Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

janvangastel schreef: vr 19 oktober 2018, 17:43 We weten nu van een aantal mensen hoe zij hun ketting onderhouden. Ruwweg gezegd van 'heel af en toe' tot 'na elke rit'. Maar is er ook een 'ideale' manier, zeg maar een manier waardoor de ketting het langst meegaat zonder hem te hoeven vervangen?
Uit de test waar de TS naar verwijst blijkt overduidelijk dat Molten Speed Wax de levensduur aanzienlijk verlengt :wink:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ad58 schreef: vr 19 oktober 2018, 16:52 Ik zat te denken om Squirt eens te gaan testen. Nu pas ik dat je eerst je ketting helemaal vetvrij moet maken.
Hoe doen jullie dat?
Een paar jaar geleden hoefde dat nog niet. Ik haal hoogstens met wat lampolie het ergste van de buitenkant af. Wat schoon en ingevet is moet je niet gaan ontvetten
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Marke schreef: vr 19 oktober 2018, 20:17
Ad58 schreef: vr 19 oktober 2018, 16:52 Ik zat te denken om Squirt eens te gaan testen. Nu pas ik dat je eerst je ketting helemaal vetvrij moet maken.
Hoe doen jullie dat?
Een paar jaar geleden hoefde dat nog niet. Ik haal hoogstens met wat lampolie het ergste van de buitenkant af. Wat schoon en ingevet is moet je niet gaan ontvetten
En wat ingevet is moet je wel invetten ? :lol:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 oktober 2018, 21:07
Schoonmaken doe ik niet, afvegen en bijsmeren.
De olie werkt het vuil naar buiten, ketting blijft van binnen schoon en vet, buitenkant is eigenlijk onbelangrijk.
Maar iedereen die een kraakheldere (met de nadruk op kraak) ketting wil, moet de olie laten staan
+1
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik ben wel happy met squirt. Eerst ketting wat schoongemaakt en gepoetst met droge doek. Makkelijk aan te brengen. Heb altijd zon klein flesje mee in reparatiesetje als ik op vakantie ga.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 oktober 2018, 12:37 Das mij allemaal teveel werk.
Snel wat verse olie op de ketting voor het fietsen, meer niet. En zoals Enrico al schreef, soms gaat het onderweg toch knarsen. Dan is olie heel makkelijk en heel snel aan te brengen, ook op een vieze ketting. De olie werkt gewoon tussen het zand door, het vuil komt naar buiten, de ketting draait weer soepel.
Als ik een goede bui heb dan haal ik wel eens een lap over de ketting of steek de viezigheid van de derailleurwieltjes.
Mn ketting ziet er dus niet schoon uit maar draait wel soepel rond.
Chainsuck is voor mij echt iets van 15jaar geleden.
Dit dus. Dat mijn ketting er niet uit ziet neem ik er gewoon bij. Liever dat dan dat gekraak tijdens de rit omdat de squirt uitgewerkt is, ook al bracht ik nieuwe aan voor elke rit. Dat gebruik van squirt was een kort experiment. Niets gaar bij mij boven de werking van olie.
Ik heb sowieso een hekel aan overmatig poetsen. Na elke rit veeg ik het vuil van de veringsstanchions en om de zoveel tijd de ketting met een droge doek. Dat is het zowat. Als ik per toeval dan toch een natte rit had gaat de tuinslang over de bike.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

janvangastel schreef: vr 19 oktober 2018, 17:43 We weten nu van een aantal mensen hoe zij hun ketting onderhouden. Ruwweg gezegd van 'heel af en toe' tot 'na elke rit'. Maar is er ook een 'ideale' manier, zeg maar een manier waardoor de ketting het langst meegaat zonder hem te hoeven vervangen?


NIEUW NIEUW!! :winkie:
NA... elke rit tordeer ik de ketting ff een paar x dan voel ik vanzelf of er nog smeering in zit.
Indien nodig bijsmeren of juist niet.
staat los van wat je gebruikt.
ook ff 1 ketting omwenteling liksom en rechtsom met de vingers lang de zijkanten checken op kettingbreuk. zo gepiept.
de rest is afhankelijk van gebruik/plannen.

slijtage is van zoveel factoren afahankelijk.
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

qeubee rider schreef: zo 21 oktober 2018, 21:36 slijtage is van zoveel factoren afahankelijk.
Belangrijkste factor is de hoeveelheid smering op het onderdeel van de ketting dat echt niet zonder kan....de pen. Dit verklaart dat een smeermiddel op wasbasis zoals Squirt lube een ketting bij de ingebruikname relatief snel laat slijten. Pas als de kettingpennen geheel verzadigd zijn met Sql komt de slijtage meer in verhouding te staan met andere smeermiddelen.

Op https://zerofrictioncycling.com.au is te lezen dat als men afwijkt van de (door de fabrikant) aanbevolen gebruiksaanwijzing je de pennen eerder kunt verzadigen met Sql. Komt er kort samengevat op neer dat je terwijl de Sql nog nat is de ketting goed moet laten draaien en er veel van moet gebruiken.

