Bikeadvies (Cube) gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Goedemiddag,

Gisteren ben ik, in een winkel, een Cube Reaction Race 2018 gaan testen. Ik moest erg wennen aan het "vlakke" stuur, maar volgens de verkoper heeft dit als voordeel een lichter/makkelijker stuurgedrag en hebben veel topmodellen een vlak stuur. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Ik ben nu gaan twijfelen tussen een Cube Reaction Race 2018

https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... blue-2018/

Of toch een Cube Reaction Pro 2019

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... blue-2019/

Qua prijs komen ze allebei uit op € 1099, omdat de Race een 2018 model is.

Hebben jullie nog tips over bijvoorbeeld de afmontage. Ik weet nu dat de Race een Sram GX heeft en de Pro een Shimano XT.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 2018 heeft 1x12 versnellingen en betere remmen.
Hoe de voorvorken zich verhouden weet ik niet.
De 2019 heeft 2x11 versnellingen.
(1x en 2x versnellingen voor hebben hun eigen voor- en nadelen, komt voor een groot deel neer op pers.voorkeur)
De 2019 heeft betere voor en achternaaf (Deore tegen Cube eigen merk)
De specs qua boostnaven komen niet overeen met de tekst, de tekst spreekt van boost V en A bij beide fietsen.

Lichte voorkeur voor de 2018

Wat bedoel je met een vlak stuur ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Dank voor de reactie.

Met "vlak" stuur bedoel ik een flat handlebar. Voor mijn gevoel is een riser handlebar wat comfortabeler. Ik neem aan dat dit eventueel te wisselen is, maar de fabrikant zal niet voor niets voor de flat handlebar gekozen hebben bij deze fiets.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Zoals in een ander topic al gezegd:
Cube bouwt de fietsen kort wat betreft geometrie.

Echter proberen ze wel mee te gaan met de trend van kortere stuurpennen en bredere sturen.
Dit levert soms wat gekke combinaties op en mindere stuurprestaties dan merken die de hele fiets aanpakken ipv alleen stuur / stuurpen.

Bovenstaand wordt in meerdere testen genoemd.

En voor mijzelf was het ook 1 van de redenen op zoek te gaan naar een ander merk.

Echter kan je het stuur natuurlijk aanpassen naar wens.

Ik vind de fiets met 1x12 een iets mooiere optie. Ipv de 2x11.

Succes met de keuze!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mtb1988 schreef:Zoals in een ander topic al gezegd:
Cube bouwt de fietsen kort wat betreft geometrie.

Echter proberen ze wel mee te gaan met de trend van kortere stuurpennen en bredere sturen.
Dit levert soms wat gekke combinaties op en mindere stuurprestaties dan merken die de hele fiets aanpakken ipv alleen stuur / stuurpen.
Dit lijkt mij een redelijke portie onzin en zal waarschijnlijk verkondigd worden door mensen die nog geloven dat "dure" merken (meestal USA) betere frames bouwen dan een merk als Cube dat zich iets meer op de prijs-kwaliteitverhouding richt. Ze zijn bij Cube niet achterlijk.

Het gaat erom of (het karakter van) een fiets je ligt. Sommigen willen graag een lange fiets, sommigen een wat kortere.
En een risertje monteren ipv een flatbar valt imo gewoon binnen de normale marge van een fiets aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

kermit schreef: ma 22 oktober 2018, 12:24
Mtb1988 schreef:Zoals in een ander topic al gezegd:
Cube bouwt de fietsen kort wat betreft geometrie.

Echter proberen ze wel mee te gaan met de trend van kortere stuurpennen en bredere sturen.
Dit levert soms wat gekke combinaties op en mindere stuurprestaties dan merken die de hele fiets aanpakken ipv alleen stuur / stuurpen.
Dit lijkt mij een redelijke portie onzin en zal waarschijnlijk verkondigd worden door mensen die nog geloven dat "dure" merken (meestal USA) betere frames bouwen dan een merk als Cube dat zich iets meer op de prijs-kwaliteitverhouding richt. Ze zijn bij Cube niet achterlijk.

Het gaat erom of (het karakter van) een fiets je ligt. Sommigen willen graag een lange fiets, sommigen een wat kortere.
En een risertje monteren ipv een flatbar valt imo gewoon binnen de normale marge van een fiets aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren.
Begrijp het niet verkeerd, Cube maakt mooie en betaalbare bikes. Waar je bij ongeveer alle andere merken toch minder waar krijgt voor je geld.

De manier waarop Cube o.a. dat soort bikes kan produceren heeft te maken met oa hetzelfde frame gebruiken voor meerdere bikes.

