Muts of band voor over je oren. Zullen ze je dankbaar voor zijn.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

M'n eerste antwoord is eigenlijk "hetzelfde als de vorige keer dat de vraag gesteld werd", maar je kunt wachten tot je een hele kledingkast met functionele kleding en rugzak met spul vol hebt aan aanbevelingen, maar ik zou beginnen met je af te vragen:
1) in wat voor condities je denkt te gaan fietsen en hoe lang,

2) of je het standaard rondje fiets in een omgeving dat je goed bekend bent (weet hoe af te korten voor de snelste weg terug, secties te ontwijken, waar een benzine station zit, ....), eventueel opgepikt kan worden door bekenden,

3) wat je ueberhaupt aan onderhoud aan een fiets kan doen inclusief onder *** omstandigheden. Zelfs als je alles aan een fiets zelf kan, een derailleurkabel is leuk maar als je die door je frame moet klooien met 3cm modder eronder? Als je niet backcountry onderweg bent zou ik echt de moeite niet doen en er gewoon singlespeed van maken in een enigszins comfortabele versnelling om terug thuis of bij de auto te komen.


Maar om die rugzak toch vol te krijgen: minimum EHBO spul en een mylar deken...


Al is de bewegingsvrijheid stukken beter zonder rugzak en een binnenband met bandenlichter en gaspatroon kun je gemakkelijk aan het frame tapen/strappen, missling link ergens aan de buitenkabel strappen, kabelbinders in de as van je crank, multitool en wat EHBO spul in je broekzak en de goedkoopste Tacx bidonhouder (die kun je bijbuigen :tong ) en zolang je geen tochten van uren doet c.q. geen mogelijkheid hebt om je bidon bij te vullen heb je geen rugzak nodig. Het is maar wat je voorkeur is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mikek1357
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 7 november 2014, 19:10

Hartelijk dank voor de nuttige info!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Ik ben jaren geleden overgestapt van een zadeltasje naar een gereedschapsbidon. Daar heb ik naast eerdergenoemde spullen ook een oude plastic pas inzitten (indien gescheurde buitenband) met daaromheen gewikkeld grijze duct tape (voor diverse doeleinden te gebruiken).
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Plaats reactie