juiste afstand tussen zadel en stuur(pen) ???

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

hoe kom ik erachter wat de juiste afstand is tussen mijn zadel en stuur
( pen ) ??

ik heb een nieuwe fiets en wil een andere zadelpen hebben, maar deze pen is zonder "set-back" dus kom ik iets verder naar voren te zitten.

wie heeft hier ervaring mee?

ik las in een ander topic iets over je knieschijf niet voor het hard van je trap-as...maar in welke stand ?

leon
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

als je gewoon op je zadel zit moet je voet plat op je pedaal passen terwijl je been gestrekt is. Voor cross country kan het wat lager en voor downhill nog wat lager. Hoeveel precies zou ik niet weten. Gewoon wat gemakkelijk aanvoelt als je rijdt zou ik zeggen.
Specialized up your sunny ass.
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

de afstand van zadel tot stuurpen is natuurlijk iets anders dan van pedaal tot zadel.
afstand zadel tot pedaal is als volgt:
pedaal in de onderste stand/ bal van de voet op het pedaal/ knie ligt gebogen.
zet je zadel niet te hoog want dan overstrek je je knie.

wat betreft de afstand van zadel tot stuurpen is heel persoonlijk.
hoe zit je nu
als je nu goed zit zou ik nix veranderen.
je houding is het belangrijkste.
Ride First Work Later!!
Ingo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 1 november 2004, 16:19
Mijn mountainbike: Specialized epic

Je kunt het ook doen door de punt van je elleboog tegen de zadelpunt te zetten en te meten met je onderarm. De afstand naar het stuur moet dan gelijk zijn aan: onderarm met een gestrekte hand + 2 vingers.
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

even een vraagje dan ingo,

wat bedoel je dan precies met + 2 vingers ?

Als ik mijn elleboog tegen het puntje van mijn zadel leg, en dan met gestrekte hand naar voren komt het puntje van mijn middelvinger precies op het hard van mijn "stem-cap" ( hard vork-buis )

leon
Ingo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 1 november 2004, 16:19
Mijn mountainbike: Specialized epic

oudewesselink schreef:even een vraagje dan ingo,

wat bedoel je dan precies met + 2 vingers ?

Als ik mijn elleboog tegen het puntje van mijn zadel leg, en dan met gestrekte hand naar voren komt het puntje van mijn middelvinger precies op het hard van mijn "stem-cap" ( hard vork-buis )

leon
Dat je er ca. 4 a 5cm bij moet tellen het stuur. :-q
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Als je nu goed op je bike zit vraag ik me af waarom je een nieuwe zadelpen wil, want een Thompson Setback is een hele goeie zadelpen.

Er zijn allerlei verschillende theorieën in de wereld om er achter te komen hoe je, je zadel en stuurpen e.d. moet afstellen. Al die theorieën zijn gebaseerd op de gemiddelde mens. Nou heb ik nog nooit een gemiddeld persoon ontmoet en kan ik me dus niet voorstellen dat je op die manier je bike echt goed afkunt stellen.


Als je van een Setback overstapt op een normale zadelpen (of andersom) verander je de zithoek van je bike, dit kan heel erg veel gewenning vragen. Die gewenning kan samen gaan met rug, knie, heup en lies klachten. Daarnaast zul je een andere stuurpen moeten, om er voor te zorgen dat de afstand tussen je stuur en je zadel gelijk te houden. In jou geval moet je een langere stuurpen. Dit betekend dat je het middelpunt van jou lichaams gewicht een beetje naar voren verplaatst, wat weer als gevolg leidt tot meer druk op je voorwiel. Meer druk op je voorwiel gaat ten koste van je bochtenwerk (je voorwiel glijdt makkelijker weg). Al met al zou ik er nog maar eens goed over na denken of je wel echt een andere zadelpen neemt en neem deze standpunten dan mee in je gedachten.

Succes
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

he, ik heb zojuist een bestelling naar B2B gestuurd. Ik heb nu een Thomson zadelpen besteld. Zonder set-back omdat ik 2 cm verder naar voren moest zitten. Ik heb nu wel een stuurpen van Thomson elite X4 van 13 cm in plaats van 12 cm moeten bestellen. :-{
Ik denk dat ik aan deze verandering wel wennen kan.
Ik heb er gelijk even nieuwe klemmen van hope besteld ( zadel en snelspanners ), ook een nieuw zadeltje ( Selle italia slr carbonio ) :-q
even een paar honderd euro lichter, maar dan heb je ook wat :D :D

Nou ik hoop dat het zo goed gaat komen. Nu nog even gaan fietsen

leon
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

past je stuur wel in een Thomson elite X4 wand die heeft een Stuurklem van 31.8mm en vaak is bij een MTB stem een Stuurklem van 25.4 wand op site staat dat hij voor op de weg is en niet voor MTB kan zijn dat je stuur er niet in past dat hij te smal is om daar in te kunnen
oudewesselink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 5 september 2004, 11:16
Mijn mountainbike: SIMPLON

ja weet ik, ik heb ook een nieuw stuurtje besteld. :D

leon
Plaats reactie