Garmin 1000 onverharde paden

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Victor Valkhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 9 oktober 2007, 13:01
Mijn mountainbike: S-works stumpjumper

Ik heb een vraag, ik rij op veel op de atb met een garmin 1000.
Maar die wil bij mij niet onverhard kiezen in de navigatie modus of in een rondreis plannen.
Ik wil graag naar het begin van een atb route rijden of een toertocht, maar dan zoveel mogelijk onverhard.
Ook een rondje van een bepaalde afstand in een onbekend gebied, maar dat zoveel mogelijk onverhard

Hiervoor had ik een mio 405, deze deed dat perfect op OSM kaart. en volgens mij moet de 1000 dat ook wel kunnen.

Software versie is 14.80 en ik heb nu de openmtbmap Netherlands toegevoegd, maar nog steeds kiest de garmin alles verhard.

ik heb met de selectie 'te vermijden' alles al een keer aan/uit gehad, zonder resultaat.


Wie kan mij helpen weer plezier te krijgen uit die garmin ?
Bike: S-works Stumpjumper 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De garmin gaat jou niet begrijpen, dus jij zult de garmn moeten begrijpen ;)
De paden die niet op de kaart staan, kiest hij niet.

Lees de topics over routes en routeren eens door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Thuis de aanloop en terugweg naar een route of toertocht in Mapsource of Basecamp tekenen en als GPX in je toestel laden. Doe ik met een veel minder geavanceerde Edge 605 al meer dan 10 jaar.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Bij mij werkt dit op zich prima. Je moet volgens mij wel een routeerbare kaart hebben geladen en in je activiteitsprofiel onder navigatie>routebepaling>routemodus voor mountainbiken kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beide goede opties, maar we weten niet welke paden Victor wil rijden en we weten dus niet of ze op de kaart staan.

Wellicht staan ze er wel als lijntje, maar niet of niet juist gedigitaliseerd als pad.

Een GPX (track, geen route) maken zoals Tsjibiti schrijft is de zekerste manier.
Je maakt dan een heen- en terugweg die je volgt als track. Paarse lijntje volgen dus.
Je kan die gpx ook omzetten naar een course, met Garmin Connect of met Javawa GMTK tool.
De course geeft dan L R aanwijzingen. Als je die nodig hebt naar je route, maar het is wel leuk dat het kan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 02:53Paarse lijntje volgen dus.
Andere Garmin, andere kleur lijntje. Garmin (Edge) 1000; wít lijntje, dus.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DCrainmaker ziet ook een paars lijntje:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 02:53 Beide goede opties, maar we weten niet welke paden Victor wil rijden en we weten dus niet of ze op de kaart staan.

sWellicht staan ze er wel als lijntje, maar niet of niet juist gedigitaliseerd als pad.

Een GPX (track, geen route) maken zoals Tsjibiti chrijft is de zekerste manier.
Je maakt dan een heen- en terugweg die je volgt als track. Paarse lijntje volgen dus.
Je kan die gpx ook omzetten naar een course, met Garmin Connect of met Javawa GMTK tool.
De course geeft dan L R aanwijzingen. Als je die nodig hebt naar je route, maar het is wel leuk dat het kan.
Behalve met Garmin Connect of Javawa kan dat ook met hetzelfde resultaat middels WINgbd3. Dat gebruik ik al een decennium.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwsgierig geworden naar WIN3gdb, maar het werkt niet op mijn Windows 10.
Bij alles wat ik doe krijg ik foutmeldingen. WINgdb kan bijv. mij Mapsource niet vinden.
Jammer, want ook de optie om de Basecamp database te exporteren naar losse bestanden leek me erg handig.

Anyway, het idee is duidelijk.
Je maakt een track(gpx), en zet die om naar een course(tck) voordat je 'm in de Edge plaatst.
Bij het converteren naar course laat je het tooltje meteen de aanwijzingen toevoegen, gebaseerd op de minimale afbuiging die de track maakt tov een rechte ljin.
De track moet dus wel nauwkeurig worden getekend, om te zorgen dat er zinnige aanwijzingen komen.
In dit hele verhaal vermijdt je de verleiding om een route te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: ma 22 oktober 2018, 12:28
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 02:53Paarse lijntje volgen dus.
Andere Garmin, andere kleur lijntje. Garmin (Edge) 1000; wít lijntje, dus.
Er is een verschil tussen een track, route of course zichtbaar maken of volgen.
Volgen levert bij Garmin altijd een paarse lijn op, zichtbaar maken levert de kleur op die je zelf hebt gekozen (of die default is gekozen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Volgen levert bij mijn Edge 520 toch echt een witte streep met dikke zwarte randen op, en ik dacht bij m'n 1000 ook. Al heb ik die alweer een tijd niet gebruikt, dus daar kan ik me in vergissen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik bedoelde is dat je een track / route (course op de Edge) kunt tonen op de kaart, of volgen. Tonen kan in iedere kleur die je wil. De kleur die de track / route ooit heeft gekregen, of de kleur die je zelf kiest.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... B4E63.html

Je kan de track / route (course) ook volgen, dan wordt deze altijd paars (magenta).
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 7EF87.html

Het pijltje dat de aanwijzingen geeft (if any) op kruisingen etc. is wel wit.

https://ridewithgps.com/help/garmin-edge-520.

Het volgen van een track, route of course heeft het voordeel dat je een dikkere lijn krijgt in een vieze kleur die goed opvalt, en aanwijzingen bij een route en een course.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 02:53 met Javawa GMTK tool.
Je bedoelt JaVaWa RTWtool, GMTK is een ander programma.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef: wo 24 oktober 2018, 00:08
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 oktober 2018, 02:53 met Javawa GMTK tool.
Je bedoelt JaVaWa RTWtool, GMTK is een ander programma.
Oeps...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 oktober 2018, 23:46Je kan de track / route (course) ook volgen, dan wordt deze altijd paars (magenta).
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 7EF87.html
Die is op mijn 520 wit.
Het pijltje dat de aanwijzingen geeft (if any) op kruisingen etc. is wel wit.

https://ridewithgps.com/help/garmin-edge-520.
Aanwijzingen doe ik niet aan. En ik heb 'm op "automotive" (3D) weergave staan. Ik weet niet of dat het verschil maakt. Zal straks eens kijken.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie