SRAM NX Eagle uit, gewichten P2

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Binnenkort een review Pat?
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Wie kan mij aangeven wat voor delen ik nodig heb om mijn nx eagle naar gx of x01 cassette te wisselen, of gaat dit problemen geven?

Ik begrijp namelijk dat alle eagle delen met elkaar uit te wisselen zijn maar dan net de cassette weer niet?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wildfire schreef: wo 24 oktober 2018, 20:50 Wie kan mij aangeven wat voor delen ik nodig heb om mijn nx eagle naar gx of x01 cassette te wisselen, of gaat dit problemen geven?

Ik begrijp namelijk dat alle eagle delen met elkaar uit te wisselen zijn maar dan net de cassette weer niet?
Als je achternaaf een verwisselbare body heeft (kan bijvoorbeeld bij DT, Hope en Mavic), dan heb je een nieuwe body nodig en dan alleen de hoogwaardigere cassette.

En anders dus een geheel nieuwe achternaaf, in te vlechten in je huidige velg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

De nx casette werkt gewoon samen met de rest van de Eagle lijn, enkel de bevestiging is anders. GX en hoger (de 10-50 cassettes) maken gebruik van een xd body (vrijloop). Zoals Lars zegt is dit afhankelijk van je naaf of je dit eenvoudig uit kunt wisselen of niet. Dit kun je normaal gesproken zo zien op de website van je naaf leverancier.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Spline hub op een dt wiel zou geschikt moeten zijn om van NX om te zetten naar een betere eagle groep. Dit is het proberen waard dus! Dank jullie!
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

ja dt swiss kan het mee, nu moet je alleen nog wel de goede xd body bestellen, dt swiss heeft meerdere typen, afhankelijk van welke naaf en afhankelijk van niveau zit er nog verschil in palletjes en ratels. Hier kun je vinden welke je precies nodig hebt: https://www.dtswiss.com/en/support/conv ... b-sram-xd/
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Nu vroeg ik me dus af, is er naast het gewicht en verschil in constructie nog een ander verschil in de verschillende eagle cassettes?

Zou een x01 derailleur met shifter dan net zo vloeiend schakelen op een nx cassette? Of is het de €200 voor een x01 cassette echt waard?

Is dit met het voorste blad het zelfde, ook enkel gewicht?

(ik moet namelijk uit ervaring spreken dat mijn zware stalen shimano tandwiel bladen een langere levensduur in het zanderige Westerschouwen hadden dan de lichtere aluminium bladen)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Iemand die mij kan vertellen of er naast kwaliteit en gewicht verschil nog andere verschil is? Zal je verschil merken met schakelen?
Wildfire schreef: ma 3 december 2018, 21:27 Nu vroeg ik me dus af, is er naast het gewicht en verschil in constructie nog een ander verschil in de verschillende eagle cassettes?

Zou een x01 derailleur met shifter dan net zo vloeiend schakelen op een nx cassette? Of is het de €200 voor een x01 cassette echt waard?

Is dit met het voorste blad het zelfde, ook enkel gewicht?

(ik moet namelijk uit ervaring spreken dat mijn zware stalen shimano tandwiel bladen een langere levensduur in het zanderige Westerschouwen hadden dan de lichtere aluminium bladen)
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Peter243 schreef: wo 5 december 2018, 22:14 Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
Het gaat in mijn situatie om x01 shifter en derailleur, maar als ik het goed begrijp moet de NX cassette geen schakel verschil geven, enkel levensduur door de roestvorming en schade aan de body!
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Peter243 schreef: wo 5 december 2018, 22:14 Fiets met nx en xx1. De eagle xx1 is wat strakker geveerd zo lijkt het tenminste. Verder heeft de nx last van roestvorming op ketting en cassette. Daar heeft de xx1 geen last van ook niet na ruim 5000km. Nx ijzer en xx allu? Verder schakelt de xx1 soepeler, weet niet of dit aan shifter of derailleur ligt. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Een deel wordt veroorzaakt door slijtage delen. Pas na verloop van tijd zal dit dus maken of het rendabel is de nx of de xx te gebruiken. Ik ben met beide tevreden, de xx1 ziet er wel mooier afgewerkt uit. Voordeel van de xx1 is toch het uit 1 stuk zijn. De losse delen van de nx geven toch schade aan het body.
Het gaat in mijn situatie om x01 shifter en derailleur, maar als ik het goed begrijp moet de NX cassette geen schakel verschil geven, enkel levensduur door de roestvorming en schade aan de body!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

De xx1 schakelt na ruim 5000km nog steeds beter dan nx na ruim 500km. Het verloopt allemaal net wat vloeiender. Welke element daar het meest bepalend voor is weet ik niet, maar ik denk dat de shifter de minste invloed heeft.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Duidelijk, alleen roestvorming zou voor mij toch al een reden zijn voor een andere cassette, dus maar snel opzoek naar een xd body!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Die roest vang je op door goed te “smeren”.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wildfire schreef: wo 12 december 2018, 22:59 Duidelijk, alleen roestvorming zou voor mij toch al een reden zijn voor een andere cassette, dus maar snel opzoek naar een xd body!
Of Sunrace 11-50 cassette?
Plaats reactie