ultra endurance training

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
cotic26
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 september 2018, 10:46

Hallo,

SInds kort heb ik mn zinnen gezet op ultra endurance tochten en van plan volgend jaar de Transalp te gaan rijden.
Heeft iemand ervaring met het trainen voor deze tocht en langere tochten in het algemeen? Ik heb ervaring met tourfietsen & bepakking, 150 km per dag gedurende 2 week met weinig serieus klimwerk.
Momenteel rij ik 100km per week verdeeld over 2 dagen (2x3 rondjes Zeist) en nog 50 tot 75 km op de racefiets voor woon-werk verkeer. Plus 2 keer in de week een uurtje fitness en core-strength. Alle tips zijn van harte welkom.

groet,
Coen
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ben er zeker geen expert in, maar met mijn boerenverstand zeg ik dat de basis conditie prima is en je moet gaan trainen voor de hoogte meters.
Dus meer routes met hm's gaan rijden en/of in de sportschool berg trainingen op eeb fiets apparaat.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bij ultra endurance denk ik aan dingen als de great divide race waarbij dagafstanden van 2-300 km worden gereden en dan 2-3 weken lang, je gaat het iets minder bont maken neem ik aan? ;)

Wat voor mij altijd goed heeft gewerkt zijn lange duurtrainingen op de racefiets opgebouwd in een langer schema (maanden). Ik gebruikte hiervoor schema's van het blad Fiets maar er zijn natuurlijk talloze opties. Het kan ook een idee zijn om je te laten testen door een sportarts, dat is leuk (pronken met je vermogen) en geeft veel inzicht in de opbouw van je training. Trainingsadvies en schema's kun je daaraan koppelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ride the bike, ride the bike, ride the bike.


Meer hoef je niet te doen voor een Trans-Alp.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Denk zelf ook vooral veel fietsen.
Je duur moet zoiezo goed zijn.
Zeker als er wat hoogte bij komt je kracht en gewicht ook.

Ik zou toch mikken op een uurtje of >8 fietsen per week, en dan vooral genoeg afwisselen alsook rust houden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Vergeet vooral niet aan klimmen en dalen. Basisconditie is zo te lezen prima, maar na 4 transalps en diverse vakanties in de bergen, blijf ik de overgang tussen trainen in Limburg en 8 km klimmen met 1100 hm toch heel verschillend vinden...

Daarnaast sta je in de bergen ook aan de start van een afdaling met stukken van 20% en steps.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat van het klimmen en dalen klopt helemaal, maar hoe wil je dat in NL oefenen? :(
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Klimmen trainen in NL... Specifiek aan klimmen is
1. De weerstand van je eigen gewicht neemt behoorlijk toe
2. Je hebt die weerstand continu in de pedaalslag tegen je werken.

Wat redelijk in NL redelijk in de buurt komt:
1. Elke klim die je op gaat rijden uit bijna stilstand 'betreden'. De continue tegendruk heb je dan langer dan als je er tegenop zou vliegen
2. Elke trainingsronde dat er wind staat .... er schuin tegenin rijden. Ook dan pak je de meeste weerstand
3. Over mulle stukken zand ploeteren. Op die ondergrond heb je door het steeds wegzakken behoorlijk continue tegendruk.

Veel werken in blokken.

(Had nog iets over de blokken willen schrijven, maar daar zijn teveel variaties op die uitmonden in ellenlange draden. Als je specifieker dit soort dingen wil doen, dan adviseer ik contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft en een meer uitgewerkte trainingsschema met je maakt)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens met PaneVino.

+interval in de winter, duur in de lente en zomer. (Naar gelang wanneer het evenement is).
Dit omdat genoemde ritten duurritten zijn. Dan voornamelijk interval sluit niet aan op het evenement.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

Naast trainen, fietsen, etc. zijn er nog zeker twee dingen waar je aan moet werken;

Voeding en Hydratatie!!!

Ik heb enkele (voor mij "fietsgoden") de Transalp zien opgeven doordat ze vooraf hier niet goed genoeg over hadden nagedacht of gaandeweg klachten kregen.

Body en Fit heeft recent een nieuw boekje uitgebracht met de basics, mocht je hier nog nieuw in zijn. Staat natuurlijk ook een hoop reclame in.

https://www.bodyenfitshop.nl/endurance-guide/
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Jurriaan schreef: ma 22 oktober 2018, 18:46 Eens met PaneVino.

+interval in de winter, duur in de lente en zomer. (Naar gelang wanneer het evenement is).
Dit omdat genoemde ritten duurritten zijn. Dan voornamelijk interval sluit niet aan op het evenement.
Normaal bouw je eerst conditie op (duur) en finetune je met interval, maar dit is een interessant perspectief. Weet niet of het werkt...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Proefondervindelijk werkt het voor mij. Belangrijk is een mate van basisconditie.

Bij intervaltrainingen is van belang hier ervaring mee op te doen. Vele zijn geneigd dit niet te doen of halfslachtig omdat het pijn doet. Die pijn zul je lijden tijdens een dergelijke tocht. Dat al getraind hebben is essentieel.

Eens met silberbread. Voeding is belangrijk. Zonder lukt niet. Rijden op een boterham en een bidon water lukt voor dergelijke tochten ook niet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

PaneVino schreef: ma 22 oktober 2018, 08:44 Klimmen trainen in NL... Specifiek aan klimmen is
1. De weerstand van je eigen gewicht neemt behoorlijk toe
2. Je hebt die weerstand continu in de pedaalslag tegen je werken.

Wat redelijk in NL redelijk in de buurt komt:
1. Elke klim die je op gaat rijden uit bijna stilstand 'betreden'. De continue tegendruk heb je dan langer dan als je er tegenop zou vliegen
2. Elke trainingsronde dat er wind staat .... er schuin tegenin rijden. Ook dan pak je de meeste weerstand
3. Over mulle stukken zand ploeteren. Op die ondergrond heb je door het steeds wegzakken behoorlijk continue tegendruk.

Veel werken in blokken.

(Had nog iets over de blokken willen schrijven, maar daar zijn teveel variaties op die uitmonden in ellenlange draden. Als je specifieker dit soort dingen wil doen, dan adviseer ik contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft en een meer uitgewerkte trainingsschema met je maakt)
Of richting de lente/zomer in Zuid L af en toe een (75km-)100km (1500-)2000hm rondje doen, combi van duur en veel klimmen. Pluk de BBC (75km of) 110km* bijvoorbeeld maar van een site (*114km, 2050hm).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je gaat periodiseren heeft intervallen voorafgaand aan je duurperiode toch geen zin? Je gaat tijdens de duurperiode juist geen pijn lijden en je gaat zelfs snelheid verliezen doordat je zo rustig aan doet.
Met intensievere trainingen bouw je in de volgende periodes je snelheid en weerstand tegen vermoeidheid en pijn weer op. Op de basisconditie die je gelegd hebt in je duurperiode.

Maar als je al te dicht bij je evenement bent om een duurperiode in te passen, dan zul je genoegen moeten nemen met de basis die je hebt en al specifieker moeten gaan trainen. Maar dan ga je dus niet na intervallen overschakelen op duurtraining lijkt me?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ander voorbeeld, als je een cyclocross wedstrijd gaat rijden van zeg 45 minuten, training je voorafgaande duur of interval?

Overigens in een duurtraining neem je wel interval op. De lichamelijke acceptatie van beide is dan groter. Prima te trainen op mtb parcoursen. En belangrijk, nog leuk om te doen ook.
Plaats reactie