Opvallend is dat de winnaar op alle fronten ( Molten Speedwax) de ketting niet echt geruisloos laat lopen. Je zou denken dat er dan sprake is van meer weerstand. Toch blijkt dit dit smeermiddel op paraffinebasis de ketting zeer soepel te laten draaien. Sql komt wat dat betreft overigens ook goed uit de bus.

ik hoop binnenkort Molten Speedwax uit te kunnen proberen. Het is vrij lastig verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door Enrico op ma 22 oktober 2018, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Enrico schreef: ma 22 oktober 2018, 08:46 Op www.zerofrictioncycling.com is te lezen dat als men afwijkt van de (door de fabrikant) aanbevolen gebruiksaanwijzing je de pennen eerder kunt verzadigen met Sql. Komt er kort samengevat op neer dat je terwijl de Sql nog nat is de ketting goed moet laten draaien en er veel van moet gebruiken.
Leuk om te horen dat ik het per ongeluk nog goed doe ook. :-D
Enrico schreef: ik hoop binnenkort Molten Speedwax uit te kunnen proberen. Het is vrij lastig verkrijgbaar.
Dan zal de prijs er ook vast naar zijn.. :-(
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"ideaal" bestaat toch niet in dit verband?
Het is maar net wat je wilt bereiken. Zo min mogelijk werk? Zo lang mogelijk met een ketting doen? Zo min mogelijk geknars?

Voor mij is niet teveel werk aan de ketting belangrijk, dat ik hem dan misschien wat eerder moet vervangen is maar zo. Dus het onderhoud blijft meestal beperkt tot af en toe eens met een lap afvegen, en op tijd wat smeermiddel erop druppelen en weer afvegen als het ingetrokken is.

Waarschijnlijk speelt het feit dat ik de bossen zoveel mogelijk vermijd als het echt serieus modderig is (dan doe ik een wegrondje) een grotere rol in de levensduur van mijn drivetrain dan het smeermiddel dat ik gebruik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

awinkel schreef: ma 22 oktober 2018, 08:58 Dan zal de prijs er ook vast naar zijn.. :-(
€ 14,95 bij www.protire.nl het enige adres in NL (wat ik kon vinden).

Op die site staat vermeld:

"1 zak Molten Speed Wax (450 gram) is voldoende voor het waxen van minimaal 8 trainingskettingen of 16 racekettingen"

Een trainingsketting (wat daar ook precies mee bedoeld mag worden) verbruikt dus kennelijk veel meer :D

Verder wordt het gebruik van een crockpot (slowcooker) aanbevolen om de wax te laten smelten. Op MP makkelijk te vinden voor een klein bedrag.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Ik heb eerst ice wax gebruikt maar lag er na een natte dag af.
Nu gebruik ik dezelfde spray als op de crossmotor, putoline dx11. Dringt echt diep door in de ketting.
Na drogen even ketting afvegen. Daarna blijft er geen zand aanhangen.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

kermit schreef: ma 22 oktober 2018, 09:09 "ideaal" bestaat toch niet in dit verband?
Het is maar net wat je wilt bereiken. Zo min mogelijk werk? Zo lang mogelijk met een ketting doen? Zo min mogelijk geknars?
Dat is ook de conclusie van de uitgebreide test van kettingsmeermiddelen door "Bike-magazin" waar Aurelius eerder in dit topic naar verwees:

Im Vergleich der verschiedenen Testkategorien zeigt sich: das perfekte Schmiermittel gibt es nicht. Bei jedem Produkt muss man mehr oder weniger große Abstriche in mindestens einem Kriterium eingehen.

Jammer dat Molten Speedwax - Smoove - Ceramic speed UFO Drip en Silca NFS niet zijn meegenomen in deze test. Waarschijnlijk omdat deze middelen (m.u.v. UFO drip) niet verkrijgbaar zijn in D.

Ik vermoed dat m.n. Molten Speedwax erg goed zou scoren op de criteria die Bike-magazin handhaaft. Het nadeel zou kunnen zijn de bewerkelijkheid hoewel dit wellicht weer meevalt als de ketting idd 300 km. kan draaien op Molten.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

@ Enrico.

ben erg beniewd naar jou review over die wax, lijkt me maar een vetzooitje en gedoe.
en je hebt er ook nog zo'n smeltpot voor nodig lees ik.

zie je verhaal wel een x :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

qeubee rider schreef: di 23 oktober 2018, 10:42 @ Enrico.

ben erg beniewd naar jou review over die wax, lijkt me maar een vetzooitje en gedoe.
en je hebt er ook nog zo'n smeltpot voor nodig lees ik.

zie je verhaal wel een x :-q
Wat druppelen uit een flesje is idd makkelijker en gaat sneller :)

Ik weet in grote lijnen wat me te wachten staat aangezien ik in een ver verleden ook kettingen "gekookt" heb. Welliswaar met een heel ander soort vet maar het principe is hetzelfde.

Ik heb intussen ook al het recept gevonden om zelf parrafinewax á la Molten te fabriceren mocht ik dat niet kant en klaar kunnen verkrijgen. Ik ga het zeker uitproberen en zal (ongeacht het resultaat) er hier melding van doen. De benodigde crockpot (slowcooker) pluk ik wel ergens 2e hands van MP. :tong
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie