ultra endurance training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

di 23 oktober 2018, 14:33

Jurriaan schreef:
di 23 oktober 2018, 11:19
Ander voorbeeld, als je een cyclocross wedstrijd gaat rijden van zeg 45 minuten, training je voorafgaande duur of interval?

Overigens in een duurtraining neem je wel interval op. De lichamelijke acceptatie van beide is dan groter. Prima te trainen op mtb parcoursen. En belangrijk, nog leuk om te doen ook.
TS heeft een jaar de tijd he. Ook als je een heel jaar voor 1 cyclocross wedstrijd van 45 minuten traint, begin je niet met intervallen.
Als je het hele jaar door de effecten van die eerste interval periode wilt vasthouden, dan sta je helemaal opgebrand aan de start van de wedstrijd.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2016 Intense Carbine29C Expert | 2013 Rocky Mountain Element 999i

wo 24 oktober 2018, 08:37

Hieronder nog wat inspiratie van MTB fitness. Ik heb het programma gekocht en het helpt mij enorm om doelgericht te werken aan mijn fitness en je ontvangt via de mail og facebookgroep (ook als je het programma niet koopt en je enkel aanmeld http://mtb.fitness/) nuttige extra info.

To improve your fitness and strength on the bike you need to make a real, focused effort.
There are 3 main areas you need to work on;

Your nutrition

Your training

Your recovery

The 3 areas work in synergy together and all of them need to be on point if you want to see real results on the bike.
You need to get your nutrition right.

The food you eat has a HUGE effect on your performance on the bike, your energy levels, your health and of course...your weight. I saw a quote the other day that 'You dig your grave with your Knife and Fork'. Well you could say you earn your way to your KOMs with your knife and fork.

Your food is VERY important, so give it the focus and attention it deserves this year. The next area you need to focus on is an obvious one - your training.
There is a reason I've said 'training' here and not 'riding'. It's an important distinction. You want to be training in a focused way to get fitter, faster and stronger on the bike. This means you need to be having your usual MTB rides, but really pushing yourself and building up the speed and/or distance. You need to be doing some intervals at least 1x per week. And you need to be lifting weights (or doing bodyweight exercises) 1-3x per week.

Combine these 3 areas of training this year and you will see FAR superior benefits than just riding alone in an unstructured way.
Finally, you need to make sure your recovery is good. When you train hard, you create 'damage' to your body. To repair this damage,
and ultimately to get stronger and fitter on the bike, you need to recover from your rides and workouts. This is done through rest days, chilling out, sleep and your food (among a few other methods you can use like salt baths, saunas etc.).

The main thing with your recovery is just to make sure you factor it into your week. You can't train hard 7 days a week...you need to fit recovery time in to!

Focus on these 3 areas and you will see brilliant results :)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3749
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

wo 24 oktober 2018, 08:54

Ik gaf in de tweede post aan dat je ook in de sportschool (interval) training kan doen.
Dat is qua fiets niet ideaal, maar je kan wel de training kiezen die precies bij je aan sluit.
Wil je 2 uur klimmen, dan kan dat.
Of 2 uur zware interval, kan dat ook.
Dat is toch vrij lastig te realiseren op een route in NL.
Maar die optie lees ik hier eigenlijk nooit, wat is daar de reden van?
Ik snap dat je liever buiten fietst, maar effectiviteit vind ik soms belangrijker.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5563
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

wo 24 oktober 2018, 23:58

Flow&Co schreef:
di 23 oktober 2018, 14:33
Jurriaan schreef:
di 23 oktober 2018, 11:19
Ander voorbeeld, als je een cyclocross wedstrijd gaat rijden van zeg 45 minuten, training je voorafgaande duur of interval?

Overigens in een duurtraining neem je wel interval op. De lichamelijke acceptatie van beide is dan groter. Prima te trainen op mtb parcoursen. En belangrijk, nog leuk om te doen ook.
TS heeft een jaar de tijd he. Ook als je een heel jaar voor 1 cyclocross wedstrijd van 45 minuten traint, begin je niet met intervallen.
Als je het hele jaar door de effecten van die eerste interval periode wilt vasthouden, dan sta je helemaal opgebrand aan de start van de wedstrijd.
Juist dat onderscheid, tussen een cyclocross wedstrijd en een endurance. Dat levert een verschillend schema op. Ook wel een omgekeerd seizoen genoemd.
Omgekeerd als bij cyclocross eerst duur en dan interval, omdat cyclocross wedstrijd kort en heftig is.
Omgekeerd als bij een endurance, eerst interval en dan duur omdat een endurance lang en minder heftig is (minder heftig als in lagere hartslag).
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

do 25 oktober 2018, 16:54

Aha, ik heb even opgezocht wat dat is en met behulp een stukje Joe Friel dat ik elders op het forum vond begrijp ik nu helemaal wat je bedoelt.
Weer wat geleerd hier :-q :-q

Interessante materie, maar een trainer is hierbij dus wel aan te raden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5563
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

do 25 oktober 2018, 19:24

👍🏻
Trainer is zeker een aanrader. Serieus geïnteresseerde kunnen altijd met mij contact opnemen.
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 857
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

za 27 oktober 2018, 06:49

Valt er iets te winnen of wil je een straffe tijd neerzetten? Dan zou ik contact opnemen met een trainer. Wil je gewoon zo’n tocht fietsen? Dan zou ik me niet druk maken en lekker gaan fietsen, want je hebt als ik het zo hoor een prima conditie dus dat komt wel goed.
Vorsprung duch Pedantik.
Plaats reactie