Misschien was het een beetje offtopic, echter komt dat stuurpen / stuur verhaal regelmatig terug in fiets testen en reviews. Neem aan dat daar waarheid in zit, en zelf heb ik het ook waargenomen toen ik op zoek was naar een nieuwe fiets.

Tuurlijk is het stuur aan te passen naar wens.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Bedankt voor jullie reacties.

Misschien toch nog maar wat meerdere merken/modellen uit proberen om erachter te komen waar ik fijn op fiets. Ik ben ook nog aan het zoeken of de 19" framemaat voor mij goed was (ik ben 1.84m), maar ik neem aan dat een verkoper dit wel weet. Wellicht dat ik op een 21" net wat beter zit en een betere houding heb. Ik heb nog wat gezocht op internet en zag inderdaad dat veel XC modellen een flatbar hebben.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een verkoper moet fietsen verkopen en zal je dus op de best passende fiets uit zijn assortiment zetten, dat is niet perse de best passende fiets. Het is dus niet verkeerd om even om je heen te kijken, de pasvorm verschilt behoorlijk per merk. Hoe meer fietsen je kunt passen en nog beter proefrijden hoe beter dus.
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

MBT-MTB schreef: ma 22 oktober 2018, 20:22 Bedankt voor jullie reacties.

Misschien toch nog maar wat meerdere merken/modellen uit proberen om erachter te komen waar ik fijn op fiets. Ik ben ook nog aan het zoeken of de 19" framemaat voor mij goed was (ik ben 1.84m), maar ik neem aan dat een verkoper dit wel weet. Wellicht dat ik op een 21" net wat beter zit en een betere houding heb. Ik heb nog wat gezocht op internet en zag inderdaad dat veel XC modellen een flatbar hebben.
Ik zou inderdaad ook andere fietsen proberen. Met jou lengte is een fiets met iets langere bovenbuislengte wellicht iets beter. Ik ben zelf 181 en een bbl van 88 cm. Lange benen tov romp. Rij dus prettig op een 19 inch Cube reaction race uit 2015. Een 21 was net te groot. Een merk met 20 inch misschien passender. Maar passen blijft nodig. Misschien bij Mantel is kijken omdat ze daar heel veel verschillende merken hebben.
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Ik zal alvast online gaan kijken naar wat grotere frames. Ik wist niet dat Cube een wat kortere bovenbuislengte heeft. Misschien ook eens Trek proberen en een Cube 21". Ik ben/was alleen wel "gecharmeerd" van de Sram GX. En misschien Canyon eens online bekijken, maar die is nergens te testen neem ik aan.

Ik kan op de Cube website geen framesize tabel meer vinden en als ik google zegt de ene site dat een 19" perfect zou zijn en de andere site dat het frame te klein is.

Maar goed, zoals gezegd maar eens vanalles proberen ;) !
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Canyon is nergens in een winkel te testen, maar als de fiets niet bevalt mag je die binnen 30 dagen terugsturen.
En wellicht dat er iemand in de buurt woont met een Canyon die je even erop wil laten rijden.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

MBT-MTB schreef: ma 22 oktober 2018, 20:22 Bedankt voor jullie reacties.

Misschien toch nog maar wat meerdere merken/modellen uit proberen om erachter te komen waar ik fijn op fiets. Ik ben ook nog aan het zoeken of de 19" framemaat voor mij goed was (ik ben 1.84m), maar ik neem aan dat een verkoper dit wel weet. Wellicht dat ik op een 21" net wat beter zit en een betere houding heb. Ik heb nog wat gezocht op internet en zag inderdaad dat veel XC modellen een flatbar hebben.
ik ben ook 1.84 en rijd op een 21"cube en past perfekt! en ik denk dat wij met onze lengte veelal 19 en 21 kunnen hebben.
mijn maatje rijd op een 19" trek met dezelfde lichaamslengte. maar door zadelhoogte, zadeldiepte ed zijn onze fietsen nagenoeg gelijk aan maatvoering
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Ik denk inderdaad dat de 21" van Cube mij ook beter past. Ik probeer vrijdag te gaan testen. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ben ook 1.84 en rijd ook op een 21" Cube. Ik heb echter achteraf het idee dat hij eigenlijk misschien wel een maatje kleiner had mogen zijn. Maar bij verschillende modellen van Cube kun je ook op verschillende framematen uitkomen bij dezelfde lichaamslengte.

Let op de hoogte van je zadelpen; na goede afstelling op jouw lichaam moet die toch wel een cm of 25 uitsteken!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Dan zeker nog maar eens allebei de frames proberen. En wat langer op rondfietsen. En misschien een bikefitting (zeg ik dat goed?) laten doen.
Plaats reactie