Wanneer heb je sportdrank nodig voor te mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Bij mij zorgt sportdrank ervoor dat het water langer in mijn lichaam blijft en ik niet elk kwartier bij een boom sta te p....
Een beetje zout zou waarschijnlijk ook helpen maar qua smaak gaat het dan erg op recyclen lijken :tong
Bij korte ritjes gebruik ik ongeveer 1/3 van de normale aanmaakdosis.
Bij intensievere ritten wat meer naar gelang de verwachte behoefte.
Het helpt mij in ieder geval om lekkerder te rijden, om de keiharde prestaties en PR's gaat het bij mij niet meer zo.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

byorka schreef: do 11 oktober 2018, 21:50 Ik fiets altijd met sportdrank.
Het geeft me een beter gevoel tijdens het fietsen en zonder krijg ik regelmatig hoofdpijn na het fietsen.
Zo simpel werkt het bij mij.
Dat gevalletje hoofdpijn had ik ook vaak last van. Drink nu meer en voeg wat aan het water toe, voorheen sportdrank, nu maak ik zelf wat. Als ik naar huis rijd of al thuis ben en nog water over heb drink ik meestal alles op, beter iets te veel dan te weinig. Hoofdpijn, kramp, verzuring.. allemaal verleden tijd.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Jurf schreef: do 11 oktober 2018, 22:03Nogmaals dit is de DUMMIE uitleg, ik kan een leuk epistel schrijven over alle details en mitsen en maren, maar simpeler als dit kan ik het niet maken.
Dank voor deze (voor mij) uitgebreide informatie! :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

The Flying V schreef: do 11 oktober 2018, 17:09
Jamis Diablo schreef: do 11 oktober 2018, 13:16Ik maakte het vroeger van 1/3 appelsap, 2/3 water en mespuntje zout.
Klinkt ook als een lekkere combinatie! :-q
Ooit, n.a.v. een artikel in een Duits mtb tijdschrift, aan het experimenteren geweest met mineraalwater + appelsap.

Deze combi levert (mits je een hoogwaardig* mineraalwater gebruikt) een volwaardige sportdrank op.
Appelsap zorgt voor koolhydraten + extra kalium. Mineraalwater o.a. voor natrium en magnesium. De smaak ?......ja idd. Apflschorl :wink:

*Hoogwaardig mineraalwater is (in tegenstelling tot m.n. de Duitstalige landen) wat minder gangbaar in NL.

Natrium: ca 1 gr/L
Kalium: 30-40 mg/L
Magnesium / Calcium: ideaal is een verhouding van 1:2 (Magnesium: min 80 mg/L
Hoog gehalte Hydrogeencarbonaat (HCO-3) gaat de verzuring van spieren tegen.

Met Hé bron, Bar-le-Duc en andere merken Nederlands mineraalwater kom je niet aan deze waarden.
Geschikt is bv. Rosbacher Ur-quelle en Gerolsteiner.

Ik vind het beter te pruimen dan de vaak mierzoete sportdranken.

Alternatief voor de vaak prijzige hersteldranken met overbodige toevoegingen: magere kwark + banaan
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het mooie aan de appelsap/water/zout mix vind ik juist dat het zo lekker simpel en goedkoop is.
Als ik exotisch bronwater moet kopen is de lol er vanaf. Dan koop ik net zo goed gewoon sportdrank.

Ik gebruik die mix dus met gewoon kraanwater in mijn bidon. super goedkoop.
Voor lange ritten heb ik ook nog water op de rug mee. Die bidon pak ik dan pas op het laatst, ik begin met het gewone water.

Als ik thuis kom neem ik als eerst een halve liter halfvolle chocomel (goedkope hersteldrank en gewoon lekker) en eet ik een bak muesli met kwark en banaan.
Als ik met de auto op avontuur ben heb ik altijd wel een fles water en een pak chocomel mee. Eten is dan vooral wat extra ontbijtkoek of bananen die ik tijdens het rijden kan eten.

Wat die hoofdpijn betreft is tijdens de rit drinken belangrijk, maar ik vergat altijd om na het sporten goed te blijven drinken.
Dus niet alleen na het sporten ff wat extra om de dorst te lessen, maar de rest van de dag meer drinken dan ik gewend ben.
Op die manier voorkom ik dat ik hoofdpijn krijg.

Een bouillonnetje vind ik ook erg lekker als ik thuis kom met een gezicht vol zout.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Flow&Co schreef: ma 15 oktober 2018, 14:46 Het mooie aan de appelsap/water/zout mix vind ik juist dat het zo lekker simpel en goedkoop is.
Als ik exotisch bronwater moet kopen is de lol er vanaf. Dan koop ik net zo goed gewoon sportdrank.
Er is niets "exotisch" aan Gerolsteiner...o.a. bij Spar verkrijgbaar.
Maar als je tevreden bent over je waterleidingmix gewoon blijven gebruiken :-q
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat begrijp ik, wat ik bedoel te zeggen is dat bronwater in het algemeen exotisch is t.o.v. kraanwater.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik doe tijdens het mtben (of het nu 60km is of 120km) mn Camelbak vol met kraanwater. (kan 3L in maximaal).
En altijd een bidon (550ml) met sportdrank.

Of de sportdrank werkt, geen idee, maar het is gewoon lekker af en toe een slokje zoetigheid tot je te nemen.

De Isostar ben ik achter smaakt goed maar geeft wel gele aanslag in de bidon.
De Amackx bijv. had dit euvel niet.
PaganiProductions

Nu heb ik een tijd al die sportdrank gebruikt en merk dat ik veel fitter op de fiets zit en sneller herstel na een rit.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nah, als je 2 uur fietst ga je allicht lekkerder op sportdrank dan op alleen water :bier:
Everybody bought a new bike!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Alien schreef: za 20 oktober 2018, 22:28 Uh-huh.
Zoek je dan ook even relevant onderzoek op over effectiviteit van sportdrank.

Deze is grappig, maar ook duidelijk
https://bigthink.com/ned-dymoke/chocola ... says-study

Je lichaam voeden als je er veel van vraagt is aantoonbaar werkzaam voor herstel en prestatie. Dat staat niet ter discussie.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

PaganiProductions schreef: do 11 oktober 2018, 19:41
Dice Oldskool schreef: do 11 oktober 2018, 14:21 #thinklikepagani

Koop eerst een blik dure sportdrank en ga je dan pas verdiepen in de materie. :roll:



Is heel persoonlijk wanneer je lichaam iets nodig heeft. Iedereen is anders en heeft daarom ook andere behoeftes.
Persoonlijk heb ik het niet zo net die drankjes. Bij mij gaat er gewoon water in,en net zoals JW een zakje winegums voor de snelle suikers.

Ga gewoon proberen op die lange ritten waar je je lekker bij voelt.
ik heb wat al gestest voor mij is dat nieuw wil dingen uit proberen.
Zorg iig dat je direct NA het sporten wat koolhydraten binnenkrijgt. Binnen de eerste paar uur na trainen kun je sneller deze koolhydraten opslaan in de spieren waardoor ze weer beschikbaar zijn bij je volgende training.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Yep, in de zomer vreet ik na het thuiskomen vaak een paar kilo appels op.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Zorg in ieder geval dat je drank niet te zoet is. De nieren filteren maar een deel van de glucose in de voorurine terug in het bloed. Als dit te hoog wordt gaat er veel glucose in de urine zitten. Nadelig effect is dat glucose een grote watermantel heeft en dus veel vocht met zich mee neemt (zelfde principe als de ongekende diabeet die zich meldt bij zijn arts). Resultaat veel plassen en dus dehydratie. Je krijgt natuurlijk ook veel dorst maar dan heb je weer je zoete drankje bij je en kom je in een cirkeltje terecht.
HAPPY TRAILS!
Plaats reactie